Lille-Pernille Skrevet 9. januar 2011 #26 Skrevet 9. januar 2011 Glad jeg har barnet mitt i en barnehage hvor slikt ikke forekommer. De er 4 ansatte på småbarnsavdelingen og alltid tre på jobb. Det hender at det bare er to i en overlappingstid, men føler at alt gjøres under kontroll og er godt planlagt. De er forresten 8 barn!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #27 Skrevet 9. januar 2011 Er selv pedagog og har sørget over denne situasjonen siden jeg begynte. Har jobbet i flere forskjellige barnehager og situasjonen har vært så og si lik. Dere som foreldre må stille mer krav! Få til en debatt, KREV flere ansatte! Har skrevet et innlegg om dette som kommer i foreldre og barn i februar. Brenner virkelig for det. Mitt forslag har alltid vært at pedagogen skulle komme utenom grunnbemanning. Da hadde man vært en ekstra som kunne planlegge, observere og følge opp enkeltbarn. Synes det er trist når pedagogens ressurser brukes opp til å tømme oppvaskmaskinen, skifte bleier og ha samlebåndsbehandling av barna. Sånn er det dessverre idag.
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #28 Skrevet 9. januar 2011 Det koker jo ned til økonomi. Her vi bor har ikke bydelen råd til kjøkkenassistenter i 40% stilling en gang, så hvordan skulle det vært råd til en ekstra ansatt utenom pedagogen? Jeg tror den logiske løsningen hadde vært at man betalte etter evne for barnehageplassen. Det er sprøtt at vi som har to fulle stillinger med ok lønn slipper unna så billig som 3500,- per mnd for to barn!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #29 Skrevet 9. januar 2011 Det er grusomt! Det burde ikke skje! 2 voksne på 18 barn.. huff.. Når jeg jobbet i barnehage brukte vi å være 2 personer på 12 barn under 2 år. Stressende bleieskift, for da ble jo en igjen med 11 småbarn! Det var dager da andre ansatte var sykemeldte og tok egenmelding. Jeg fikk forklart når jeg begynte å jobbe dit at det skal være en ansatt pr. 3(?) småbarn, altså det burde egentlig vært 3-4 ansatte de dagene, noe som virker rimelig syns jeg.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #30 Skrevet 9. januar 2011 På en storbarnsavdeling er det 18-20 barn. Alle barn som blir 3 år i løpet av 2011 blir regnet som store barn, selv om de ikke blir 3 år før i desember. En barnehage er ofte åpen fra 7 om morgenen til 17 om etter middagen. Det er 10 timer. Det betyr at det ikke er mulig å ha tre voksne (som er grunnbemanningen på en storbarnsavdeling) til stede hele tiden. Førskolelæreren har kortere dager enn assistentene. Har hun feks tidligvakt, begynner hun kl 07.00 og er ferdig ca. kl. 14.00. Seinvakten begynner ca 09.00 og mellomvakten ca 08.00. I tidspunktet 09.00-14.00 er det altså 3 på jobb. Det er 5 timer. I denne tiden skal 3 voksne ha pause, tilsammen 1,5 timer. Det blir da 3,5 timer av 10 timer hvor alle er tilstede på avdelingen. I tillegg kommer møter med ledergruppen, PPT, foreldre, spesialpedagoger, morgenmøter, avdelingsmøter osv. Er vi heldig ender vi opp med 2,5 timer hvor alle er tilstede samtidig i løpet av en dag. Sånn er hverdagen i barnehagene, men for de som ikke er vant til det virker det gjerne hårreisende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå