Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #1 Skrevet 17. november 2010 Vel, i følge min søster og mor så er det virkelig det. Min gutt på 5,5 mnd sover best når det er kaldt i rommet eller ute på terrassen i vogna si. Selvfølgelig kan han ikke sove ute om natten, men på rommet sitt. På soverommet hans er det ca. 11-12 grader om natten....iskaldt. Han har på seg ullfrottè pysj, ligger på lammeull og har dundyne og dobbelt ullpledd over seg. Ligger alltid helt stille og sover og er god og varm. Sjekker han flere ganger. Han sover som en stein. Etter at vi begynte å ha det kjølig på soverommet hans sover han bedre og gjennom hele natten. Min mor og søster har akkruat dratt herfra, begge så rysta som det kan få blitt. De mener at babyer må sove på rom som er min. 20 plussgrader...og gjerne med det samme på seg, rundt seg som min gutt har. Da hadde han dødd av varme. Han er ikke engang kald på hendene om natten fordi de ligger delvis under dyna og ullpleddet..... Blir så oppgitt..............
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #2 Skrevet 17. november 2010 Høres nydelig ut. Sånn sover babyen vår også, men ikke 4 åringen fordi han er helt propell om natten. MEn babyen vår sover også på kaldt rom.....etter at hun begynte med iskaldt rom fikk hun mye bedre nattesøvn. Jeg sover på iskaldt rom også...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #3 Skrevet 17. november 2010 Hehe, nei det høres veldig fornuftig ut av deg. Babyer trenger også frisk luft og så lenge de ikke fryset eller får trekk så er det bare sunt med frisk luft på soverommet og å sove ute på dagtid (så lenge det ikke er minus "tusen" kuldegrader). Jeg gjør akkurat det samme som deg og lillesnuppa sover godt, har aldri vært syk og er frisk og rask.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #5 Skrevet 17. november 2010 Babyer skal sove i rom som er rundt 15 grader, så 20 grader er for varmt! Min hadde svettet ihjel! Du ser jo best selv hva som passer best, når ungen ikke fryser, men har det kjempegodt når han sover, så har ikke bestemor og tante et døyta ord de skulle ha sagt.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #6 Skrevet 17. november 2010 Høres perfekt ut spør du meg. Jeg skulle gjerne gjort det samme, men min er "allergisk" mot sengetøy, og sparker dyna av seg i det sekundet den legges på. Selv når han tilsynelatende sover tungt!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 Mine barn har hatt gode sovehjerter fra de var født, og egentlig lite syke. Sovet natten gjennom omtrent fra fødsel. Vi har alltid hatt det som dere på soverommet, så sant årstiden tillater den kulden. Det er faktisk sunt Vinduet oppe, og god og frisk luft å puste i natten gjennom. PS..... max 18 grader er vel det som er anbefalt på soverom generelt, også for nyfødte.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Min sover og best på kaldt rom. Nå er han ikke riktig så liten (har nettopp rundet året) men her står viduet åpent stort sett døgnet rundt. En sjeldn gang lukker jeg det på dagtid så det ikke skal bli for kaldt. I sommer sov han overhode ikke men nå er det aldri en lyd fra han, å det er fryktelig deili . Aldri kald andre plasser enn nesen å så si aldri syk
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #9 Skrevet 17. november 2010 Din mor og din søster er gale! 20 grader og alt det der på seg!? Altså, PERSONLIG sover jeg med 20 grader og to dyner på vinteren, men jeg ville aldri i livet latt et barn sove så varmt. Jeg vet at det er JEG som er usaklig. Jeg synes det hørtes sunt, friskt og fornuftig ut av deg jeg. Blås i kaklehønene, du vet hva som er best. Nemlig.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #10 Skrevet 17. november 2010 Be di sjkke opp på nett hva som er anbefalt temp på et soverom for små barn, så får de se at du jør det rette :-)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #11 Skrevet 17. november 2010 Fagpersoner anbefaler 18-20 grader på rommet hos spedbarn.
Willy Wonka Skrevet 17. november 2010 #12 Skrevet 17. november 2010 Fagpersoner? Ville nå gjort det som fungerer best for mitt barn jeg da. Så lenge babyen din er god og varm, ikke ligger i trekk og sover godt....hva er vel bedre?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #14 Skrevet 17. november 2010 Vi har det også kjølig på soverommet. Vår Liten har nattpose, dundyne og teppe på seg. Hun sover mye bedre etter at vi begynte å ha det litt kaldere på rommet. For ordens skyld må jeg si at nattposen er uten seler.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #16 Skrevet 17. november 2010 Synes 11-12 grader er litt drøyt synes jeg da. Selv om barn sover ute i kulda, så er det max 2-3 timer. Ungen din ligger på det rommet i rundt 10 timer. Selv om barnet ditt kanskje er varm på kroppen, så blir jo nesa og ansiktet kjølig. Er jo som å be om at den lille skal bli forkjøla. Synes kanskje 17-18 grader er mer forsvarlig...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #17 Skrevet 17. november 2010 21:31:Lufta er da ikke noe mer frisk selv om den er kjøligere inne, om ikke personen har vindu oppe da.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #18 Skrevet 17. november 2010 Synes også det var i det kaldeste laget. Vi sover godt når det er omtrent 20 grader her i huset, kunne ikke tenkt meg å ha det kaldere, enda vi har dundyner begge to.. Datteren min har også perfekt temperatur.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #19 Skrevet 17. november 2010 HI her Han har ligget sånn i 3-4 uker nå......ingen tegn til forkjølelse her, nei! 20 grader hørtes ikke godt ut!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #20 Skrevet 17. november 2010 Brrrr... her har vi 22 grader på soverommet.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #21 Skrevet 17. november 2010 22 grader høres nesten litt kvalmende varmt ut.. Vi har alltid vinduet åpent og om vinteren kan det bli riktig kaldt og deilig. Vi har alle dundyner, lillemann har ullmadrass og ullbody på seg. Selv om han ligger oppå dyna (med hodet i fotenden, hvorfor gjør de sånn hele tida egentlig???) er han veldig god og varm. Det er ikke barnemishandling nei. Tvert om! Frisk luft er bare av det gode. Man blir ikke syk av å ha kald nese.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #22 Skrevet 17. november 2010 du selv har helt rett, ha det slik du synes er best. Liker og best å sove på kjølige rom, og det gir bedre søvn. Var her for en uke eller to siden det blåste surt ute og da blir det kaldt her hjemme. Satte på ovnene på soverommene og vet ikke hvor varmt det ble, ikke altfor varmt.. Men småen sov super dårlig hele natten!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2010 #23 Skrevet 17. november 2010 Barnemishandling er det selvsagt ikke når babyen din trives med det. Vil nok alikevel tro at det er tryggere å ha mindre over han, og en mer normal romtemperatur (18). Det er vel ikke anbefalt å ha stor dyne over en liten baby. Min baby forflytter seg rundt i senga hele natta. Han sover i tynn ullsparkebukse, ribbestrikka selebukser i ull over det og tynn nattpose. Også sover han på korthåret lammeskinn. Har da ca 18 grader på rommet. Han har alltid sovet som en drøm, 13-14 timer i strekk hver natt.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #24 Skrevet 18. november 2010 Du må være klar over at så små barn ikke sier ifra når de fryser og blir kalde og det kan får alvorlige konsekvenser! Selv om han foreløpig ikke har sparket av seg i løpet av natta er han nå i en alder hvor det ikke er uvanlig at de begynner med dette. Hvis han skulle komme til å sparke av seg er det selvfølgelig altfor kaldt for han å ligge i en slik soveromstemperatur. Dersom du sjekker han jvenlig hver 2/3 time natta igjennom, går det selvsagt greit. Hvis du ikke gjør det synes jeg det er uansvarlig å ha så lav temperatur på soverommet hans. Foreslår at du kjøper en nattpose beregnet for vinter til ham. Da slipper du problemstillingen.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2010 #25 Skrevet 18. november 2010 Hvis han bare er 5,5 mnd foreløpig kan jeg love deg at du får hendene fulle utover vinteren. Det er ikke vanlig at en baby på mellom et halvt og ett år ligger urørlig hele natta. Så selv om han har gjort det foreløpig tror jeg det er litt optimistisk å tro at dette kommer til å vare resten av vinteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå