Gå til innhold

Dere som kaller andre for IDIOTER!!!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Javisst. Orwellsk nytale brer om seg, men jeg gidder ikke være med på den tåpelige leken, igangsatt av den norske, selvrettferdige statsadministrasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omg..jeg får meg iallefall en god latter! Definisjonsspørsmål jenter... opprinnelsen av ordet er ikke nødvendigvis gyldig i år 2010!! Ord som kjerring, som gjerne brukes som skjeldsord, var opprinnelig det fineste du kunne kalle en jente: det var henne du hadde kjær og ville gi en ring til - eller NOE i den dur!

Skrevet

Troll? Jeg mener det faktisk seriøst, og ser ingen grunn til å skamme meg over det. Snart er det ikke tillatt å kalle noen for innvandrer heller. Homofil og lesbisk vil også snart bli forbudt. Bare vent og se!

Skrevet

Vi er nok klar over det, fru læremester. På den annen side forsvinner ikke gamle betydninger over natta, selv ikke når det går noen tiår. De har fortsatt en viss gyldighet.

Skrevet

Men det må jo være deilig for dere troll å få komme ut av skapet! :)

Skrevet

Så var det dette med å sjekke kilder, da. "Kjerring" har aldri hatt noe med "kjær" å gjøre. Det kommer fra det norrøne "kerling", samme ord som "kar", og betyr "liten mann". Det ble, da som nå, brukt som skjellsord om plagsomme kvinner. Og så har noen med tiden laget sin egen betydning av ordet, men fra gammelt av var det ikke positivt.

Skrevet

Hadde du skrevet at du var HI hadde innlegget gitt litt mer mening.

Jeg misforsto det da det så ut til at innlegget var et svar til HI med begrunnelse på hvorfor det er greit å kalle noen for idiot :)

Skrevet

fehode og altså! Jepp, skal legge den til listen. men synes uansett ikke at det er særlig dannet av deg HI....

Skrevet

Det er dessuten geografiske forskjeller - i Trøndelag er det helt normalt at en mann kan kalle kona si (vanligvis 50+) for "kjerringa si" uten at det er noe negativt ved det.

Skrevet

Beklager feilinformasjonen ang kjerring.. Du påpekte enda bedre poenget mitt ved å nevne det..betydningen endrer seg! :)

Og du over..å kalle meg fru læremester: really? kunne du ikke bare kalt meg idiot da?!

Skrevet

Jeg forbeholder betegnelsen "idiot" de virkelige idiotene (hvem nå det er; jeg er ikke så sikker lenger).

Skrevet

Var vel derfor det ble skrevet "GJERNE brukes som skjeldsord". Det nøytrale bruken av ordet er jo nettopp referanse til kona, og det gjelder også flere steder enn i Trøndelag :)

Skrevet

Mannen min kaller meg for kjerringa si... og vi er ikke 30 engang... Men føler ikke at han mener noe vondt med det akkurat.

Skrevet

Mange bruker ordet positivt, men opprinnelig var det ikke det. Og det har aldri hatt noe med "kjær" å gjøre, slik som veldig mange tror.

Skrevet

UNNSKYLD meg, men man bruker da virkelig ike ordet IDIOT om folk som er psykisk utviklingshemmet!!

Skrevet

Selvsagt gjør man ikke det. Vanvittig å tro at det er en betegnelse som brukes.

Skrevet

Norsk ordbok om

idiomatiskidiosynkrasiidiosynkratisk

idiot

idiotiidiotiskidiotsikker

 

idiot -en, -er

1 (mest brukt som skjellsord) meget dum person: din idiot! / jeg er idiot i matematikk; (i sms.) om person med én altoverskyggende interesse) fag-, sports- o.fl.

2 eldre betegnelse for person med alvorligste form for psykisk utviklingshemning (IQ under 35)

Etym.: gr. 'privatmann, uvitende person'

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...