Gå til innhold

Å nei!! Har fått p-bot.. Har så dårlig råd at jeg gråter av frustrasjon nå. Kan jeg klage på bota??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Parkerte bilen på p-plass, betalte i automaten, og la billetten i frontruta. Kom tilbake 15 min før tida gikk ut, og der ligger den gule boten og lyser under vindusviskeren! Skjønte ingenting, før jeg så at billetten jeg la i frontruta, har blåst over ende når jeg lukket døra, og lå opp ned...... Er det mulig!

 

Kan jeg komme noen vei med å klage på dette?? For det første synes jeg 700 kr er helt latterlig mye, når jeg står på oppmerka plass, og har betalt (tenkte å scanne inn billetten og sende med..) For det andre ligger jo faktisk billetten i frontruta, og det står jo noen tall bakpå, som for alt jeg vet, er en kode for verdiene på billetten?

 

Prøver bare å finne noen argumenter.... Vi er i en skikkelig økonomisk knipe for tida, og 700 kr i bot rakner alt. Har allerede måtte avlyse julegaveinnkjøp i år, for å ha råd til det helt nødvendige, så hvor vi skal hente de 700 skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener at det er slik at billetten skal ligge godt synlig for kontrolløren. Det spørs dessverre om du kommer noen vei med den klagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. ikke bruk dårlig råd og jul som argument. Bare skriv saklig at du hadde betalt, men dessverre så hadde vinden blåst billetten slik at den ikke lå synlig i frontruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk opplevde akkurat det samme, billetten snudde seg da jeg lukket døra. Jeg sendte kopi av billetten med et brev hvor jeg forklarte hva soom hadde skjedd og fikk slettet boten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du det?? Å jeg håper det.. Skal sende klage nå etterpå, må bare få summet meg litt først, så jeg klarer å skrive saklig. Kom gjerne med noen forslag til hva jeg skal skrive, og gode argumenter!

 

Til deg over; ja jeg vet at den skal ligge godt synlig.. Men den gjorde jo også det - bare opp ned! He he.. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send inn et brev med parkeringsbilletten. Forklar hva som har skjedd. Bota skal da ettergis hvis det er et seriøst parkeringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at vakten tar bilde av ruta,og siden den ikke var synlig/opp ned så får man ikke slettet boten. det står at den skal legges synlig,og det var den jo ikke.... har gjort det samme selv,slengt igjen døra og den har snudd seg... fikk heldigvis ikke bot,men nå sjekker jeg hver gang jeg lukker døra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv noe som:

 

"Torsdag 18.11 parkerte jeg på en av deres parkeringsplasser i Strandgaten 11, Horten. Jeg betalte for parkeringen og la billetten i ruta. Dessverre blåste det slik at billetten ble liggende opp ned og dermed ikke med synlig p-tid for parkeringsvakten.

Viser til vedlagt kopi av billetten og håper med dette at boten kan slettes.

Bilnummer: *****

KA.nr: *********

 

mvh. Mari Sørensen"

 

11:52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nå kom jeg over denne paragrafen på hjemmesidene til Q-park:

 

2. Ikke synlig billett

Det nytter ikke å klage på en kontrollavgift (parkeringsbot) hvis billetten ikke lå godt synlig i frontruten. Har du fått ”bot” fordi du har stått parkert på avgiftsplass og billetten har blåst ned på gulvet eller i setet, hjelper det ikke at du kan legge frem en gyldig billett i ettertid. Dette gjelder selv om du har betalt med kort. De fleste parkeringsselskap og kommuner tar bilder av bilen før de skriver en ”bot”, så det finnes ofte bevis for om det lå en billett bak frontruten eller ikke. Fører plikter å løse billett umiddelbart etter at motorvognen er stilt på plass jfr. standardvilkårene § 3

 

Mista litt håpet igjen, men skal fortsatt sende inn klage da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader ikke å sende inn en klage. Men som en over her skriver, vær saklig. Vis de at du klager fordi du hadde betalt, og ikke fordi du har dårlig råd.

Det er rett som det er at billetten vender seg når døra blir slått igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det står tidspunkt og dato på billett synes jeg absolutt man burde få pengene tilbake! Man betaler tross alt bot fordi man ikke har fulgt en regel, og det hadde du jo! Send klage med billetten så ordner det seg forhåpentligvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for de private p-selskapene er å håve inn penger, ikke noe annet. Derfor kommer man som regel ingen vei. Betjentene kan ofte stå like i nærheten og se at folk parkerer feil, eller glemmer å betale, uten å si fra, nettopp for å kunne skrive ut en bot straks de har gått. Ett sted kunne jeg ikke se verken noe skilt eller automat. Begge deler stod godt gjemt mellom noen trær. Det ble selvsagt bot. Var borte maks ti minutt, så betjenten stod vel og så på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde tilsvarende en gang, sendte inn billetten som "bevis" og slapp å betale. Ser imidlertid at det har kommet nye regler siden den gang, som sier at forsiden av lappen må være synlig osv. Jeg ville uansett prøvd å forklare og sendt med billetten... Det koster deg bare porto og så slipper du kanskje å betale de 700 kronene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan det lønne seg å ikke bare klage til p-selskapet, men også til den bedriften som man skal besøke, enten det er et sykehus eller en privat bedrift. Hender i en del tilfeller at oppdragsgiveren for p-selskapet sørger for at p-selskapet viser et fornuftig skjønn, og ikke bidrar til å sette oppdragsgiver i et dårlig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er klagen sendt, så da får vi se...

 

Til 12.16: Er en felles p-plass for et stort bedriftsområde, så tror ikke det hjelper å klage til det lille selskapet jeg var innom da..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære deg!

Jeg føler med deg. jeg opplever private parkeringsselskaper som bare er ute etter å tjene penger, og viser ingen forståelse for at glipp kan skje. De graver i sitt reglement osv for å motbevise dine argumenter. Men er du heldig og har med en serviceorientert selskap å gjøre så vil dette gå bra.

Vil bare dele min erfaring med ett parkeringsselskap. tror faktisk det er city park hvis ikke q.park. Mange av dem er tilsluttet en felles organisasjon som behandler klager. (parkeringsklagenemda).

Det gjelder å stå på så ordner det seg. du har jo ditt på det rette. Jeg opplevde å få 2 bøter på 1600 totalt på gjesteparkeringen, der min mor bor. På skiltet står det " maks 3 døgn i løpet av en 10 dagers periode, uavhengig om bilen er flyttet på i mellomtiden."

Jeg nektet å vedta bøtene og sendte klage. Jeg spurte dem hva dem mener med 3 døgn ? Bilen min hadde ikke stått der i 3 døgn, men ja noen timer i løpet av de dagene jeg hadde vært på besøk. Jeg stå på mitt og mente at universal definisjon på 3 døgn er 72 timer. Selskapet sa at det spiller ingen rolle om du har stått der i 5 minutter eller 1 time, er vakten der og registrerer bilen din så er det å regne som 1 døgn. Dette mente jeg var misvisende. Jeg kan ikke forholde meg til når vakta kommer der. Jeg mente at skiltet var misvisende, og mente at det burde heller stå "maks 3 ganger i løpet av en 10 dagers periode" enn " 3 døgn".

Det har gått snart 9 mnd og jeg har ikke hørt noe fra dem. jeg regner vel med at de ikke gadd å diskutere mer med meg :)

et annet tilfelle skjedde her jeg bor. vi har en uteparkering der beboerne kan parkere bilen med gyldig registrering og registreringsbevis. Vi har i perioder latt bilen stå der, noen ganger med gyldig bevis i bilen og andre ganger uten. I sommer fikk vi bot med den begrunnelsen at gyldig bevis ikke lå i frontruta. Vi klagde på dette, og sa at skiltet sier kun "parkering tillatt for biler med gyldig registrering". Alias, bilen vår er registrert i selskapets register og står gyldig.

De nektet å vedta klagen vår og henviste til et større parkerings skilt som står på området, der det står at kun biler med gyldig bevis er tilatt å stå på området. Men det morsomste er at det skiltet ikke tilhører det parkeringsselskapet.(det tilhører et tidligere selskap som drev virksomheten da) Så vi la det til grunn i vår nestet klage. Altså Europark, i dette tilfellet kan ikke benytte seg av et skilt som ikke tilhører deres selskap, isåfall så må det stå at reglene er bestemt av dette selskapet, derav gyldige.

 

en annen måte å unnslippe boten på er å si at du ikke var den som kjørte bilen. Du er hverken pliktig til å opplyse hvem som kjørte bilen, eller betale boten. Dette gjelder områder som er regulert etter privatrettslig grunn. Jeg har mal på denne typen klage, og vet om folk som har brukt det. De har ikke betalt noen bøter for selskapene har ikke mye å si når du bruker denne, for loven er klar på dette området : )

 

Anyways.. lykke til..

Hater parkeringsvakter.. sultne gribber som er på utkikk etter å ta folk. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at man ikke er pliktig til å oppgi navn eller betale boten? Kan det stemme da? Mener de bare sender det videre til inkasso da, OG tar godt betalt for purregebyrene i mellomtiden... Hvordan ser den malen ut da? Og hvorfor bruker ikke alle den?? he he..

 

Uansett, jeg har allerede sendt inn klageskjemaet, og der måtte jeg jo sette opp navnet mitt som fører, så får ikke snodd meg unna det denne gangen hvertfall..!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du møter opp hos parkeringsselskapet tror jeg du kan velge å motta en fysisk avstraffelse og dermed slippe å betale boten. Men det kan være veldig nedverdigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en idiotisk kommentar!!

 

HI!

Inkasso selskaper er pliktig til å stoppe saken når det er uenighet mellom deg og oppfordringshaver. Så hvis du noen gang skulle motta noe inkasso krav der du har en klagesak gående så må du aldri ikke betale det. Det gjelder bare å opplyse innkassodriveren om at det er uenighet i saken så stopper de innkrevningen umiddelbart.

Jeg har i mange saker opplevd at det lønner seg å klage. Mange orker ikke det peset og betaler for å få saken ut av verden.

Hva angår den malen jeg snakket om. Fant faktisk en artikkel om det på nettet, publisert på en økonomiside der en kar med navn og bilde forteller hvordan unslippe park.bøter.

Det er mange som ikke kjenner til at man kan unnslippe park.bøter for det er et hull i loven. Loven skiller mellom kommunale og private parkeringsregler. Eier og føreren av bilen er pliktig til å betale boten, hvis den er ilagt av kommunalt selskap, mens eieren er ikke pliktig til å betale hvis det er føreren som er ilagt boten.

Anyways lykke til. Ikke gi deg. Stå på ditt hvis de viser seg å være vrange. Du har hatt gyldig kvittering. Du har ikke hensiktsmessig snudd på billetten.

: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids forsøke å klage, selv om jeg tvile rpå at det nytter (selv om noen her sier det har gått bra): Reglene sier ta billetten skal være synlig. Hvis ikke kan de jo ikke bevise at du har fått lappen fra noen andre som sto parkert samtidig el.l.

 

Dessten må du nok belage deg på å betale bota mens klagen behandles. Lurt å ha litt penger i bakhånd for smptteri. hva gjør du om barnet ditt trenger medisiner el.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...