Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #26 Skrevet 10. november 2010 Godt du har medisiner som demper smertene. Smerter er som regel kroppens måte å si ifra om at noe ikke stemmer, så det er viktig å få undersøkt årsaken til plagene. Mest sannsynlig er det ikke kreft du har, men det kan være ubalanse i stoffskiftet, vitaminmangel, jernmangel o.l. For noen år tilbake følte jeg meg skikkelig sliten og ute av form i flere måneder, skjønte ikke hva som var galt. Gikk til slutt til legen og fikk tatt masse blodprøver. Da viste det seg at jeg hadde vitamin b-mangel, og etter jeg fikk vitaminer på resept, ble jeg et nytt menneske Merkelig nok var det bare en bagatell som gjorde meg slapp og tiltaksløs
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #27 Skrevet 10. november 2010 Hei Jeg har hatt fm i noen år og for ett år siden ble jeg slik du beskriver. Ble tatt undersøkelser og det viste seg at jeg har søvnapne. Etter jeg begynte behandling så går det mye bedre, er fortsatt trøtt, men ikke den overveldende trøttheten som før, har mer kontroll over søvnen. Men, dette er meg og ga deg bare min erfaring og kan nok være greit å ta en sjekk hos legen Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #28 Skrevet 10. november 2010 Jeg tok en hel haug med blod-prøver- Men dem var fine. Fant ingenting galt der. Når jeg først bretter ut hele helsa mi her,kan jeg legge til at sliter med en ting til. Noen ganger kan j plutselig kjenne ,at det stikker ,som går over til en krampe på en måte.) Føles som en mann som stikker deg med nål,under brystet kan vi si.Høyre side.Nesten alltid høyre side..men noen ganger kan det være i midten. Min samboer mener det kommer av for lite matinntak.(hver gang j får dette har det gått ca 6-8 timer etter siste måltid .når jeg drikker alkohol så glemmer jeg å spise.ellers er jeg et matvrak,men da har jeg liksom ikke behov for verken sjokolade(godis osv) Samboern min prøver å få meg til spise da,pleier da å gå over etter ja alt fra 12-15 -20 min sier han. Merklige greier. Har vært så vondt og kraftige "anfall" siste gang for ca 14 dager siden.Da holdte han på å ringe legevakta.Jeg har vel hatt det i 2,5 3 år tror jeg .. 2-3 ganger har jeg hatt små problemer med å puste ,når dette skjer. ( tror det er pusten min som løper løpsk,så jeg må ha papir pose å puste inni i .Da blir det lettre å puste. Har aldri opplevd dette i edru tilstand, så det må ha med masse røyk og alkohol å gjøre.Når jeg tar meg fest,så kan jeg glatt røyke en 20 pakning. Til vanlig røyker j kun 1-5 pr dag. Er det noen som har opplevd dette?? Veit ikke hva det er ,men tror ikke at det er farlig. Har aldri turd å nevne det for legen min..
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #29 Skrevet 10. november 2010 Etter å ha lest flere av dine svar her, så lurer jeg på om du lider av det som vi kaller "søvn avler søvn"..... hehehehe..... du klarer det du liker, men ikke det du ikke gidder? Og husk at i perioder så sover en mer om natten, pga behov. Ikke fordi det er noe galt. Dagsøvn er faktisk en vanesak.....
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #30 Skrevet 10. november 2010 Å ha hjelp av å puste i papirpose har med hyperventilering å gjøre. Angst kan gi slike symptomer. Spesielt panikkangst. Matinntak.. tja... klarer du ikke tenke selv? Mat trenger en jevnlig....
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #31 Skrevet 10. november 2010 Er nok ikke hyperventilering (da jeg hadde dette for ca 5-6år siden,og kjenner meg derfor ikke igjen,i symptomene) "krampen under brystet) går over lettere hvis jeg puster rolig,og konsenterer meg om pusten. Men det er ikke hyperventilering.. Men takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2010 #32 Skrevet 10. november 2010 Mange dumme svar du har fått.. Ikke bry deg . Oppsøk lege.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #33 Skrevet 11. november 2010 Kjære deg! Det du beskriver er vel ganske vanlig for de med fibromyalgi? (Selv om det oppleves forskjellig fra person til person) Et av symptomene er jo nettopp tretthet, og at man rett og slett tåler litt mindre! Noen har jo ME i tillegg, men da er man jo gjerne totalt utmattet hele tiden slik jeg forstår det. Jeg har også fibromyalgi, og er SÅÅ trøtt. Klarer å ta litt husarbeid, men må da hvile eller sove etterpå. Tror ikke det du opplever er så unormalt, vær glad for at du klarer å rydde og vaske som du sier, og hvil deg etterpå med god samvittighet! Klem fra meg.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #34 Skrevet 11. november 2010 Har hatt det slik de siste 10årene selv, i perioder vel og merke.. men stort sett behov for søvn "hele tiden".. Tror neppe du har ME, du skriver ikke noe om flere "plager", men sjekk jernlager og stoffskifte, meg feiler det hvertfall ikke noe.. fysisk.. Er normalt aktiv, frisk luft og alltid i farta men føler meg ofte utmattet og lat.. (har ikke bedt om noe utredning for ME men har noen i nærfamilie med nettopp ME og det er ganske komplisert med masse andre plager også enn det du beskriver..) God bedring
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #35 Skrevet 11. november 2010 Tusen takk for gode råd. Var godt å høre at det er flere enn meg som føler det slik, (begynte nesten å føle meg unormal) Sovedyret - Hi
Anonym bruker Skrevet 11. november 2010 #36 Skrevet 11. november 2010 ME handler (igjen) ikke om å være trøtt!!! Det irriterer meg at ME har blitt en motediagnose. Har man ME så handler det om total utmattelse. Ikke trøtt og må sove, men type "jeg makter ikke å løfte opp det glasset med vann jeg har stående ved siden av meg". Det er mange andre symptomer når man har ME. Mageproblemer, hukommelsesvansker, konsentrasjonsvansker, lysskyhet, lydskyhet, følsom for berøring (det gjør vondt når andre tar på deg), hodepine, muskelsmerter, leddsmerter, hjertebank, matintolleranse, medikamentintolleranse. ......etc. Jeg har veldig konsentrasjonsproblemer/hukommelsesvansker. Toppen av kaka var da jeg leide en film jeg hadde hatt lyst til å se lenge, så filmen og anbefalte den til samboeren min, hvorpå han sa "den så vi jo sammen i forrige uke". Jeg kunne ikke huske en eneste scene i den filmen. Det er skummelt!! En arb.kollega kom til meg og sa "jeg er så trøtt hele tiden, tror jeg kanskje har ME". Da blir jeg forbanna. En person som klarer alt det hun ønsker å klare, men plutselig blir SÅÅÅÅÅÅÅ sliten når det kommer til ting hun ikke vil. Mistenker du ME, så gå til lege. Det er en lang prosess. De tar blodprøver for å utelukke andre sykdommer, du blir sjekket for psykisk sykdom, for å utelukke det, de sjekker hjertet ditt, tar tester, de tar røntgen av hodet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå