Gå til innhold

presten sa feil navn under dåpen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei meg på dere vegne. Vi døpte vårt barn før dere og skjønner godt hvor kjipt og sårt dette var for dere:(

For hun sa vel feil 2 ganger? Og den ene gangen rettet hun ikke opp. Og det er IKKE greit synes jeg!

Men det sto feil på lista hennes så jeg :( Så det var vel derfor hun surra, men presten kunne godt gjort det godt igjen.. Hva med å snakke med presten og fortelle hvordan dere opplever det?

Men om det hjelper, dere hadde ei nydelig jente som ble døpt :)

Og håper dere hadde en fin dag etterpå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

guuri...unnskyld.. ikke jente, men gutt!

Skrevet

jeg hadde også reagert som deg og grublet på dette, samt vært såret. Det er en stor dag, og man døper jo for å gi ungen et navn, og da er det jo viktig at de sier rett navn!

min søster fikk et guttenavn i sin dåpsbok som liten, vi lo alltid litt av det, men tror aldri hun syns det var noe morsomt...

Skrevet

Hun sa feil 2 ganger eller rettere sagt hans riktige navn ble kun sagt av faren når hun spurte hva skal barnet hete. Så ble kjemperart for oss å høre didrik når hun hadde vann over hodet og når hun tegnet korset over han og tilogmed når hun viste han fram her Didrik.Jeg tror nok det måtte vært litt rart for dere foreldre til didrik også å høre navnet hans igjen.Litt koslig å få svar fra noen som var i dåpen og som kanskje forstår litt bedre hvor rar dåpen ble for oss.Håper dere hadde en flott dag:)Var en flott gudstjeneste og vi ble i skikkelig julestemning når de tente første lyset i advendt så det var ike sånn at jeg sattt og var så lei meg der og da men tenkte mer og mer på det når det var ferdig hvor leit det var at det blesagt feil og nå kjenner jeg at jeg ønsker å gjøre det igjen. Ikke med bunad og fullt opplegg men at vi foreldre og søsken pynter oss litt og drar i kirken.Det er bare det at de religiøse ritualene har jo en mening og da syns jeg det er veldig viktig at det blir brukt riktig navn:)

Skrevet

Den norske kirke praktiserer ikke gjendåp. Tror absolutt ikke at dere får gjøre det om igjen. Skjønner godt at du er skuffet! Hilsen ei prestefrue

Skrevet

Da har jeg snakket med presten på tlf og hun var veldig lei seg for at hun sa feil navn og ønsker at vi kommer tilbake og tar på dåpskjolen slik at hun kan bekrefte at det var Hans Christian som ble døpt.Hun kan ikke gjøre selve dåpen pånytt da det ikke er etisk riktig ifølge bibelen men hun kan gjøre en religiøs handling som bekrefter dåpen med det riktige navnet.Det blir koslig syns lillegutt fortjener å bli presentert med sitt riktige navn:)

Skrevet

Man døperda ikke for å gi ungen et navn???? Hvor i all verden får du det ifra???

man døper barnet for at det skal tas opp i menigheten. Navnet får barnet av foreldrene og har ingenting med dåpen å gjøre!

Skrevet

Det var sikkert bare dere selv som merket at presten sa feil. Teologisk sett er dåpen helt i orden uansett om presten sa feil navn eller ei. Det er ikke det som er det avgjørende, men selve handlingen og de ordene som presten sier i den forbindelse.

Skrevet

presten spør ikke "hva skal barnet hete"

"hva HETER barnet". Dåp har ingenting med å gjøre med å gi barnet en navn.

Skrevet

Jeg skjønner det så veldig godt jeg. Og det gjør nok alle de som var i kirka den dagen også.

For dere som er så krasse, dere skjønner kanskje ikke helt dette med dåpshandlingen?? Skjønner ikke hvorfor dere reagerer så sterkt jeg, og det på så en negativ måte?.

Dåpen er en STOR dag og da forventer man at sitt barn skal døpes med rett navn. Ferdig med det!!

Og ja, er helt enig i gudstjenesten, koret, tenning av lys var utrolig vakkert:) Det var en helt spesiell stemning i kirka den dagen :)

Bra at du tok kontakt med presten og at hun vil dere skal komme tilbake og få det mere riktig:)

Og takk, vi hadde en kjempe fin dag.Og det håper jeg dere også fikk og får ! Og at det blir en fin stund for dere når presten skal "godkjenne" på nytt:)

Skrevet

He he nei det var ikke vare vi som merket det. Jeg sa at han heter Hans Christian så høyt at de helt bakerst hørte meg. så presten var helt på autopilot og hadde et stort program denne dagen og var veldig fokusert.dette var i nidarosdomen så det var konsert med oratoriet ol så hun var litt stresset presten. Og jeg kan love deg at alle fikk med seg at han ble døpt med feil,navn.

Skrevet

Det var vel ikke så veldig komisk frøken(??) .Og Didrik er nok ikke et komisk navn. Heller ganske så vakkert navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...