Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #26 Skrevet 24. november 2010 Jenta mi har hatt stadig økende samlek med andre barn siden hun var mindre enn halvannet år. Og hun hadde tydelig glede av å være sammen med andre barn lenge før dette også. Jeg er ikke i tvil om at det er bra for små barn å være sammen med andre barn, både fordi de liker det og for å lære å sosialiseres og å ta hensyn til andre.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #27 Skrevet 24. november 2010 Det er da vel ikke omsorgssvikt bare fordi at noen har valgt en annen veg enn DEG! DU er ikke svaret og fasiten på barneoppdragelse. Håper hun "venninna" di leser dette og skjønner at det er deg, så hun forstår hvilket naut du er, og at hun må holde seg borte fra deg, så hun slipper å bli meldt til barnevernet fordi at ungen hennes ikke er i barnehage!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #28 Skrevet 24. november 2010 ikke omsorgssvikt med grunnlag i det du skriver. MEN det er viktig at barn får erfaring med personer i alle aldersgrupper - også sin egen.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #29 Skrevet 24. november 2010 Det å ha glede av noe er ikke det samme som å trenge det.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #30 Skrevet 24. november 2010 Synes hun virker som en god mor. Mye bedre enn deg hi som tror dine avgjørelser er bedre enn andres som er bud 1. til å være en dårlig mor.
ellen-propellen Skrevet 24. november 2010 #31 Skrevet 24. november 2010 Jeg syns det er flott at du bryr deg om barnet til din venninne:-) Men som andre sier her,det er ett stykke unna omsorgsvikt. Siden du bryr deg om barnets sosiale utvikling så kan du jo ta ett ansvar for den? Besøk henne mer,ta de med når du skal noe sted med ditt barn osv. Jeg kjenner mange barn i alderen 1-6 år hvor flere av dem går i barnehage men vil fortsatt sitte på fanget til mor i selskap fremfor å leke med andre barn. Siden barn er forskjellige så er det helt normalt:-)
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #32 Skrevet 24. november 2010 Nå syns jeg det begynner å ta helt av her inne.. Kjenner mange som aldri har gått i barnehage, og som nesten bare har hatt voksenkontakt frem til skolealder. Og ingen av de er noen særinger, eller utskudd. De fungerer helt fint sosialt. Kan vi ikke bare innse at alle er forskjellige, og heller akseptere valgene hver enkelt familie velger? Blir helt matt altså.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #33 Skrevet 24. november 2010 Som førskolelærer kan jeg si dette; barn som begynner i bhg rett før fylte ett år, har en lettere overgang til å være i bhg og skole enn de som begynner senere (for all del, ingen regeul uten unntak), og da spesielt de som bare har vært hjemme med mamma og pappa og blitt lite sosialisert. Barn som ikke er sosialisert og begynner i bhg som 3-4 åringer, ligger langt bak i den sosiale utviklingen. Som ansatt i bhg er det faktisk min jobb da og vurdere hva som er årsakene il at dette barnet er så langt bak, prøve å finne metoder for å hjelpe barnet med sosialiseringsprossessen osv. I en del saker ender dette gjerne opp med videresendelser til ppt eller lignende fordi ofte har disse barna også språkutvikling som henger litt bakpå. (igjen, ingen regel uten unntak). I min personlig mening vil jeg kalle dette for lett grad av omsorgssvikt. Disse barna vil ha det tøft når de begynner i bhg, er så tilknyttet til foreldre at de og gjerne da har separasjonsangst i tillegg. Og ja barn ned i 8 mnd alderen har det. Men vil og si, barn som er hjemme til samme alder, men er sosialisert, vant til at foreldrene går i fra dem hos familie, venner eller andre barnevakter og vet at foreldre kommer igjen (noe små barn har vanskelig for å forstå av og til) vil de nok klare seg veldig godt i bhg. Men alle er vi ulike og har ulike forutsetninger, derfor sier jeg igjen; ingen regel uten unntak.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2010 #34 Skrevet 24. november 2010 måtte bare skrive dette...... : jeg har en sønn på 7 år som har gått i bhg fra han var 1 år gammel men som nå går i 2 klasse. han har som regel alltid lekt med større barn enn seg selv...spesielt etter 4 års alderen. nå da han er 7 så syntes han at 6-8 åringer er barnslige..... han vil leke med dem som går i eldre klasser gjerne 4 klasse hehee og han gikk i hg 5 dager i uka ! så hva DA med denne hysteriske sosialiseringen ? nå må samfunnet kutte ut dette fjaset.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #35 Skrevet 25. november 2010 Herregud for noe tull!!! Klart barn har godt av å sosialisere seg, men det er jo ikke omsorgssvikt om de ikke er med andre barn hver dag! Mor gjør seg gjerne en bjørnetjeneste, for dette barnet vil sannsynligvis bli veldig avhenging av mor, og det vil kanskje bli et problem å levere han fra seg senere.. Men hvorvidt mor vil være hjemme med sin sønn om dagene og hun har mulighet til det, så la henne være det uten å gjøre noe nummer av det. Om noen år begynner han uansett på skolen, og kommer til å tilpasse seg andre barn helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå