Gå til innhold

Fybromyalgi og Me?? Har jeg Me?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har fybromyalgi, og ryggskade osv. For ca 4 år siden mista jeg masse av min energi.Jeg begynte å legge meg tidlig,og sov alltid 3-3,5 time på dagen.Står opp 07.20 å sender unger på skolen /barnehage. 10.30-11.00 pleier jeg å legge meg, sover som sagt noen timer. Jeg rydder /vasker før jeg legger meg,føler meg så sliten å tappa for energi at j må sove. Noen ganger er jeg så utslitt at j faktisk har sova foran barne tvn,mens unga ser tv. (ja ,veit det er uforsvarlig,men jeg klarer ikke å holde meg våken,når j føler at jeg holder på å sovne sitter j gjerne foran pcn eller tlf for å klare å holde meg våken. Dette kan da ikke være normalt.Selvom jeg legger meg 22.00.22,30 så må jeg sove 3-3,5 time på dagen-.-Har perioder der jeg legger meg 21.00 å,-Jeg som alltid har hatt så mye energi,venner har alltid sagt at jeg har adhd pluss.på spøk, sia jeg alltid har masse energi,men det har forandra seg nå... Hva er det som plager meg tro?? Sliter med mye hodepine,har hodepine nesten hver dag. Før satt jeg alltid opp til kl var 01-01.30 men det klarer jeg ikke lenger.

Sovedyret

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer du deg ut i frisk luft og får rørt på deg hver dag? Er du ute blant folk slik at du får det sosiale behovet dekket?

Mangel på disse tingene kan gjøre at man blir trøtt hele tiden slik du er nå.

Og spiser du sunt i passe mengder?

Skrevet

Jeg har det siste året hatt late dager, med lite innhold og lite aktivitet. Men jeg er langt fra som deg, likevel. Energi til det jeg trenger, og litt til det har jeg :)

Tror kanskje du skal ta deg en tur til legen. Og i første omgang få tatt de blodprøver som kan tas, for å se om du har mangler på noe. Og du kan også nevne det med ME og hvordan du har det, og høre hva legen tenker.

Det er nemlig ikke normalt å ha det som deg, selv med lite frisk luft, usunn livsstil og minimalt med aktivitet generelt.

Skrevet

Du er klar over at noen tåler inaktivitet bedre enn andre?

Og HI har tydeligvis vært inaktiv i årevis...

Men det er klart, hvorfor skal man gidde leve sunt og komme seg ut og røre på seg, når man kan gå til legen i stedet...

Skrevet

vl tro du har hodepine pga at du sover alt for mye. vondt i kroppen får du garantert av dette også. Du høres ut som faren min. han har vært arbeidsledig i mange år. han sover hele tiden, og sover bare når vi er på besøk. og han sover hele dagen lang. Før han skal kjøre bil må han sove først. han har langt i fra ME, men han har kommet inn i en spiral av inaktivitet, dårlig kosthold, mangel på friskluft og LATSKAP. han er ikke deprimert, han ønsker nemilig ikke å jobbe.

Skrevet

Min mann har ME og han opplever det ikke slik du beskriver nå.

Men den eneste som kan gi deg ett svar er legen din.Kontakt han fremfor å vente på løsningen her inne:-)

Lykke til.

Ps,jeg håper for din del at de over meg har rett at du er inne i en dårlig spiral.For ME unner jeg ingen!

Skrevet

Jeg har 3 barn,vi er ute så ofte vi kan. Kan være alt fra en gang til 2 gang i uka.Der vi griller pølser,aker,leker ute osv. Jeg er ikke lat,holder på i huset,baker brød,kaker,lager såpe,lager julekort osv.Sitter ikke mye i ro,går i hundre hele tiden her. Har baka julebakst hele uka nå,og rydda og vaska hus.Så kan ikke si jeg er lat akkurat. Jeg er ute blant folk,har noen gode venner jeg er sammen med. Jeg er på dans en gang i uka,så jo jeg får nok rørt meg. Men det er heller det,at jeg blir så sliten,helt utmatta etter at jeg har gjørt mine plikter kan man si..Det er da jeg trenger å sove.. Takk for svar..

Skrevet

du har ikke ME. Garantert! Sikkert deprimert.

Og ved ME er man ikke mer trøtt enn andre, man er utmatta. To forskjellige ting.

Skrevet

Om jeg hadde gått hjemme med så lite å gjøre i årevis hadde jeg ønsket å sove hele tiden...

Skrevet

Ute en til to ganger i uka? Lage julekort og bake?

Jeg hadde garantert blitt deprimert tror jeg, er dette det du fyller livet ditt med?

Du trenger virkelig noe å brenne for, noe å engasjere deg i.

Jeg er også ofte trøtt, men det er en trøtthet som kommer av at jeg har brukt kroppen og ikke minst hodet hele dagen så jeg har blitt sliten. Det er en sunn tretthet!

Det går da ikke ann å gå ut en gang i uka når man har 3 barn!

Jeg har fire barn og vi er ute en til to ganger om DAGEN.

Prøv å komme deg ut hver dag ihvertfall, ikke sov mer enn 7-8 timer i døgnet og spis sunt. Søvn avler søvn sier det, så jo mer du sover jo trøttere blir du. Kanskje du skulle begynne jobbe litt også, bare for å ha noe utenfor huset å bruke tiden og hodet ditt på. Om ikke annet kan du jobbe frivillig på sykehjem, krisesenter eller sykehus, da føler du at du får noe tilbake for innsatsen din, at du blir satt pris på.

Lykke til!

Skrevet

Vi kan desverre ikke si om du har ME, da det faktisk er veldig vanskelig og mange tester for å finne ME.

Håper du blir bedre.

Skrevet

Deprimert jeg?? Nei,tror da ikke det.. Jeg føler meg så sliten,lite energi etter at jeg f eks har vaska hus i 1.5 til 3 timer.Da må jeg hvile meg, slik at jeg får ny energi.Alle som kjenner meg veit at j ikke sitter mye i ro.Har alltid 100 baller i luften liksom.Etter en natt søvn,kan jeg føle meg like sliten/utmatta, men tvinger meg selv opp da unga må på skolen osv.

Skrevet

Baker og skrive på bloggen din..? Hmmmmm..

Skrevet

Jeg har fybromyalgi og ryggskade,så klarer ikke å jobbe 100 %. Men jobber faktisk frivillig , for en klubb.. Her baker vi,gjør koslige ting sammen osv.Jeg er veldig sosial og trenger folk rundt meg.. Jo,går fint ann det, for i helgene er vi ute med dem .Barna mine er med på dans 2 ganger i uka,de synger i kor,osv,det er noe som skjer hele uka for dem.Jeg klarer ikke å være ute så lenge av gangen,pga har kulde allergi.Hovner opp,osv. Så begrenser seg for meg,men vi elsker å være ute å leke. Jeg gjør så godt jeg kan.. Det er faktisk ikke bare å gå hjemme heller. Vasker og rydder huset vårt, 3 etasjer hus 2-3 ganger i uka..

Skrevet

Høres ut som meg da jeg var arbeidsledig. Jeg var så trøtt hele tiden at jeg helst ville sove hele dagen. Gikk over på et blunk da jeg begynte i jobb igjen.

Skrevet

herregud, håper ikke du forklarer legen din slik du forklarer oss, for h*n ville bare LEDD av deg ! er det RART du blir slapp når du dasser inne hele dagen og bare sover? OND SIRKEL VETTU! lite opplyst du er! og hvorfor i hule jobber du ikke`? fordi du er for trøtt fordi du sover for mye?!?!?!?

Skrevet

Har ikke blogg nei,men der gav du meg en god ide.. Jeg driver mye med hånd arbeid,syr puter,håndvesker osv.. Strikker osv. Blir mye fint som jeg kan gi bort som julegaver..

Skrevet

Synes du har fått mange stygge svar, jeg!

Vi vet ikke om du har ME. Imidlerltid kan trøtthet og mye soving og energiløshet være tegn på depresjon. Var jeg deg ville jeg gått til legen for å finne ut av om det kan være noe fysisk eller om det er psykisk. Selv mistet jeg plutselig all energi - og fikk diagnosen depresjon, selv om jeg selv ikke følte meg deprimert. Er helt enig i at det ikke er normalt å ha det sånn.

