Gå til innhold

FORBANNA DRITTKJERRINGE!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe ;)

 

Du vet i alle fall hva du vil, og har tatt et valg. Er ikke alle som er såpass oppegående at de forstår at ord og blikk kan såre.

 

Tenk på det på denne måten:

Du får barn tidlig, utdanner deg mens du har barn som går i barnehage, har trang økonomi mens du studerer og lærer verdien av ei krone. Du må planlegge i en mye tidligere alder og om du har mange rundt deg, er det lett å få barnevakt når du skal noe. Når du er i midten av 20 årene har du en ferdig utdannelse, skaffer deg en flott jobb, kjøper hus, bil og tar vare på godene du har fått. Senere i livet har du lavt huslån, råd til å reise på ferier med barn og gjøre som du vil. Da er du kanskje 35.. Samme alder som når mange begynner å stifte familie..

 

De som gjør det motsatt, fester, studerer, og reiser til de er 25-30. Da bestemmer de seg for å bli voksne og leter desperat etter en partner. Etter de har funnet partner begynner parringen for å bli gravid. De prøver i 2-3-4 år og går på prøverrørsbehandling. I mellomtiden kjøper de seg et hus og får seg en dyrere bil. Når de er ca 33-35 får de en liten skrikeunge som setter hele livet dems på hodet. Så skal de få seg noen til. De orker ikke dra på ferie, jobber ræva av seg hjemme og på jobb. Blir slitne og dår ned til 50% stilling. Så begynner de å kritisere unge mødre fordi de er såååå dumme..+++ Men egentlig ønsker de at de fikk barn når de var så unge, så kanskje de kunne kost seg med litt større barn på det tidspunktet..

 

 

Vet ikke helt jeg.. Hva er best?

 

Bare prøver å få deg til å smile litt.. Du kan jo slappe av litt og nyte din egen graviditet, drømme om fremtiden og la idioter være idioter..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukk!

 

ALLE MØDRE, unge eller gamle, vil det beste for barnet sitt! Alle mødre gjør så godt de kan, for vi elsker barna våre så inderlig mye! Ingen kan gjøre MER enn sitt beste!

Jeg tror desverre at programmer som "Unge mødre" ødelegger litt for unge mødre, de klipper og limer og fremstiller sakene som de vil selv.

 

At det finnes mødre som tar mindre smarte valg når det gjelder oppdragelsen av barn, (p.g.a uvitenhet) det er helt sikkert, men det har INGENTING med alder å gjøre!

 

Jeg er 32 år og venter mitt 2. barn, og jeg gjør jo bare så godt jeg kan jeg også:)

Skrevet

Vil også gjerne tilføye at det er helt tilfeldig at jeg ble 30 før jeg fikk barn....man kan jo ikke få barnfør man treffer en man VIL ha barn med..? Har jo hatt flere kjærester fra 18 til 30 år, men er MEGET glad for at jeg ikke fikk barn med noen av DEM:) Så dette med NÅR man blir mamma for første gang er kanskje styrt av tilfeldigheter mer enn planlegging :)

  • 1 måned senere...
Skrevet

Er selv ung mor, 22 og venter nr 2. Personlig synes jeg alle rundt meg er støttende og flinke, jeg får hele tiden høre hvor gode valg jeg tar, hvor trygg gutt vi har og hvor flinke vi er med han.

Det som irriterer meg litt er det med å dra alle over en kam hele tiden, selvfølgelig er det mange unge mødre som ikke burde vært mødre, men det er også mange eldre mødre som ikke burde vært mødre og motsatt. Majoriteten er jo fantastiske mødre!

Da jeg var gravid sist spurte jeg på helsestasjonen om å få komme i en barselgruppe med andre unge mødre og de sa de skulle gjøre så godt de kunne, yngste mor var da 9 år eldre enn meg :D men de var helt fantastiske alle sammen. Derimot var det helsesøsteren på det første barseltreffet som var både frekk og diskriminerende. Det var nesten direkte ubehagelig å være der første gangen pga henne. Det samme har jeg møtt flere steder. De fleste nybakte mødre man møter, i hvertfall som man skal ha noe særlig kontakt med videre er hyggelige greie mennesker uansett alder. Jeg følte faktisk på den tiden at jeg hadde mye mer til felles med mine"eldre" barselvenninner enn mange av de andre unge mødrene jeg ble presentert for igjennom venner etc. da jeg synes flere av disse tok uansvarlige og dårlige valg for sine barn..

