Gå til innhold

Faens svigerfamilie! Noen er bare blåste...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har bare bodd sammen i et halvannet år. Vi har en baby på 6 mnd, og er dermed nybakte foreldre.

Alt er nytt og spennende for oss, og VI TRE er blitt en liten familie, som skal lage mange nye tradisjoner fremover. (og følge gamle...)

Svigermor bor alene; barna er flyttet ut og er unge voksne nå..Hun har ingen mann (forståelig nok...).

Samboeren min har bare en søsken.

Til nå har han alltid pleid å feire jul sammen med søstra og moren hans.

Så, hvordan skal jeg takle at svigemor og søstra hans hele tiden skal presse seg inn på oss?

Det er fint at de interesserer seg, men jeg takler ikke svigermor mer, og vil ha minst mulig med henne gjøre..

Hun klarer ikke å skjønne at sønnen har EGEN familie nå, og at ikke ALT handler om henne. Hun klarer heller ikke å skjønne at vi ikke TRENGER hjelp og unødige råd fra henne hele tiden.

Svigermor har mast på sønnen sin om at vi skal feire jul hos dem (noe det ikke blir), og da hun ikke har "nådd gjennom" hos han, så fikk hun like godt datteren sin til å mase på han..

Nå har hun ringt samboeren min og spurt om ikke de (LES: han, hun og moren og barnet vårt) kan starte en ny tradisjon og feire jul hjemme hos oss hvert år.

Hva jeg mener, føler og vil, er det ingen på den siden som bryr seg om.

Hvordan takle at de behandler meg og min familie som luft, og at alt handler om dem?

Og er jeg veldig hårsår, eller er det meget frekt og spørre sin voksne bror som er pappa og samboer om DE skal starte en ny tradisjon??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er utrolig hårsår, vilt egoistisk og helt fjern utfra det du skriver her. Du inviterer da svigermor og svigerinne til å feire jul med dere,. Hva er du for et slags smålig menneske?? Skal de sitte å være alene fordi DU mener alt handler om DEG?

Er det rart det er trøbbel med svigerdøtre som deg.

Skrevet

Nei, hvorfor skal jeg invitere svigermor og svigerinne til å feire jul med meg?

Første jul skal jeg feire hjemme sammen med min familie, som faktisk er oppegående i det minste...

Jeg mener ikke at alt handler om MEG, men om MIN lille familie.

Som "desverre" ikke svigers er en del av.

Skrevet

Kan ikke de være med til din familie da? Slik gjør hvertfall min tante det, bf der har bare seg selv og moren, og da gutten hennes skal vær hos han synest han det ver veldi dumt, så vi feirer jul sammen med dem.

Mor til bf der er ei gammal kjerring som jeg liker lite, men det er ikke det det handler om.

Skrevet

Sviger ER en del av din familie nå. Du gjør nok lurt i å spille kortene dine litt smidigere.

Selvfølgelig bør du feire jul med din svigermor og din svigerinne. Hvor er din familie, du kan jo evt feire med dem i år.

Skrevet

Du er utrolig kjip, snever og ekskluderende! Er ikke dine foreldre og hans foreldre deres familie?

Du er bare kjip!

Skrevet

HI

Nei svigers og min familie kan ikke være sammen på julaften, av ulike årsaker..Langt fra hverandre bor de også..

Skrevet

HI

Hvorfor i alle dager BØR jeg feire jul med svigers??

Hva med MIN familie da?

Nei, jeg anser ikke svigers som en del av min familie, men som familie til mitt barn og mannen min. Slike mennesker som dem anser jeg ikke som familie. Ikke som venner engang, faktisk.

Skrevet

Åherregud, så du klarer ikke å ta innover deg at svigerfamilien din er familien til din samboer og til barnet ditt?? Han vil da sikkert feire jul med familien sin innimellom han også? Eller er kravet for å være samboeren din at det kun er DIN familie dere skal ha noe med å gjøre? For en egoisitisk og barnslig hurpe du er. Får håpe forholdet ikke varer så lenge da, så ungen deres får muligheten til å bli kjent med sin farmor og tante også....

Skrevet

Uff, jeg håper du er et forumtroll.. Skjønner du virkelig ikke hvorfor familier feirer jul med hverandre? Høres stusselig ut å feire jul med bare dere tre når dere faktisk har familie i nærheten. Hva med å være litt inkluderende, spesielt i julen??

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om alt handler om DEG, jeg... Overraskelse: Det gjør det ikke;)

Sånn er det å bli mamma, da kan man ikke være en liten drittunge selv lenger.

Skrevet

Hvorfor skal HI be svigermoren sin om hun vil feire jul med sin egen familie?

Er i en lik situasjon, og syntes det er vanskelig å måtte si nei til min familie fordi jeg må varte opp for min svigerfamilie. Det blir feil i mine øyne iallefall.....

Skrevet

Hva med mannen da og hans ønsker? Og det å la barna tilbringe tid med alle besteforeldrene. Det er ikke slik at mors familie er viktigst....

Man må kunne jenke seg litt og dele. Enten ved å invitere alle hjem eller å feire annehver jul hos foreldre og svigerforeldre

Skrevet

Jovisst skal man feire annenhver gang, eller finne på noe slik at de får hver sin jul, men svigermora til hi spør jo om de kan gjøre dette til en tradisjon. At svigermor og dattera (søstera til mannen) kan begynne å feire jul hos de fast hvert år. Slik jeg forstod det.

Er ikke bare bare, det. Ikke alle som kan ha hele familien under samme tak heller..... Tro meg, vi prøvde i år, men måtte avlyse, og nå sitter vi i samme problemet som hi. Ikke så kult å måtte velge, siden dette er første julen til barnet vårt. Alle vil ha en bit av oss, på en måte.

Skrevet

Det jeg tror de fleste her reagerer på en måten HI omtaler sin svigerfamilie og at hun skriver ting som:

"Nei, jeg anser ikke svigers som en del av min familie, men som familie til mitt barn og mannen min. Slike mennesker som dem anser jeg ikke som familie. Ikke som venner engang, faktisk."

Trist å omtale familie på den måten og svært ekskluderende.

Skjønner at det ikke alltid er like enkelt og at alle ikke går like godt overens, men å helle bensin på bålet, som HI, gjør er kanskje ikke det smarteste med tanke på at det faktisk er mamman til hennes mann og bestemor til hennes barn. Tenk om det var kjæresten til hennes gutt som behandlet henne slik når hun engang blir bestemor?

Og kommer det opp forslag man ikke liker så er det fortsatt mulig å takke høflig nei.

Skrevet

Sålenge du ikke ønsker å feire jul med dem er det en ting som enten du mp svelge et lass kameler og likevel gjennomføre eller rett å slett si klart ifra om. Si ifra at dere ser de så mye likevel men jula vil du ha for selv..

Skrevet

Du virker svært barnslig. Du vil feire jul med din familie, og det er liksom en selvfølge at samboeren din skal det. Mens han mamma og søster skal sitte alene. Du burde skamme deg, så egoistisk er det ikke mulig å være. Finn en løsning til beste for alle, men ikke vær så bastant på at det er greit å feire med din familie og ikke med hans.

Ikke rart det er dårlige svigerfamilieforhold ute og går, med slike svigerdøtre.

Slik oppførsel er det nok bare du som kommer til å tape på i lengden.

Klart de er stolte av barn og barnenarn de også og vil feire sammen med dere.

Håper ikke du får like trollete svigerbarn når det er din tur. What goes around comes around. Kanskje du selv sitter alene på julaften om 25 år.....

Skrevet

Hvis HI har lyst til å starte en egen tradisjon med sin egen lille familie (HI selv, bf og barnet), som jeg forsto det, så ser jeg ikke hva som er problemet med det? Det er tross alt deres første jul sammen, og kanskje de har lyst til å skape sine egne tradisjoner?

Forstår ikke dere som påstår at HI er en dårlig svigerdatter, hvor står det skrevet at hvis man får seg en mann og barn så skal man automatisk legge seg på rygg for resten av slekta? HI er da et selvstendig menneske, og må få lov til å ha egne meninger og et eget liv! Det viktigste her er at HI og mannen er enige om hvordan DE vil feire julen. Om de vil ha ett (!) år alene så er det virkelig ingen her som bør slenge dritt om det. Neste år så kan de kanske feire sammen igjen alle sammen?

Synes ikke det er noe bedre av svigermor/svigerinne som vil ha med mannen og barnet på julefeiringa, mens HI kan dra hjem til sin egen familie alene.. Hvor stusselig tilbud er ikke DET fra en svigerfamilie??

Det er dessuten ingen som blir sittende alene på julaften hvis svigerinna og svigermor pleier å feire sammen. De må jo innse at bf er voksen og kanskje vil skape sine egne tradisjoner han og, med sin lille familie!

Mye unødvendig hakking her fra bedrevitende mødre med fantastiske svigerfamilier hvor alle er perlevenner.

Skrevet

Inviter til jul hjem til dere! Så får de som vil komme. Er jo bare stress å feire jul andre steder enn hjem til seg selv etter en har fått barn. Drasse på masse gaver etc. Vi har feiret jul hjem til oss i mange år. HAr selv en far som er veldig spesiell, og noen ganger kan jeg tenke at det hadde vært godt å feire uten. Men når alt kommer til alt vi jeg ikke at han skal sitte alene på julaften. Hadde ikke vært noe godt for meg det. Kan jo være at det var det svigerfamilien din tenkte på også da. - at det skulle bli lettere for dere å feire jul hjem hos dere selv. Svigerfamilien min bor langt unna, så de kommer ikke. Men de får lov liksom.

Skrevet

Ja, dette skjønner jeg ikke? Kan du ikke bare invitere din familie og hans familie og så kommer de som vil?? Nei, du høres ikke videre romslig og inkluderende ut må jeg si,-uff!

Hilsen en som har feira mange juler med mer eller mindre "spesielle" foreldre/svigerforeldre,-barna elsker det og ville synes det var stusselig med "bare" oss.(Enda vi har 5 barn) Og det er faktisk det viktigste,-at barna får en jul de blir glad for...

Skrevet

man må faktisk GI og TA i et forhold...

Man kan ikke få i pose og sekk

Skrevet

HI

Jeg kan heller ikke be både svigers og min familie hjem til oss, for vi har ikke plass til alle..

Og det er flere timer reisevei for begge familier..Man kan jo ikke be en av familiene om å bo på et hotell eller ei hytte da heller..

Dere som har et godt forhold til svigers; dere aner ikke hvor heldige dere er! Jeg skulle ønske at jeg hadde det slikt!

Jeg skjønner at jeg blir sett på som ei barnslig hurpe pga måten jeg har ordlagt meg på, men nå har jeg akkurat fått NOK av svigermor og familien hennes.

Jeg har gitt og godtatt. Svelget stoltheten min og blitt tråkket på. Blitt baksnakket og blitt utsatt for falske rykter. AV SVIGERS.

Da de nå, den siste tiden, har gjort alt de kunne for å "påvirke" mannen min til at dem fra nå av skal lage en ny tradisjon om å komme til oss hver jul, så fikk jeg nok.

Skjønner dere ikke hva de sier? DE skal lage en ny tradisjon! Er samboeren min ennå mammas lille gutt? har ikke han en egen familie nå?

Svigermor tror på en bisarr måte at hun er "mer" enn bestemor til barnet..Vanskelig å forklare..Men hun gir meg en slik ekkel følelse av at hun leker mor for barnet når hun er her.

Og nå "skal" altså hun feire jul med "barna sine" (som hun sier), for hun nekter å sitte alene..

Ikke nok med det, men hun har allerede invitert seg selv med på vår første familietur som vi skal ha utenlands neste sommer! For det "skal" og MÅ hun også ha med seg; barnets første ferie..

Og slik har historien vært til nå, og slik kommer den til å fortsette, med mindre jeg begynner å oppføre meg like "her kommer jeg" som hun gjør! Hvis det gjør meg barnslig, så får så bare være..Med de folkene så hjelper ikke vanlig kommunikasjon og folkeskikk..Her må man prate samme barnslig språk som dem for å få de til å forstå..

Hun sitter ikke alene engang i jula! Den eneste forskjellen er at sønnen hennes ikke er der.

Men som alltid må man ta hensyn til henne og hvor trist hun er..

Skrevet

Er det slik at det automatisk er svigerdattera sin oppgave å gladgjøre alle på julaften?

Lag deres egen tradisjon AKKURAT som du vil, HI.

MEN du burde innse at din manns mamma er din familie uansett hvordan du snur på flisa.

Skrevet

På hvilken måte er det greit at svigerdatteren får alt på sin måte? HI virker som en kjerring.

Skrevet

vær heller glad for at de bryr seg. De ønsker jo å feire jul med dere.. Ser ikke problemet.. Tenk heller at "stakkars vi må jo invitere dem og" Det hadde iallefall jeg gjort. Vi er en egen familie på 3 selv og inviterer min mor og lille bror for vi vil jo ikke de skal være alene og fordi det er koselig å være med familie. Du virker helelr som en kontrollfrik som gjors på å sette deg på bakbena mot svigermor.. ta og voks opp. Det er tydelig at du heller mener at alt bør handle om hva du syns!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...