Gå til innhold

Merkelig invitasjon, forventer de gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gutt på gruppa til minsten fyller 4år på lørdag, og skal feire på torsdag. Barnehagen HAR allerede ute dag den dagen.

Moren INVITERER til feiring i skogen, står at de blir hentet med barnehage bussen (som de altid pleier) når de skal på tur i skogen og grille.

Så skriver hun at vi må si fra om vi ikke kan komme til henne. Hallo det er jo midt i barnehage tiden kl.11-13. Jeg sier jo da heller i fra til barnehage personalet om gutten f.eks er syk den dagen.

Ja det er jo fint å bruke barnehagen til bursdagsfeiring, men de hadde jo feiret den uansett den dagen, de feirer jo bursdager i barnehagen vår.

Men jeg synes ikke det blir nødvendig med å sende med bursdags gave i denne situasjonen. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sendt med gave selv om moren har valgt å bruke barnehagetiden og planene som feiring. Gutten har jo fortsatt bursdag:-)

Skrevet

Hun skal vel lage til noe ekstra da. Kanskje det er en spesiell situasjon som gjør at hun feirer i barnehagetiden. Uansett ikke gutten sin feil, så jeg hadde selvsagt sendt med gave. Det gjør jeg i alle bursdagselskaper ungene mine blir bedt i, uansett hva jeg måtte synes om måten de blir feiret på.

Skrevet

Da er man forpliktet til å gi gave den dagen da, siden det er i barnehage tiden så har man liksom ikke no valg? For det er langt i fra sikkert at vi hadde kunnet komme om de inviterte annet sted og i helgen.

Jeg mener det blir valgfritt i en slik situasjon.

Skrevet

Det er jo helt greit at du tenker det, men du spurte jo hva vi mente:-) Som en annen sa, så er det jo ikke gutten sin feil.

Skrevet

Vi har tidligere valgt å holde bursdagsfeiring i barnehagetiden. Helt supert å gjøre det på den måten da barna våre fyllte to og tre år. Noen hadde med gave, noen ikke. Jeg forventet absolutt ikke gave, og syntes det var unødvendig. (Men selvfølgelig veldig hyggelig de som hadde med da).

Grunnen til at vi ønsket å vite om barna kom (sykdom kan jo skje, men kjekt å vite om planlagt å være borte den dagen), var jo for å ha riktig antall pølser og is... ;o)

Skrevet

I barnehagen hos oss har de faktisk en regel på dette. Dersom foreldre inviterer til bursdagsfeiring i barnehagetiden, skal ikke hvert enkelt barn ha med seg gave. I stedet får bursdagsbarnet en gave fra avdelingen og så kan de som ønsker å gi gave fra eget barn gjøre det utenom barnehagetiden.

Skrevet

Her ville jeg kanskje snakket med barnehagen og evt de andre foreldrene.. Skjønner tankegangen din. Men samtidig må man jo ta hensyn til barna også. Som noen allerede har poengtert er jo ikke det guttens skyld at moren velger å ta feiringen på denne måten (gjør det sikkert enklest mulig for seg selv). I tillegg må du tenke på barnet ditt. Om du tenker det er "valgfritt" med gave, kan du riskere at ungen din blir den eneste som ikke har med noe.. og DET er jo ikke så hyggelig akkurat..

Ville som sagt forhørt meg litt med bhg og de andre foreldrene mht gave. Kanskje dere kunne slå dere sammen aller foreldrene i barnegruppen? Trenger jo ikke være så mye, men en liten oppmerksomhet ville vært på sin plass synes jeg. Sæslig dersom dette blir guttens barnebursdag, og dermed ville gå glipp av bursdagsgaver om ikke han får noe under feiringen i barnehagen.

Skrevet

Det var da en merkelig uttalelse..? "At det langt ifra er sikkert at vi kunne komme om de inviterte annet sted og i helgen..."