På helsestasjonen følte jeg ofte at helsesøster så på meg som lite opplyst bare av den enkle grunn at jeg "bare" var 20 år. Jeg fortalte bl.a.at jeg laget all mat til min sønn selv, da det for meg var helt naturlig. Det jeg fikk tilbake var et sjokkert blikk og beskjed om å gi minst ett industrifremstilt måltid om dagen så jeg var sikker på at sønnen min fikk riktig næring. Nå har jeg en mor som er fysioterapaut og er over gjennomsnittet opptatt av riktig kosthold, og jeg er temmelig godt belest selv, så å lage et næringsrikt og sunt måltid som er næringsmessig tilpasset min sønn var ikke noe stort problem for meg i det hele tatt. Alikevel følte jeg at jeg da "måtte" gi han industrifremstilt grøt en gang om dagen..

Har mange slike eksempler...

Samtidig som jeg kjenner mange gode unge mødre så vet jeg også om flere som jeg synes gjør mange dårlige valg, men jeg kjenner da også eldre mødre som synes det er vanskelig f.eks.det å skulle sette seg selv til side og bare ta vare på et lite barn. Jeg kan jo skjønne at det kan være vanskeligere å sette seg selv til side og å få en rotete liten krabat inn i huset når man i mange år har levd alene eller bare med en mann og forholde seg til å ta hensyn til. Det er en stor omveltning å få barn uansett alder..!

Og det finnes så mye positivt i både det å være ung og eldre mor.

Nå som jeg er gravid igjen kjenner jeg meg på mange måter mye sikrere på hvilke valg jeg mener er riktige og hvilke som har fungert så langt. Jeg tror det viktigste er å være en trygg og kjærlig mor. Det andre kommer litt på andre plass, men det er selvfølgelig viktig med kunnskap om barn, kosthold og helse samtidig som det er viktig å ikke bli hysterisk. Men som sagt; de aller fleste barn vokser opp i trygge, gode og flotte hjem og har mødre de er gade i og stolte av! - uansett om mor var gammel eller ung da hun fødte :D

Skrevet

Jeg er 23 år, har hus, bil, barn, full jobb alt er egenligt på G :D

 

Man får det man jobber for ** :)

Skrevet

Jeg hadde samboer på 5 året,hus,to hunder og bil da jeg var 20 og fikk mitt første barn da jeg var fyllt 21. Er i dag 37 og er kjempeglad jeg tok det valget jeg gjorde da,for har tre nydelige unger som syns jeg er en super mamma! :-)

 

Mine barn=Min stolthet<3

Skrevet

Er vi KJERRING når vi er ferdig med 20-årene?! Jeg er 31 og jeg føler meg ikke som er kjerring! Jeg er gift, har fast jobb og STASJONSVOGN, og jeg er fortsatt under utdanning, men jeg føler meg fortsatt ikke som kjerring. Jeg har også festet mye, reist mye og rocka mye. Jeg reiser fortsatt på festivaler og går på konserter. Det jeg vil frem til er at jeg er ikke for gammel til å bli førstegangsmor fordi jeg er 31år, 32 før barnet kommer. Jeg er fortsatt full av energi og det tror jeg alle andre voksne ordna satte kjerringer over 30 kjenner seg igjen i :)

 

Forrige gang jeg ble gravid var jeg 18år, hadde nettopp blitt sammen med kjæresten min og hadde fått p-piller av legen som jeg skulle begynne med, men da viste det seg at frøet var sådd. Jeg visste at jeg ikke ville dele livet med faren, han var så aggressiv, og jeg følte meg ikke moden nok til å bli alenemor, så jeg tok abort. Jeg har ikke angret i ettertid, men jeg er veldig lei meg for at jeg satte meg i den situasjonen.

 

Grunnen til at jeg får mitt første barn nå er ganske enkelt at jeg ikke møtte mannen jeg vil få barn med før jeg var 29år ( og neida, vi har ikke prøvd i mange år fordi vi er SÅ gamle at vi knapt er fruktbare, vi ville bare bli ordentlig kjent først og gjøre litt sammen så vi har et godt grunnlag før det kommer en liten en). Jeg har hatt kjærester jeg har hatt det gøy med og som jeg har vært veldig forelsket i, men ikke som jeg har sett for meg resten av livet med når alt kom til alt. Og for meg har det vært viktig å reise mye, bo i andre land, lære om andre kulturer og bare gjøre som jeg vil.

 

Jeg tror og vet unge jenter kan bli gode mødre. Jeg tror og vet at kjerringer kan bli gode mødre. Og jeg tror unge og kjerringer kan bli dårlige mødre. Jeg tror ikke stort hus og mange penger gir lykkeligere barn, men jeg tror det er enklere for oss etablerte fordi vi slipper bekymre oss for om vi får endene til å møtes.

 

Det viktigste er kjærlighet til barnet, og å gi dem troen på seg selv så de blir trygge på seg selv og det kan alle forsøke gi uavhengig av alder og inntekt:)

 

Lykke til alle sammen :)

 

 

Skrevet

Jeg tror ikke HI er ute etter ALLE damer over 30.. Alle er jo ulike, men sånn er det jo med oss unge mødre også, ALLE unge mødre er ikke gode mødre. Det kan ingen nekte for... Men sånn er det jo også med mødre over 30 eller 40 for den sakskyld..

Ingen er perfekte, men de fleste unge mødre klarer denne jobben like bra som damer på 30-40 år.. Selvfølgelig er det unntak, men det unntaket går begge veger, og skal jeg vere ærlig tror jeg ikke at det er så veldig mange flere unge mødre som ikke "klarer jobben" som eldre mødre.

 

Jeg støtter på en måte begge siden, selv om jeg foretrekker å vere ung mor selv.. Greit at noen vil vente til dem er 30, er ikke dermed sagt at de er mer klar for det da.

Å vere mor har ikke så mye med alder å gjøre, det har med det indre, holdninger og ikke minst hvor ansvarsfull man er.

Noen ganger kan faktisk en 19 åring vere med moden enn en 30 åring.

 

Selv mener jeg at det blir feil å henge ut ALLE på denne måten, for langt i fra ALLE er som du sier.. Det er synd at de som faktisk ikke er sånn skal måtte føle seg truffen når dem leser dette..

 

Lykke til alle mødre, i alle aldre! :)

Skrevet

Det fins "gode" og "dårlige" mødre i alle aldersgrupper. Man er ikke automatisk god mor bare fordi man har flere år på baken, men det gjelder unge mødre også. Du er ikke automatisk best i mammarollen bare fordi en ikke er ferdig med tenårene. At mange eldre rynker på nesa av unge mødre er ofte pga man kanskje har hørt om mange unge mødre som på død og liv skal sette et barn til verden, også skjønner de at det ikke er noe en kan legge fra seg fordi man blir lei. Dette er i mange sammenhenger medias skyld. Fysiologisk sett er alderen 18-25 den beste alderen å bli mor på, i følge leger å slikt;) Jeg er er selv 25 år og skal ha min første nå, litt sånn midt i mellom alder. Men ser ikke på meg selv som noe bedre enn en mor på 17. Erfaringer får man uansett om du vil eller ikke;) he he.

Skrevet

herregud for en tankegang du har......

  • 2 uker senere...
Skrevet

Når man er inne på denne debatten her, så frister detmeg å spørre. HVA er en gammel mor, og HVA er en ung mor? HVOR ung må du være for å bli betegnet som ung mor, og HVOER gammel må du være for å bli betegnet som gammel mor?

 

Jeg fikk min første som 24 åring, nå er jeg 28 og venter nummer 2. Er jeg både ung og gammel mamma jeg da?

Skrevet

jeg er i ca samme situasjon som deg, fikk min første da jeg var 24, nå er jeg straks 29 og venter nr 2 =) Og vi er overhodet ikke gamle!

 

for min del ville jeg gjøre meg ferdig med utdannelse også få noen år med arbeidserfaring før jeg fikk barn... men jeg eide hverken hus eller bil. Og det gikk da bra det og. Vi er da alle forskjellige, jeg liker å ha ting på stell før jeg hiver meg ut i ting og er lite impulsiv... elsker å planlegge, kan bli kjedelig i lengden, men slik er jeg ;) !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...