Gå til innhold

Er pannekaker adekvat lunsj for barnehagebarn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns ikke det, og er så innmari lei av at barnehagen serverer dette og andre dessertvarianter, og presenterer det som formiddagsmat.

Jeg har tatt opp kosten flere ganger, og blir møtt på dette. Ped.leder(som er ny og sier hun skal reformere kosten, haha) er så inderlig enig med meg i at søte ting til lunsj er noe tull (og kornokjeks og jogurt til ettermiddagsmåltidet).

Hva gjør jeg da ?? Jeg vil ikke være fanatisk, men pannekaker og vafler og kjeks og kos hører ikke hjemme i barnehagens hverdagskost.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pannekaker kan jo lages grove.så jeg ser ikke problemet der.MEN om de serverer det hele tiden så er det selvsagt ikke bra,det består jo kun av mel,melk og egg samt smør.

i en barnehage skal det være ordentlig middag om de har varmmat, brødskive til lunsj og frukt samt halt brødskive/knekkebrød til frukt..synes jeg!

det er kjempefint om de prøver nye ting men ikke det samme hele tiden.

Skrevet

Synes det er helt greit at de får dette innimellom. Det får da være måte på kostholdshysteri.

Skrevet

Datteren min får stadig med seg grove vafler i bhg. Like sunt som brød hvertfall, og skikkelig mums. Det samme kan man vel gjøre med pannekaker.

Skrevet

Du eskalerer saken.

Skriver et brev, snakker med styrer, allierer deg med andre foreldre ++

Oppsummerer hvor mange ganger du har tatt dette opp og fått bekreftelse på at de skal gjøre noe med det uten at det har skjedd.

Skrevet

De bruker ALDRI grovt mel i pannekakene, og det er noe de lager OFTE. Dette er ikke kostholdshysteri. Det får da være måte på kostholdsIGNORANSE.

Jeg kan ikke forstå at noen syns det er greit at barna går en hel dag uten å ha spist mat med næring i.

Det fins så mange måter å lage kosemat på sånn at det blir næringsrikt, og det krever ikke mye kunnskap heller.

Skrevet

I barnehagen vår får barna pannekaker som fredagskos ca en gang per mnd. Generelt har får barna litt mindre sunne ting på fredagene, men jeg synes at det er greit jeg. Men så er det vi som sender med frokost og ettermiddagsmaten, så da vet vi jo at barna får sunn mat ellers :)

Skrevet

Disse kostholdsfanatikerne burde avgiftsbelegges. De har tenkt å leve så lenge i landet at de kommer til å stikke av med hele oljefondet.

Skrevet

Kostholdshysteri???

Frokost, lunsj og middag bør være sunt og næringsrikt. Om de får noe annet innimellom en eller annen gang er ok, men det er vel ikke det saken dreier seg om her.

Late foreldre som ikke gidder å bry seg om barnas kosthold og avfeier hele diskusjonene med en billig hersketeknikk som å ty til en slik kommentar tar jeg ikke seriøst.

Skrevet

hva med å kontakte FAU og ta det den veien?

Skrevet

Og jeg tar ikke deg seriøst. Du er fullstendig humørløs, en kontrollfreak og en dust.Når barna har lagt seg, går du på kjøkkenet og gafler i deg alt du finner av potetgull, sjokoladde og brus. Skam deg!

Skrevet

En gang av og til er selvfølgelig helt ok. Her går det de ansattes trang til kosemat, og deres mangel på kunnskap om næringsrik mat til små barn - samt barnehagens politikk på mat.

Jeg kvier meg litt for å ta dette videre, for motstanden fra de ansatte er massiv. Skal ta en prat med foreldrerepresentanten i første omgang, tror jeg...

Skrevet

Pannekaker i seg selv er vel ikke så usunt (ihvertfall hvis de er grove), kommer selvfølgelig litt an på hva man har oppå. Det er jo ikke sukker i de. Jeg syns ikke det gjør noe om man spiser det til formiddagsmat innimellom, men kanskje ikke så veldig ofte. Blir feil å sammenligne det med vafler og kjeks syns jeg. Vi spiser ihvertfall pannekaker (grove) til middag av og til. Er enig i at vafler og kjeks ikke bør være hverdagskost i barnehagen.

Skrevet

Det er greit. Men da legger vi samtidig en avgift på alle med selvforskyldte livsstilssykdommer. Den potten kommer til å bli så stor at dere kan sponse oss fanatikerne.

Skrevet

Jeg er kokk i en bhg og pannekaker er noe jeg kun lager en eller to ganger i året og da bare når det er redusert antall barn der for kos.

Ellers har vi sunn mat og så og si ikke salt og sukker.

Denne uken har vi hatt(skal ha):

Mandag: smøremat

Tirsdag: Torsk med lys fiskesaus og purreløk , poteter, gulrot og broccoli

Onsdag: Ungarsk gulasj suppe med grovt brytebrød

Torsdag: Fiskekaker, potetmos, brunsaus, blomkål/broccoli

Fredag: Smøremat og en varmrett

Skrevet

Niks. De bør få avgiftslette, for de dør jo så tidlig at de ikke belaster pensjonssystemet noe særlig.

Skrevet

helt enig. Syns ikke det er på plass å avvfeie dette med kostholdshysteri. Det er jo ikke synsing hvorvidt barna trenger mat med næring eller ikke. Det er vitenskap og fakta, og ikke komplisert.

Vi foreldre mister litt kontrollen når barnehagen er så slapp med kosten. Jeg føler meg må være ekstra nøye med kosten hjemme når de har det sånn i barnehagen, og dropper ofte fredagskos etc, fordi de allerede er proppet fulle av sukker og karbohydrater i barnehagen.

HI

Skrevet

ja,det blir feil at det er de ansatte som har så lyst på kosemat,de skal tenke på barnas kosthold som en helhet.det er ikke snakk om å være hysterisk når maten sett og slett ikke er bra nok.

et problem i barnehager er at personal ikke har kunnskap nok om sunn mat,fordi det ikke inngår i utdanninga vår.dette er jo et stort minus for mat er jo kjempeviktig!

hver barnehage skulle hatt en egen kokk slik at maten hadde blitt rett sammensatt.

ta det med FAU du,de MÅ forandre på det om foreldrene ikke er fornøyd,det er jo tross alt dere som er brukerne!

Skrevet

Men de ansatte spiser vel ikke barnas mat? Det burde vel ikke være noen krise for dem å endre på menyen? Eventuelt lage grove pannekaker. Like godt men langt mer mettende. Erstatter man smøret med rapsolje blir det riktig så bra.

Det er sikkert lurt å alliere seg med andre foreldre sånn at de ansatte ser at det er flere som reagerer. Pannekaker innimellom er jo greit, men ukentlig ville jeg reagert på.

Skrevet

Fakta, ja. Merkelig da at det er så stor uenighet om kostholdsråd selv blant de fremste ekspertene. Kjempesnodig.

Skrevet

jo vi som jobber i barnehagen spiser også samme mat som barna,som en del av det pedagogiske innholdet.(de ser at vi spiser,sa spiser de også)

Skrevet

Ja, og de er betydelig mindre enn pensjonsutgiftene i det lange løp.

Skrevet

Hehe, den var jo litt vittig, da:-D

Skrevet

Hvor ofte er ofte da? Ibhg vår også spiser de vafler innimellom, eller de kan spise pølse med brød eller noe annet som sikkert ikke så supersunt. Så vidt jeg vet maks et par ganger i mnd. at jeg hører at de har kost seg med sånn mat. Synes ikke det gjør noe, for de spiser ganske så sunt ellers.

Ellers spiser de havregrøt til frokost nesten hver dag. Skiver til lunsj og frukt og brødskive i 3 tiden (yoghurt enkelte dager), og Sunn varmmat på fredager til lunsj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...