Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Kan ikke utdype pga taushetsplikt, men 8 barn var småbarn (alle 2 år minus 2 barn som var 3 år), og 10 stk var 4 år. Vi var 2 voksne med denne gjengen i dag. Ikke snakk om hele dagen, på langt nær, men endog!! Jeg synes det er hårreisende - er jeg alene om det?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 Da jeg jobbet i barnehage var jeg alene om ansvaret for 12 barn. En av grunnene til at jeg sluttet. Jeg ville ikke ha så mye ansvar alene.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 tja.. min eldste begynte i 1ste klasse da hun var 3 aar og da var det 24 3 aaringer i klassen og 1 laerer med full kontroll og elever som gjorde som hun sa. Min yngste begynte i en foerskoleklasse da hun var 2 1/2 og samme scanarioet, 23 barn og 1 laerer. Dette er i spania og dette er en privatskole. Naa gaar eldstejenten i 2re klasse paa offentlig skole og har 22 andre 4-5 aaringer i klassen, og fremeles 1 laerer.. men det kommer vel litt ann paa oppsettet. paa skolene her er det veldig opplegg og barna gaar mye i gaasegang/tog naar de skifter oppholdsted.. feks, fra klasserom til sandkasser (de yngste) eller fra klasserom til skoleplass. Haareisende syns jeg ikke det er, men det forutsetter jo god kontroll paa barna
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 jeg har vært alene med 20 barn i flere timer... det er sånn det er i bhg desverre........
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Jeg skjønner hva du mener Lykkeliten2, men her snakker vi 2 voksne helt alene i et bygg med 18 barn. Jeg tenker ikke mest i forhold til disiplin, men heller sikkerhet! HI
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Barnehageloven gir dessverre ikke noe eksakt tall på hvor mange ansatte det skal være per barn, kun hvor mange pedagogiske ledere det skal være. Hadde dette vært i min barnehage hadde jeg klart sagt ifra!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 ...eh... dette er da ikke lov !! Jobber i bhg selv, og det er klare regler på hvor mange voksne man SKAL være pr barn !!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 Vi var 2 assistenter :l Jeg trodde ikke heller at det var lov. HI
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Trodde det var regler på sånt jeg. Er det ikke et maks antall store/små barn pr voksen?
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 6. desember 2010 #11 Skrevet 6. desember 2010 joda, det er ikke optimalt det er jeg enig i, men som engangstilfelle er det jo ikke saa gale . det var vel bare aa dra frem ansiksmalingen og la alle sitte i ring aa synge i vei, samt dans.. skikkelig synslig gruppeaktivitet. Men dogaaring og saanne praktiske ting samt dersom det var saa faa der ved spisetid ogsaa.. ja da kan jeg se for meg at det var en travel tid..pheew! jeg haaper det var et 1gangstilfelle
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #12 Skrevet 6. desember 2010 Hvor mange er det da 2028? Lurer veldig på det... Jeg har noen ganger kommet i barnehagen med mini, og da har det ofte vært bare en ansatt men 9 barn under 2 år og noen av de eldre. Grining og null kontroll over ungene. Jeg pleier da å vente til det kommer flere, men hvis det er regler kan jeg vel klage et sted... Jeg fikk beskjed da jeg sa i fra direkte til barnehagen at det ikke var regler, og at det var helt vanlig at det var slikt. De kunne ikke få flere på jobb før 9.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #13 Skrevet 6. desember 2010 Dessverre et engangstilfelle som skjer hver dag :l Er jo ikke alene eller få voksne i timesvis, men iom dette skjer hver dag, slipper en litt opp for ideer og energi til slutt. Hadde det bare vært en gang!! Takk for alle svar, btw HI
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #14 Skrevet 6. desember 2010 Lov og lov, jeg heller mer mot å se på hva som faktisk er forsvarlig. I en vanlig storebarnsgruppe (ren, gammeldags fra tre år og oppover) er normen (altså ikke loven) tre voksne på 18 barn. I løpet av en dag har pedagogen krav på plantid, og de andre skal spise etc. I tillegg snakker vi om tidlig- midt- og senvakt, så det er kun få timer i løpet av en dag det faktisk ER tre voksne på så mange barn. Samme regnestykket gjelder småbarn, hvor det skal være tre voksne på ni barn. Alt i alt er nok foreldre i den tro at alle tre voksne er på avdelingen til enhver tid, mon tro hvor mange som hadde syntes det var forsvarlig om de hadde sett den reelle barnehagehverdagen. Etter at det ble mer baser og blandede grupper har det også blitt mer spenstige løsninger siden det er alderen på barna som bestemmer hvilken norm barnehagen skal følge i bemanningen, det kan virke som om den aktuelle barnehagen her kjører noe lignende. Barn slår seg, må på do etc, dvs at i denne tiden hvor en voksen er opptatt med ett barn er det 1 voksen på 17 barn... Og dere har krav på pause, både for å spise og å gå på toalettet, igjen samme problemstilling... Jeg ville tatt det opp med styrer og bedt om å få vite hva hun/han synes om dette og om dette er noe han/hun kan gå god for om dere må svare foreldre...
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #15 Skrevet 6. desember 2010 er ikke noen skrevne regler på hvor mange vi kan være pg barn, men man skal være så mange at det er forsvarlig! og det har de fleste bhg funnet ut at det ca 6-7 pr voksen på stor avd og ca 5 barn pr voksen på småbarn.. men sånn er det virkelig ikke i en bhg hverdag! Noen ganger man man 2 før man blir alene med barna.. dette skjer mye oftere enn dere foreldre vet om desverre
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #16 Skrevet 6. desember 2010 + at den TOTALE summen av barn og voksne på hele huset er grei, så er det forsvarlig, støtter sjefene seg på.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #17 Skrevet 6. desember 2010 følgende sier bhg loven: på gruppe med 9 barn 0-3 år skal det være en pedagog, og på gruppe med 18 barn 3-6 år skal det være en pedagog. loven sier desverre absolutt ingenting om bemanning ellers... Jobber i bhg selv, er pedagog, og har vært tillitsvalgt og på kurs i barnehageloven...
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #18 Skrevet 6. desember 2010 Sånn er det nok desverre. De fleste barnehager er jo kun fullt bemannet i kjernetiden og knapt nok da. Så jeg foretrekker å hente ungene tidlig. Og de får ikke starte i barnehagen før de er 3 år, føles tryggere det. har selv jobbet i stor barnehage og ofte er det sykdom. Man er da ofte alene med alt for mange unger
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #19 Skrevet 6. desember 2010 Jobber også i bhg, og har selvfølgelig et visst antall voksne vi er på barna. Men...er noen syke så er det så og si umulig i noen perioder å få vikar. Så hva gjør vi da?!? Da må vi bare gå få voksne. Og jeg har vært alene med 18 store barn på både formiddag og ettermiddag. Men må man så må man...
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #20 Skrevet 6. desember 2010 Vi foreldre burde kreve at det blir lovfestet at det skal være 1 voksen pr. 3 barn under 3 år Og 1 voksen pr 6 barn over 3 år. I dag er dette bare en norm, som mange følger, men ikke alle. En slik lov ville også gjort det enklere å KREVE vikar ved sykdom.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #22 Skrevet 9. januar 2011 Høø?? Hvem har dratt opp tråden min igjen? Merkelig. Leser ofte på dib, men logger sjelden inn. I dag har jeg faktisk logget inn, og helt tilfeldig var jeg innom "dine siste innlegg". Hadde glemt denne tråden, og leste gjennom svarene igjen. Så tilfeldig! HI
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #23 Skrevet 9. januar 2011 Sånn er det i barnehagen her i kommunen. Masse sykemeldinger, lite folk på jobb, dårlig inneklima, mugg i barnehagen og lista er lang som et vondt år:( På det verste har de vært 2 stk. med 20 barn. Uholdbart!! Jeg vurderer å flytte over fylkesgrensa slik at barnet mitt, som skal begynne å barnehage til høsten, slipper å gå i denne barnehagen. Kanskje du jobber i barnehagen vi sogner til?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2011 #24 Skrevet 9. januar 2011 Nei, det tror jeg ikke. Høres ikke slik ut. Er myyye å sette fingen på i "min" bhg også, men som sagt så hørtes det ikke ut som en og samme. Jeg tror at det er MYE rart og kritikkverdig der ute! Dessverre!! :/ HI
Gjest Skrevet 9. januar 2011 #25 Skrevet 9. januar 2011 Det høres ut som veldig mye for to voksne. Da skal man ha god kontroll på småttisene for at det skal funke bra. Men dessverre finnes det ingen lov eller forskrift som regulerer minste antall voksne per barn, kun minstekravet til antall pedagoger i barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå