Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Har lenge ønsket meg hund, og tenker at tiden snart er moden for å anskaffe en snart. Jeg blir mye hjemme i minst 1,5 år til, så har mye tid til jeg kan bruke til å lære den the basics. Er i utgansgspunktet ute etter en stabil familiehund/ selskapshund. Har alltid ønsket meg en Berner Sennenhund (min bestemor hadde en slik da jeg var liten, og jeg har siden det vært forelsket i den rasen). De er jo ganske store, og mitt yngste barn er bare ett år (og det er meget mulig det kommer en til om noen år), så lurer på om det er noe "problem" mht størelsen, og om jeg burde gå for en mindre hund. (Det må også sies at vi bor i rekkehus og ikke har så veldig stor boltreplass, ca 120-130kvm) Har undersøkt litt, og ser evt for meg en Cavalier king charles spaniel kunne passe oss bra. Noen innspill og gode tips til en som har tenkt å skaffe seg sin første hund?
Prinsessemamma x 2 Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Vi har ei berner sennen tispe på 10 månder, vi fikk henne i april. Da var frøkna vår litt over 2 år og jeg ble gravid omtrent på samme tid. Først av alt: Det er fryktelig slitsomt med valp. Så slitsomt at vi seriøst vurderte i sommer om vi skulle omplassere henne. Hunden og jentungen har hele veien gått supert overens, men en berner er en stor, klumsete og veldig glad rase som krever sin plass. Nå ble jo jeg gravid veldig raskt etter at vi fikk henne, og det har vært en utfordring. Mye har stått på mannen min, både med lufteturer og hundekurs. Med en så stor rase kreves det at man får kontroll over hunden relativt kjapt, de hopper, løper ned folk og er fryktelig glade hele tiden. Hun er nå 10 måneder og 40 kg!! Når det er sagt; nå har valpen vår hatt sin første løpetid, vi har gått på hundekurs siden juni (alt fra valpekurs, grunnkurs, hverdagslydighet til godt & blandet), og mye har falt veldig på plass. Jeg har termin om 5 uker, og ser ikke på det lenger som slitsomt at vi har henne. Er dere innstilt på å jobbe knallhardt de første månedene/ året, har dere jo verdens fineste hund i hus. Valpetid er slitsomt uansett rase, men kanskje ekstra fordi de er så store )
ellen-propellen Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Min første hun var en Cavalier:-D Jeg var 10 og min bror 5 når vi fikk han. Barnevennlig,passe lettlært og supersnill. Men,pga avel de senere årene er desverre Cavalieren blitt syk. De får hjerteproblemer i veldig ung alder og må gå på medisiner nesten hele livet. Og de blir ikke så gamle som de burde. Pga sykdom krever de litt ekstra i tid og penger. Berner sennen vet jeg lite om,men de fleste så store hunder er ikke så spreke. De orker ikke hoppe rundt og holde leven:-) Med en berner sennen må du også tenke på pels og røyting......i fleng:-O Om jeg ikke tar feil så er det Rottweiler som blir anbefalt som familiehunder. De skal visst tåle mye fra barn,være lettlærte og veldig blide. Tipset mitt til deg er a) ta testen på canis sin nettside og se hvilken hund du "vinner" der. kontakte norsk kennek klubb og be dem om råd ang hund.De har også navn og nummer til rasekontaktene slik at du kan prate med noen som virkelig kjenner rasene du lurer på.
Prinsessemamma x 2 Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 Bare sånn for å ha sagt det; jooooda, en frisk berner sennen hopper rundt og er leken! Ikke spesielt egnet for agility kanskje, men absolutt liv i dem selv om de er store og tunge!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 30. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2010 Takk for svar begge to! Har tatt den testen på canis men ettersom jeg egentlig ikke har noen spesielle ønsker mht str, pelstype osv fikk jeg en laaang liste med hunder som evt kunne passe. Bla både Berneren og Cavalieren fryktelig usikker, så tror jeg må høre på rådet om å ta noen telefoner ja... Er fullstendig klar over at det er mye arbeid, er derfor jeg tenker å skaffe meg en nå ettersom jeg har god tid en stund fremover. Skal jo gjerne legge et godt grunnlag for en hund vi har tenkt å ha glede av i mange år framover. Er fortsatt litt usikker mht str på hunden i forhold til huset.. men den vil vel gjerne oppholde seg der vi er, nemlig på stue og kjøkken. og da spiller det kanskje ikke så stor rolle om vi bor i rekkehus eller et palass...
ellen-propellen Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 Størrelsen på huset spiller liten rolle;-) Hunder bør ha sin plass i huset og ikke vandre rundt som det passer dem hele tiden. Det er både for å kunne legge hunden bort når man feks har gjester,for å ha godt lederskap på hunden og for at hunden selv skal ha en frisone. Min tidligere hund hadde sitt eget teppe i en krok i stua.Når han var lei ungene gikk han dit,og ungene fikk ikke lov å følge etter. Men siden du har små barn,som etterhvert ønsker å gå tur med hunden,så er en liten hund kanskje bedre:-)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 30. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2010 Hehe, høres så fornuftig ut alt dere sier. Men hjertet mitt sier visst noe annet: Berner, Berner, Berner Trodde ikke jeg var så fastlåst, men merker det godt når noen kommer med "motargument" mot en stor hund, hehe...Må nok ta noen runder her i heimen ja.. Så får vi se...
ellen-propellen Skrevet 30. november 2010 #8 Skrevet 30. november 2010 For all del,det er masse fordeler med stor hun og småbarn og;-) Om jeg ikke tar feil så liker en berner å trekke? Med vogn på bikkja blir jo levering i barnehagen en kosetur:-P Og når barna blir større kan de snørekjøre med den.Samt at hunden kan bære kløv når dere skal på søndagstur. Så om hjertet ditt sier en berner- så kjøp det du:-D
Prinsessemamma x 2 Skrevet 30. november 2010 #9 Skrevet 30. november 2010 Det kan være en idè å besøke oppdrettere for å få snakket ordentlig om rasen. Vi besøkte 3 oppdrettere av 3 forskjellige raser, og valget var lettere da. Vi kjøpte valp herifra: www.bernerutsikten.com (fra Wilmas første kull).
Hufsla Skrevet 30. november 2010 #10 Skrevet 30. november 2010 det er ingen som har fortalt min berner sennen at den ikke orker å hoppe og holde leven!? Når jeg roper på henne kan jeg nesten kjenne bakken riste når hun kommer byksende mot meg.Men bortsett fra det: Det er jo utrolig lærevillige valper. Min hund røyter ikke i det hele tatt, bortsett fra på sommeren, da mister hun nesten all pelsen ser det ut som. Blir noen bæreposer med hår ja! Neste år barberer vi henne nok på sommeren. De er store og utrolig klomsete, men veldig lette å elske... Min hund klarer ikke helt å beregne verken størrelsen eller farten sin, og her om dagen stanget hun rett inn i handleposen fordi hun var så glad for å se oss igjen. Posen eksploderte, og tunet var fullt av mat. Det betse hadde vært om du kunne få låne en stor hund noen dager. Det kan være vanskelig å forestille seg størrelsen. salongbordet i stua rensker hunden flere ganger daglig med halen. Hun har hodet i kjøkkenbordhøyde, og skjønner ikke hvorfor ungene hyler om hun tråkker de på tærne... Om du går for berner sennen bør du være kresen på hvem du kjøper av, der er endel useriøse oppdrettere. Men jeg elsker min berner sennen <3
Hufsla Skrevet 30. november 2010 #11 Skrevet 30. november 2010 berner sennen er faktisk utmerket til agility. Og jeg anbefaler klikketrening på det varmeste, det er gøy, og det virker :-)
Hufsla Skrevet 30. november 2010 #12 Skrevet 30. november 2010 og små barn kan veldig greit gå tur med en berner sennen, når de går tur i bånd (forutsetter selvfølgelig oppdragelse, gjerne klikker) lunter hunden pent ved siden av barnet. Og jeg som ikke er så høy kan klappe hunden uten å bøye meg ;-)
Prinsessemamma x 2 Skrevet 30. november 2010 #13 Skrevet 30. november 2010 Nå kom jeg på, jeg tror faktisk jeg spurte deg om råd julehufsla, når vi leita etter kennel i fjor
Hufsla Skrevet 30. november 2010 #14 Skrevet 30. november 2010 mulig det :-) Er du fornøyd med rasen?
Prinsessemamma x 2 Skrevet 30. november 2010 #15 Skrevet 30. november 2010 Veldig fornøyde Hun er ekstrem happy heeele tida, men vi begynner å få inn lydighet og rutiner ordentlig nå. Herlig rase rett og slett
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 30. november 2010 Forfatter #16 Skrevet 30. november 2010 Kjenner jo litt til rasen ettersom bestemor hadde en Berner Sennen hund.. Vi var ikke mer enn en 6-7 år da jeg og in kusine kunne gå alene på tur med den (en meget velopdragen hund), men lillebroren min var livredd for den. Han så rett inn i gapet på det digre beistet stakars. Er kanskje derfor jeg er litt i tvil mht en berner sennenhund og små barn. Men de vil jo vokse opp med hverandre, så da er det kanskje mye enklere... Haha, morsomt at du sier den er litt klumsete, er nemlig det selv også! Er ikke det noe som heter at hunden ligner på sin herre, hehe... Tenkte å kontakte en oppdretter på lista over hvalpeformidlingen til norsk berner sennenhund klubb. Kan man ikke være trygg på at det er seriøse oppdrettere da? Er jo som dere sier viktig å få en hund fra en seriøs og dyktig oppdretter....
Hufsla Skrevet 30. november 2010 #17 Skrevet 30. november 2010 jo, da er du trygg:-) Det bor noen klomser her i huset også, så hun passer fint inn:-) Niesa mi på 2 år er helt forelska i henne, selv om hun er like høy som henne. Hun holder rundt halsen hennes, men armene er ikke lange nok til å rekke helt rundt:-)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 30. november 2010 Forfatter #18 Skrevet 30. november 2010 Forresten, hvor mye er normalt å betale bor en berner hvalp? Ca 10 000?
Hufsla Skrevet 30. november 2010 #19 Skrevet 30. november 2010 14 000 Vår har et blått øye, så vi fikk henne for 9 000
Prinsessemamma x 2 Skrevet 30. november 2010 #20 Skrevet 30. november 2010 Jenta på 2 år og hunden har fungert supert her også. Har ikke hatt en eneste episode hvor jeg kan huske at det har vært en konflikt. Men det kreves jo at man lærer barna å respektere hunden på samme måte som hunden skal vite sin plass i familien. Vi betalte 12 000.
Hufsla Skrevet 30. november 2010 #21 Skrevet 30. november 2010 vi har noen konflikter da, men ikke så mange mellom barna og hunden. I fjor åt hun opp juletrelysene vi hadde ute, og hun har hatt en tendens til å tro at det er greit å grave i blomsterbedet. Jeg satte ned løk, og hun grov opp. Hun grov også opp et dødt lam, det var litt ekkelt.
ellen-propellen Skrevet 30. november 2010 #22 Skrevet 30. november 2010 hehehe,ser jeg må oppklare noen av meningene mine her;-) ang aktivitetsnivå: feks en toypuddel har ett høyrere aktivitetsnivå enn andre store hunder. Det betyr ikke at den bare vil sove i kroken sin:-) Jeg vet at de kan både løpe å hoppe også:-) Jeg hadde en tervuren sist og den løp nesten i taket og knaska taklister om den ble aktivisert for lite. Det er høyt aktivitetsnivå det ;-) Ang barn og lufting av hund: Jeg tenkte da på ditt barn på 1,5 år som vil holde i båndet neste sommer.Du blunker- katt over veien- barnet flyr en tur;-) Men såklart kan du unngå slike situasjoner til hunden er oppdragen nok. Min venninne har en liten hund og både 6 åringen og 3 åringen hennes kan gå tur med den.Helt perfekt,og den vil aldri klare å dra de over ende:-)
dutte<3 Skrevet 1. desember 2010 #23 Skrevet 1. desember 2010 Jeg har cavalier på tre år og barn på ett år. Familien min har tidligere hatt tre cavalierer, så vi har god erfaring med rasen og kan absolutt anbefale den. De har et fantastisk gemytt og finnes ikke aggressive. Men; jeg ser at det er ulemper med små hunder og barn også. De tåler mye mindre, sønnen er jo allerede tyngre enn hunden. Vi lar selvsagt aldri sønnen herje med hunden, men når han freser rundt på gulvet med gåstolen sin for eksempel, er det fort at hun står i veien. Eller så har det hendt et par ganger at han har grepet fast i pelsen hennes så hun hyler. Det skal mye mindre til før en liten hund skades. En stor hund vil sannsynligvis føle seg mye mindre plaget. Det er jo et faktum som taler for å anskaffe en berner. Et vennepar av mine foreldre hadde to bernere og to små barn. De gikk godt overens. Men det er nok lurt å legge mye tid i god oppdragelse, uansett hvilken rase dere går for. Lykke til med valg av hund!
lille sprelle Skrevet 1. desember 2010 #24 Skrevet 1. desember 2010 Å få valp i hus er som å få en baby på mange måter. Trenger stell og oppdragelse hele tiden. Du kan heller ikke la hunden og barna være alene et sekund! Så til det med rase - jeg anbefaler deg å investere i en god hundebok og så lese om de ulike rasene! Så kommer det å velge i fra et kull - de har allerede fra starten av forskjellige personligheter. Med små barn vil jeg anbefale å velge den minst aggressive, mest rolige i kullet. Hvilket familieliv har dere? Hva vil dere bruke hunden til? Siden dere har små barn, så hadde jeg også vurdert om hunden bare skal ha tilgang til enkelte deler av huset. Det gjør at ungene kan være i enkelte rom uten hund og det blir lettere å passe på (selv om det er en jobb å få til). Lykke til!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 1. desember 2010 Forfatter #25 Skrevet 1. desember 2010 Her var det visst flere damer med hund:) Takk for mange kommentarer og råd! Jeg har nok fortsatt litt "hjemmelekse" å gjøre.. Og så må jo nesten mannen få ha noe han skulle sagt også. Vi får tenke litt til. Har ikke noe hast, det viktigste er jo å gjøre det valget som blir riktig for oss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå