Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 Pga sykdom hos personalet, mye vikarer osv. Er dette virkelig greit?? Har sagt i fra, men det skjer ingen endring.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Akkurat det samme i barnehagen her. Masse sykdom og fravær. Ungene har ikke vært ute hele uka og vi har tatt det opp med barnehagen, men ingenting skjer.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #3 Skrevet 24. november 2010 Bhg er er hver dag ute, til trass for nye vikarer nå og da. Så det er da ingen unnskyldning? Har du sagt ifra til styret? Kanskje de kan gjøre noe?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #4 Skrevet 24. november 2010 Har ikke sagt fra til styrer, men vurderer det sterkt.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #5 Skrevet 24. november 2010 Nei, deter ikke greit. Det går da ann å la barna komme ut selv om det er vikarer på jobb. Krev at det blir skrevet en rutine der barna skal ut hver dag og at vikarer får beskjed om å være kledd for å være ute.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #6 Skrevet 24. november 2010 Barnet mitt har vært ute EN gang de siste ukene! Blir så provosert.. er det dette vi betaler nesten 2500 kr for!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #7 Skrevet 24. november 2010 Får skikkelig vondt av barnet mitt som må være inne hele uka:( Skal gi beskjed til styrer hvis dette fortsetter. HI
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #8 Skrevet 24. november 2010 hei, i barnehagen til gutten vår har dem heller ikke hvert ute de siste ukene.. er vikarer der, og de vanlige ansatte. vi har klagd flere ganger. men skjer enda ingen ting.. ungene må få være ute og følge de vanlig rutinene uansett hvem som er på jobb i barnahagen.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #9 Skrevet 24. november 2010 Hvorfor i all verden skal sykdom/vikarer være unnskyldning for å ikke gå ut?? Den tok jeg ikke helt... Jeg jobbet noen år i en bhg og der hadde vi en periode med mye vikarer. Men vi gikk da ut like mye... vikarer kan da også kle på barn. Dessuten er det "lettere" å være ute, da ungene leker mye lettere og de kan holde et høyere lydnivå enn inne. Hørtes veldig snodig ut spør du meg...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #10 Skrevet 24. november 2010 De sier de ikke har kapasitet til å gå ut når de "faste" ikke er på jobb. Tull spør du meg! De har studenter/skoleelever der også, hvorfor kan ikke de gå ut med dem da? Er det virkelig lov av en barnehage å ikke gå ut på flere uker?? HI
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #11 Skrevet 24. november 2010 Jobber i barnehage, og hos oss er også dette tilfelle. Hadde det hvert så bra at vi fikk tak i vikar hver gang noen var syke, så hadde jo dette hvert enda bra. Jobber på småbarnsavd og her er det ikke alltid så lurt å ta inn vikarer til en hver tid. Barna trenger trygghet i oss voksne og en vikar har ikke alltid så mye bra å bidra med dessverre (sier ikke alle er slik...). Men på denne årstiden er både barna og voksne rammet av sykdom, og dette får konsekvenser både for utelek og andre planer. Det er beklagelig, men i min barnehage ber jeg om foreldrenes forståelse for dette. På småbarnsavdeling ser vi at rutinene må legges om nå når kulden kommer, hvor vi må være ute på formiddagen når vi er flest voksne. Med full bekledning, bleieskift og votter som må passes på at de ikke er tatt av (+ flere praktiske ting) er det ikke alltid forsvarlig å være ute på ettermiddagen da vi er mindre voksne på jobb. Uten at jeg vet noe om det, så kan det tenkes at dette er en overgangsfase i flere barnehager, hvor vi plutselig har flere faktorer å forholde oss til. Hvis barnehagen din normalt sett pleier å være mye ute, så går det seg nok til etterhvert. Men for sikkerhetsskyld bør det nevnes til ped.leder. Det meste har en god/rimelig forklaring!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #12 Skrevet 24. november 2010 Kjenner jeg blir mer og mer provosert for hver dag jeg henter barne mitt! Gav beskjed 2 ganger sist uke. HI
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #13 Skrevet 24. november 2010 Åh herlighet. det er tross alt vinter folkens. Barn kan ha godt av å leke inne og kanskje lære litt i mellomtiden. Jeg ville vært utrolig glad om barnehagen til jenta mi kunne holde dem inne for engangsskyld. Min datter har det beste og varmeste av vinterutrstyr, til tross for at jeg egentlig ikke har råd til det, nettopp fordi hun ikke liker kulda. Hun vil ikke ut, hun synes det er kaldt og kjedelig og ofte gråter og spør om hun kan få lov å være inne, men neida. De er ofte ute opp til mellom 4 -5 timer hverdag, uansett vær. Har vært flere ganger for å hente henne og har sett mange barn som bare sitte der og fryser, de leker ikke, virker mer som noe de må bare takle isteden for noe de har lyst til å gjøre. Synes det er en for enkel løsning for å ikke måtte aktivisere barna eller lære dem noe. Dere er altfor hysteriske. Har du selv lyst til å sitte ute i 4 timer hver dag i -10?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #14 Skrevet 24. november 2010 Det er snakk om at de ikke er ute i det hele tatt, flere uker i strekk.. ikke er det spesielt kaldt her hvor vi bor heller! Og barna blir rastløse av det. HI
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #15 Skrevet 24. november 2010 Finnes en mellomting mellom 4 timer og ikke ut i det hele tatt, da.. Syns ikke noe om at bhg skal være inne hele vinteren. Tenk på barn som er der i 9 timer uten frisk luft og i et usunt lydnivå...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #16 Skrevet 24. november 2010 Hvem har sagt de trenger å være ute 4 timer hver dag?? Hadde vært fornøyd med 1 time jeg.. i det minste at de var ute tilnærmet hver dag, så sant det ikke er iskaldt eller kjempedårlig vær. HI
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #17 Skrevet 24. november 2010 Jobber i barnehage, og hos oss er også dette tilfelle. Hadde det hvert så bra at vi fikk tak i vikar hver gang noen var syke, så hadde jo dette hvert enda bra. Jobber på småbarnsavd og her er det ikke alltid så lurt å ta inn vikarer til en hver tid. Barna trenger trygghet i oss voksne og en vikar har ikke alltid så mye bra å bidra med dessverre (sier ikke alle er slik...). Men på denne årstiden er både barna og voksne rammet av sykdom, og dette får konsekvenser både for utelek og andre planer. Det er beklagelig, men i min barnehage ber jeg om foreldrenes forståelse for dette. På småbarnsavdeling ser vi at rutinene må legges om nå når kulden kommer, hvor vi må være ute på formiddagen når vi er flest voksne. Med full bekledning, bleieskift og votter som må passes på at de ikke er tatt av (+ flere praktiske ting) er det ikke alltid forsvarlig å være ute på ettermiddagen da vi er mindre voksne på jobb. Uten at jeg vet noe om det, så kan det tenkes at dette er en overgangsfase i flere barnehager, hvor vi plutselig har flere faktorer å forholde oss til. Hvis barnehagen din normalt sett pleier å være mye ute, så går det seg nok til etterhvert. Men for sikkerhetsskyld bør det nevnes til ped.leder. Det meste har en god/rimelig
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #18 Skrevet 24. november 2010 Skjønner at det kan være vanskelig for personalet å få ting til å gå rundt med sykdom osv, men det er jo litt leit for barna da når de må være inne flere uker i strekk. HI
Willy Wonka Skrevet 24. november 2010 #19 Skrevet 24. november 2010 Kjenner jeg blir veldig glad i barnehagen til sønnen min når jeg leser tråder som dette. Ikke ute på ukesvis??? Herregud. I vår barnehage går alle, både små og store, ut på formiddagen OG ettermiddagen, hver dag. Etter at minusgradene ble kaldere er de minste ute på formiddagen + at de sover ute. De aker, går tur, brenner bål i skogen og gjør masse moro. Nå på ettermiddagen er de oftere inne (etter lunch), men da har de hvertfall allerede vært ute 2-3 timer. Alle barn bør få frisk luft hver dag. Trenger ikke være lenge, men ca. 30 minutter bør være et must. Mistenker at det er mer latskap enn mangel på "faste ansatte" som er årsaken.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #20 Skrevet 24. november 2010 Jeg har forståelse for at en barnehage har problemer med å skaffe vikarer når det er mye sykdom på gang. Men å kle barna og ta dem med ut kan man vel uansett klare om man er ansatt eller vikar!? Og har man så få ansatte at man ikke kan ut så lurer jeg på om de har ansatte nok i følge lovverket. Jeg synes da det er mye enklere å ha barna ute en stund der de som regel leker mye mer selvstendig enn å være inne. Det finnes en mellomting og, minsta sin avdeling er ute minst en time og begynner å gå inn når de ser barna blir tiltaksløse. De store barna er ute lengre. Det er ikke på død og liv nødvendig å ut i flere timer men inne i noen uker er kritikkverdig synes jeg. Jeg hadde ikke gitt meg på dette, men klaget videre.
Februargutten Skrevet 24. november 2010 #21 Skrevet 24. november 2010 Hvis dere leverer barna deres halvsyke på jobb blir personalet også syke. Det er faktisk på grunn av foreldrene som absolutt MÅ på jobb selv om ungene ikke er helt friske at personalet er så mye borte. Når så personalet er borte er det ikke lett å få vikarer, og de vikarene som kommer kjenner kanskje ikke barna og rutiner går tregere. Når man da skal kle på en bøling med barn, ha de med ut, så inn med et par av gangen for å gå på do kan det bli et problem. Uten vikarer er man kanskje ikke nok folk til å både være ute å passe på barna, og være inne og la noen av dem gå på do. Har man vikarer er det ikke alltid man kan stole på dem alene med barna hvis de er veldig uerfarne. Se dere skriver at dere har sagt i fra et par ganger uten at noe skjer. Det er ikke sånn at fordi du sier ifra, så skal ting bli som du sier...!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #22 Skrevet 24. november 2010 du februarbolla....jobber i barnehage, eller? Det er noe som heter å bli hørt, møte foreldrene på mellomveien. Du høres utrolig lite smart ut!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #23 Skrevet 24. november 2010 Det er ikke alltid at ting henger i hop dessverre, når det er sykdom og ukjente vikarer. Vikarer kan ikke overlates alene med barn og skal ikke ha ansvar alene, det samme med studenter. Så da er det ikke alltid at det går av sikkerhetsmessige årsaker å være ute. Er det kjente vikarer eller to i grunnbemaninng og en vikar på plass, så burde det gå. Om barnet ellers har det bra i barnehagen og det er den ene timen i friluft som er viktig, så har dere jo muligheten til å kompensere for det selv på kvelden. Forøvrig, at du betaler for plassen betyr ikke det samme som at du kan bestemme hvordan driften skal gå, men du kan be om en forklaring på hvorfor de ikke får til å gå ut med deler av gruppa en gang.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #24 Skrevet 24. november 2010 Og jeg synes også du kan spør om hvordan de tenker løse problemet
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #25 Skrevet 24. november 2010 Hvorfor kan ikke barna overlates til en vikar når noen barn f.eks må på do? Er det slik at vikarer går ekstra hos dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå