Gå til innhold

Er pannekaker adekvat lunsj for barnehagebarn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe, så du mener seriøst det fins kostholdseksperter som sier det er anbefalt å gi mest av sukker og fint mel, og minst mulig mat med vitaminer og mineraler ?

Skulle gjeeeerne sett litt fakta på det, hahahaha:-D

HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aha, forskjell fra barnehage til barnehage mao. Der barna mine går pleier de ansatte å spise maten sin på pauserommet og bruke lunsjen til å "passe på" barna. Men egentlig er det jo fornuftig å spise sammen med de små :) Ikke at barna i barnehagen kommer til å ha noe problem med å spise når de får dessert til frokost, lunsj og kvelds da, ha ha.

Skrevet

Jeg er litt spent på hva du HI ønsker at barna skal ha til mat?

15.01 ser jeg har en fantastisk liste ja - hadde det kunne vært slik hos alle! Egen kokk hadde vært en drøm i disse innsparingstider.

Men i vår barnehage er det ikke penger til slikt. Kommunalt drevet. Jeg står for innkjøp av mat og det er ikke mange kronene!

First Price, here I come!

Ja så ille er det.

Skrevet

Wow, så heldige barn du lager mat til!!

Der jeg jobber lager vi også alt fra bunnen av, og økologisk, men vi har ikke varm mat hver dag. Syns det er ganske flott tilbud allikevel.

HI

Skrevet

Man kan faktisk be foreldrene betale mer for maten. Så lenge man kan dokumentere at innbetalingene brukes på mat er det greit. Problemet i barnehagen vår er at mange er i mot å betale mer enn 150 per mnd i matpenger og da sier det seg selv at det ikke blir rare opplegget. Men hvis HI får med seg foreldrene blir det nok ordnings :)

Skrevet

Wow, er det sant at kosthold ikke inngår i utdanningen ?? Det er helt utrolig med tanke på hvor viktig riktig kosthold er.

HI

Skrevet

Ja men det er ikke bhg som betaler min lønn det er det foreldrene til ungene i bhg som gjør.

De betaler også mer enn de fleste i kostpenger og vi kan da bruke god sunn mat og økologiske gr.saker.

Jeg tror de betaler ca.575 kr i mnd pr.unge.

Dette er da en privat stor bhg.

Jeg er heldig som får jobbe en slik plass der jeg føler at jeg gjør en god innsats for barn og deres helse.

Skrevet

Lurer på om jeg skal gidde å lage noen adekvat middag i dag.

Skrevet

Det var henne jeg også svarte, men du kom vist i mellom der :o)

Skrevet

Selv serverer jeg pannekaker og ertesuppe (eller tomatsuppe) til middag, til og med. Hadde ikke reagert på at dette ble servert til lunsj. Nøkkelen her ligger i tilbehør. Synes ikke sukker hører hjemme på pannekaken, serverer med bacon og litt blåbærsylte (og suppe, som sagt).

Skrevet

Ingen grunn til å være spent på hva jeg ønsker at barna skal få servert i barnehagen.

Jeg har ingen drømmer om en barnehagekokk, bare enkel og næringsrik hverdagskost. Mat som har lavt innhold av salt og sukker, og høyt innhold av næring.

HI

Skrevet

Selvfølgelig, tilbehøret kan løfte det til et fullverdig måltid. Det sier seg selv.

Her går det på feite, tykke pannekaker med et godt lag med jordbærsyltetøy. Jeg har også jobbet i den barnehagen ungene mine går i, og har derfor sett at kosemat en en gjenganger.

HI

Skrevet

Jeg skal ta det videre til foreldrerepresentanten, men mistenker at ikke det fører noe sted. Det er bare å se på debatten her; det er MANGE foreldre som ikke selv har et bevisst forhold til kosthold, og sånn vildet også være i foreldregruppen i barnehagen.

HI

Skrevet

Jeg tror at årsaken til at dette er vanskelig å få endret er en blanding av mangel på penger og mangel på kunnskap.

Mat av fint mel, sukker etc er mye billigere å lage, enn sunn, næringsrik mat. Så tipper mat er lavt prioritert når de setter opp budsjettet, det er nok derfor du møter motstand og de ikke gjør noe med det selv om de lover.

Når det gjelder kunnskap er det dessverre ikke slik at alle barnehageansatte har tilstrekkelig kunnskap om kosthold, selv om mye kan kalles en selvfølge. Du bør etterlyse hvordan barnehagen sikrer kunnskap på dette området for sine ansatte.

Fint at du tar det alvorlig og bryr deg om ungene dine. Det blir mer enn nok kos i hverdagen, men bursdager, fredager, lørdager, helligdager, ferier osv... Til slutt blir den usunne livsstilen en vane og sunn mat blir unntaket.

Skrevet

Helt enig i at det blir nok kos i hverdagen. Denne uka skal eldste i 3 barnebursdager! Bare et eksempel:-)

Du har nok rett i at det er en blanding av de to. Men tror også at lite penger ikke trenger å stå i veien for sunn mat. Det kan være enkel kost, trenger ikke være en økologisk og avansert meny.

Men det er åpenbart tunge krefter å kjempe i mot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...