lille_mille Skrevet 3. november 2010 #26 Skrevet 3. november 2010 Hei! Vi fikk beskjed i barnehagen på foreldremøtet av hvis noen inviterte barna på avdelingen på bursdagsfeiring i barnehagetida så var det ikke forventa at man hadde med gave eller pynta seg. Dette fordi det var en aktivitet som lå i barnehagetida og foreldrene kunne derfor ikke si at barnet deres ikke kunne være med på samme måten som man kan på ettermiddagen. Det synes jeg var helt strålende. Så jeg hadde ikke gitt gave.
Ajam Skrevet 3. november 2010 #27 Skrevet 3. november 2010 Skjønner ikke tanken din i det hele tatt. Gutten har bursdag, og at moren valgte å feire det i barnehage tiden må vel være greit?
Venja Skrevet 3. november 2010 #28 Skrevet 3. november 2010 Jeg skjønner hvor du vil. Synes heller ikke at det er nødvendig med bursdagsgave når det skjer innenfor barnehagetiden. Når barnehagen takker ja til slike tilbud så synes jeg samtidig de bør ha retningslinjer som som sier noe om gaver også og ikke minst informert om dem. Jeg ville da sagt at det naturlige var ingen gaver fra hvert enkelt barn. Muligens en felles gave (ca 10 kr pr barn). I vår barnehage er det restriksjoner på hvordan en kan dele ut invitasjoner, og oppfordringer om hvordan en bør invitere. Jeg gir mer en gjerne gaver og ser ikke på meg selv som gniten, men å gi gaver til et barn i barnehagetiden mens alle de andre må stå og se på synes jeg ikke hører hjemme der.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 3. november 2010 #29 Skrevet 3. november 2010 Klart jeg hadde sendt med gave. Det er jo bursdagsfeiring! Hvorfor vil ikke du det? Men når det er sagt, har jeg aldri opplevd at noen bruker barnehagetiden til bursdagsfeiring. Synes det var snodig, men som jeg skrev over her. Skal man i bursdagsfeiring så tar man med gave.
Tøysetipp Skrevet 3. november 2010 #30 Skrevet 3. november 2010 Er det noe å lure på egentlig? Er man bedt til bursdagsfeiring så har man vel med seg gave?
Gjest Skrevet 3. november 2010 #31 Skrevet 3. november 2010 Jeg for min del stiller spørsmål ved det å arrangere bursdag i barnehagetida. Det synes jeg hørtes rart ut, sånn i utgangspunktet. Har ikke opplevd dette i "vår" barnehage, og jeg ville nok tatt en seriøs prat med ped.leder og bedt de ansatte ta stilling til hvorvidt de ønsket sånne løsninger. Og hadde de gått for å tillate sånne løsninger, så måtte de hatt klare retningslinjer bl.a for gaver/ikke gaver, mat, godteri osv. Jeg foretrekker nok at bursdager legges utenfor barnehagetida.
mai mammaen til to Skrevet 3. november 2010 #32 Skrevet 3. november 2010 jeg hadde ikke sendt med gave. syns det høres veldig kjekt ut for barna å få en slik feiring, men det kan jo ikke " kreves" at barna har med seg gave. nei dette syns jeg var helt rart. jeg hadde aldri tenkt på å gi gave engang. jeg ville hørt med de ansatte jeg
Aliena Skrevet 3. november 2010 #33 Skrevet 3. november 2010 Jeg synes litt synd på gutten som skal feire bursdag og kanskje ikke får noen gaver.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. november 2010 #34 Skrevet 3. november 2010 meget spesielt å ikke ha en felles ordning for hvordan bursdager hånteres i barnehagetiden. jeg ville spurt barnehagen hva de tenkte og hvordan de skulle håntere at noen barn fikk gaver i barnehagen på bursdagen sin og noen ikke
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 3. november 2010 Forfatter #35 Skrevet 3. november 2010 Aliena, gutten for ikke gave bare pågrunn av at ingen andre for jo gaver når de markerer bursdager i barnehagen! Tusen takk for så mange svar, jeg har ikke endret mening og gave i denne sammenheng hører ikke hjemme her. Blir feil for meg.
Gjest Skrevet 3. november 2010 #36 Skrevet 3. november 2010 Alle bursdager blir markert i veslas barnehage, men det er i barnehageregi. Bursdagsbarnet feires med kappe, krone, får velge en ting i gavekista og får bestemme (innenfor strenge rammer) hva som skal spises som "festmat"/dessert til lunsjen. I HIs tilfelle oppfatter jeg det som privat regi innenfor barnehagetida. Det er det jeg stiller spørsmål ved, altså, at det blir en sammenblanding av barnehage- og privat regi.
Tøysetipp Skrevet 3. november 2010 #37 Skrevet 3. november 2010 Hva så, om noen velger å gjøre det annerledes? Hva vet dere om bosituasjon feks.? Nå har foreldrene valgt at gutten skal feire den på så måte, men betyr det at gutten har bursdag på feil premisser? Dere kan jo kritisere og undre, men nå er det nå slik at det er på den måten bursdagen skal feires. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at et bursdagsbarn er fotjent en gave, enten det feires i barnehagen eller på privaten.
♡ A & E ♡ Skrevet 4. november 2010 #38 Skrevet 4. november 2010 Jeg har aldri vært borti denne problemstillingen før. Jeg har ingen problemer med at barna skal feires i barnehagen men ser at det kan bli litt "urettferdig" om noen skal få gaver og andre ikke. Burde vel være samkjørt og likt for alle barna i barnehagen. Men om en tar et besøk til bursdagsbarnet ser jeg ingen problemer med. Det er ihvertfall viktig at de ansatte i barnehagen blir enige om hvordan man håndterer dette.
Gjest Skrevet 4. november 2010 #39 Skrevet 4. november 2010 Stakkars lille 4 åring som blir straffet med ikke å få gaver fordi foreldrene har valgt feil i deres øyne... Hadde heller tatt opp saken med de voksne (foreldre og evt barnehageansatte i ettertid)
Full house Skrevet 4. november 2010 #40 Skrevet 4. november 2010 Kjenner jeg blir kvalm av HI i denne sammenhengen. Det er ikke verre enn at barna blir informert om HVORFOR denne gutten får pakkene i barnehagen (Fordi han ikke feirer dagen sin hjemme med selskap) og når det er gjort tror jeg neppe at noen av barna blir "lei seg" når de ikke får pakkene i barnehagen på sin bursdag. En voksen dame, som gjør prinsipp utav en presang til en liten gutt?! Ikke rart det er krig.
Tia med 2 ♀ Skrevet 4. november 2010 #42 Skrevet 4. november 2010 I forhold til å gi gave i denne sitvasjonen så er det to ting som blir litt feil. Om det var etter barnehage tid så kunne de som har slik økonomi at de rett og slett ikke har råd til en liten gave velge å holde barna hjemme. Det kan de ikke gjøre når det er i barnehage tiden. Så da står de der da, de kan velge å ikke sende med gave men da riskikerer de jo at deres barn blir den eneste uten gave og stående litt utenfor. De fleste ønsker ikke det for barnet sitt heller. og det kan bli feil for de andre barna, kommer vel litt ann på alder også men er ikke så lett for neste som har bursdag å skjønne hvorfor han/henne ikke får gave når de har bursdagsfeiring i bhg når denne gutten fikk. Men nå er det jo ikke sikkert denne moren forventer at det taes med burdagsgave heller, snakk med personalet du.
*dum&deiLig*™ Skrevet 4. november 2010 #43 Skrevet 4. november 2010 Alle har vel en tier eller to til gave selv om man har darlig økonomi. Det trenger ikke a være noe dyrt, men en liten oppmerksomhet. En tegning, et hjemmelaget fint kort osv.
