Gå til innhold

Dere som kaller andre for IDIOTER!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke pent. Hva med dem som virkelig ER idioter, altså sterkt intellektuelt tilbakestående? Det er en fornærmelse mot dem at idiot også brukes som skjellsord. Dannet er det heller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at opprinnelsen av det ordet faktisk betyr "en som ikke er interessert i politikk", eller noe sånt. Hån mot dem da. Er det greit å kalle noen dust?

Skrevet

Tror du skal slå opp i ordboka jeg, kan ikke se at idiot noen gang har vært en riktig betegnelse på de som er tilbakestående ;)

Men utenom det, er det ganske usselt å kalle noen for idiot. Det er jeg enig i :)

Skrevet

Idiot er et skjellsord, punktum. Det er ingen som "er" idioter i den forstand, det er ikke en medisinsk betegnelse. Ikke nå lenger. Tidligere ble det brukt om psykisk utviklingshemmede, men det er gudskjelov lenge siden. Det er du som er "idioten" her, dersom du faktisk tror at dette er en betegnelse som brukes om mennesker. Det er et nedsettende skjellsord, alltid.

Skrevet

Sokrates ble kalt "idiotes", i betydningen en som står alene, ikke gjemmer seg i mengden. Det var også et uttrykk for en person som ikke forstod seg på politikk i antikkens Hellas. Men i nyere tid har det vært brukt om psykisk utviklingshemmede.

12.28.

Skrevet

Skal vi se hva wikipedia skriver om saken:

"I Norge har idiot vært en medisinsk betegnelse brukt av leger i gamle dager, på personer som ble ansett for å være tilbakestående.

Mennesker med lærevansker, skrivevansker, eller lignede former for problemer fikk ofte denne betegnelsen. En idiot ble ansett for å være uhelbredelig, og ble ansett for å være bortkastet å bruke tid og ressurser på. Da de første IQ testene kom på 1930-tallet fikk personer med lavere IQ enn 60 den medisinske betegnelse idiot, men en med IQ 60-70 ble kalt imbesill osv. Som regel var det psykisk utviklingshemmede som havnet i den kategorien.

Ordet blir i dag brukt som en nedsettende fornærmelse mot folk som gjør eller sier noe mindre intelligent."

Skrevet

Jepp, og du var vel akkurat målgruppen HI refererte til, gratulerer :)

Skrevet

Det er vel heller du som fornærmer folk, HI... Folk som er "sterkt intellektuelt tilbakestående" er psykisk utviklingshemmet, de er ikke idioter.

Skrevet

Hvor dum er det mulig å bli? Det er jo jeg selv som er HI, altså den som også skrev innlegget 12:33.

Skrevet

Du kan jo også prøve andre søkemotorer som norsk ordbok eller norsk synonymordbok for mer utfyllende svar, lurt å sjekke flere steder før man mener noe bastant.

Veldig glad for at vi lever i 2010 og ikke 1930...

Skrevet

Aha, så å kalle noen dum er greit så lenge det ikke er Idiot!?

Interessant!

Skrevet

Hvis 12:38 gidder å lese det utklippet jeg limte inn fra wikipedia, så blir hun kanskje litt klokere. Men det er visst ikke moderne å gå litt tilbake i historien.

Dessuten er det en kjent sak at idiot fortsatt brukes om særdeles dumme folk, altså de som man antar mangler mye på IQ-en, selv om det ikke lenger brukes som offisiell befolkningskategori (slik det faktisk ble gjort i de norske folketellingene for noe over 100 år siden).

Skrevet

Bedre å kalle folk dum,da eller?

Skrevet

Dum er selvsagt tillatt. Hvordan skulle man ellers ordlegge seg? Det får da være grenser for nytale.

Skrevet
Skrevet

Da synes jeg du skal skrive ned en liste for hva som er greit og ikke greit for andre bim/dib brukere å bruke. Bare så vi har det på det klare!

Skrevet

Dom som sier at andre er dumme, dom er dumme dom!

:)

Skrevet

Hva er det 12.38 skal forstå? Det er meg, og jeg lurte på hvem svaret om at man tydeligvis var i HIs målgruppe var ment for. Leste utklippet før jeg skrev det, så forstår ikke heeeelt hva du mener?

Skrevet

Jeg synes fortsatt neger er et helt brukbart ord. Akkurat som det er bedre å skrive fange enn innsatt. Asyl er også mye bedre enn psykiatisk sykehus.

Så idiot er foreldet i medisinen? Så synd.

Skrevet

Idiot ble brukt om psykisk utviklingshemmede for mange, mange år siden - ikke i dag! Dette var på en tid hvor folk ble stengt inne (=oppbevart) på asyl, lobotomering var en del av psykiatrien etc. I dag vil du komme svært uheldig ut hvis du skulle finne på å kalle en person som er psykisk utviklingshemmet som "idiot". Da er det du som er "idioten"!

Skrevet

Det er jo nettopp det jeg gjør, ditt fehode.

Skrevet

Det er nok ikke 100 år siden den betegnelsen ble brukt, moren min er bare litt over 50, og husker godt at det var en vanlig betegnelse i hennes barndom.

Og ja, "idiot" brukes om dumme mennesker, som skjellsord. Det er IKKE vanlig å bruke det om psykisk utviklingshemmede. Men det er kanskje de du mener er "særdeles dumme folk"?

Skrevet

NN 12:46 er jo åpenbart et troll....................

Skrevet

Nå skrev jeg nigger, ikke neger. Nigger har alltid vært et skjellsord. Og uansett hv du måtte mene om ordet neger, så er det ikke et akseptabelt ord å bruke i norsk språk i dag. Du vil bli sett på som rasist av veldig mange hvis du gjør det. Selv reagerer jeg like mye på neger som på pakkis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...