Mockanin Skrevet 23. november 2010 #1 Skrevet 23. november 2010 ville dere lånt av barnas sparkontoer for å ha mat på bordet og kjøpe julegaver? Mannen fikk ikke november lønna og det ser dårlig ut med desember også. Har kjøpt noen gaver, men har noen igjen også.
Vipsenmamma Skrevet 23. november 2010 #2 Skrevet 23. november 2010 For å få mat på jordet - ja. for å kjøpe julegaver - nei.
Mrs. Bouquet Skrevet 23. november 2010 #3 Skrevet 23. november 2010 Ja til begge. Men etter jul hadde jeg nok heller sultet selv om det var eneste måten å betale tilbake.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 23. november 2010 #4 Skrevet 23. november 2010 Ja til mat. Tja til julegaver.
Gjest Kira06 Skrevet 23. november 2010 #5 Skrevet 23. november 2010 Hvis det var så ille at jeg ikke hadde hatt penger til mat, så ville jeg selvsagt lånt fra sparekontoer. Uten mat kommer man ikke langt, og tror barna er ganske så enige:) Men er usikker på om jeg hadde brukt disse pengene på å kjøpe julegaver. Barna bør selvsagt få en eller to små gaver på julaften, men da ville jeg nok droppet alle andre gaver. Informert folk om at i år har vi ikke muligheten til å kjøpe gaver, men vi kommer sterkere tilbake neste år:) Det går jo forresten an å lage fine gaver også, som ikke trenger å koste noe særlig. F.eks en liten bok du lager selv med forskjellige"gavekort", alt fra å vaske vinduer og barnevakt til en middag og kino. Nå vet ikke jeg hva mannen din jobber med eller hvor, men synes det er rart at han ikke får lønn. Har dere hørt om det går an å få noen annen hjelp i denne perioden. Er jo helt håpløst å ikke ha penger i årets "dyreste" mnd. Håper det løser seg for dere!
Nagilimia Skrevet 23. november 2010 #6 Skrevet 23. november 2010 Kan dere betale tilbake - ja, er det usikkert - nei Det er jo selvfølgelig lett å si når man ikke er i situasjonen. Hadde i såfall ikke kjøpt gaver dyrere enn 100 kr. Mye fint man kan gi for en liten sum. Jeg synes kanskje det er desto mer utfordrene med desember og et lavt matbudsjett. Nå er det jo slik at hvis det feks er snakk om en konkurs her, har han jo krav på noe penger via lønnsgarantiordningen. Er han uten jobb - ledighetspenger. Skjønner ikke helt hvilken situasjon dere er i hvor han ikke får det han har krav på (jobbet). Kan være dere må vente på pengene og da synes jeg det er helt greit å låne.
Verbena Skrevet 23. november 2010 #7 Skrevet 23. november 2010 Mat på bordet : JA! uten tvil Julegaver: kommer helt ann på hvem som ska ha julegavene. Ungene hadde jeg nok ordnet en liten ting til. Men resten kan godt klare seg uten når man må låne penger av ungene sine sparekontoer for å ha til mat!
Mockanin Skrevet 23. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2010 Kan ikke si så mye om jobb situasjonen hans her. Men ja, det er ikke penger til lønn. Ledelsen jobber nå med å få ordnet penger til lønn, men det ser jo ikke lyst ut akkurat. Håper bare det skjer noe snart, for dette tærer på. Det er ingen å låne så mye penger av heller. Jeg har et ørlite håp om at en kompis av mannen som er en av aksjonærene i denne bedriften skal tilby seg å låne han penger til alt er på riktig kjøl igjen. Mannen har gitt beskjed om at vi nå har 0 kr. men det gjelder jo de andre også. Det med julegaver er sånn at jeg har kjøpt noen, og mangler noen. Kan ikke gi et barn julegave og ikke søsteren eller broren lissom. Dette med at det er jul nå snart sliter enda mere på meg. Julegaver er viktig. Vi gir bare til nærmeste familie og unga til et par veninner. Helt fortvilet nå om dager.
Mockanin Skrevet 23. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2010 Skjønner at dere stusser litt over at mannen jobber men ikke får lønn. Jeg kan ikke si så mye om det pga. gjenkjennelse. Men hadde ikke det han driver med vært så spesiellt så hadde han nok fått lett jobb et annet sted. Man vet også at på nyåret kommer det inn masse penger, men det er litt lenge og vente.
Bubba75 Skrevet 23. november 2010 #10 Skrevet 23. november 2010 Ja. Har ikke råd til å ha sparekonto til ungene vi, og det betyr vel egentlig at de pengene som kunne ha vært der har blitt til mat, strøm, lån, klær, jule-/bursdagsgaver allerede...
Gjest Kira06 Skrevet 23. november 2010 #11 Skrevet 23. november 2010 Huff, det høres ut som en håpløst situasjon mtp arbeidsgiveren hans:( Hvis det stemmer at dere får inn masse penger på nyåret, så hadde jeg faktisk brukt litt av pengene på sparekontoen. Slik at dere får en fin jul alle sammen. Så kan dere heller sette inn disse pengene igjen på nyåret....
Wopi Skrevet 23. november 2010 #12 Skrevet 23. november 2010 Hvis det stemmer at det kommer inn masse penger etter jul, så ville jeg ha lånt fra sparekontoen til ungene. Men da må du være sikker på at du kan betale tilbake, og selvsagt gjøre det med en gang pengene er på plass. Prioriter mat. Men også her finnes det rimeligere løsninger, til tross for at det er desember. Bordet må jo ikke bugne i overflod, selv om det er jul! Og julegaver: Hold deg til billige ting. Det finnes mye fint og rimelig, og det er ikke noe problem å finne flotte ting til en hundrelapp hvis du har øynene åpne. :-) Lag et budsjett og hold deg 100% til det!
Gjest Skrevet 23. november 2010 #13 Skrevet 23. november 2010 Ja, det ville jeg gjort. Men jeg ville begrenset julegavekjøp og gikk beskjed til de voksne i familien at pga. økonomisk situasjon så ville de ikke få julegave i år. Det tror jeg at de fleste vil ha forståelse for. Men å låne penger til mat og julegaver til barna hadde jeg gjort.
Ugl@ Skrevet 23. november 2010 #14 Skrevet 23. november 2010 Spørs hvem gavene var til, hadde kjøpt gaver til barna, men ikke til andre, selvsagt skulle hver krone tilbakebetales så fort som mulig. Ville ventet med gavekjøpt til midten av desember, det kan enda skje ting. Er arbeidsgiveren til mannen på konkursens rand?
Makkapakka Skrevet 23. november 2010 #15 Skrevet 23. november 2010 Ja til begge spørsmålene, men hadde gjort alt jeg kunne for å betale tilbake etter jul! Barna må da få julegaver.....! Er mannen din fotballspiller eller? I en av disse blakke klubbene som aldri lønner spillerne sine Lykke til - gjør det du MÅ gjøre uten å ha dårlig samvittighet!
Trollemor75 Skrevet 23. november 2010 #16 Skrevet 23. november 2010 Det spørs også hvor pengene i sparekontoen kommer fra. Er det gaver fra familie, ville jeg lånt til mat og mindre gaver, og betalt tilbake så fort som mulig. Hvis det er barnetrygd som dere har spart hittil, ville jeg brukt det uten dårlig samvittighet. Barnetrygden blir delt ut nettopp for å hjelpe foreldre som har barn, og nå trenger dere det lille ekstra. Lykke til med julen!
Mockanin Skrevet 23. november 2010 Forfatter #17 Skrevet 23. november 2010 Dem er nok ikke konkurs ennå. Masse med jobb men får ikke penger inn før på nyåret. I tillegg kom en skikkelig skattesmell på ca. 1 mill. Etter hva jeg skjønner så dreier det seg også om litt feil budsjettering i forhold til nysalg. Men der klart, det kan jo hende noen av de ansatte slår dem konkurs pga. lønna. Det vil uansett ta dem noen mnd. å få lønna si.
Eeniemeenie Skrevet 23. november 2010 #18 Skrevet 23. november 2010 Absolutt til mat ja! D har vi gjort mange ganger.
mamma'n til ina og ada;o) Skrevet 23. november 2010 #19 Skrevet 23. november 2010 Ja, jeg ville lånt av barnas sparekontoer. Jeg vet akkurat hvordan dere har det, er i nesten samme situasjon selv, med en mann som ikke får sykepenger han har krav på, pga idiotiske Nav og deres rare system... Utrolig fortvilende å vite at man går jule måneden i møte, ikke fått kjøpt en gave og har så vidt til mat og bensin... Men lykke til ihvertfall, det går sikkert bra og jul blir det....;o) ;o)
Fru.Antonsen Skrevet 23. november 2010 #20 Skrevet 23. november 2010 Det skulle vært ekstrem krise uten noen som helst annen utvei for at jeg skulle lånt penger av barna mine. Da til den maten jeg MÅ ha, ikke alt annet jeg vil ha/har lyst på. Og julegaver er uviktig på alle mulige måter, det er bare materialistiske behov som dekkes, har man ikke råd så får en selv og andre respektere det!!
Glajenta ♥ Skrevet 23. november 2010 #21 Skrevet 23. november 2010 Nå vet ikke jeg hvor gamle barna dine er, men jeg kan i grunn uansett ikke se noen problemer med å låne penger fra sparekontoene deres, for å lage en fin jul for dere alle, og kjøpe julegaver til de barna dere har tenkt å kjøpe til. H v i s - dere kan betale de tilbake, sånn i noenlunde tid. Hva er poenget med at dere skal miste nattesøvnen i desember, for at disse pengene skal få stå urørt på konto? Slik jeg ser det er dette en midlertidig situasjon, og da trenger man ikke å "lide" mer enn nødvendig. Håper det ordner seg for dere, og at dere får en fin jul likevel
Mia_73 Skrevet 23. november 2010 #22 Skrevet 23. november 2010 Selvfølgelig hadde jeg brukt pengene fra barna. Konto kan fylles opp igjen når man får lønn, men å være sulten og ikke ha julegaver kan man ikke gjøre noe med senere.
Libido- Skrevet 23. november 2010 #23 Skrevet 23. november 2010 Nei. Hadde tatt opp et forbrukslån i banken eller refinansiert boliglånet.
Tante Blås Squaw Skrevet 23. november 2010 #24 Skrevet 23. november 2010 Ja, vi må stadig låne av ungenes penger for å få nok til mat. Begge voksne her er på AAP grunnet helsa, og vi har mistet 15 000,- pr mnd.
Plutselig_gravid Skrevet 23. november 2010 #25 Skrevet 23. november 2010 Setter inn på sparekonto til barna hver mnd, og det har hendt et par ganger at vi må låne derifra. Heller det enn å ta opp dyre lån. Har ikke dårlig samvittighet for det i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå