Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #1 Skrevet 5. november 2010 Hva synes dere om å "binde fast" ungen i senga? Hva er hensikten, ikke snu seg på magen? Er det normalt når man er rundt 1 år?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #2 Skrevet 5. november 2010 Jeg ble det som liten, og vil sterkt fraråde det. Følelsen som jeg sitter igjen med er helt jævlig. Jeg var liten, kanskje 2, men jeg husker følelsen sitter i meg.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #3 Skrevet 5. november 2010 jeg kjenner ingen som har bundet fast barnet, men hører om folk som gjør det, for meg er det fristende noen ganger men helt totalt uaktuelt, tar heller jobben med å få ham til å ligge av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #4 Skrevet 5. november 2010 Jeg ble det som liten (uten at jeg husekr det selvsagt, og aalle ungene våre har brukt babysafe med stropp under madrassen) Vi begynte med pose når de var rundt 4-5 mnd. Stroppen brukte vi fram til de var ca året, og posen ble brukt til de var godt over 2 år. Stor og god pose som absolutt ikke hindret bevegelse. Stroppen gjorde at de aaldri snudde sge på mageen, at dde lå roligere og ikke turnet i sengen, at de ikke reiste seg opp og klatret etc etc. Her har det faktisk vært et problem å vende de av med posen... Jeg ser absolut ingen prroblemer med å bruke babysafe. Ungene sover godt og trygd og fra foster og spedbarn av er de jo vant til å ligge trangt. Det er jo en grunn til at spedbarn sover bedre når man pakker tett og godt rundt dem:) Ift å "binde de fast" så gjør man jo også det i bilstol og i sportsvogn (sele). Jeg er derfor ingegn stor forkjell fra å bruke ssele i vogn når de sover der og pose i sengen:)
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #5 Skrevet 5. november 2010 Neei? Hva med brannsikkerhet! Sy heller på en ball med noe på magen av en bysj så mini ikke liker seg på magen
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #6 Skrevet 5. november 2010 Barn er forskjellige, noen synes kanskje det er trygt. Jeg husker det som følgende; jeg gråt ikke, men jeg lå å stirret i taket, fratatt all makt. Det var som om noen holder deg nede og tar prikkedøden på deg, lenge etter at du har sagt stopp. Jeg ble gjort det av andre enn mine foreldre. Bundet i en stor dobbelseng. Husker godt. Barna mine blir satt fast i sete og noen ganger i vogna når de har sovet.Men jeg går på nåler da, våkner de er jeg der kjappere enn lynet. Men jeg tror faktisk ingen av mine 3 hadde reagert like kraftig som meg.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #7 Skrevet 5. november 2010 Det kommer jo selvsagt ann på hva barnet eer vant til. Et barn som ikke er vant til det, vil selvfølgelig reagere når man blir bundet fast i dobbeltseng som 2-åring!!!! Ved å bruke pose med stropp, så vil barnet kunne sette seg opp, legge seg på begge sider etc. Men det vil ikke kunne legge seg over på magen eller reise seg opp i sengen - akkuratt p samme måte som når de sover i vogn!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #8 Skrevet 5. november 2010 Ved brann tar man barnet ut av sengen på samme måte som man ville gjort hvis det lå uten pose:) Stropene er festet på sidene, og er ikke vanskelige for voksne å få opp. Posen har dessuten glidelås på rygge. Men setter barnet ogg og drar ned glidelåse for så å løfte barnet ut. Hvisdan vil du få ut barent av vogna hvis det begynte å brenne rundt den? Eller hvordan få barnet ut av bilstolen når det sitter fastspent der?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #9 Skrevet 5. november 2010 Vi har en gutt som er veldig urolig i senga og som er ett år nå. Han sover i pose, men det kunne ikke falle meg inn å bruke selene. Små barn skal også ha bevegelsesfrihet. Det kan ikke sammenliknes med vogn eller bilstol. Der er det kun snakk om korte perioder og under mer eller mindre konstant tilsyn. Når barnet ligger i senga vil det derimot oppholde seg der halve døgnet! Det blir av og til en ekstra jobb med å få han til å legge seg ned, men sånn er det å være mamma. Han elsker å sove på magen, helst med beina trukket opp under seg. Barna kan fint sove på magen når de selv snur seg. Jeg tror dessverre mange foreldre bruker sele fordi de er late og ikke gidder å ta den jobben det er med et urolig barn i senga.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #10 Skrevet 5. november 2010 Brukte det frem til ca 10 mnd får at de ikke skulle sove på magen. De klarte fint å snu seg på siden.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #11 Skrevet 5. november 2010 synes det virkelig er en uting.. et barn sover gjerne i 12 timer og skal ligge bundet så lenge? Nei, vet du hva.. Er de så late er de egoistiske synes jeg. Som hu over skrev, hun kjenner følelsen enda, det sier litt.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #12 Skrevet 5. november 2010 Da sønnen vår ble 6 mndr, begynte han å snu seg over på magen om natta, og skrek fordi han ikke ville sove på magen men klarte ikke å snu seg tilbake. Jeg måtte gå inn og snu ham tilbake, dette skjedde kanskje 10 ganger pr natt. Sier seg selv at ingen fikk sove. Kjøpte da en pose med seler, og nettene ble igjen brukt til soving :-) Sluttet med den da han var 10 mndr. Anbefales på det varmeste, kommer til å bruke det på minstemann også.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #13 Skrevet 5. november 2010 Må le litt å jeg. Så om du våknet, søvnig og omtåket midt fra din dypeste søvn av at brannalarmen ulte, det var tykt i røyk, du så flemmer slikke oppetter veggen, så ville du rolig og behersket satt barnet ditt pent opp, uten problem finne hemper/glidelås og fått opp disse og så lirket barnet opp av posen og gått ut av huset? Vel, jeg ville nok fått litt panikk jeg, en er ofte litt otåket når en nettopp har sovet, og jeg ville foretrukket å røske barnet opp av sengen så fort som overhode mulig og løpe ut da jeg vet at ved en brann kan hvert eneste lille sekund telle. Til og med de ekstra sekundene det tar å få barnet løs fra selene/glidelåsen. At noen klarer å sammenligne dette med vogn og bilstol situasjoner der man er våken og har oversikt over omgivelsene, fatter jeg virkelig ikke. Hvordan kan du sammenligne det egentlig?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #14 Skrevet 5. november 2010 Og dette gjortde du...hvor lenge? Det tar gjerne et par uker før barn venner seg til nye ting. Synes altfor mange foreldre er for utålmodige jeg. Hva omdet brenner, tror du virkelig at du fattet og rolig ville lart å løse opp barnet ditt fort nok dersom det stod om sekunder og du var trøtt og omtåket? Du vet, i en brann teller hver eneste lille sekund!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #15 Skrevet 5. november 2010 Mini "måtte" bindes i pose når han var baby (hadde kun feste nederst). Han presset seg opp i et hjørne og fikk fullstendig panikk 4-5 ganger hver natt fra han var kanskje 1mnd! Når han var 20mnd elno klatret han ut av sprinkelsenga (han lå ikke lenger i pose!). Og vi byttet til stor seng, han hadde jo ikke kontroll når han kastet seg ut av senga. Og gutten sluttet å sove! Etter en tre ukers tid var så gutten frynsete at også barnehagen mente vi måtte gjøre noe. Eneste alternativet var seler. Vi festet seler i senga og la gutten. INGEN protester, og gutten sov :-) Protestene kom derimot når vi i bestemte oss for å gjøre et nytt forsøk uten seler. Når han skjønte at han ikke fikk seler på gråt han sårt, og gråt og "ropte" på selene sine hver kveld i en uke. Jeg har ikke likt det, MEN jeg ser at for vår gutt var det helt nødvendig. Håper vi slipper på han som snart kommer.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #16 Skrevet 5. november 2010 Så godt når mødre lytter til barna. Ingen er like, noen liker å bli bindt andre, som meg får varige men av det. Forskjellige derav forskjellig behandling, sånn er livet
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #17 Skrevet 5. november 2010 jeg bruker pose på min 15 mnd, og har gjort det siden ungen var 5-6 mnd- posen er genial siden ungen tidvis er urolig om natta,turna litt og snudd seg i søvne men har aldri bundet fast posen...og kommer aldri til å binde ham fast heller...ser ingen grunn til hvorfor det skulle være ok å binde fast ungen
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #18 Skrevet 5. november 2010 Du må gjerne le du, men ja; det greier jeg faktisk helt uten problemer. Glidelåsen er stor og ligger like nedenfor nakken til barnet. Den er faktisk på samme sted hver gang - tro det eller ei:) Hempene på siden finner jeg også helt uten problemer! Et slikt senarie som du beskriver skulle jeg også likt å vite om du har sett i virkeligheten. Hvis barnerommet er fullt av røyk med flammer slikkende opp etter veggen, vil ungen faktisk være død av kullosforgiftning for lengst, og inge uten røykdykkerutstyr vikke kalrt å komme inn!!! I vanlige hjem ville brannalarmen gått lenge før den tid. vi har heldigivs heller ikke varmeøvner ol som kan forårsake elektrisk brann på soverommene:) Uansett; ja, jeg er helt sikker på at jeg ville fått barnet ut uten problemer. I tillegg til glidelåsen bag eller hempene på siden, vil jeg kunne vippe stroppen opp fra madrassen uten problemer. Og ja, jeg kan fint sammenlikne det med bilstol eller vogn. Jeg tipper at de færreste mødrene sitter på en stol ved siden av barnevognen når barnet sover slik at de har full oversikt hele tiden. I tillegg er det mange som har barna sovende i vogn inne på dagtid mens de selv tar seg en lur. Har du aldri tenkt på det? I en bilstol vil du i de fleste tilfeller ha barnet i baksete i en bakovervendt bilstol. Begynner dte å brenne i bilen, må du stoppe denne, gå ut av fosete, inn i baksete og ta ut barnet. Og her sitter barnet i en sele som er mye stremmere og låsen mye hardere enn det er i en babysafe:)
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #19 Skrevet 5. november 2010 Grunnene til at man binder fast ungen er at man glemmer at det går over. Barnet må få gjøre det han trenger å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #20 Skrevet 5. november 2010 Jeg brukte sånn nattpose med stropp som spennes rundt sengebunnen på ungen når han var ca 5 (?) måneder gammel og brukte det et par måneder. Var nødt siden han snudde seg over på magen og begynte å gråte hele tiden. En kveld telte jeg, og jeg måtte snu han 14 ganger iløpet av fem timer... Samboeren min var veldig skeptisk og syntes det var fælt at guttungen måtte spennes fast i senga, men da vi ga det en prøvenatt sov ungen kjempebra! Og da fortsatte vi. Senere ble han sint på natta når han våknet og var spent fast, så da måtte vi avvende han fra posen igjen. De første nettene reiste han seg opp mye, men etterhvert ble han vant til det å ligge løst. Nattposen funket også bra til det at han ikke klarte å sparke av seg dyna og det var en ekstra tryggheten på den kalde vinteren.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #21 Skrevet 5. november 2010 Jeg trodde de stroppene var trukket tilbake etter flere tilfeller av kvelning. Barnet mitt ligge i pose, fordi han sparker av seg dyna, men vi bruker ikke stropper. Bruker ikke de i vonga en gang, de gir så veldig "bundet fast" følelse. Har heller kjøpt seler utenom, sånn at han kan bevege seg i vogna, men likevel er sikret mot å falle ut.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #22 Skrevet 5. november 2010 Har ikke å mye erfaring med pose.Men jeg lurte på , hva hvis barnet kaster opp?Hvordan går det når de ligger bindt fast? Det er ikke alltid man hører små barn ,gulper eller kaster opp.Får de snudd seg? Bare lurer.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #23 Skrevet 5. november 2010 Vet om ei som ikke var for å spenne fast. Det var før hennes lille baby på 4 mnd døde av krybbedøden, han hadde snudd seg over på magen. De to neste barna hennes fikk naturlig nok selepose, det var ikke pga latskap.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #24 Skrevet 5. november 2010 ja, de får selvfølgelig snu seg over på siden:)
Anonym bruker Skrevet 5. november 2010 #25 Skrevet 5. november 2010 slke løse vognseler vil jo fungere akkurat på samme måte som stroppene til en babysafe; ungene kan sette seg opp, snu seg over på siden osv men kommer ikke rundt på magen og kan ikke reise seg opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå