Gå til innhold

Når dere er hos legen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får dere resept for andre ting enn dere kom for?

Altså jeg var hos legen igår pga en infeksjon og fikk medisiner for dette. Jeg var inne hos henne i max 3 minutter. Når hun var på vei for å sende meg ut, spurte jeg om jeg kunne få ny resept på migrenemedisiner og på p-pilller, siden jeg nå var tom.

Da fikk jeg bare til svar. "Nei det har jeg ikke tid til"!.

Hmmm vært hos henne før og fått resept på dette og da brukte hun kanskje 1 minutt på å skrive ut begge reseptene. Dessuten var jeg inne der i max 3 minutter, skulle vel tro hun kunne gi meg 1 minutt til?

Så nå må jeg ringe henne idag, få henne til å sende meg de i posten og betale 100 kr(Hun legger ved giro)

I tillegg betalte jeg 230 kr for 3 minutter og ga meg medisiner uten å engang ta noe som helst prøver. Hun så vel på meg i 5 sekunder.

Dessuten irriterer det meg at hun aldri klarer å skrive ut for mer enn 3 mnd om gangen. Dvs jeg må bruke tid og penger på skaffe nye resepter hver 3. mnd. Forrige legen jeg hadde ga meg alltid for 1 år om gangen. Han pleide også å gi meg resept på medisiner jeg stod på fast, selv om jeg var inne hos han for en helt annen ting.

Mest lyst til å bytte fastlege(har hatt henne i 3 år nå, og føler jeg blir skuffet ut før jeg er omtrent er inne på kontoret).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du bedt om å få for ett år, da?

Skrevet

Ja det har jeg. Men da sier hun bare : "Nei jeg synes det holder med 3 mnd om gangen". Hun er veldig kvass og streng så jeg har ikke turt å diskutere med henne. Men ja, jeg har spurt flere ganger om hun ikke kan skrive ut for 1 år om gangen. Men hun vil ikke.

H.I

Skrevet

Ville byttet lege jeg! P-piller er jo idiotisk å måtte til legen for hver 3mnd!

Jeg har "på det meste", regulert to typer medisiner (for helt forskjellige ting), fått nye resepter og tatt GU med celleprøve og fått en henvisning, på en time. Tok legen under 15min. -Like greit å bli ferdig med alt, så lenge vi holder oss innen rimelig tid sier legen min...

Skrevet

Bytt lege du. Hun der høres ut som ei skikkelig kjærring...

Skrevet

grunnen til at hun ikke ville gi deg flere resepter var sikkert en regel de egentlig skal forholde seg til som er helt håpløs:

nemlig at hver time kun kan inneholde 1 konsultasjon/1problem

veldig får leger som føleg dette men er en regel som kom isammenheng med fastlegeordningen........

men syns jo det høres litt rart ut når hun har kunne skrevet det ut hjemme hos seg...

dersom du ikke er veldig fornøyd med henne på andre måter ville jeg byttet

Skrevet

Ja det er jeg helt enig i. Hadde jeg sittet å bablet i lang tid så kunne jeg skyldet meg selv og ikke forventet noe "ekstra". Men når jeg er der inni i max 3 minutter, betaler 230 kr for det, så syns jeg legen kan ta seg tid til å skrive ut to resepter som jeg har gått på i åresvis(er jo ikke akkurat nye medisiner jeg ber om). Det har før tatt henne kanskje 1 minutt å skrive ut disse reseptene.

Men hvis jeg skal bytte fastlege, må jeg ringe henne å be henne sende journalen min da?

H.I

Skrevet

Ja men hvor lenge skal en konsultasjon vare? Altså hvor mange minutter betaler vi for? Jeg betalte 230 kr for 3 minutter, derfor ble jeg irritert over at hun ikke kunne gi meg ett minutt til, så jeg slipper å måtte betale 100 kr ekstra når hun må sende meg reseptene i posten.

H.I

Skrevet

Hei jeg byttet fastlege for jeg var ikke fornøyd. Jeg trodde det var masse styr rundt dette men det var det ikke :)

Du ringer til fastlegetlf ( det finner du lett på nett ) samtalen tok kanskje 1 min så hadde jeg byttet.

Du må vite hvilken lege du vil bytte til, forhør deg litt rundt og sjekk på nett, fødselsnummeret ditt og hvilken lege du har nå.

Så snakker du med de i skranken og sier du vil ha journalen din. Det kostet rundt 100kr tror jeg.

Byttet gjelder fra mnd skiftet. Bytter du nå kan du gå til den nye legen i des.

Lykke til! :)

Skrevet

Du bør bytte fastlege.

En lege som ikke tar seg mer tid til deg, bør du ikke bruke mer tid på. Det er veldig enkelt å skifte fastlege. Finn en du trives med. :-)

Skrevet

Ja bytt lege. Du ka gjøre det på nettet og trenger ikke gjøre noe med journalen da dette går automatisk.

Hun legen høres ut som en bitch. Tenk om du trenger hjelp til psykiske ting f.eks. Hvem orker å åpne seg til et sånt menneske. Hun burde ikke vært fastlege, men kirurg el.

Skrevet

Glemte å svare på de andre spørsmålene dine.. anno 1020 her.

Jeg kan ta flere ting opp med legen min. Hvis det er småting eller spørsmål. Har han ikke tid sier han at jeg må bestille en ny time.

Det virker som han har god tid og behandler meg med respekt og forståelse.

Jeg kan også ringe til de i skranken og få nye resepter (jeg får smertestillende) og så kan jeg hente resepten der. Tror det hadde kostet meg 30kr hvis ikke jeg hadde frikort.

Skjønner godt du vil bytte fastlege jeg!

Da jeg byttet trengte jeg ikke å si det til min gamle. Ingenting av det gikk gjennom legen.

Håper du får en ny som er grei å forholde seg til :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jornalen ikke gikk automatisk og jeg måtte ha denne med til ny fastlege. Men det var ingen problem å hente den og trengte ikke snakke med min "gamle" lege

Skrevet

Jøsses! Synes dette høres merkelig ut fra din leges side! Når man har en resept kan man ringe inn til legekontoret og be dem fakse det over til ditt nærmeste apotek. Tror det koster 50kr +/-

Trodde minste tid på konsultasjoner var 20 min jeg? Det har de hos legen min, og det legekontoret ligger i tjukkeste Oslo-øst.

Ville bytta!

Skrevet

Oki. Hun har ikke noe skranke eller sekretær, så jeg må henvende meg til henne direkte for å få journalen. Hadde håpet å slippe det, men hun vet vel ikke hvor hun skal sende min journal hvis jeg ikke sier det. Hun har også min journal fra jeg ble født(hadde en fastlege fra jeg var 0 år til 22 år, men jeg byttet fordi jeg flyttet) så kanskje greit om hun kunne vidresendt, og at den ikke ble liggende igjen hos henne.

Jeg trengte faktisk hjelp til psykiske ting i vinter\våres. Jeg har aldri slitt psykisk men pga en akutt situasjon som oppstod ble jeg veldig fort dårlig(mentalt sett) pga noe som skjedde på jobben. Det var såvidt jeg fikk sykemelding for noen få dager, og jeg måtte jobbe ut oppsigelsestiden.(jeg sa opp fordi jeg klarte ikke være der lenger) Det var helt grusomt. Hun brydde seg ikke i det hele tatt.

Helt utrolig at hun er spesialist på psykiske problemer. Men uansett jeg kom meg gjennom det, og har det veldig bra nå, men det er ikke takket være legen akkurat.

H.I

Skrevet

Jeg prøvde det en gang også. Ringe henne og spørre om hun kunne fakse en resept over til mitt nærmeste apotek. Men nei, det ville hun ikke. Da stod jeg på apoteket og de synes det var veldig rart(problemet da var at hun hadde gitt meg en resept for 10 min siden, og når jeg kom på apoteket så jeg at hun hadde gitt meg det på hvit resept, og jeg skulle ha det på blå) men nei hun kunne ikke fakse den nye resepten til apoteket. Hun måtte sende den i posten. Så da gikk jeg uten medisiner i 3 dager før jeg fikk den i postkassen. Veldig irriterenes fordi jeg er helt avhengig av de medisinene(går på forebyggende mot migrene, og jeg får anfall med en gang medisinene er ute av kroppen, dvs jeg må ta en pille hver dag)

Jeg trodde også at en konsultasjon var på 20 min, hvis man trengte det liksom. Dette her er i Oslo vest, kanskje det er grunnen?? hehe.. nei huff må nok se ut meg en ny lege ja. Er egentlig mye jeg hadde hatt behov for å skjekket men jeg kvier meg for å bestille time hos henne, for jeg føler alltid at jeg er til bry.

H.I

Skrevet

Høres lite sympatisk ut! Merkelig hun ikke har en resepsjonist! Ville gjort jobben hennes litt enklere, mulig grunnen til at hun er så stressa? Men, når det er sagt. Leger skal ikke få pasienter til å føle seg i veien med spm. Det er et profesjon på mennesker, og om hun i tillegg er spesialist i psykiatri burde hun ha stor forståelse for det.

Om det er mulig så bytter du :) Du har all makt over din egen journal, den kan du få når som helst! Trenger ikke ha grunn for det engang!

Håper du finner en lege som passer deg :)

Skrevet

Herregud, kom deg vekk fra den legen! Huff, for et menneske..

Kan ikke den nye legen hente ut din journal for deg, ved at du skriver under på fullmakt? Så slipper du å se blikket til den bitcha - selv om hun trenger å se at pasienter ikke trives..

Skrevet

Det kan godt hende legen ville ha en bedre vurdering av deg før han skrev ut flere resepter og at det ville ta mer tid. Du var hos legen om kvelden. Da er det ofte også travlere pga færre folk på jobb enn midt på dagen. Hvis du skal flere ting en annen gang råder jeg deg til å si ifra når du bestiller time og at du sier hvorfor du er der (infeksjon + nye resepter) med en gang. Det kan være irriterende om du "slenger på" ekstra oppgaver når legen egentlig hadde gjort seg ferdig.

Hvis du ikke er fornøyd erdet selvfølgelig bare å bytte. Det er viktig å ha en lege man er fortrolig med. Rådene ovenfor gjelder likevel.

Skrevet

Det er bare hun som jobber der, har sitt eget kontor liksom. Hun som svarer på tlf osv. Hun har telefontid mellom kl 09-10 og kl 13-15 hver dag. Fredager er telefonen stengt. Og når hun har ferie er det ingen lege der.

Men må si jeg kvier meg for å ringe å be henne sende journalen min til en annen lege. Men hun har jo 2000 pasienter så hun tenker sikkert ikke over det, bare jeg som føler sånne ting er litt ekkelt.

Skulle ønske det gikk automatisk, eller at jeg bare kunne ringt en sekretær.

H.I

Skrevet

Hva mener du med bedre vurdering? Av infeksjonen eller medisinene jeg går på?

Jeg var ikke hos legen om kvelden, hvor har jeg skrevet dette?

Ja jeg skulle selvfølgelig sagt at jeg trengte reseptene når jeg ringte, men det gikk så fort, hun legger jo på før jeg rekker å si noe som helst. Så jeg glemte helt å si det på tlf.

Men jeg trodde at man hadde "krav" på en konsultasjon på mer enn 3 minutter, eller er det vanlig å kun få det?

H.I

Skrevet

jeg er lege selv og har jobbet litt i almenpraksis.

synes dette høres litt rart ut hvis du hadde bestilt "vanlig" time. da har du krav på 20min.

og en resept på noe du bruker fra tidl tar ikke lang tid å skrive ut.

hvis du fikk en slik øyeblikkelig hjelp time på dagen kan du kanskje ikke kreve noe mer enn det problemet du er der for og må derfor ta resept over tlf eller egen time til det.

men burde skrive resept slik at du har det i ett år. slike medisiner som p-piller og migrene medisiner bør du få for ett år, noe annet med b-preparater du kan bli avhengig av.

ta en prat med henne, send en skriftlig klage til legekontoret. hun skjerper seg nok

Skrevet

Oki.Nei var ikke øyeblikkelig time jeg fikk. Jeg ble dårlig for 5 uker siden men siden jeg kvier meg for å gå til henne så ringte jeg forrige uke og fikk time igår. Men ja jeg burde jo sagt at jeg trengte nye medisiner.

Ja disse medisinene har jeg brukt i mange år så de ligger lagret på journalen min, så hun pleier ikke å bruke mer enn et minutt på å skrive de ut.

Jeg er desverre av den svake typen som aldri i verden hadde turt å klage på legen med mindre det stod om livet. Hvis jeg klager til legekontoret så klager jeg til henne.hehe. hun er den eneste som jobber der.

H.I

Skrevet

Vurdering av om det fortsatt er de riktige medisinene, om dosen er riktig ol.

Du skrev ikke at du var der om kvelden. Du skrev at du betalte 230,- i egenandel. egenandelen på dagtid skal være 136,- og om kvelden 229,-. Dermed antok jeg at det var en kveldskonsultasjon. Om du betaler så mye i egenandel på dagtidhar hun sansynligvis ikke avtale med det offentlige.

Skrevet

Oki. Det er nok ikke nødvendig å justere dosen for den fungerer veldig bra. Er ikke så lenge siden hun spurte meg om hvordan medisinene fungerte osv. Har jo gått på de i åresvis, og er veldig fornøyd.

230 kr har jeg alltid betalt hos henne. Hun stenger 14.30 så har aldri vært der på kvelden.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...