Espoir Skrevet 4. november 2010 #44 Skrevet 4. november 2010 Hun spør vel om hvem som kommer fordi hun selv skal være med, og sikkert skal stå for f.eks kaker/pølser osv selv. Ikke fordi hun håper dere skal ha med gaver. jeg mener denne feiringen blir noe annet enn den man gjør for alle bursdagsbarn i barnehagen. Her er vel moren med og arrangerer, selv om det ikek er hjemme hos henne selv. Vi har feiret noen bursdager i barnehagetiden med vår yngste. Da kom barna og personalet hjem til oss - og ingen hadde med gave bortsett bra bestevenne og bestevenninnen. Jeg tror derfor ikke det er noe press om å ta med gave, og det er vel det samme for foreldrene om dere gjør det elle rikke. Men jeg hadde nok snakket med personalet og de andre foreldrene om dette, så er du sikker.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 4. november 2010 Forfatter #45 Skrevet 4. november 2010 Igjen tusen takk for mange svar. Bursdagen var i dag og det var 2stk av 16 som hadde med gave, men helt klart vi må få en klarhet i dette hvordan vi gjør det neste gang. Gutten min skal feires neste uke, og da stiller han vel spørsmålstegn ved at denne gutten fikk par gaver i dag og han selv ikke for noen gaver når han skal feires? Når jeg ser det fra barnets øyne så blir det urettferdig, og jeg tror ikke en 4åring forstår helt hvorfor.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 4. november 2010 #46 Skrevet 4. november 2010 En 4-åring har ingen problemer med å skjønne at man kun får gaver fra de andre barna når man har feiring som foreldrene arrangerer (barneselskap), så det trenger du IKKE å bekymre deg for;) 4-åringene våre er ikke så små som mange tror. Regner jo med at du skal ha barneselskap for ham? Fortell at XX hadde barneselskapet sitt i barnehagen, mens din sønn skal få eget hjemme (eller hvor nå enn dere skal ha det). Er vel ikke verre enn det? Mine barn hadde ikke hatt vanskeligheter med å forstå det ihvertfall.
FrøkenSprøken Skrevet 4. november 2010 #47 Skrevet 4. november 2010 Jg synes også at denne måten å feire barneselskap på er en uting. Hva skal man gjøre hvis man (av en eller annen grunn) ikke ønsker at barnet sitt skal være med på denne feiringen, da? Skal man ta seg fri fra jobben og holde seg hjemme? Jeg synes det bør bli opp til hver enkelt forelder om de ønsker å la sitt barn være med i et selskap, og det er det jo egentlig ikke når det blir gjort på dette viset. At mor tar med kake e.l. er selvfølgelig greit, men jeg synes ikke at barna skal pynte seg eller ha med kake. Og hva er greia med innbydelsene, egentlig? Hva blir barna innvitert til? Til barnehagens (allerede planlagte) tur i skogen? Og hva hvis man sier nei? Skal da barnet bli igjen i barnehagen? Eller får det ikke komme den dagen?
solstråle69 Skrevet 4. november 2010 #48 Skrevet 4. november 2010 Hæ? Synes du var unormalt "vrang" - jeg hadde selvfølgelig sendt med gave.
alvamamma Skrevet 4. november 2010 #49 Skrevet 4. november 2010 Hvis du tenker ut fra din sønns perspektiv og tenker at det er "urettferdig" at den lille gutten fikk 2 gaver i bhg, hordan tenker du da hvis du prøver å se det ut fra den andre lille guttens perspektiv? Hvis din gutt hadde invitert de samme barna i selskap, ville han fått 16 gaver... Mitt mammahjerte blør for den lille gutten som bare fikk 2 gaver.. Hiver meg aldri med på slike DIB debatter, men denne måtte jeg bare hive meg med på...
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 5. november 2010 #50 Skrevet 5. november 2010 Alle unger har jo fering i barnehagen men der forventer man da ikke gave Jeg hadde ikke sendt med gave. Att hun venter nr 4 ikke har penger er hennes problem burde da ikke fått fler unger om man ikke har penger til de man har. Nei helt klart ikke gave før de er invitert på reele bursdagfester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå