Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Flere her som leser bladet mamma? Er det sånn å forstå i siste utgave at hun dama til Christer Falck ammer sin 4 år gamle sønn? Det står da virkelig i teksten av barna hennes slåss om hver sin pupp om morgenen... Er ikke det i eldste laget for et barn å spise pupp?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 Ja det der leste jeg på venterommet til jm her om dagen også! Og akkurat slik oppfattet jeg det - sjokkert! Har en 4-åring selv og aldri i verden om jeg kunne ammet henne fortsatt :0
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Må egentlig si jeg synes det er litt kvalmt når så store barn spiser pupp jeg da.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Trodde ikke oppegående mennesker i Norge gjorde sånt! Det er ekkelt og motbydelig når barna som ammes er så store at de faktisk kommer til å huske at de slafset på mammas pupper som små. Kanskje enda mer ekkelt når det er en gutt. Lurer på hva slags tanker han får i puberteten stakkar.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Og jeg som trodde at oppegående mennesker visste hvilken positiv innvirkning morsmelk kan ha på selv 4 år gamle barn.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 En ting er hva folk gjør privat. Jeg er ikke imot at amming strekkes utover det første året, men må innrømme at jeg synes det blir veldig rart når barnet er fire år. En annen ting er hva man forteller offentligheten. Den gutten blir neppe veldig fornøyd dersom noen kommer trekkende med den artikkelen når han er 13-14 år gammel.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Og hvilken innvirkning er det? Kan du forklare, gjerne med linker til pålitelige kilder?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 det er over hodet ingen gunstig næring som barnet ikke kan klare å få i seg på andre måter i morsmelk til en fireåring! Og antistoffer trenger de ikke lenger.. de har sitt eget imunforsvar som skal testes ut nå. Nei.. amming til barnet er fire synes jeg regelrett er ekkelt!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 hmmm 4 åringen min får pupp, det gjør 3 åringen også, men ikke 10 åringen min eller 12 åringen min. De eldste sluttet vel sånn 4- 5 års alder. Ikke planlagt å amme så lenge, men det har blitt sånn. Men dette vet ikke mange om, det er ikke noe jeg forteller noen. Det er nok flere der ute som ammer lenger en man skulle tro. Som meg vil ikke de som ammer lenge reklamere for det akkurat. Det er jo tabu, som vi ser her. Det er jo ikke noe big deal. Ikke akkurat en stor del av livet. 3 åringen får pupp hver kveld ikke på dagen. 4 åringen får en skjelden gang i blant
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #10 Skrevet 3. november 2010 Æsj. Jeg syntes det er gått over til å bli ekkelt når barna er blitt så store!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #11 Skrevet 3. november 2010 Du 10:00 jeg må spørre deg: Det er jo greit nok at ingen andre får vite dette, det er i hvert fall positivt. Men barna er jo også så store at de kan fortelle om dette selv? Hvorfor kaller du det tabu? Det er jo tabu i den forstand at ingen snakker om det, men hvorfor tror du det er tabu? Jeg lurer veldig på hvordan du reflekterer rundt det at barna dine vil huske dette når de kommer i puberteten? Tror du de vil ha positive tanker om det, eller tror du det kan bli problematisk for dem?
hol(L)y COW Skrevet 3. november 2010 #12 Skrevet 3. november 2010 Herregud, håper ingen tar seg nær av de anonyme hjemmeværende husmødrene som tror de har en grad i psykologi her.....! Tror nok ikke jeg kommer til å amme til barna mine er 4 år, men jeg har ingen fordommer mot hva andre finner best for seg og sine når det gjelder amming!! At andre mødre kan dra paraleller til pubertet, og indirekte, seksualitet fordi noen ammer en fireåring en gang iblant - DET er sykt. Sjekk hodene deres hos noen som har greie på sånt!! Blir så forbanna på voksne mennesker som absolutt er nødt til å dra sine fordommer over hodene til andre. For de som ikke vet bedre anbefaler jeg å lese her: http://www.dagbladet.no/2009/08/14/magasinet/amming/barn/helse/7651052/
Elina Skrevet 3. november 2010 #13 Skrevet 3. november 2010 Tanta mi ammet mitt søskenbarn til hun var 5år. Tenkte aldri noe over at det var unaturlig, for meg var det det mest naturlige i verden. Hva du synes er ekkelt er en sak, men ikke alle andre i verden synes det er ekkelt. Det er også forskjller på barn. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal amme, sikkert til rundt 2år. Sikkert mange som synes det også er ekkelt. Men det driter jeg i, jeg tar ikke mine valg ut i fra hva andre synes! Så til dere som velgr å amme så lenge, jeg synes det er helt greit. Det er andre som synes det er ekkelt som det er noe galt med! For hvem kan egentlig sitte på sin høye hest og fortelle hva man skal og hva man ikke skal gjøre?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #14 Skrevet 3. november 2010 herregud, slutt å tulle 09:52............ Jeg kan under tvil godta, eller nei, at en 4 åring får morsmelk, men IKKE at barnet blir ammet. Syns det får være grenser... Hvis argumentet er at det er det beste for barnet å få mm fram til den alderen, så FOR GUDS SKYLD; PUMP DEG, og gi det i et glass!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #15 Skrevet 3. november 2010 Ja, virkelig- den naturligste ting i verden.. Usj.. Vi bor ikke i et uland! Vi er ikke avhengig av å amme barna våre så lenge. En 5 åring får alt det man trenger gjennom kosten, herlighet- en femåring kan jo spise med kniv og gaffel. Synes det er skikkelig kvalmt. Kjenner en lege (velogmerke) som ammer sitt barn på straks 4 år. Hun nattammer også, opptil flere ganger om natten. Mannen må sove på en madrass på gulvet ved siden av, fordi den svære ungen må sove oppå mamma omtrent og sutte på puppen flere ganger om natten. Hun er veldig opphengt i babybabybaby og legger ut linker om testing av babymat på glass og bleier o.l hele tiden på facebook. Det virker som om hun tviholder på det å ha baby. Stakkars unge, han får jo ikke mulighet til å "vokse" opp når mamma vil ha han som baby. Og når hun klager over manglene nattesøvn tenker man jo sitt..
Elina Skrevet 3. november 2010 #16 Skrevet 3. november 2010 Du synes det er usj, det betyr ikke at alle andre i verden gjør det. Det er vel uansett ikke din sak hva andre måtte velge å gjøre. Selv om vi ikke bor i et uland så kan man ikke behandle andre dårlig bare fordi dem velger noe annet enn deg. Alerede når den lille var 6mnd begynte spørsmålene å komme om jeg ikke skulle slutte å amme snart. Nå er den lille 1år og ammes fremdeles morgen/kveld. Får ofte himlinger med øynene og "ser på en annen i rommet med oppgitt blikk" når jeg sier det (etter spørsmål selfølgelig). De syns sikkert det er ekkelt å amme en 1åring. Er det greit da å oppføre seg sånn? Fordi DU personlig mener det er ekkelt? Nei, folk må gjøre det dem føler er riktig utifra den informasjonen dem har. Støtter dama til Falk som står fram med dette! At noen synes det er ekkelt er bare useriøst!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #17 Skrevet 3. november 2010 Jeg lurer virkelig på hva som foregikk i hodene dere når dere ammet, jeg, dere som synes dette er så ekkelt? Det må jo være noe som har gått fullstendig galt hos dere. Immunforsvaret til barnet er jo ikke engang ferdig utviklet før barnet er syv, mors antistoffer er faktisk viktig lenge etter året. Og morsmelken slutter ikke å være sunn og perfekt sammensatt menneskeføde helller. Hurra for mødre som ikke lar seg styre av forkvaklede menneskers syn på amming!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #18 Skrevet 3. november 2010 Hva jeg synes om det spiller ingen rolle, for det angår ikke meg. Men, jeg lurer veldig på hvorfor noen gjør det, da 4-5 åringer, som sagt over, får i seg all næring gjennom kosten, og ikke er avhengig av mors antistoffer lenger. Så, hvorfor? Føler ingen har svar på det enda.. Om det skal gjøres utover en viss alder bør det være en god grunn for det, tenker jeg..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #19 Skrevet 3. november 2010 Dersom alle som sier usj og æsj her har ammet egne barn, så lurer jeg på hvordan dere klarer å putte noe seksuelt (eller legge en seksuell undertone) i amming? Dersom man føler at det er ok for seg selv og barnet å amme lenge, så er vel det strengt tatt et personlig valg? Jeg synes det er bra at noen tør å stå frem mht å amme barn som er 4 5 år. Det kan kanskje være med på å gi dem som dømmer andre for deres valg noe å tenke på... Jeg leste om ei dame som hadde ammet i over ti år, og sluttet å amme barna sine da de var 4. Den siste var ikke ferdig med puppen (var snart 4 år), men moren hadde ikke mer melk i brystet, og jenta fikk kose og suge pupp uten at det var melk igjen. Den syns jeg kanskje er litt drøy.. men damer, morsmelk er sunt, og det er ikke galt å amme barna sine!!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #21 Skrevet 3. november 2010 Amming er noe som er helt normalt. I mitt tilfelle ammer jeg gutten min på 4 litt om natten. For meg og sønnen min har det bare blitt sånn... Folk må slutte å snakke negativt om amming og på hvilket tidspunkt man skal stoppe med ammingen... Alle er forskjellige og barna tar ikke skade av det, tvert i mot. De som vil amme lenge kan gjøre det, de som ikke vil trenger ikke å gjøre det...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #22 Skrevet 3. november 2010 Jeg synes det vitner mer om lav viljestyrke fra moren enn hva godt er..Ingen fireåring trenger morsmelk, ikke en 3 eller 5åring heller..Helt tullete.. minner meg om et innlegg jeg leste her inne: ei som skrev at tre-åringen ikke fikk sove med mindre han rullet brystvorten hennes mellom fingrene sine.. og hun lurte på hva hun skulle gjøre med det.... :-/
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #23 Skrevet 3. november 2010 2244, du virker dømmende. Hva vet vel du om det? Sorry, men kan lese ut ifra det du skriver om saken at du ikke vet hva du snakker om.......
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #24 Skrevet 3. november 2010 sevfølgelig vet jeg ikke det.. det hadde vært totalt uaktuelt å la mine store barn die til langt opp i småbarnsårene.. Min eldste kunne stave og lese når hun var tre år, det hadde vært ekstremt unormalt for meg å holde på sånn.. Jeg trenget ikke venne de av heller, men hadde aldri hatt problemer med det, om det ble aktuelt.. hvem er det som er mest avhengi av at ungen suger seg fast? Moren, som emosjonelt tror at hun blir andrerangs av å slippe taket, er min tanke..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2010 #25 Skrevet 3. november 2010 Men hvorfor AMMER dere, og ikke heller pumper ut melken og gir det i glass/kopp? At 4-5-åringer henger i puppen er faktisk ikke "den naturligste ting i verden". At dere fremdeles vil gi morsmelk pga helsegevinsten osv, er selvfølgelig greit, men...å behandle så store barn som babyer blir jo feil uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå