Gå til innhold

møte med barnevernet i dag :O

Anbefalte innlegg

Skrevet

i dag blir en skummel og spennende dag.

barnevernet kommer innom på besøk..

grunnen til at de er inne i bildet er at jeg har tidligere hatt en del psykiske problemer.. men jeg har vært heelt frisk lang tid nå :)

i tillegg er jeg helt alene med babyen, så jeg tenker at bv sitter jo også på en del ressurser som kan hjelpe meg.

men jeg gruer meg jo skikkelig.

de hadde møte "om" meg her om dagen.. men bv, jordmor, fastlege, psykolog+++ for å finne ut hva jeg kunne trenge av hjelp og støtte..

har ikke fått vite så mye enda.. men jeg fikk klemt ut av jordmora mi at det hadde vært snakka om mødrehjem.. :S

noen som har erfaringer med det?

men blir virkelig spennende å høre de andre forslagene.

skal innrømme at det tærer på psykisk å gå og bekymre seg for hva bv kommer til å gjøre også!! vil jo ikke at de skal ta gullet i magen!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg noe om bakgrunnen din, så det er jo litt vanskelig å uttale meg. Men jeg ble meldt til bv av eksen for noe som overhodet ikke stemte. Jeg gruet meg så jeg var helt kvalm, for jeg forbinder liksom bv med at de tar barna mine. Men jeg tok med meg moren min som støtte. En ting jeg har lært opp igjennom årene er at folk som ikke har noe å skjule, de skjuler heller ingenting. Vær åpen og ærlig. Delta i samtalen og si meningen din. Prøv å vise at du har selvinnsikt og vet dine styrker og svakheter, slik at du også er innstilt på å jobbe med det de foreslår. Jeg hadde ihvertfall bare positive erfaringer med bv, og heldigvis henla de saken med en gang. Jeg skal krysse fingre og tær for deg, dette går nok bra :)

Skrevet

tusen takk for gode ord :)

det er jo ikke noen tvil om at det kommer til å bli satt igang noen tiltak her tror jeg.. men håper muligens på noe avlastning eller lignende.. jeg forstår jo grunnen til at de er bekymret.. men jeg vet at jeg klarer meg bra. jeg har også utrolig go støtte i moren min. hun bor jo rett nedi gata her også :)

hun skal ta seg ferie i en uke etter jeg kommer hjem fra sykehuset, sånn at jeg har henne tiljengelig. og det er sikkert også betryggende for bv å vite :)i tillegg snakket mormor på at hun ville komme og bo her i et par måneder.. enten hos meg eller mamma. så da har jeg jo masse støtte der også :D

jeg var innlagt i psykiatrien da jeg fant ut at jeg var gravid. men etter det så ble jeg utskrevet og sluttet på alle medisiner. det har ikke vært noe problem i det hele tatt! :D

og det var psykiateren på sykehuset der som sendte mld til bv. de er jo pliktet til det i en sånn situasjon, men jeg hadde ikke noe i mot det egentlig. legen var helt sikker på at jeg kom til å klare meg fint men at jeg trengte litt ekstra støtte.. og det er jeg jo enig i :)

så det går sikkert helt fint i dag :)

HI

Skrevet

Det høres ut som du har nettverk rundt deg og det er bra!

- Jeg ville også valgt å vært ærlig. Si at du er bekymret for at de skal ta fra deg barnet (alle som er i kontakt med BV er vel til en viss grad det?). Men i at skjønner ikke kan klare alt alene (det høres jo ut som du gjør det!). Har en kollega på jobb som selv tok kontakt med bv for å få avlastning (mor slet med alvorlige sv. depresjoner + fysisk sykdom). Det fungerer vist helt supert, uten at de har hatt noen som helst problemer.

Om mormor (så sant hun ikke er 80år og senil) kunne komme å bo hos deg noen mnd ville vel dette vært et supert alternativ til mødre hjem?

Lykke til!

Skrevet

det var betryggende å høre :D

hehe. mormor er ikke ei senil dame på 80 år nei :P hehe.. ler litt her jeg sitter nå.. for hun er liksom stikk motsatt.. hun er bare såvidt passert 60. og er suuuper sprek. driver å danser å skjekker mannfolk og greier :P hehe. men hu er samtidig rolig og veldig klok!

hun og mamma er de kjæreste jeg har!! så ja det nok et godt alternativ til mødrehjem :)

jeg skal skrive her igjen etter jeg har snakket med de.. så får dere vite hvordan det gikk :)

HI

Skrevet

Vil det si at du er ca 15 år, HI ?

Bra du innser at det ikke er noe galt i å be om hjelp. Lykke til med møtet!

Skrevet

Vil bare ønske deg masse lykke til :)

Virker så du har masse av selvinnsikt og ser dine begrensninger

Det at du er ressursterk, har nettverk rundt deg gjør alt mye lettere både for deg og barnet.

Unner deg og barnet alt godt i fremtiden.

Klem

Skrevet

hvorfor tror du hun er 15?? fordi mormoren hennes er 60?

man er klok når man kjenner sine egne begrensninger. da er neste steg å be om hjelp. ikke skjul noe og vær ærlig så gå det som bare rakkern;)

Skrevet

Kan være hun tror hun er ung pga mødrehjem. Ingen over 20 blir vel plassert der, ettersom jeg har skjønt.

Skrevet

nei men hun kan fint være 18. det er ganske stor forskjell på 15 og 18.

Skrevet

jeg er 23 år :) hehe

mamma er ikke eldre enn 41 :)

og mormor er 61 :)

vi starter tidlig i denne familien.. :P hehe.. egentlig så er vel jeg ganske treg :P siden min søster på 19 har en sønn på 2 år.

HI

Skrevet

Barnevernet er der for å gjøre det beste for banet ditt.

Det er vel samme oppgave som du har som mamma..

Så da har dere felles interesser!!

Snakk med dem rundt deg, finn ut hva du vil, let alltid etter dine flotte egenskaper og noter deg det som kan forbedres.

Mitt intrykk av deg gjennom en skjerm og et tastatur er at du må da være en resurssterk og oppegående mamma med god selvinsikt. Og jeg tor du kommer til å være en vidunderlig flott mamma for barnet ditt!

Lykke til! Og håper du får god hjelp som du er konfortabel med!

Den største styrken en mamma kan ha er å ikke frykte sine svakheter!

Skrevet

Tusen takk! det var varmende ord! :D

HI

Skrevet

Her er ALVHEIMS TI BUD, du kommer til å trenge dem ;-P

Legg merke til alt, men særlig punkt 5.

Ti bud til dem som kommer i barnevernets søkelys:

1. Hold kjeft, alt du sier kommer til å brukes mot deg.

2. Ta straks kontakt med en advokat.

3. Skaff deg en psykolog selv om du er frisk - du kan få behov for det.

4. Ta ikke imot hjelp, det blir tolket som at du ikke klarer deg selv.

5. Ta ikke imot tilbud om plass på mødrehjem. Det er ikke en hjelpeinstitusjon, men en overvåkningssentral.

6. Forlang skriftlig motivering til alle beslutninger som du utsettes for.

7. Påklag alle beslutninger.

8. Ta ikke imot tilbud om plassering i fosterhjem. Du får ikke barnet tilbake.

9. Husk at når barnevernet prater om hjelpetiltak så mener de som regel omsorgsovertakelse eller overvåkning.

10. Behøver du hjelp, bruk venner og slektninger - eller klar deg selv.

____

Det høres ut som du får god hjelp av familien!

Husk at Barnevernet ikke godtar at folk er friske fra psykiske sykdommer. De vil gjerne overvåke dem så ofte som mulig (ha innsyn i hjemmet). Husk også at når det gjelder en nyfødt baby er alle ekstra "på tuppa" for hva som kan skje. Bekymringen vil minke etter hvert som babyen holder en god vekt.

Sørg for å snakke med babyen med lys "dikke"-stemme også når Barnevernet overvåker deg. Gjør heller det enn å svare på alle spørsmålene deres. Si at du må prioritere babyen.

Skrevet

Du 13:46 kan umulig ha mye i topplokket.

Jeg ønsker deg lykke til HI. Det er kjempeflott å høre at du har så mye selvinnsikt, det kommer nok til å hjelpe deg mye. Husk at det er barnets beste alt handler om, og sammen med familie og barnevernet vil nok dette løser seg til det beste for alle parter. Ønsker dere alt vel!

En god klem sendes til deg.

(Det viktigste du kan gjøre er å være deg selv, så ikke hør på et ord av det hun over her skriver. Det vil ikke føre med seg noe positivt.)

Skrevet

Kjære vene anonym 13:46, slik propaganda tjener ingen og er en av grunnene til at folk er så redde for barnevernet og tror at deres eneste jobb er å ta barna til folk... Hi - overse det siste innlegget er du snill, dama som skrev det er nok ikke helt på nett selv...

Skrevet

I alle dager......

Dette er problemet med anonymforum.... Ikke les Alvheims ti bud:)

Skrevet

TIL 13.46!

takk for skremselspropagandaen.. og jeg tror jeg avstår fra alle dine råd.

det jeg tror er at hvis jeg skyver dem unna og sier at alt er bra og at jeg skal klare alt selv så vekker dette STØRRE bekymring.. for da viser jeg ikke at jeg har selvinnsikt!

noe jeg absolutt har!

men er enig med deg i dette med forsterhjem da.. det kommer jeg nok ikke til å godta! nå er de her ser jeg.. så da får jeg vel slutte å skrive nå :P

HI

Skrevet

"Propaganda"? Jeg prøver bare å forberede henne på at en 3-måneders undersøkelse fungerer som et slags angrep mot familien, derfor er det godt å ha en forsvarsadvokat. Når det har kommet bekymringsmelding er familien satt under mistanke, en mistanke man må sørge for å kvitte seg med.

I mitt tilfelle hadde saksbehandler spurt sjefen sin om tillatelse til miljøarbeider i hjemmet med en gang, enda jeg aldri har vært innlagt på institusjon.

En miljøarbeider er en som følger etter mor i hjemmet og skriver rapporter om babystellet.

HI trenger absolutt ikke en slik overvåker i noe tilfelle, og spesielt ikke når hun har mor og mormor der.

Og "barnets beste" er ikke det samme for HI som for Bv. HI vurderer det slik som at familien er det beste for barnet, det gjør ikke Bv.

Bv kommer sikkert til å foreslå "Marte Meo", en videofilming av samspillet mellom mor og barn. Jeg ville ikke tatt sjansen på en slik filming, for hva om resultatet blir dårlig?

Jeg sa nei til alt Bv foreslo, og saken er i dag henlagt (så lenge det varer iallfall).

Skrevet

DA VAR MØTET OVERSTÅTT!!!!

jeg fikk svar på mange spørsmål.

siden barnet ikke er født så er det jo ikke så mye de får gjort..de har jo ikke lov til å starte undersøkelse før barnet er født.

men hun nevnte forslaget med mødrehjem.. jeg sa som sant var at jeg tror det er andre ting som kan fungere bedre. så hun skulle ikke sende noen søknad dit alikevel. men vi ble enige om at jeg skal søkes til forlenget barselopphold i stedet, samtidig som jeg skal få oppfølging fra bup og helsesøster :)

og litt ekstra veiledning fra dem er ikke negativt ;)

men samtidig så må jeg jo også følge råd jeg får osv.. og hvis de ser at det ikke fungerer så blir jeg søkt til mødrehjem senere ;)

positivt overasket jeg i allefall :D

så dette går nok helt bra! :)

HI

Skrevet

Forlenget barselopphold hørtes smart ut!

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor kan du bli kastet ut av barsel dagen etter fødsel, så her hadde det vært smart!

Supert at du sitter igjen med et positivt bilde. Tenker det kommer til å gå kjempefint med deg og babyen!

og veiledning, høres supert ut. Ikke at du ikke klarer deg, men om du sliter litt psykisk kan det bidra til at du slapper av på at du gir barnet det som trengs! Av og til er det ikke omsorgsevnen vår det står på, men det at vi tror på oss selv! Og da kan det være gull verdt med veiledning og bekreftelser på at det du gjør riktig or bra!

Skrevet

Synes det er flott at du er positiv til å ta imot hjelpetiltak så fort :) Synes det høres bra ut at det opprettes en gruppe rundt deg og babyen din. En ansvarsgruppe kan opprettes før barnet er født om du selv ønsker det.

Jeg kjenner noen som har vært på "mødrehjem", det var både mor, far og baby. Det gikk kjempebra, de lærte mye som de var usikker på i utgangspunktet :)

Skrevet

er utrolig enig med deg der! :D

det er ikke det at vi er dårlige mennesker på noen måte.. det er rett og slett bare det at vi ikke har sterk nok tro på oss selv..

:)

HI

Skrevet

ja det er ikke det at jeg stiller meg negativ til mødrehjem liksom.. men jeg bor i en veeeldig liten bygd.. og her snakkes det om alt og alle.. jeg har vært et mobbeoffer siden barnehagen og ingen har noen gang sett på meg som "normal" og det ble i allefall ikke bedre av at jeg havnet i psykiatrien.. jeg har også selv bodd på barnevernsinstitusjon.. så når jeg flytta tilbake til bygda her og i tillegg slet psykisk så ble jeg jo i allefall sett på som en tulling.. og nå har jeg ENDELIG fått venner her. de har sett meg som en "normal" og oppegående jente, og derfor støter de meg ikke vekk lenger.. men hvis jeg nå må på et mødrehjem så tror jeg fort at folk får tilbake de tankene de hadde før.. om at : hu er jo ikke normal.. klarer ikke å ta vare på ungen sin selv engang..

derfor er det best for meg å være så normal som mulig. og da er det nok best å klare det uten mødrehjem.. hvis dere skjønner?

for det er jo ingen tvil om at hvis JEG blir sett på som en tulling, så går det utover gullet som skal vokse opp her også..

HI

Skrevet

Huff for en bygd! Hvis folk ikke er åpne for at ingen er perfekte så hadde jeg ikke sett på de som mine venner. Hadde heller aldri orka å bodd et sånt sted. Har selv bodd i en liten by og brukte altfor mye tid, energi og følelser på å bry meg om hva folk sladret om. Jeg flyttet til en stor by og her har naboene respekt for hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...