Hva mente du med det? At hvis dere ikke kunne komme, så hadde du sluppet å kjøpe gave..? Øh... Ja, selvsagt! Men nå kan jo faktisk gutten din, så jeg ser ikke helt problemet. Eller mener du at du hadde hatt lyst til å takke nei hvis det var utenom barnehage-tid for å slippe å kjøpe gave (selv om han kunne)?

Uansett... Det er selvfølgelig greit for mammaen å vite hvor mange som kommer, siden hun sikkert skal stelle i stand noe for barna som kommer (godteposer, is, leker, e.l.).

Det må jo være mye mer lettvint for dere at hun holder bursdagsselskapet på et tidspunkt da dere faktisk slipper å både bringe og hente?!

Skrevet

Ja, jeg tenker på alle de andre som skal ha sin ordinære bursdagsfeiring i barnehagen, de får jo ikke gave. Så dette var noe av det rareste jeg har hørt. Jeg hadde ikke tenkt på gave en gang. Og da mener jeg ikke at jeg hadde valgt det bort, jeg hadde ikke tenkt at det var et alternativ, hvis du forstår.

Jeg undres faktisk over at barnehagen tillater det i det heletatt.

Skrevet

Ja, nettop!!! Jeg er så enig med "kakemonster....."

Skrevet

Virker mer som om du ikke vil kjøpe gave.

Kanskje det er en spesiell grunn til at han ikke kan feire hjemme, og barnehagen har sagt ja til å gjøre det på denne måten?

Hvis alternativet er at gutten ikke får feiret dagen sin i det hele tatt, er dette en grei løsning spør du meg!

Skrevet

Ja, de bor i et lite hus, moren er gravid med nr 4. De har sikkert ikke råd til å feire det annet sted enn f.eks barnehagen, i fjor feiret de utenfor hjemme i regnvær.

Jeg synes bare at det blir urettferdig å gi gave i barnehagetiden, da de andre barna får en annen syn på saken og tror de også kommer til å få gave når de har bursdag. Sønnen min skal feire bare 10 dager etter denne gutten.

Skrevet

At de andre barna kommer til å tro at det nå er en selvfølge å få gave i barnehagetiden!

Jeg skal snakke med personalet i dag og si hva jeg mener om saken.

Gjest irismor
Skrevet

Mye styr for bare en liten gave:

Kjøp en gave og bli ferdig med det og ønsker du ikke det så la være da.

Barnehagen til søta har en flott park rett utenfor og der er det et flott grillområde. Vet om foreldre som har hatt bursdagen i barnehagetiden og tatt med alle barna på avd og feiret bursdagen der. Noe både barna og personalet har synes vært hyggelig. Barna har hatt med seg en gave og ingen som har lagd mye styr ut av det. Personalet har da vinklet det til at noen ganger får man gave og andre ganger ikke, de har da lagt litt lærdom i det.

Grunnen til at noen gjør det er kanskje for at de ikke har plass hjemme, eller at da får barnet feiret med alle på avdelingen og ingen blir utelatt.

Skrevet

Er det vamlig å feire "ordentlig" bursdag i barnehagen?

Har jeg aldr hørt om før. Synst det virker rart, og undrer meg over at barnehagen gir lov til dette.

Tror neppe det hadde blitt akseptert i vår barnehage.

Men jeg hadde sendt med gave. Også hadde jeg tatt en samtale med leder i barnehagen, og sagt hva jeg synest om dette, evt snakket med andre foreldre først og hørt hva de synest.

Skrevet

Jeg er veldig overrasket over at så mange er negative til bursdagsfeiring i barnehagetiden. Hva er galt med det? Og hvorfor i alle dager skulle ikke barnehagen tillatt det?

Jeg skjønner ikke problemstillingen i det hele tatt. I barnehagen vår hender det også at foreldre som er hjemme på dagtid inviterer barnehagen (avdelingen) hjem på besøk på dagtid. Skulle ikke dette heller vært lov?

Jeg har ingen problemer med å fortelle mine barn at man kun får gave hvis man er invitert hjem til noen i bursdag. Jeg ser heller ikke "ned" på foreldre som velger å ha bursdagen ute i hagen i regnvær, i skogen i snøvær, på vannet i sol, på jungelby lekeland, eller inne på kjøkkenet hjemme.

Hva har det med saken å gjøre? Kan da være mange grunner til dette.. Og det ER stress både for foreldre og barn å feire bursdagen etter barnehage/jobb. Og ikke alle har tid til feiring de nærmeste helgene til bursdagen.

Jeg må igjen få spørre... Hvorfor i all verden skulle barnehagen nekte noen å ha bursdagsfeiring hjemme på dagtid? Fordi foreldrene føler at de "må" kjøpe gave? Eller finnes det andre argumenter?

Skrevet

Hm? Nå var vel ikke dette hjemme hos noen. Dette var vel på barnehagens allerede arrangerte tur? Og da blir det ikke inkluderende, men ekskluderende for de barna som ikke har (råd til å ha ) med gave. Og la oss si at alle barna vil gjøre dette i en barnehage med 2 avdelinger på 20 stk, da blir det mye gaver, og for noen mange utgifter. Dette gjelder som sagt ikke for oss, det står verken på pengene eller lysta til å kjøpe, jeg hadde rett og slett ikke tenkt på det som en mulighet siden det er i barnehagen.

Skrevet

Vi inviterte hele barnegruppa hjem på fireårsdag nettopp. Midt i barnehagetida. Alle bortsett fra en hadde med gave.

Jeg hadde ikke blitt fornærmet om hun ikke fikk gave, men hun oppfatter jo dette som hennes barneselskap og da venter hun jo å få gaver også.

Antageligvis skal denne mammaen ha med mat og da må hun jo vite om noen ikke kommer.,.

Skrevet

Det er jo kjempelurt!!

De fleste inviterer jo barn fra samme gruppe hjem etter barnehagetiden uansett? Om det er feiring før eller etter barnehagen spiller da liten rolle?

De fleste har jo barneselskap uansett.

Skrevet

Vi har feiret alle bursdager til de 2 minste i bhg tiden, men da hjemme hos oss. Veldig koselig måte å gjøre det på. Barna har ikke med gaver og det er jammen helt greit:)

Skrevet

Hadde gitt gave, ja.

Har en gutt i bhg som flere ganger har invitert gruppen hjem i barnehagetiden, og da er det jo med gave.

Skrevet

Vi invitete hele avdelingen til snuppa hjem til oss i barnehagetiden for å feire bursdagen hennes. Serrverte sunn lunch (grønnsaksuppe) og kake etterpå. barnehagen er ikke så langt unna, så de gikk på tur hjem til oss. Vi hadde leker i hagen før vi gikk inn og spiste.)

Ingen hadde med gaver, men nå hadde v heller ikke sendt ut spesifikke burrsdagsinvitasjoner. Barnehagen skriver alltid på ukeplanen hvem som har busdag. I tillegg skrev de jo informasjon om at hele avdelingen skulle på tur hjem til X.

vi gjorde det nettopp sånn fordi vi akkuratt hadde flyttet hit, og kjente ikke så mange. Dette var en fin måte å invitere alle barna hjeem til oss, uten å lage noe stort "bursdagsstyr" Samtidig ønsket vi faktisk ikke gaver...:)

Skrevet

Er mange i vår bhg som har innvitert enten brane hjem til seg eller i parken rett ved bhg når dem sine barn har hatt bursdag.

Er jo ikke sånn at denne mammaen har innvitert barna i bursdag i BARNEHAGEN.

Selvfølgelig vil hun vite hvor mange som kommer så hun kan handle inn riktig antall av det HUN vil servere.

Har vel ikke noe med om de hr råd eller ikke.

Syns det er kjempe ok å gjøre det slikt jeg. Blir jo en litt andeledes bursdag. Syns det er værre med de som feirer på MC donalds, hoppeland osv. Men det er min mening.

Og hvorfor i alle dager skulle ikke barna hatt med gave, de er jo innvitert i bursdag! Hvis du ikke øsnker at ditt barn skal være i bursdagselskapet til dette baren så får du holdet h*n hjemme da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...