Gå til innhold

blir så lei meg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle påpeker hvor feit sønnen vår er. Han er 68cm og 9kg.. greit han er ikke slank.. Men babyer skal jo ikke være tynne ?? Han får ikke for mye melk.. men HS vil vi skal vanne ut MME til han.. og kutte ut grøt for å bare gå over til grønsaksmos.

Han er jo bare 6 mnd :( Kjenner tårene presser seg på når alle må kommentere han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal IKKE slanke babyer eller gi dem for lite mat!

Gi han nok mat du og når han begynner å bevege på seg så forsvinner endel av "baby-fettet". Slapp av og drit i hva andre sier. Jeg er sikkert på at gutten din er kjempe fin:-)!!

Skrevet

På 6-mnd kontrollen var "minste"mann 10200g.

Stor og god klump.

Skal på neste kontroll imorgen og han er garantert over 11kg, men er nysgjerrig på hvor mye.

Får jeg beskjed om å "slanke" kommer jeg bare til å si det som det er, han trenger mye mat, kan ikke gi han mindre enn det jeg gjør. Det utligner seg tidsnok når han begynner å løpe rundt.

Skrevet

Nei, jeg gjør det ikke. Det har jeg ikke hjerte til.. Føler meg som en dårlig mor som må redusere maten han og som en dårlig mor som fortsetter å gi han mat som han er vandt til.

Hvor lenge skal man ha hjerte til å se en liten baby skrike etter mat, hvor mye byssing og bæring må man gjøre selv om ungen griner stemmen sin tom for mat..

HS skremmer med meg ting som at vi kan risikiere at sønnen vår blir overvektig resten av livet og at det er vi som er skyld i det.

Han får mat 4 ganger om dagen.

Frokost: 140 ml mme

lunsj kl 12.00 120 ml og en porsjon grønsaksmos

Middag 16.00 140 ml og en porsjon grønsaksmos

kveldsmat 19.00 150 ml og en porsjon grøt

hun mener vi må skrenke inn enda mer.. :(

Skrevet

Oj, den kom opp 2 ganger, det var ikke meninga!

Skrevet

Usj! Så fryktelig tåpelig!!! Ikke hør på HS!! Makan!! (jaja.. masse !!!! men jeg liker dem!!!! hehe..)

Prinsessa mi var en nydelig liten Buddah-baby fra hun var ca 5-6 mnd, ga henne ikke mer MME en anvist på pakken, hun fikk litt grøt og prøvesmakte middag, hun var mett og fornøyd.. og tjukk!! hehe.. Da hun virkelig begynte å klatre og herje dalte kurven hennes så drastisk at legen på helsestasjonen lurte på om vi fikk i ungen mat. (men han skjønte jo etter et par minutter hvorfor kurven viste som den gjorde).

jeg fikk aldri negative tilbakemld på min tykke baby, HS sa bare at hun var i godt hold. =)

Er ikke så rart at ungen blir god og tykk når han spiser mer og ikke er noe særlig aktiv, det er da vanlig det! Som du sier; babyer skal ikke være tynne.

De kan heller begynne å bekymre seg om han er for tykk når han har begynt å gå og er i aktivitet hele dagen!!

Hør på mamman i deg du!

Skrevet

takk for svar alle sammen! Jeg vet jeg ikke burde høre på alle som bemerker seg min tjukke gutt.

Oj, han er jo tjukk

Hvor mye mat er det egentlig han får ?

Hjelpes, han er jo kjempetjukk men såå kort?

og sånn fortsetter det. Blir veldig sliten av det. Han skal ikke behøve å være sulten og jeg synes det er ekkelt å måtte vanne ut melka hans..

Jeg er jo så stolt over han, så når andre bare bemerker seg strl hans så stikker det i hjertet mitt. Til og med HS snakker til meg som om jeg overforer han.

Skrevet

Drit i det!

Vi fikk samme beskjed til gutten vår. Til og med FØR jeg var begynt å gi mat, bare ammet!

Jeg tenkte at hun mener det som et råd. Det akter jeg ikke å følge!

Han fikk pupp når han var sulten og fikk spis til han var mett!

Vi gikk over på mat i tillegg til pupp og fremdeles var han stor, men så plutselig starkk han seg noe voldsomt og det ble helt perfekt! Han er stor for alderen men hadde jeg Slanket ham hadde han vært tynn som en flis så lang som han plutselig ble!

Du kjenner ham best og vet hvordan han trenger å ha det!

Det er noe annet når barna er blitt så store at det beveger seg masse, (løper ol) og er overvektige, da kan jeg gå med på at kostholdet må endres. Ikke på babyer! Tenk om han blir syk eller noe da??? De må ha litt å gå på!

Skrevet

kjenner jeg blir provosert på din venge ang alle de stygge kommentaren!en ting er å si at en baby er "gorund",for det er det da mange som er!men å si at han er rett og slett tykk?babyer SKAL være tykk de!de skal være gode å ta på med runde lår og dobbelthake!

bare vent til han strekker på seg og til han begynner å røre mer på seg,da utjevner deg seg med vekta skal du se.

kanskje skal du si til de som kommenterer at du blir lei deg når de sier slik?eeller si at de skal bare holde kjeft rett og slett?noen ganger er det veldig godt å få ut ting!

og jeg tenker at det er mange svar her inne der du hører at de også har store babyer men hs ikke har kommentert det,så får du bare tenke at din hs vet ikke alt.du kan velge å ikke høre på det hun har å si.din baby:din avgjørelse!

for du kjenner jo gutten din best og vet om han er sulten eller overspiser!

gjør det DU tror er best for gutten din!

Skrevet

forresten,kutte ut grøt??hs her anbefaler grøt til gutten min er 1 år pga viktig jern i grøten!

Skrevet

Jeg ville byttet hs!!! Babyer er er ikke feite.. Han er heller ikke såå stor. Så lenge han følger sin kurve skal man ikke gjøre noe.

Vanne ut mme?! Gjør man det så mister man jo næringen i mme, og babyen kan få mageknip, det står jo til og med på boksen.

Ikke bry deg om kommentarene, ikke slank han, men gi han så mye han vil ha. Snart blir han mer aktiv, og da vil han nok bli mindre. Syns ikke han var såå kjempestor. Nei, bytt hs er mitt råd.. :)

Skrevet

fikk beskjed om å kutte ut grøten ja. Heller mose grønsaker med mye jern i og gi han. Personlig synes jeg ikke 9kg fordelt på 68 cm er så altfor ille.. han er perfekt i mine øyne, den lille skatten min! :)

Ja, jeg skal bare drite i det HS sier.. la han spise når han er sulten.

Jeg skal værtfall ikke vanne ut grøten!! Det leser jeg at kan være direkte farlig!

Han blir nok en sprek unge:)

Skrevet

Han har hoppet over 2 kurver når det gjelder vekt men han er født 2 mnd for tidlig. Kanskje det har noe med saken å gjøre ?

Skrevet

Kanskje, aner ikke.. :P Men ville nok tenkt seriøst på å bytte hs.. Annie over her.

Skrevet

Når han er født 2 måneder for tidlig, og allerede er utenfor 90 percentillenen, forstår jeg godt at helsesøster er bekymret. Han har da hatt en vannvittig vektøkning på kort tid.

Jeg synes du bør følge hennes råd om å kutte ned på grøten, og istedet gi mer grønnsakspurrè. Å vanne ut melken er ikke bra, så det bør du ikke gjøre.

Skrevet

okei, så jeg burde slutte med å gi han grøt og minske mer ned på melken en jeg allerede gjør ? Du kan lese litt lengre opp hva han får hver dag. Han er sulten store deler av dagen men jeg nekter han mat uten om måltidene og må roe han ned etter måltider pga han ikke er ordentlig mett.

Veldig vannskelig å finne en balansegang i det hele. Har hatt denne matrutiner i 1 mnd og han fortsetter opp i samme tempo.

Skrevet

Jeg er ikke helsesøster, så jeg kan ikke gi deg annet råd enn det HS allerede har gjort. Grønnsakpurrè er jo mettende mat, som ikke gir mye kalorier. Det er jo ikke meningen at barnet skal gå rundt sulten, og det burde han vel heller ikke gjøre med de mengdene han får.

HS mener jo heller ikke at barnet skal slankes,men at vektoppgangen må bremses. Hvis ikke kan han få et vektproblem senere.

Synes du skal ta en prat til med HS slik at du får svar på dine spørsmål, og kan finne en god løsning for barnet ditt.

Skrevet

Jeg er veldig enig i at babyer ikke skal være tynne men godt i hold. mi har alltid vert litt under normalen men alltid følgt sin kurve...

men det er jo ikke bra om han er for tjukk rett og slett...kjenner ei jeg og som fikk beskjed om å kutte ned på maten til jentungen fordi hun var ganske tjukk..

helsestasjonen skal jo vite hva dem driver med, men ikke bekymre deg..tror og jeg ville ha kutta ut grøten. må da være noe annet du kan gi ham som han blir mett av men ikke legger sånn på seg av:) Det går nok fint:)

Skrevet

Jøssenavn og rike, eksisterer Moderator?? Hvorfor i all verden bruker dere kapasitet på å slette innlegg som ved et uhell har blitt postet to ganger, fremfor å slette de virkelig stygge debattene som har rast her inne? Snakk om feilprioritering. Aner ikke hvor mange ganger folk har etterlyst en fungerende moderator her inne, det har vært personangrep uten like og hetsing av brukere, og dere har glimret med deres fravær. Og når det da omsider dukker opp en moderator, så sletter dere en dobbelpostering?? Som var helt uskyldig?? Forstå det den som kan.....*rister på hodet*

Skrevet

Ja jeg gir han jo ikke grøt lenger. Får bare mosa grønsaker. bruker ikke olje eller smør i engang. Han får under anbefalt dagsdose melk og det er utrolig vannskelig å bære på en illsint baby som skriker etter mere mat.

får vel bare holde ut med med det han får. Synes dere det er mye mat han får ?

HS mente det var litt for lite men måtte bare gi han så lite helt til han hadde vokst i lengden og.

uff, nå gråter jeg nesten.. føler meg som verdens værste mor :(

Skrevet

Annie 2204/2226 her.

Barnet ditt får ikke mye mat, så du kan selvfølgelig ikke minke mer på melkemengden.

Men du bør snakke mer med HS om hvorfor barnet kan legge på seg så mye av så lite mat. Hva kan grunnen være for dette?

Har han ellers normal avføring, virker tilfreds og utvikler seg normalt??

Begynnte han å legge på seg etter introduksjonen av grøt, eller har han lagt på seg jevnt hele tiden?

Siden barnet er født prematurt, burde det også være mulig å få en barnelege til å vurdere ham.

Skrevet

Vi har vært hos barnelege 3 ganger med han siden fødselen. Han er frisk som en fisk. Aldri syk og har aldri sliti med magen eller noe slikt.

Egentlig en kjempe snill babygutt som sover godt om natta og som pleide å smile og le dagen lang, helt til vi måtte kutte ned på maten. Etter dette har han vært utilfreds, grintete, forbanna, sover ikke og er genrelt utilpass.

Han har gått gjevnt opp i vekt fra fødselen av. Han var ikke veldig liten for å være 2 mnd for tidlig. Legene har satt spm tegn ved terminen som jeg fikk da gutten veide 3kg og var 50 cm lang allerede da.

Han er ikke veldig lang, så selvfølgelig ser han tjukkere ut en om han hadde hatt flere cm å fordele vekta si på.

Jeg er utrolig rådvill for HS mener jeg skal fortsette samme regime frem til han vokser i lengden. Kjempe slitsomt.

Skjønner jo nå at det er unormalt og hoppe spåpass over percentilene og at jeg kanskje ikke har vært flink nok med matmengden til han. Veldig trist at det har blitt sånn nå.

Vil bare det beste for gutten min og om det beste er å slanke han så får jeg bare fortsette med det.

Skrevet

Ja da må det være noe feil med terminen. Har aldri hørt om et prematurt barn som veier så mye 8 uker for tidlig, og som er så lang. Godt gjort av legene å ta så feil da;-)

Du skal _ikke_ slanke han!! Men han skal vokse seg inn i den vekta han har. Men han skal selvfølgelig ikke sulte imens. Derfor bør han få mat som metter mye, men har mindre kalorimengde enn feks ferdiggrøt har. Det finnes grøt som du kan koke selv fra helsekosten, som gir en lengre metthetsfølelse enn ferdiggrøtene. Rotgrønnsaker metter lengre enn feks potet og gir jevnere blodsukker.

Kikk litt rundt på nett om du kan finne informasjon som hjelper deg. Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...