Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #26 Skrevet 24. november 2010 Ja, det er klart foreldrene skal bli hørt, men barnehagen må ikke følge dette. Har de problemer med å gå ut hjelper det ikke at foreldrene sier ifra at de vil at barna skal gå ut. Barnehagens grunner til ikke å gå ut forsvinner ikke for det. Og man må ikke alltid møtes i midten. Ikke alltid foreldrenes krav er like rimelige og gjennomtenkte.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #28 Skrevet 24. november 2010 Er det så viktig å være ute, da? Selv går jeg aldri ut frivillig i denne kulda som er her nå. Det er da mer enn nok å ta seg til inne.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #29 Skrevet 24. november 2010 Og når man jobber i barnehage er man lite smart? Jeg jobber selv i barnehage og syns ikke bruk av vikarer skal medføre at barna er inne hele dagen. Det er ikke noe vanskeligere for dem å være ute med barn eller for ordinære ansatte. Så det er ganske urimelig begrunnelse for å bli inne, syns jeg. Og jeg sier ikke dette i foreldrenes favør, men til barnas favør. Samtidig er jeg enig med februarbolla, en del foreldre må ta på seg skylden for at personalet blir syke. Altfor mange foreldre sender syke barn i barnehagen, dessverre. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er fortsatt for mange.
Mor Løvehjerte Skrevet 24. november 2010 #30 Skrevet 24. november 2010 Her er de små heller ikke ute i uker av gangen, men her er det v e l d i g k a l d t mesteparten av vinteren (15-25 minus), så det er selvforklarende.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #31 Skrevet 24. november 2010 Hva er det beste og varmeste av vinterutstyr? Er oppriktig nysgjerrig, vurderer friluftsbarnehage...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #32 Skrevet 24. november 2010 Nei, vikarer går ikke "ekstra" hos oss, men inntil vi kjenner de og vet hva de duger til så er de ikke aleine med barna. De har heller ikke tidlig- eller seinvakter. Studenter og hospitanter går ekstra, og skal ikke være aleine med barna. Selvfølgelig kan de være alene mens noen følger et barn på do eller henter et plaster, men vi sender ikke en ny vikar ut alene for å ta imot alle de påkledde barna når vedkommende ikke kjenner hverken uteområdet, barna eller reglene. Ville du hentet inn et vilt fremmed menneske og satt det til å gjøre din jobb eller passe ditt barn uten å være tilstede etter 20 minutter?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #33 Skrevet 24. november 2010 Hvorfor kan dere ikke ta barna ut en tur på ettermiddagen da, i tilfelle? Har full forståelse for at det kan bli begrenset med utetid i noen barnehager i vinterhalvåret. Ikke bare p.g.a sykdom, men med tanke på været. Her vi bor er det enten iskald vind eller nedbør, og barna blir ikke særlig fornøyde av å være ute da. De minste sover ute, og de største er ute på tur. Men de som er under 3 år, har ikke noe å gjøre ute på kalde, våte vinterdager..de bare står/sitter der. (Noen liker seg best ute, så klart, men flesteparten på "vår" avdeling sier klart og tydelig ifra at de er misfornøyde. Og med mange små som sutrer og ikke liker seg, så er det i hvertfall ikke enkelt om det er sykdom og vikarer blandt personalet! (Studenter har forøvrig ikke lov å være alene med barna) Vi går ut på ettermiddagen dersom jeg føler barna har behov for litt friluft, og de ikke har fått det i barnehagen den dagen. Skjønner virkelig ikke hva dere syter for. Ta dere en jobb i barnehage selv, så ser dere fort tegninga. Bare fordi barnet går i barnehage, er man ikke fritatt fra "lufteansvaret". Ta barna med ut selv da, på ettermiddagen!?!? Og som noen andre skrev over her... Er dere lei alle vikarene som gjør det vanskelig med utetid, så hold ungene hjemme til de er friske.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #34 Skrevet 24. november 2010 Nei, man skal ikke sende syke barn i barnehage men man er ofte smittebærer før sykdom bryter ut i tillegg til at en som er litt snørrete ikke kan holdes hjemme da man ikke har nok fridager fra jobb for å klare det. I tillegg er det personalerts jobb å passe på at egen håndhygiene og barnas følges nøye opp.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #35 Skrevet 24. november 2010 At en vikar følge noen på do ser jeg ingen problem med, at en vikar passer på barna ute mens en av de andre må hente votter, følge på do eller lignende ser jeg heller ingen problem med. Jeg er enig i at de ikke trenger være seinvakter eller tidligvakter alene. Jeg vet ikke hvor dere henter vikarer hen men kan være lurt å tilknytte seg bemanningsbyråer og nav.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #36 Skrevet 24. november 2010 Hadde vært interessant å vite hvor mange ansatte de er ift barn.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #37 Skrevet 24. november 2010 I en barnehage skal det være 1 ansatt på 6 unger (fra 2 år) eller 3 unger (under to år) Jobber som vikar i barnehager, der er vi ute ofte. Barna elsker det. Men denne uka har vi ikke være ute pga det har vært over 13 minusgrader. Ifølge regler skal ikke barna ut når det er over 10 minus. Men er jo selv vikar og det er jo ingen grunn til ikke å gå ut når det er sykdom. Uansett skal det være nok ansatte til enhver tid, så da spiller det jo ingen rolle om man er ute eller inne. Vi er ute i all slags vær. regn, snø, vind. Eneste nå vi ikke er ute pga kulden.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #38 Skrevet 24. november 2010 Jeg har hatt jenta mi i barnehage i to år nå, og de er da aldri inne pga sykdom hos personale?? I liten avdeling fikk de inn vikarer, og gikk ut. I stor avdeling går de ut selv om det er en mindre enn vanlig på avdelingen. De går ikke ut fra barnehageområde på tur dersom det er for lite personale, men som sagt går de ALLTID ut på ettermiddagen, uansett vær. Så går de heller inn igjen dersom det viser seg at for mange fryser, er våte etc.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #39 Skrevet 24. november 2010 Det hjelper lite med god håndhygiene når man får seg en real snørrklase i ansiktet fordi barnet nyser. Eller når du snakker med et barn som gaper opp med munnen og hoster en god slimete host. Da kan man ikke lenger snakke god håndhygiene. Og det er forskjell på snørrete og syk, bare så det er sagt.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #40 Skrevet 24. november 2010 synes også dette hørtes rart ut, jobber selv i barnehage og er godt kjent med sykdom både kortvarig og langtidssykemeldte!! men vi på min småbarnsavdeling er da som regel alltid ute på formiddagen for da er vi mest personale prøver å legge opp til pedagogiske aktiviteter ute slik at barna får både læring og frisk luft. vi går ikke på tur dersom vi mangler folk, men det er faktisk gjerde rundt barnehagen, og barna er mye roligere når de har fått luftet seg litt ja!!! tror at det kan være personalet som kanskje ikkee trives så godt ute på denne årstiden og ser da mer problemer enn løsninger...???
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #41 Skrevet 24. november 2010 Hvorfor er det de barnehageansattes ANSVAR Å TA UNGENE DERES UT?!??! Det står da ikke i noen kontrakt at barna SKAL luftes daglig? Alt er etter forbehold i en barnehage. Hva når barna er snufsete og ikke helt i form? Skal de tas med ut så de blir kalde og kan bli syke (igjen)? Hvem klager da? Ungene blir jo sendt i barnehagen før de er friske, bare de ikke hadde feber akkurat på morgenen, liksom.. Snørr som renner i øst og vest er tydeligvis ikke et sykdomstegn lengre. (Snørr=bakterier/virus i de øvre luftveier) Nei..jeg jobber ikke i barnehage. Har vært innom som vikar en sjelden gang da...men kan ikke si jeg forsvarer megselv her, gitt!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #42 Skrevet 24. november 2010 Man blir ikke syk av å bare være kald så det argumentet er vel litt dårlig. Hvis barna er så lite i form at de ikke kan ut skal de holdes hjemme, resten av barna skal ikke måttes holodes inne fordi en er syk. Snørr er ikke synonym med bakterier eller virus i øvre luftveiene. Vi har alle snørr selvom vi ikke er syke men når vi blir syke får vi mer av det. Om man skulle la være å sende barna sine i barnehagen pgs snør kunne flesteparten av oss sagt opp jobben.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #43 Skrevet 24. november 2010 I barnehageplanen vår står det i tillegg at barna skal få muligheten til å ut til alle årstider, utforske nærmiljø osv...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #44 Skrevet 24. november 2010 Barna holdes jo ikke hjemme når de er syke?! Og hvorfor kan ikke foreldrene ta den lufteturen etter jobb og bhg. dersom det er så viktig for dere? Siden det var snakk om vikarer som gjorde det vanskelig, så dro jeg ut det. Snørrete, grinete barn som ikke er i form, har ikke godt av å bli kald. Hvorfor tror du vi får feber når vi er syke? Fordi bakterier og virus ikke trives i så varme forhold.. hva gjør bakteriene når kroppen blir kjøligere da, før den er frisk? Oppblomstring.. Og snørr ER et symptom på basselusker i luftveiene.. Snørra skal skylle ut det som er oppi der. Lær litt om kroppen før du uttaler deg. Uansett..tilbake til poenget. Man kan ikke sende ut barn med ukjente vikarer eller studenter, hvis de må være alene med barna, fordi man skal være inne med en som ikke er i form. Da må det bli enten eller. Enten litt rastløse barn, som man kan aktivisere fysisk inne også, eller dra det/de barna ut som ikke burde være ute. Dere er så firkanta.. Tenk litt utenfor boksen, og utenfor deres egen tilværelse og hva som passer _dere_ best. Jeg spør for n'te gang. HVORFOR KAN DERE DA IKKE GÅ UT MED BARNA SELV ETTER JOBB? Ha piknik. Spis middag i parken. Barna klarer faktisk å lære av å være ute med foreldre og UTEN pedagoger. Jeg får helt makk. Det høres jo ut som om dere er helt hjelpesløse. Ja, jeg vet forventningene deres ikke blir innfridd, og ja, det er trist at det kan gå uker uten uteturer. Lar det seg ikke gjøre, så lar det seg ikke gjøre. Bare fordi om du/dere ikke klarer å sette deg inn i situasjonen, betyr ikke at det ikke er en gyldig løsning.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #45 Skrevet 24. november 2010 Selvsagt kan vi gå ut en tur når vi kommer hjem, men barna er ganske slitne etter å ha vært 8 timer inne i strekk.. Dessuten skal en lage middag, spise middag, vips er det mørkt.. barna mine er kjempesultne når de kommer hjem, og vil heller spise middag og slappe av enn å gå ut da. Barna blir jo roligere å lettere og ha med å gjøre resten av dagen i barnehagen også når de får komme ut å lufte seg litt. Jeg har flere barn, og VET at barn blir mer rastløse når de må være inne flere dager i strekk.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #46 Skrevet 24. november 2010 Så du tror at å holde alle barna inne sammen ikke gir trivsel for bakterier... Du kan mene hva du vil, det ser likevel ut til at de fleste her er enig om at barna skal ut i frisk luft i barnehagen. Så lenge det er et av barnehagens mål (ihvertfall i vår barnehage) så forventer jeg at de skal følge det de har skrevet ned og sendt ut til alle foreldre og som vi har betalt for. Jeg har aldri vært borti denne problemstillingen før nå, selv med barn i barnehage og arbeid i barnehage selv. Det er ikke et problem å ta med barna ut etter barnehagen nei, men du ser vel og litt det tidspresset de fleste familier opplever etter jobb og barnehage. Ser for meg at vi henter ungene klokka fire, hjem og lage middag og ferdig kanskje seks. Så kle på dress og ta med utstyr (helst før middagen blir kald, ingen ovn i parken) også ha piknik på snøen. Mine barn er slitne på kvelden så ser ikke at dette hadde blitt helt klaff, ihvertfall ikke for oss. Om ikke det er greit at barna er ute med en vikar alene så er det vel ikke greit at barna er inne med en vikar alene heller så da er en jo like langt!! Det er ikke vi som er hjelpeløse, det er de som ikke klarer å pelle seg ut av barnehagen og ut i frisk luft. De fleste andre barnehager klarer det! Det er ikke heller snakk om å ikke klare å sette seg inn i situasjonen, hva er det med disse ansatte og vikarer da som gjør at de ikke klarer utføre noe mange hundre andre barnehager i landet klarer!? Om du ikke ønsker å sette krav til barnehagen din om utetid så er det greit, så kan vi som ønsker det si fra når vi ikke er fornnøyd og komme frem til en løsning.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #47 Skrevet 24. november 2010 19:40 Du høres ut som en skikkelig grinete barnehage tante. Glad barna mine ikke må være rundt deg. Dessuten så er det ikke noe særlig å ta med barna ut sent på ettermiddagen når det er mørkt. Det er faktisk noe av det bhg er her for. Skaff deg en ny jobb!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #49 Skrevet 24. november 2010 Nå er det forskjell på folk, men dette må jeg bare si. Jeg jobbet et halvt år i barnehage. Først gjennom manpower, deretter over i kommunen og fast vikar for en barnehage. Men i starten var jeg i opptil 4 forskjellige bhg i uka. Jeg er ufaglært og ung. Og det er klart, ting går litt tregere når man ikke kjenner rutiner, navn på alle barn, hvert barns plass osv. Men det betyr ikke at dette er en unskyldning til å ikke gå ut. Man bør forvente at de som ansettes som vikarer er kvalifisert til å se etter barna ute. Om det så bare blir en liten halvtime, med litt mas for personalet, er det bedre enn ingenting. Det er uansett slitsomt og kle av/på om vinteren når man jobber i bhg, om det går litt tregere en dag bør man tåle det mener jeg. Men nå hadde jeg selv barn før jeg jobbet i bhg, så jeg har jo forsåvidt erfaring med barn, selv om det blir annereledes. Mener uansett det bør forventes at vikarer kan være med å ha barna ute.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #50 Skrevet 24. november 2010 Hei Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Vi er 3 voksne på 11 barn, hvor 7 av de er under et og et halvt år. Under sykdom og ferieavvikl. får vi bare ha vikar en gang i uka pga dårlig råd. Så i de 4 resterende dagene er vi da to ansatte, som skal kle på 11 småbarn ull, dresser votter og sko, og skifte bleier. Dette tar oss tre kvarter. Vi går så ut, hvor minst 3 av barna ikke er mobile og gråter om vi forlater de, og helst vil bli bært. 5 av barna flyr hver sin vei, og en sjette har gjerne bærset på seg. Alle er snørrete og må tørkes i nesen kontunierlig. Og vi er to voksne til å passe på disse (i tillegg til at vi må gjøre klar lunch og ettermiddagsmat, skjære frukt osv osv) Det blir en utrolig stressende hverdag, som gjerne fører til sm for flere i vinterperioden. Vi var inne en dag, og fikk da flere klager fra foreldrene. Selv skulle jeg ønske vi kunne tatt ut f.eks halvparten av barna hver dag, men nei, da blir det klager, alle barna skal ut HVER DAG. Har selv barn i bhg og syntes ikke det er noe problem at de er inne en dag eller to. Det er enklere å være ute på storbarnsavdelingene, der barna løper og er aktive, ikke har bleie og ikke sover. SYNTES FORELDRENE KUNNE HATT FORSTÅELSE FOR AT INNIMELLOM HAR VI IKKE MULIGHET TIL Å TA UT ALLE BARNA PÅ SMÅBARNSAVDELINGENE. Og gjerne se på alt det positive vi gjør, istede for å lete etter feil, slik jeg føler endel foreldre gjør. Vi trenger også positive tilbakemeldinger på den viktige jobben vi gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå