Gå til innhold

Jeg orker ikke å spise middag med de lenger!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gubben og unga hans smatter HØYLYDT og innhalerer maten. De slafser, og jeg blir så kvalm og mister matlysta...

5mnd har jeg prøvd å få alle 3 til å spise ordentlig, men til ingen nytte...

Så nå spiser jeg ikke middag sammen med de lenger.

HVA SKAL JEG GJØRE? Orker ikke dette lenger jeg...

Kan jeg bare fortsette å vente med å spise til de er ferdig?

Når vi har barnefri og spiser i stua, må jeg ha lyden på tv'n på fullt, så jeg slipper å høre gubbens spise-lyder... Noen ganger venter jeg til han er ferdig å spise også... Er ikke noe godt med mat når jeg blir kvalm og mister matlysta...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, hørtes ikke ut som en god stemor du nei.

Skrevet

Jeg er en dårlgig stemor ene og alene fordi jeg ikke spiser sammen med de? Ja, da får jeg bare være en dårlig stemor gitt...

HI

Skrevet

hvordan tror du det er for dem. stemor nekter å spise med dem fordi de spiser stygt? det er både barnslig (nekte å spise med dem) og du sender signaler til dem om at de er kvalmende.

døm selv hva du er (skader ikke med litt selvinsikt med realitet i seg), men det der er i mine øyne ingen god stemor.

Skrevet

Da må jeg jo være en dårlig samboer også da, for jeg orker ikke å spise med gubben heller.

Skrevet

Skjønner deg godt, HI. Slafsing, smatting og dårlig bordskikk er ekkelt!

Skrevet

Kanskje du kan gjøre samme selv? Smatter skikkelig og raper høyt etterpå. Overdriv skikkelig.

Kanskje de skjønner at dårlig bordskikk er kvalmende?

Skrevet

Kanskje det er på tide at de lærer seg å spise ordentlig da eller? jeg orker heller ikke sånn slafs og smatt, sorry men det er ikke med vilje liksom, men det er en grusom uappetittelig lyd og samboern din bør vel ta et hint? Hadde gjort som deg, stemor eller ikke, hvorfor skal stemødre være så mye bedre enn biologiske? Har da ingenting med snerpete å gjøre!

Skrevet

Skjønner deg godt! Har en svigerfamilie som smatter, plukker seg i nesa, spiser av hverandres fat, bruker tannpirker før alle er ferdige, og nei, ikke på en diskret måte, synes det er greit å fjerne ørevoks ved matbordet, raper og fjerter. Spiser helst ikke med dem, og prøver å plukke bort de verste uvanene hos samboer, men håpløst. Ikke spesielt morsomt om vi skal ha en romantisk middag. Samboer sluker maten mens den er glovarm, og gisper som etter luft. Jeg når som oftes ikke å begynne, før han er ferdig. Og da er det fising osv. Ja! Synes bestemt man har rett til å si i fra til mannen og barna.

Skrevet

Jobb med deg selv. Du er overfølsom så det holder.....

Min eks er som deg, og spiser til og med knekkebrød uten en lyd. Sånt er ikke helt normalt, altså.

Skrevet

Hvorfor er du sammen med en mann du finner frastøtende med frastøtende unger i tillegg?

på tide å gå?

Skrevet

Jeg har faktisk gjort det. Da ser de rart på meg alle 3, så går det halvannet minutt, og så er det samme H***** igjen...

Jeg har prøvd å si det på flere måter også. Possitiv og lærende, spydig, sint, spør "hva har dere glemt nå? Hvordan spiser vi?" og sagt Ey, vi smatter ikke, vi spiser med munnen igjen.

Ingenting hjelper.

Gubben her er som gubben til ho lenger nede her, hiver i seg maten og blir anpusten...

Jeg har gitt opp rett og slett, derfor spiser jeg før eller etter de andre...

HI

Skrevet

Fordi de er ikke "frastøtende" utenom ved matbordet. Og livet består av mer enn mat, gjør det ikke?

HI

Skrevet

stakkar stebarn. finn noen du ikke avskyr mens de spiser da.

Skrevet

hvis du virkelig er glad i dem klarer du å spise med dem. gi og ta. og hvis du skal drive oppdragelse på den er den største bjørnetjenesten du gjør å gi opp.

Skrevet

Utenom ved matbordet er de herlige alle 3.

Men nei, jeg klarer faktisk ikke spise når jeg er kvalm.

HI

Skrevet

hvis du syns at å flykte fra problemene er den beste løsningen så keep it going, men tror ikke det er så sunt for forholdet mellom deg og samboer og mellom deg og barn at du oppfører deg slik.

men du fortsetter jo å forsvare og forsvare deg selvom du ser at du er i en dårlig situasjon så er vel ikke råd du er ute etter? er vel sånn du vil leve resten av livet?

Skrevet

Jeg forsvarer da virkelig ikke meg selv når jeg skriver at de er herlige alle 3?

Tror du ikke jeg vet at dette er en dårlig situasjon? Hvorfor skulle jeg ellers luftet min frustrasjon?

Om du har noen råd som du mener kan fungere, så kom gjerne med dem! Ingen ville vært mer takknemlig enn meg og de 3 andre her i huset.

HI

Skrevet

så du hva jeg skrev?

jeg skrev at du ser at du er i en dårlig situasjon.

så hvorfor vil du flykte unna med det? du forsvarer deg selv til hvorfor du ikke spiser med dem lengre. du trenger ikke gå inn i en forsvarsposisjon her.

vi prøver å komme med råd:

snakk med mannen din om hvor viktig dette er for deg, at du ikke klarer å spise med dem og at det må til visse grep for at slik kan dere ikke leve.

ikke gi opp oppdragelsen. "foreldre" som er inkonsekvense, men som bare flykter fra situasjonen, hører ikke barna på.

la det få konsekvenser om de ikke gjør som dere sier. men er viktig at du og samboer/pappan dems går inn for det.

om dette er så viktig for deg at du ikke klarer å spise med dem og hvis faren ikke bryr seg så kanskje vurdere forholdet? måltider er faktisk en viktig del av hverdagen.

Skrevet

He he må nesten le litt og synes liksom jeg ser det for meg:-) Men altså du har min sympati. Noe råd vet jeg faktisk ikke om jeg kan gi men hva med å filme dem og la dem se det etterpå? De ser jo sikkert ikke dette selv. Fortell dem (barna altså) at du er glad i dem og at de er flotte unger men at dette med spisingen irriterer og spør om de vil se (høre) seg selv? Litt drastisk kanskje men hva tror du. (Kan jo skru opp lydstyrken også hi, hi så høres det skikkelig ille ut).

Skrevet

Det er ganske ekkelt med dårlige vaner ved bordet. Jeg ser du har fått en del pes under her fra enkelte. Men da kan det jo være at det er aldeles texas rundt bordet hjemme hos de som kjefter på deg. De fiser sikkert ved bordet også.

Hva med å snike deg til å ta lydopptak/film av ungene og mannen din mens de spiser? Da får de hørt det selv. Det er ganske ekkelt med slike slafse lyder ved bordet. Og det høres så grusomt udannet ut. Hva med når dere spiser på restaurant? Holder de på slik da også?

Huff, nå kom jeg på en bekjent av meg. Har ikke sett han på flere år... men glemmer ALDRI hvordan han spiste. Han sa ahmm ahmm ahmm for hver bit. En kunne tro at han hadde vokst opp i en dyrehage ;-) Ha ha

Skrevet

Ok, jeg var kanskje litt amper. Beklager det, men det er veldig mange her inne som "angriper" alt og alle, så blir litt mistenksom.

Jeg har forsøkt å prate med han om det, og da klarer han å "oppføre" seg en liten periode, kanskje 2-3 dager, og så er det på'n igjen.

Med unga varer det kun halvannet minutt.

Hva slags konsekvens kan jeg/vi gi barna da?

Kan jeg gi samme konsekvens til gubben?

Fra før av har de timeout om de gjør noe galt. De har en stol de må sitte på i så mange minutter som de er år, og det fungerer utmerket.

Men jeg syns kanskje det er litt strengt å måtte sitte 5 og 11 minutter i straff fordi de smatter?

Jeg er helt rådvill, og orker rett og slett ikke dette mer i det hele tatt.

Men utenom måltider, så er alt annet helt fint, hyggelig og vi trives godt alle 4.

HI

Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg. Spiller jo ingen rolle om det gjelde stebarn eller egne barn. Borskikk er noe alle burde ha og smatting og slafsing er ekkelt. Sånn er det bare.

Hadde satt meg på stua jeg også (så sant barna er store nok til å forstå hva bordmanerer er da).

Skrevet

Haha, dyrehage ja :P

Kanskje han er oppvokst samme sted som de 3 jeg bor med? :P

Filme de kanskje jeg skal prøve ja.

Vi spiser ikke på restaurant, har ikke gjort det ennå ihvertfall, og vi har ikke råd til middag til 4 på restaurant.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...