Gå til innhold

Tror du på Gud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, og finner det underlig at noen kan velge ut ett religiøst skrift av tusener og si at "her er sannheten".

Men om det finnes en overnaturlig kraft? Hvem vet, avskriver det ikke selv om jeg ikke ser det som sansynlig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kristen i det at jeg følger dåp, konfirmasjon og alt det der. Medlem av statskirken...

MEN jeg tror ikke Gud er en person, eller en som bestemmer skjebner. Jesus levde, sånn historisk sett. Men tror ikke han genetisk var Guds sønn(Gud er jo ingen person..)

Jeg tenker egentlig at nye testamentet(bibelen) har mye godt moralsk å tilføre mennesker generelt. Det ligger mye i alle ligningene og historiiene vi trenger å ta med oss, selv uten å tro bokstavelig......

Jeg har min tro, og knytter den til kristendom, uten å følge alt kirken sier.

Skrevet

dere vet gud er faderen, sønnen og den hellige ånd.

En Gud i 3 skikkelser. Altså sønnen (jesus) var gud i menneskeform.

Skrevet

hehehe.. ja, Gud gir jo en logisk forklaring på det forklarlige........

Skrevet

akkurat som vanndamp, is og flytende vann er samme ting men i forskjellig tilstander.

Skrevet

Jeg tror på noe,men jeg tror ikke at det finnes en Gud som sitter oppe i himmelen og titter ned på oss. Jeg tror at alle mennesker som har tro på seg selv, har en kraft inni seg som får ting til å skje i livet sitt. Jeg tror at denne kraften er Gud.

Gud er ingen menneskelig form, gud en en kraft og du betemmeer selv hva du vil kalle denne kraften!

Skrevet

En ting vet i allefall jeg. At uansett om man tror eller ikke, i den ytterste nød og når alt håp synes tapt, da henvender vi oss alle til Gud i bønn.

Nei, jeg praktiserer ikke, ikke vet jeg om jeg tror heller, skulle kansje ønske jeg gjorde det, misunner de som gjør det.

Men jeg ber ofte likevel :)

Skrevet

Nei, tror verken på Gud eller andre eventyr. Medlem av human etisk forbund.

Skrevet

Ja, det finnes mye fantastisk i verden, men det finnes virkelig mye dritt også. Så da synes jeg Gud burde gi jobben sin til noen andre, som kanskje gjør det bedre enn han.

Skrevet

Gud er ikke eventyr men religion. sovet i timen?

Skrevet

man trenger noen å henvende seg til når man sliter, ergo kaller man på en "gud".

man kan like godt be en bønn til seg selv: "jeg må være sterk i morgen fordi...osv"

man trenger noen å støtte seg til, ergo tilkaller man en "gud"

man trenger noen som lytter.

bla bla

bare svada

MEEEEN: interessant at det finnes en gud i alle religioner og kulterer.

jeg tror bare vi trenger en trøst

Skrevet

alle dere ikkekristne: hvor vil dere bli av når dere dør? ekstremt dobbeltmoral om dere skal begraves på en kirkegård når dere ikke tror på gud. hvertfall til dere som slenger med leppa om kristendommen. vis respekt for en religion. si at du vil begraves et annet sted. altfor mange store egoer i verden.

Skrevet

skal de også melde seg helt ut av julefeiringa også da?

droppe påskeferien osv, man kan jo tenkte sånn på det også.

Poenget er at kristendommen har lang tradisjon i landet, og våre ferier, seremonier, høytider osv er forbundet med kristendommen.

Man kan melde seg ut av statskirken, droppe å døpe barn, gifte seg i kirken osv.Kremers osv.

Men det er vel ikke mange som dropper å feire jul?

Skrevet

Tror på en høyere makt, men Jesus er ikke guds sønn mer enn jeg er datra hans:)

Så.. Ikke kristen, men har en slags alternativ tro.

Skrevet

Er det så mange andre steder å bli begravet i Norge enn på en kirkegård da? Det var nytt for meg ihvertfall..

Jeg er ikke kristen, men jeg tror på Gud. Altså, ikke den kristne Gud faderen, sønnen og den hellige ånd. En så fordømmende, brutal og ekstrem Gud kan ikke være annet enn menneskeskapt.

Men en kraft/energi/universal sjel eller kall det hva du vil, det tror jeg på. Og jeg tror vi har en sjel som lever videre når vi er døde. Jeg tror ikke på noen som helst straff etter døden for våre handlinger her, men heller på at livet (eller livene) våre på jorden lever vi for å lære og for å utvide vår bevissthet. Jeg tror at vi alle er forbundet med, og en del av, denne kraften eller Gud om du vil. Gud er kjærlighet, lykke, allvitenhet og harmoni. Tror jeg :)

Skrevet

Hvordan kan du si at Gud er brutal, fordømmende og ekstrem? Selv er jeg ikke kristen, men jeg vet jo likevel at Gud symboliserer kjærlighet, det største i verden, den som ser alt og tilgir alt. Man skal ikke blande Gud med de som bruker Gud som middel til å nå sitt mål. Det er menneskene og religionsutverne som er fordømmende og brutale og til og med dreper i Guds navn.

Skrevet

Jeg vil ihvertfall det. Når noen jeg er glad i dør vil jeg tenke på at de er gått over til den andre siden og at de har det bra. Så da gjør jeg vel det da :)

Skrevet

Grunnen til at jeg ikke tror på Gud har vel litt med hvordan han blir fremstilt. En mektig mann som vil at alle skal leve som han sier, bestemme, herske og straffe mennesker!!! Det er jo ikke noe godt i å gjøre slike ting. Vi skal ikke slå i hel, men Gud kan sende en flom og drepe folk.... gud kan velge ut folk, han tar bare de som digger han selv. Helt ærlig så ser jeg ikke på Gud som et forbilde jeg kunne levd etter. Og viss han finnes så tror jeg ikke at han er slik som bibelen beskriver, da er han i alle fall ikke noen god Gud. Det er så ufattelig mye vondt og jævlig i verden... at gud skal skape oss og så straffe oss for at vi ikke er slik som han ønsker, altså blir helt fortvilet av hele "Gud" jeg. Viss Gud finnes, så burde han få en stopp på krig og elendighet NÅ!!! viss han er allmektig og god, hvorfor skal barn da lide, bli voldtatt osv... Gud burde jo i prinsippet kunne bruke tryllestaven litt mer effektivt og vise sin godhet og hjelpe folk. Unnskyld meg, men viss Gud finnes må han da være verdens største ego, med en meget komfortabel sofa. Kristne mennesker er lettlurte og naive, men er faktisk fasinert av at de bare ser noe godt i fremstillingen av Gud... Når jeg sier hva jeg mener så sier de hele tiden, mennesker har fri vilje... ok, hva med de som blir tatt til fange, er uskyldige og bruker hele livet på å be??? Hvorfor skal de lide??? Viss gud mener man må pines for å komme til paradis så er jo Gud DRIT OND!!!

Skrevet

Jeg er ikke kristen og tror ikke på gud!! synes religon er svada rett og slett........!!!!!!

Skrevet

Ja enkelt og greit!

Skrevet

Det var jeg som mente den kristne Gud er brutal, fordømmende og ekstrem. Han tilgir ikke alle, kun de som angrer på "syndene" de har begått. Han dømmer folk til evig forpinelse i helvete om de ikke følger hans ord. Ja, noen av reglene hans er til det beste for mennesker (og er på ingen måte unike for kristendommen btw), som at det ikke er lov å drepe eller stjele. Men det er de reglene som at det ikke er lov å onanere, være homofil eller lignende som jeg mener er ekstreme. Han fordømmer hele folkegrupper og mener de ikke har noe å gjøre i himmelen med han.

Hovedbudskapet i Koranen er også kjærlighet, tilgivelse og veldedighet. Men det er også mer brutale aspekter ved den religionen jeg ikke klarer å si meg enig i.

Videre er jeg også enig i at mennesker misbruker bibelen og bruker Guds navn til å begå grusomme handlinger. Det er nok en grunn til at jeg ikke er enig med kirken, da jeg ikke vil støtte en organisasjon som har så mye blod på hendene, uavhengig av om de også har gjort gode ting.

Skrevet

jeg tror på jesus, gud og den hellige ånd. at vi harr utviklet oss fra apene er ikke sant ....

gus brukte big bang til å skape jorden. alt av molekyler osv skapte han først for så kunne bruke dette.

bibelen bruker jeg til rettesnor i livet mitt samt å "prate" med gud. bibelen er en bok med profetier og sannheter.

tror man på jesus kristus merker man en forskjell inni hjertet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...