Gå til innhold

Er dere totalavholds når barna er tilstede?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hender en sjelden gang at vi tar hver vår øl til maten (blir kun en) eller et glass vin hver når barna er i seng.

 

Er egentlig mot at man drikker med barn tilstede, men mener at et glass til maten gjør bare at barna får et sunt forhold til det. Mer enn det er ikke aktuelt her. Og jeg mener at det alltid skal være en helt edru voksen tilstede når det er barn hjemme.

 

Julaften er totalt alkoholfri (iallefall frem til barna sover, da kan vi ta en konjakk til kaffen, men kun en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldighetene har gjort det til ja. Jeg foretrekker å nyte alkohol uten små mennesker til stede, men i prinsippet er det ikke galt med et glass vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er ikke glad i alkoho. vokst opp i avholdshjem..

 

er 21 år har to barn, men har ikke drukket mer enn kasje 3 cider siden jeg fikk først ungen.

 

min mann drikker cider. han kan drikke foran ungene. men er aldri for å drikke seg full eller slikt. kunn for kosen sin del..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg. For det første er jeg ikke glad i alkohol, for det andre vet jeg selv hvor ekkelt det kan være når mennesker forandrer seg når de drikker. Selvom jeg er voksen liker jeg ikke forandringen når samboeren feks blir mer pratete etc. Selvom det er så små forandringer at andre sikkert ikke hadde merket det engang. Og jeg kan se for meg at barn er like vare på forandringer som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drikker aldri med barnet mitt på 4 år tilstede. har heller aldri drukket en dråpe alkohol ved mine stebarn på 14 år og 9,5 år tilstedeværelse. har vært sammen med faren i 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen somoppfører seg rart av et glass vin da? Jeg merker iallefall ikke noe av et glass til maten, men drikker ikke mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drikker ikke alkohol. men ser ikke noe i veien for at andre hygger seg e\med et glass vin til maten en gang i blant. og da bør det jo ikke være noe barna ikke får se så lenge det ikke er snakk om fyll men hygge til maten. jeg tenge at barna lærer av det vi gjør. så viser foreldrene måtehold så lærer barna dette. men er det flatfylla i heimen så er det jo ikke kos. og dette lærer jo også barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du ikke merker det selv, men små barn merker det øyeblikkelig, selv små avvik fra det vanlige, og kan dermed føle seg utrygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en far som er alkoholiker, og hadde mange vonde opplevelser i barndommen p.g.a. dette.

Jeg er total avholds rundt mine barn, ikke et glass vin engang.

Ser ikke ned på foreldre som tar seg et glass eller to mens barna er tilstede. Men jeg har valgt å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan godt ta meg en øl til maten eller litt vin. Men det er også det. Barn har ikke vondt av å se foreldre ta en øl/ett glass vin, det er når man drikker såpass mye at man forandrer seg det blir ubehagelig for barna! Om det er etter en halv øl eller 5, så merker man jo det selv (oppegående, voksne mennesker i allefall). Jeg kan ikke drikke mer enn 2 øl, for da suser det litt i hodet, så da holder jeg meg til 1...

 

Dette temaet har vært diskutert opp og ned her før..og folk missforstår alltid spm..det er ikke snakk om fest/drikke seg full med barn til stede. Spm som blir stilt her om og om igjen er "syns dere det er greit med 1-2 glass med noe godt når barna er tilstede"

 

Allikevel klarer folk å vri det til "Syns dere full fest RUNDT unga er dumt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det hender det blir en øl eller et glass vin til maten hvis vi er i middag eller noe. Drikker sjeldent hjemme til middagen, kun en sjelden gang hvis det er varmt ute og vi spiser grillmat ute på terrassen.

 

Synes det er viktig at barn kan se at man kan kose seg med et glass til maten uten å bli dritafull, vil at de skal ha et normalt forhold til alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har ikke vondt av å se at voksne drikker alkohol til maten eller koser seg med en øl til tv'n en lørdagskveld. Men vist den kosen blir til fyll er saken noe annet. Jeg vil ikke at mine barn skal se at jeg har drukket alkohol. Vist jeg føler for en fest setter jeg heller barna bort til besteforeldre eller annen barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholen venter vi med til barna er blitt store nok til å tåle at vi en gang iblant tar oss en øl eller to. Det er også mye annet man må forsake mens man har småbarn. Man kan ikke på alle områder bare fortsette med den levemåten man hadde som ungdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehagelig? Nei da. Bare deilig. Også hvis gjestene ba om fløte til kaffen, så drar jeg bare opp puppen min og spruter litt i koppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...