Gå til innhold

hvilken uke er du i, og hvor mange kilo har du gått opp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

uke 22 og gått opp 9 kg. Det er likt som i de fire andre svangerskapene mine. Økningen roer seg framover nå, og ender på 16-18 kg. Synes det er greit nok. Vet at med litt jobb, så er de borte etter et års tid (er ikke av dem som på død og liv må inn i de gamle buksene etter 3-4 uker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at det var meg du siktet til. Jeg bare regner med en slik vektoppgang pga at det har vært helt likt i alle de fire sv.skapene mine:). Legger på meg mye i første halvdel, så har det roet seg litt før de siste 3-4 kg har kommet de siste ukene igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri la være å lese denne type tåder - av en eller annen grunn....

 

Men, til dere som har gått opp en 6-7 kg i uke 22 så er vel det helt OK! Til dere som er i uke 22 eller mer og har gått ned en haug med kilo eller kun gått opp 3 gram, så håper jeg at det er pga. mye kvalme eller at dere er overvektige fra før - for det er absolutt ikke normalt.

 

Selv gikk jeg opp 12 kg forrige svangerskap og denne gangen vil jeg tippe det blir et par kg mer (uke 22 nå og gått opp 7 kg mot 5 kg sist ). Med amming og trilleturer var kiloene borte på noen få måneder sist gang. Ikke tenk så mye på vekt, men spis sunt! Med sunne spisevaner er det null problem å bli kvitt kiloene etterpå ( for de fleste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må ikke være slik at man enten spyr eller er overvektig for at man ikke går opp noe særlig. Noen bare er slik. Dessuten er det en grunn til at jordmødre og leger slår alarm om hvor mye gravide legger på seg. Det er ikke slik at de som går opp 15-20-25 kg går ned alle på et blunk etterpå, selv om det tydeligvis er slik på bim. Her vil jo ingen innrømme at de sliter med ekstra svangerskapskilo. Hadde det vært slik at alle som la på seg mye gikk det ned kjapt igjen hadde det ikke vært et problem som legestanden nå ønsker å ta tak i. Så sannheten er at altfor mange legger på seg altfor mye og klarer ikke å komme ned i normalvekt igjen etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok av med 5 kg de første 4 mnd. Ikke fordi jeg var kvalm osv, har ikke hatt noen symptomer i det hele tatt, men fordi jeg spiser sunnere og ikke drikker alkohol. Er i uke 23 nå og har lagt på meg en halv kilo av de 5 jeg mistet. Jeg er ikke bekymret for magen er stor nok den + babyen utvikler seg normalt (hadde UL for 2 uker siden som er std time i England med målinger av baby osv) og gutten er veldig aktiv. Hadde nok noen kilo for mye, men ikke overvektig. Regner med at kiloene kommer tidsnok og lar kroppen styre. Så lenge jordmor og lege ikke er bekymret så bruker jeg ikke energi på dette jeg heller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 24 og har gått opp 6.5 kilo og det plager meg ikke i det heletatt=) går alltids ann å ta av igjen seinere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig forskjellig hvor mye en går opp i et svangerskap. Jeg var overvektig fra før og har gått ned ca. 7 kilo i svangerskapet. Nå er jeg 24+2 og ligger fremdeles på minus 4 kg. Jeg var veldig kvalm de første 14 ukene og eide ikke matlyst, så da går det sånn, men hadde nok bare godt av å gå ned de kiloene uansett:) Babyen ligger på normalen på SF-målet og alt er i sin skjønneste orden, så da er det ikke noe å tenke på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt misunnelig når jeg ser "nullkurven" deres... Jeg har gått opp 12 kilo, og er nå i uke 23.

Men jeg tar det ikke så tungt. Jeg er annengangsfødende, og vet at alt renner av igjen. :) (Bare på fødselen kvittet jeg meg med 9 kilo forrige gang.) Vektkurven min er helt identisk med forrige svangerskap, og regner derfor med at jeg kommer til å ha en total vektøkning på ca 24 kilo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt uke 22, og ned 8 kg.

Ja, mye kvalme, dårlig matlyst, men barnet tar det hun skal, og jeg har noen kg for mye, så legene syns det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er +1 kg og er 25 uker på vei (gikk imidlertid ned 5 kg pga kvalme/spy de første 14 ukene). Er høy og normal slank. Forrige gang, med nr 1, gikk jeg totalt opp 12 kg, og "alle kg" kom de 3 siste mnd. Jeg var flat til 6 mnd (som nå) og derfor regner jeg med at nr 2 blir på samme viset.

Her tror jeg at "alle svar er riktige" det er normalt å legge på seg mellom 5 og 40; utifra egne og venninners erfaringer. Har du et godt "fettlager" på mage og lår/rumpe når du blir gravid, legger du som regel på deg lite, da kroppen i hovedsak bruker dette fettet når man ammer/trenger fett til melk... Litt biologisk / genetisk det der....

Min mor og jeg er like høye, men hun var vel 28 kg lettere enn meg da hun fikk meg og mine søsken, hun la på seg ca 30 kg hver graviditet;

så i "endevekt" er vi temmelig like...

 

Den gode nyheten for de som er litt redde for vektoppgangen, er at hvis du fullammer3-4 mnd og etter fødsel spiser og drikker fornuftig, er kiloene som regel borte i løpet av en mnd eller 2 :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. La ikke på meg noe særlig før jeg var i de 3 siste mnd, 10-2 kg totalt. Fikk en "matmons" som nekta for sutt, så 3 uker etter fødsel var jeg 2 kilo lettere enn før jeg ble gravid. Der stabiliserte vekta seg. Nå, med nr 2, er det akkurat på samme måten. Regner med +8-12 kilo, og at det meste er borte på 2-3 mnd. Krysser også fingrene for at jeg også denne gangen slipper unna med 0 strekkmerker :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...