Gå til innhold

Aldersforskjell på søsken...

Anbefalte innlegg

Gjest ღMammaTil1drømmerOm2ღ
Skrevet

Vi har en datter som er litt over halvannet år nå og vi lurer på om tiden er inne for å prøve på barn nr to. Skulle det klaffe med en gang så vil det være to og et halvt år mellom barna noe vi synes høres greit ut. Vi har hele tiden tenkt tre år mellom, men den siste tiden har vi kommet frem til at tiden kanskje er inne for å prøve på nr to. Skulle det ta lang tid før det klaffer blir det kanskje tre år mellom eller mer...

Hvor stor aldersforskjell er det på deres barn?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venter min første, så har ingen erfaring med barn selv. Men søsteren min har to, og det er akkurat 2 år, -1 uke i mellom de. Det ser ut til å fungere veldig bra, hvertfall nå som minste er snart ett og eldste blir 3. Er 2 år mellom meg og begge mine søsken (en eldre og en yngre) - tror ikke det spiller noe rolle på 2 eller 3 år, kanskje mest det første året.

Skrevet

Er 2 år og 5 måneder mellom nr.1 og 2 ..

Blir 2 år og 4 måneder mellom nr.2 og 3

Skrevet

Her blir det 7 år mellom nr.1 og 2 :-)

Skrevet

Her blir det 3 år og 7 mnd mellom barna :)

Skrevet

Her blir det to år og 8 mnd mellom barna.

Skrevet

Her har vi 3år (og 1 dag) mellom nr.1 og 2. Det har fungert fint, veldig ok i begynnelsen når største forsto litt mer.

Mellom nr.2 og nr.3 blir det 2år og 2mnd... Litt mer spent på denne forskjellen, men det kommer av at nr.2 allerede viser tegn til sjalusi. Håper det går seg til med tiden og at de alle kan få glede av hverandre :)

Skrevet

Blir to tette på oss. 22 mnd mellom :)

Skrevet

På de to vi har er det 1,5år mellom (født 06 og 07)

Når babyen i magen kommer over nyttår, så vil eldste vere snart 5år og da mellomste 3,5år :)

Vi angret aldri på at vi fikk 2 tette. Travelt? ja, selfølgelig, men de har hatt sååå mye godt selskap i hverandre!

Gjest Lenchen J98, J08
Skrevet

Min eldste datter er 12 1/2 år, min yngste er snart 3 år og i juli kommer sistemann :)

Skrevet

det kommer til å bli 4 år og 4 mnd mellom 1mann og 2mann i mars, hvordan det kommer til å gå blir spennendes.

6 år mellom unga til søstra mi og de er ikke venner i det heletatt.

1 1/2 år mellom unga til eldste søster og de er heller ikke venner, tror ikke jeg hadde orket 2 barn i nesten samme alder.

Gjest SweetMommy <3
Skrevet

her blir det 2 1/2 år mellom gutterne=)

Skrevet

Her er det 3 1/2 år mellom nr.1 og nr.2, og det blir 3 år og 2 mnd mellom nr.2 og nr.3. Synes 3 1/2 år var perfekt alder å bli storesøster på! Hun forsto mye... Og var heller ikke så liten at hun ble sjalu... :o)

Selv har jeg 2 søstre. Det er 3 år og 4 mnd mellom storesøss og meg, og det er 2 år og 8 mnd mellom meg og lillesøss. Har gått like godt overens med dem begge opp gjennom årene. I noen perioder er det bra den ene veien, i andre perioder er det bedre den andre... :o)

Skrevet

Vi ønsket ca samme aldersforskjellen som dere på barna :-) Nr. 1 vil være 2 år og 5 mnd når lille kommer :-) Syns det er perfekt, begynte å prøve når nr.1 var 1 år og 4 mnd, klaffet ca 4 mnd etterpå :-)

Skrevet

3 år mellom 1 og 2, blir to år mellom 2 og 3. Funker veldig fint med 3 år. Storesøster var dermed så pass stor at hun skjønte mye og gledet seg med oss. Nå merker vi at han på halvannet ikke skjnner mye, men hanhar jo allerede en søster å bryne seg på, så det går nok bra. Kjekt at de kan vokse opp sammen, mener jeg!

Skrevet

Det er 4 år mellom 1 (gutt) og 2 (jente) og de leker utrolig fint sammen! Man trenger ikke å ha tette barn for at de skal ha glede av hverandre - tvert imot!

Nå blir det 6 år mellom 2 og 3 og det føles nok litt langt, men de største kommer til å ha stor glede av den minste som igjen vil ha store flinke storesøsken til å leke med seg.

Skrevet

Hos oss blir det tre år mellom. Synes dette er veldig praktisk. Begynte å bli lovlig behagelig med en datter som er mer og mer "selvgående". Og så har hun jo nå gått et år i barnehage så hun blir ikke så lett syk lenger. Skulle man ventet lenger er jeg redd husbond hadde syntes det holdt med den ene. Hadde det vært kortere tid mellom ville vi hatt to bleiebarn samtidig.

Skrevet

Her blir det nesten 6 år. Årsaken til den store aldersforskjellen er rett og slett at det tok 2 år å få klaff med nr 2.

Skrevet

blir 9 år og 4 mnd mellom nr 1 og nr 2, men det er selvvalgt pga nr 1 er kronisk syk og vi har jobbet for å få han i "orden" før nr 2 pga tid og overskudd :-D

Skrevet

Her blir det to tette med 18 mndr mellom :o)

Skrevet

Blir 3 år og 6 mnd mellom storebror og lillebror. Storegutt på tre gleder seg veldig til babyen kommer, og forstår overraskende mye :)

Vi har strevd veldig med å "få til" begge barna, så jeg ville ha begynt å prøve så snart dere føler dere klare for å få nr to- plutselig tar ting myyye lenger tid enn planlagt (men, som sag,t start når dere er klare, vips så funker det på første forsøk)

Lykke til

Skrevet

2 år og 3 dager mellom mine gutter:) syns d var en grei aldersforsjell jeg. travelt men helt greit. mye krangling på mine da men ikke alle krangler hehe. nå venter jeg nr 3 å d blir 3 år og 10 mnd mellom nr 2 og 3.

Skrevet

Her blir det akkuratt tre år, har termin 14 dager før eldste mann sin bursdag :) Det var nøye planlagt, vi hadde klaff på første forsøk med begge så er jo veldig heldig, er jo slett ikke alle som kan planlegge så nøye :) Det er flere grunner til at vi ville ha akkuratt denne forskjellen, for det første blir begge vårbarn og det synes jeg er så greit, vi vil ikke ha to bleiebarn samtidig, og jeg leste en gang en barnepsykolog som sa at det ideelle i forhold til sjalusi er og unngå to års aldersforskjell,(dette var selfølgelig godt forklart og dokumentert og virket logisk for meg) så siden vi ikke vil ha for stor forskjell og slett ikke var klar tidlig etter fødsel, så fant vi ut at tre år er perfekt for oss :)

Som sagt: nøye planlagt.. heheh

Skrevet

Her blir det ca. 3 år og 7 mnd. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...