Skrevet

Kjære HI.

De fleste svarene du har fått så langt, er trist lesning. Man kan nesten tro at medmenneskeligheten har forsvunnet der ute..

Første steg: Kom deg til legen, ta alle prøver som trengs, kom til bunns i det! Om det ikke er ME, er det mange andre sykdommer som kan føre til den tilstanden du er i nå - og da er det viktig å starte behandlingen tidlig.

Ikke hør på disse menneskene som kaller deg lat.... En av mine beste venninner hadde liknende symptomer som dine, og hun sleit lenge. Altfor lenge. Hun ville ikke gå til legen, for både samboeren og andre venninner sa at hun bare måtte "skjerpe" seg. Enden på visa ble at hun lot det skure og gå til hun var så dårlig at hun endte på legevakten. Med kreft i hele kroppen. Hun etterlot seg en sønn, og en samboer som sliter med seg selv den dag i dag. Så vær så snill, ta symptomene dine på alvor!!

Skrevet

Anonym 22.33

Tusen takk for svar,var ikke mange seriøse svar her .Setter pris på ditt svar. Føler de som har skrevt inn her,mener at jeg er lat. Jeg som alltid har 100 baller i lufta. Jeg gjør jo så godt jeg kan,prøver å skjerpe meg osv.Men må alltid sove på dagen,dette må jeg gjøre etter at jeg har rydda /vaska hus osv. Uff ,føler meg deg i smerten,etter ditt tap.. (sender deg en varm klem) Ja,ska gjøre det.Men jeg må innrømme at jeg gruer meg til å si det til legen,da jeg er redd han vil dømme meg,å si jeg er lat.. (du ser jo bare hva de her skriver til meg ) Men ska nevne det for han ja. Jeg sliter også med cyster på eggstokkene. Begynte vel for 8-9 år siden.De siste 2 åra har jeg hatt smerter ca 9-12 dager før mensen(men regna med at det var normalt) Kan vanncyster utvikle seg til kreft da tro?? Dem som får kreft i underlivet er som regel gamle,et sted mellom 40 pluss tror jeg leste et sted.

Evt hvordan sjekker man seg for dette?? Legen min har bestilt mamografi, (jeg er bare 32 år) fant en klump i brystet her,men mest sannsynlig er det nok ikke kreft.Er normalt med klump/kul da etter at man har amma 3 barn.. Men for sikkerhets skyld,...

Takk for gode råd..

Skrevet

Hvis du vasker og rydder et treetasjes hus 2 -3 ganger i uka er du frisk nok, i hvert fall for en deltidsjobb.

Skrevet

Kjære HI.

Hvis legen din anklager deg for å være lat, må du straks kontakte en annen lege. Det er utrolig viktig med en lege som hører og ser deg, og tar bekymringene dine på alvor. Ingenting er bedre om de tar masse prøver og det viser seg at alt er i orden. Men det viktige er at de faktisk GJØR det, slik at du kan slå deg til ro med at det ikke er noe alvorlig galt. Først etter at du har blitt utredet skikkelig, kan man se på andre faktorer som aktivitet og stimulanse i hverdagen. Jeg syns det er helt forkastelig at mennesker her inne kan anklage deg for å være lat, enkelte mennesker klarer dessverre ikke å se forbi sin egen nesetipp.

Med din bakgrunn med cyster på eggstokkene og klump i brystet, ville jeg absolutt tatt kontakt med legen så snart som mulig. Det beste er å få sjekket det - jo før, jo bedre! Håper virkelig legen kan hjelpe deg, og at du snart føler deg bedre :)

Klem

Skrevet

Takk, takk anonym 22.59..Setter pris på gode råd. Jeg personlig tror ikke at det er kreft i brystet,men det er noe som ikke helt stemmer her er det nok. Jeg tror at disse cystene jeg har i underlivet kommer og går,og de presser på slik at jeg får smerter.Går aldri noen steder uten mens medisinen min. Naproxeen actavis (tror jeg dem heter ) Dem hjelper en del på smertene ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...