Gå til innhold

HVORFOR så innmari imot tredelingen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner det ikke.. jeg har ikke lest drit mye om saken, men jeg har sett tallene, og HVORFOR er egentlig så mange damer redde for at far skal være hjemme med barnet???

Skjerp dere dere som er det. Dette blir for dumt.

Bare å komme med motargument, har som sagt ikke lest mye om det, og godt mulig det finnes negative sider ved det og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du, guttungen vår er 6 mnd nå og vi har fullammet frem til nå. Det tar tid å innføre fast føde og jeg får søren meg ikke så mye ekstra fri fra jobben, at jeg kan pumpe 3 ganger, slik at guttungen får melk faren kan gi fra flaska.

Skrevet

Jeg er ikke redd for at far skal være hjemme med barnet i det hele tatt. Men jeg vil at jeg og mannen min skal som en familie kunne bestemme det selv hvem som skal være hjemme, hvor mye osv.. Det er også økonomiske årsaker til at jeg ikke ønsker tredeling.

Når jeg har permisjon så taper vi ca 700 kr(tilsammen)i feriepenger, mens når mannen har permisjon taper vi 2000 i mnd i feriepenger.. Det er for mye penger til at det er gunstig at han er hjemme.

Når jeg er ferdig utdannet og evt skal ha permisjon så taper vi mest på at jeg går hjemme, så kansje han vil bruke det som en gyllen anledning til å få masse tid hjemme med barnet..

Skrevet

Man kan ikke ta av seg puppene å legge de igjen hjemme med far.

Og ikke alle får til å pumpe!

Skrevet

Tja, si det.

Jeg er ikke så veldig imot at man kan velge å dele, men at man skal tvinges til noe man ikke nødvendigvis ønsker (hverken mor eller far) er jeg ikke tilhenger av!

For mitt vedkommende ble det vanskelig å opprettholde ammingen da jeg gikk tilbake i arbeid da barnet mitt var fem og en halv måned gammel, noe som resulterte i ammestopp kort tid etter.

Personlig så var det sårt!

Skrevet

Prosentvis finnes det flere menn enn kvinner som er ute av stand til å gi omsorg til en baby. Menn lar oftere babyene skrike for seg selv, setter vogna et sted og glemmer den, osv. De har oftere vanskelig for å dikke med babyen og lage grimaser.

Skrevet

Det som irriterer meg er at staten skal fortelle oss hva som er best for vår familie.. Det aner de ikke.

Alle familier er forskjellige. De som funker for noen, funker virkelig ikke for andre.

La folk få bestemme selv hva som fungerer best for dem sier nå jeg.

Lenge leve demokratiet!!!

Skrevet

Enig med deg, HI.

Jeg er for tredeling, men jeg synes én endring i forslaget er på sin plass - også de seks ukene etter fødsel må holdes utenfor, på lik linje med de tre ukene før fødsel. De er medisinsk begrunnet, det går det ikke an å komme bort ifra. Resten av permisjonen, med unntak av disse ni ukene, bør deles i tre.

Målet er vel også på sikt at permisjonen skal være på 52 uker med full lønn? Det er ikke så langt igjen nå, heldigvis.

Skrevet

Mulig at jeg er mindre intelligent, men tror ikke jeg har forstått tredelingen. Er det ikke sånn at mor får 15 uker (der 3 uker er før fødsel), far får 12 uker (som er to uker mer enn nå) og 20 uker kan deles fritt? Kan ikke bare mor beholde de 20 ukene selv? Eller må de deles? For hvis mor kan beholde dem (eller far kan beholde dem) så bestemmer man jo selv? Hvorfor er det så stor holloi? Eller har jeg misforstått helt her?

Skrevet

ENig med alle over her, samt at det irriterer meg at de i likestillingens navn gjør urett mot barnet og den enkelte familien. Likestilling bør man jobbe med på andre områder. Ikke dette!

Skrevet

På hvilken måte er dette urett mot barnet?

Du må jammen være ganske uvitende om problemstillingen for ikke å skjønne at nettopp foreldrepermisjonen er en av hovedårsakene til at vi IKKE har likestilling i arbeidslivet i dag! Derfor MÅ man jobbe med likestilling også på dette området! Det er altfor mange jenter som tviholder på all permisjon som deres "belønning" for å ha vært gravide og ha født (uavhengig av amming, de kan like gjerne ha flaskebarn), og menns arbeidsgivere som slett ikke ønsker at de skal ta ut en eneste dag mer permisjon enn de "må".

Skrevet

Jeg er ikke uenig i tredeling, jeg synes dette er ett flott forlag. Det jeg er uenig i er at det ikke skal være eget valg. For oss blir denne delignen helt feil.

Min samboer jobbe i nordsjøen og han jobber totalt 4mnd i året og har FRI 8mnd. Da synes jeg det er urettferdig at han skal få enda flere uker, når han allerede har så mange mnd fri allerede!!

Dette blir mot sin hensikt mener nå jeg. Poenget må vel være at den som jobber mest skal få være mer hjemme og i vårt tilfelle så er det meg KVINNEN som jobber mest!!!

Skrevet

Det er faktisk slik at alle er skapt forskjellig.

noen kvinner er ikke skikkelig omsorgspersoner, noen ammer ikke og i de tilfellene passer det veldig godt at mannen tar en stor del av permisjonen.

Noen menn er ikke skikkelig omsorgspersoner, de klarer ikke å amme. Og det passer veldig at kvinnen tar en stor del av permisjonen.

I noen tilfeller er begge like godt egnet som omsorgspersonen og da passer det med deling av permisjonen.

Innenfor forskjellige husholdninger er det også forskjellige ordninger på arbeidsoppgavene.

I vårt hushold, hvor vi begge var sjøfolk, jobbet borte 6 mnd i året. Måtte en av oss finne seg en jobb på land for å ta seg av barnet. Og i vårt tilfelle ble det meg. Siden han som mann hadde høyere lønn og ikke kunne tenke seg å jobbe på land.

Han er som sagt hjemme 6 mnd i året, og føler derfor at han ikke trenger å ta permisjon i det hele tatt. Han føler han får nok fri. Mens jeg som ammet forrige barn til han var 10 mnd ønsker å ta masse permisjon. Pga amming, pga det er jeg som er omsorgspersonen her i huset.

Når ungen våknet på natta, snorket mannen min gjennom gråten og jeg våknet jo med en gang. Selv om jeg vekket mannen min og ba han gå og gi ungen mat, skifte bleie eller bare holde ungen. Så sa han bare ja og sovnet på nytt. Sparket han ut av senga og han tuslet inn på rommet til ungen og så kom han etter 10 min med hylskriking, og lurte på hva han skulle gjøre, for ungen nektet å sove.. Så hver gang måtte jeg veilede han nøye gjennom alle punktene. Tilslutt ga jeg opp og bare ordnet ting selv. Så fikk han sove godt natten gjennom og jeg fikk dekket behovet mitt med å passe på at barnet fikk det han trengte.

Når ungen gråt og mannen min var alene med han (6mnd) satte mannen min ungen i bilen og kjørte i 3 timer for å få tak i meg for at jeg skulle amme. Han greide ikke å få til å mate ved hjelp av flaske.. Og det er en drøss av slike episoder som skjedde når han hadde perm med forrige. Så jeg måtte ta meg permisjon fra jobb uten lønn for å være hjemme med knøttet og gi mat.. Er faktisk slik at ikke alle menn har det naturlige annlegget for å forstå hvilke behov barnet har.

Ikke misforstå meg nå, mannen min er fantastisk og omsorgsfull. Bare det at han må kunne prate med barnet. Og det kan han nå. og dermed er alt så mye lettere..

Så i vårt tilfelle passer det best at vi bestemmer selv.

Men så har regjeringen bestemt at han skal ta perm.. Og jeg må ta ulønnet perm.. Er jo bare noe tull for oss..

Denne ordningen passer nok best for de med typiske a4 jobber og hvor mennene er mye mer omsorgspersoner og takler bebiser.

Skrevet

Hvordan situasjonen er i forskjellige hjem er forskjellig og det burde være opp til hver enkelt familie hvordan de finner ut er best for de å dele en foreldrepermisjon.

Skrevet

Ikke så lenge hver familie ikke betaler permisjonen selv.

Skrevet

Det er nok den dummeste argumentasjonen jeg har sett her inne, Lammelåret...

Vi bestaler skatt, og har da våre rettigheter. Slik er det.

Skrevet

Grunen til at jeg er kraftig i mot denne ordningen er at den fratar en families fleksibilitet i forhold til permisjonen.. Synes det er kjempebra at pappa'er tar ut lengre perm om det passer seg slik for familien, men for mange blir det skikkelig krøll i livet om denne ordningen skal innføres nå! Håper i alle fall jeg slipper unna. I vår hverdag passer det veldig dårlig at jeg skal ha kortere permisjon enn det vi antok når vi planla dette barnet.. Far jobber offshore 1 mnd på og 1 mnd av, så han blir jo hjemme 24/7 i 5 av mnd jeg skulle gått i permisjon uansett... Og jeg har lang vei på jobb, og en litt ufleksibel arbeidstid... Med over 1 time reisevei hjemmefra (inkl. fergetur) og på jobb blir det vanskelig for far og barn å komme på jobb for at jeg eventuelt skulle kunne amme! Alle familier er forskjellige, og det tar dagens ordning hensyn til. Om en familie vil at far skal ha 5 mnd permisjon, så synes jeg de skal få lov til det, men ikke at dette skal være ett tvunget valg som gjør baby-stadiet vanskelig for så mange av oss! Tanken er god, men vanskelig å gjennomføre for mange i praksis... Jeg er for VALGFRIHET :)

Skrevet

og som ett tiltak for likestilling, hvorfor kan ikke kvinner heller velge litt andre yrker? jeg valgte utradisjonelt, og tjener 200 000 mer i året i enn min mor med 25 års arbeidserfaring i ett typisk kvinneyrke, og jeg er nyutdannet!

