Gå til innhold

Revna du under fødsel? Hvor mangen sting??

Anbefalte innlegg

Skrevet

første gang fikk jeg ett sting. revnet ikke men fikk et lite skrubbsår mellom indre og ytre kjønnsleppe. andre gang fikk jeg ingen sting og ingen skrubbsår.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klipt første og revna dei 3 andre.

Skrevet

00.25

Det står ikke i journalen min og de sa det er for at det er vanskelig å telle sting når de går så i hverandre.

Har slitt mye og i lange perioder har vi ikke kunnet ha sex, men nå etter siste operasjon går det helt greit om vi bruker glide middel og begynner forsiktig.

Her blir det i alle fall ikke flere barn.

Skrevet

Første fødsel ble jeg klippet. Dermed satte de jo lokalbedøvelse før de klippet, og denne funka fremdeles da de etterpå sydde.

Andre fødsel revnet jeg. Litt "overalt" igrunnen. (Huff. Høres verre ut enn det egentlig var, måtte bare ha et sting eller to pr sted.) Jeg syns ikke bedøvelsen var så ille, stakk jo endel, men... Men syinga? AUUU!!! Følte aldri bedøvelsen funka bra nok! UTrooolig glad da det var over, men i og med at det var såpass mange steder, så tok det laaang tid. Tror det tok en times tid før jeg var ferdig med å sy... aauauau!!! ;)

Skrevet

Sydde 4-5 sting med begge. Hadde vondt da jeg skulle tisse med første, men ikke med andre så revnet nok forskjellige steder. Ingen problemer i etterkant :)

Skrevet

Anonym 11:16 igjen her

Ser at det ser litt feil ut det jeg skrev. At det tok en times tid før jeg var ferdig med å sy betyr IKKE at de sydde i en time, men at det tok en times tid fra hun begynte å sy første stinget til hun var ferdig med siste stinget. Det tok så lang tid fordi det var 4 ulike steder å sy, samt at hun tok seg veldig god tid i håp om at resultatet (også i ettertid) skulle bli best mulig. Hun var utrolig tålmodig og ok i forhold til dette, og tok også inn en annen jordmor til konsultasjon ift stingene; om de så bra ut, rett sted, rett antall etc. (Og jada - begge jordmødrene var enige, så om hun som sydde var usikker, om hun var student eller om hun bare gjorde jobbe med stor stolthet, vites forøvrig ikke.. ;)

Ellers har jeg aldri vært veldig mottakelig for bedøvelse, ei heller når jeg har fjernet føflekker og visdomstenner, så det var nok derfor det gjorde vondt å sy, enda jeg hadde fått bedøvelse. (Fikk bedøvelse om igjen flere ganger før det virka godt nok til at jeg beit tenna sammen og holdt ut)

Skrevet

jeg revnet og ble osså klppet opp...de fortalte aldrig meg hvor mye jeg måtte sy heller.... slet med sex et år etterpå...Svei som et helvete! tok vel 13 mnd før det ikke gjorde vondt lengre!

Skrevet

Nei, kun sprøte og spray. Ingen plager i ettertid heller, så de gjorde en god jobb.

Skrevet

Første ble tatt med sugekopp så jeg ble klippet, og revnet i tillegg fremover mot klitoris så de måtte bl.a sy rundt urinveisåpningen. Var såpass mye at det egentlig måtte lege til for å sy, men jormor fikk lov å gjøre det mens legen overvåket. Tok litt tid og da jeg spurte hvor mange sting det ble bare lo jordmor og sa at det var ikke alle ting man trengte å vite... Jeg grodde helt fint, var selvfølgelig vondt første dagene og uka etter fødselen, men har ikke hatt noen problemer med hverken sexliv eller noe annet etterpå. Jormor fortalte meg i ettertid at hun var så ivrig på å få sy selv fordi den fødselslegen som hadde vakt den natten var kjent for å sy litt vel stramt, noe som skapte unødvendig mye ubehag etterpå.

Andre gangen revnet jeg ingenting, enda ungen veide over en halvkilo mer enn første.

Tredje gangen revnet jeg ganske mye igjen, var en vanskelig skulderforløsning. Men det ble ikke så mye som første gangen, så jordmor "broderte" og lappet meg sammen. Var i fin form etterpå, litt ubehag første dagene, men ikke værre enn at det gikk helt fint.

Har overhodet ikke hatt noen som helst plager i ettertid og sexlivet er bedre enn noengang ;)

Skrevet

Jeg ble klippet, men fikk totalreptur grad 3c. Fikk også beskjed om at de ikke telte sting, men jeg regner med det ble en del siden det tok ca en time å lappen meg sammen igjen på operasjonsbordet.

Nå skal det sies at kirurgen som sydde meg var super flink. Har ikke hatt noen plager i ettertid, selv om de første ukene etter fødselen ikke akkurat kan beskrives som fantastiske.

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid igjen, så jeg vil gjerne høre hvordan fødsel nr to var for dere som fikk totalt reptur med første mann. Jeg ønsker å føde vaginalt, men kjenner at dersom risikoen er enda større denne gangen for at det skal skje, ja da vil jeg vurderer keisersnitt denne gangen.. Er redd for at det skal skje igjen og at jeg skal få problemer med sex, og lukkemusklaturen i endetarmen:( Tenker egentlig at det er bedre med sår på magen, enn nedentil, selv om keisersnitt ikke er noe jeg egentlig ønsker.

Skrevet

Ble klippet, da de fryktet de måtte ta han ut fort med hjelp pga hjertelyden gikk ned (men greide heldigvis å presse han ut selv mens hjertelyden var ok). Hadde epidural fra før så merket verken lokalbedøvelse før klippet, at hun klippet eller at hun sydde. Regner med det ble en 5-6 sting på utsiden og sikkert noen inni.

Ut fra innleggene over, ble dere ikke bedøvet før dere ble sydd?

Skrevet

En får vel bedøvelse uansett hvor mye en har revnet/er klipt?

Skrevet

Jeg revnet visst ganske mye, både utvendig og innvendig, ble klippet litt også, husker ikke så mye av det nå, mitt mål var å få ungen ut.. :) Husker det sved veldig når hun kom ut, og jeg syns å huske at jeg ble nøstet i sammen med 9-10 sting.. Var i alle fall en del suturer i forskjellige farger som løsnet etter noen dager og lå på papriet da jeg tørket meg.. :)

Skrevet

1. mann: ingenting

2. mann var stjernekikker og måtte tas med tang. Han var i tillegg kort og rund og måtte ut litt fort så det ikke var tid til å tøye mellomkjøttet. Da revnet jeg grad 4. Jeg hadde pudendalblokkade siden de måtte inn med tang, så legen brukte ca 45 min på å sy meg sammen på fødestua for jeg hadde visst revnet så "pent".

Jeg fikk skikkelige smertestillende 1. dag, et par paracet andre dag, og det var det. Det var ikke videre vondt ( ok, jeg satt på pute, men det gjorde de som hadde sydd 1 sting også ), grodde fort og greit og jeg har ikke hatt problemer med det siden. Det gikk etter 6 mnd ikke engang an å se at det var brodert der nede, i følge legen min.

Hvor mange sting? Akkurat nok.

Skrevet

fikk bare 3 "pyntesting". Ingen plager rett etter fødsel. men har følelse av at dette var iallefall et for mye. Tok 8-9mnd før jeg var normal der nede igjen. Jeg var rett og slett for trang til at det var mulig å gjennomføre et samleie! Gynekologens eneste kommentar når jeg la fram problemet var at det iallefall ikke så ut som jeg hadde født før!

Skrevet

Stor unge på 4700 gr og 55 cm lang 38cm rundt hodet. Tatt med sugekopp og jeg revnet INGEN TING! Var selvfølgelig sår i etterkant men legen var veldig fornøyd med hvordan ting så ut der nede etter fødselen.

1mnd senere, lik som før :)

Skrevet

Godt å se dette siste innlegget, jeg er førstegangsfødende og får ANGST av å lese alle disse innleggene... Uææh!

Skrevet

Jeg revnet mye under fødselen,akkurat hvor mange sting det ble vet jeg ikke.Jeg revnet pga stort barn og et smalt bekken.

Skrevet

Fødte på under fire timer og revnet bittelitt. Tre pyntesting som jordmor sa.

Skrevet

Hadde en kjemperask födsel enda det var förste gang (5 timer fra jeg kjente förste antydning til noe, uten at jeg engang forsto hva det var -altså ikke särlig vondt, til hun var ute).

Revnet ikke og måtte ikke sy ett eneste sting.

Super födsel! :)

Er gravid igjen og håper på en like bra en -uten revning!

Skrevet

Revnet visst bare innvendig - men vet ikke hvor mye.. Lå vel å ble sydd i 3 kvarter/en time.

Skrevet

Jeg hadde grad 3 med andre mann og ble sydd i narkose (fordi jeg mest revne innvendig)

med nr 3 revnet jeg ingenting:)

Så det trenger absolutt ikke være slik at om man revner en gang så revner man automatisk senere ogaå:)

Skrevet

Vet ikke hvor mange sting, men ble sydd i over en time og legen brukte 2-3 pakker med tråd. Når hun ba om den 3. pakken, begynte jordmora å lure på hva hun holdt på med. Masse innvendige sting.

Skrevet

2 pyntesting på utsiden "så det ikke skulle svi" når jeg tisset ;)

Hadde pressrier i over en time, og det gjorde vell sitt til at vevet rakk å utvide seg uten at jeg revnet.

Skrevet

Totalruptur 3c og revna "all the way to Missisippi" !! Ingen forunt å telle antall sting som ble sydd...

Sydde i lokalanestesi i 3 timer....PYTON..Får "heldigvis" ikke føde vaginalt igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...