Tenk litt økonomisk i forhold til utdanning. Oppfordrer unge kvinner til å utdanne seg innen kjemi-prosess, elektro, automasjon, brønnteknikk osv, Tjen godt etter kort utdanning! Og om 10 år når samfunnet begynner å merke mangel på sykepleiere og barnehagetanter, vil lønningene der presses opp pga. mangel på bemanning! og man vil få flere fulltidsstillinger, og mindre 17,5% ;) Det er lov å tenke litt annerledes..

Skrevet

2:09

Ærlig talt, velge litt mer utradisonelt og bli elektirker eller brønnteknikker?? Ikke alle passer å jobbe som det, tørr såvidt å se inn i sikringskapet, det skulle tatt seg ut som elektriker.

Og hvor har du fra at sykepleiere ikke har fulltisstillinger, vi har 24 sykepleier på vårt sykehjem og de har alle over 70 % stilling.

Skrevet

For det gjør det veldig vanskelig for oss å få barn i det hele tatt. Når far er hovedforsørger og vi mister masse penger på at han går hjemme. Og han føler selv intet behov for å gå hjemme med baby. Og vil heller jobbe,

men mest av alt fordi dette er noe vi fint hadde klart å ordne oppi selv. Staten burde ikke få lov til å styre våre liv.

Skrevet

Du er jo lite reflektert, om du tror det handler om at mor er redd for at far skal få være hjemme med barnet.

I vårt tilffelle kan ikke far ta ut permisjonen, uten å miste jobben. Så det sier seg selv hvorfor vi er imot.

Hvis de først skal "likestille" dette, må de ta høyde for at ikke alle lever et A4 liv hvor både mor og far er arbeidstakere under en annen sjef.

Skrevet

Jeg ER så enig med deg 02:09.

Ja, Hallis. Tenk på utsiden av boksen. Vil du ha likestilling, får du gå hele veien!

Skrevet

Hva skal jeg gjøre da? Som jobber ALENE som resepsjonist? Skal noen komme å avløse meg et par ganger daglig da i en halvtime hver gang for å la meg amme? Tviler på at noen har lyst til å kjøre til jobb for å være der en halvtime for så å kjøre tilbake.

Syns du det er greit at STATEN skal bestemme hva som er best for den enkelte familie? Er det ikke noe mor og far burde få bestemme selv? Syns forslaget er helt tragisk.

Skrevet

Føler i grunnen at dette ikke er noe du har gjort før??

Det kan virke som om du syntes at det er helt flott å gå hjemme i KUN 32 uker med babyen som faktisk (hos de aller fleste) er avhengige av pupp.

Forstår ikke hvorfor det skal være sånn at vi må slutte med ammingen fordi myndighetene nekter oss ammetiden??

Det er ikke alle som kan pumpe på jobb,eller reise hjem og amme.

Og hva er det som får deg til å tro at mødre er redde for å la far være sammen med barnet sitt??

Hos oss er det bare ikke holdbart at staten skal komme og fortelle meg at "joda,dere må bare belage dere på å tape mange tusen i mnd i inntekt". Det har vi ikke råd til med 3 barn.

Jeg er absolutt for at far tar ut lang permisjon,det er bare bra det,men hvorfor skal de absolutt ta av mor sin????

En annen ting er jo at mor må ta ut ulønnet permisjon i gjerne 1-2 mnd for å være hjemme med barnet fordi de fleste barnehagene nå ikke tar inn barn under et år.

Føler at dette var et skikkelig lite gjennomtenkt innlegg av HI.

Skrevet

Til 07:12... Det finnes jo mange "mannsdominerte" yrker som passer fint for damer uten at man må være håndtverker å springe rundt med skrujern i lomma! Prosesstekniker feks., de fleste kvinner jeg kjenner er mer skoleflinke og har mer stå-på vilje for å gjennomføre ting enn dagens unge menn! 4 av jentene jeg vokste opp sammen med er utdannet vernepleiere/sykepleiere, og ingen av dem har en 100% stilling, kun vikariater og mindre % stillinger. Det er trist at det skal være sånn, for jobbene er jo uendelig viktige. De får ikke lån etc. om de er alene, for de har jo ikke en stabil inntekt.. Men nå sporet vi litt av her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...