Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 og jeg forstår ham veldig godt. Datteren min og et par andre barn, både gutter og jenter, gikk halloween i går. De er mellom 9 og 12 år. Denne naboen hadde vært litt ufin med dem (muntlig) da de ringte på, og hadde selvfølgelig ikke gitt dem noe heller. Jeg vet ikke hvem av ungene det var sin ide, alle skylder på alle, men de straffet naboen med å male panseret på bilen hans hvitt. Nå er det blitt bråk såklart, og vi foreldrene skal naturligvis dekke skaden. Naboen har sagt han ikke vil anmelde det så lenge vi gjør opp for ungene våre. Men som sagt, jeg vet ikke hvor delaktig min datter var og aner ikke hvordan jeg skal angripe dette ovenfor henne. Hun var i seng da vi fikk vite dette i går kveld og nå er hun på skolen. Vi ga henne beskjed om i dag morges at vi skulle snakke om dette når hun kommer hjem i dag. Hva ville dere gjort??
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Wow, du snakker om unger ute av kontrol et øyeblikk. Jeg hadde inndratt lommepenger, solgt pc/spill/tlf for å dekke skaden + gitt husarrest i lange tider. Det er fullkomment uakseptabelt enten hun malte aktivt eller bare holdt kjeft om det.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Først ville jeg hørt med naboen om han hadde kaskoforsikring, så ville jeg sjekket/ringt å hørt om forsikringen min dekket noe. De fleste har forsikring som dekker skader gjort av barn - 9 år er vell kanskje akkurat innenfor grensen, men 12 år neppe.... (Moralsk sett ville jeg dekket mellomlegget på egenandel og bonustap dersom naboen sin forsikring dekket resten! Dette gjelder først og fremst dersom jenta di er 9 år - foreldre har ikke juridisk plikt til å dekke alle skader som er gjort av SMÅ barn. Men moralsk.....ja!!!) Dernest hadde jeg tatt en alvorlig samtale med jenta, blitt med til naboen med blomster kjøpt av lommepenger og fått henne til å unnskylde seg SELV. Passende straff? Vell hadde nok kuttet lørdagsgodter, tv-titting og kinoturer o.l de neste ukene! Kanskje kan hun ha ansvar for å støvsuge stua hver dag de neste to ukene i tillegg. Og bare så det er sagt - jeg synest det er uvesentlig hvem som startet og hvem som gjorde mest/minst!!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Åj, den var over streken! Selvom hun ikke har gjort det selv er hun jo ansvarlig for å si fra om noen andre gjør det vil jeg si så en form for straff må vel til. Du får prøve å høre hva som egentlig skjedde og ta det derfra.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Er redd for at kasko ikke dekker skader som skyldes hærverk på bilen. Vet om noen som fikk ripet opp bilen på begge sider, men måtte betale hele omlakkeringa selv. Tror det kom på over 10.000.
Anne-B. Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Syns det er straff nok å måtte kjøpe blomster og konfekt for egne penger, ringe på og be om unnskyldning.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 http://www.naf.no/Eie-Bil/Forsikring/Barns-ansvar-for-skade/
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 Jeg hadde også inndratt lommepenger, og hun måtte ha solgt en del leker for å dekke utgiftene. Viktig at barna får konsekvenser av slike handlinger, uansett hvor delaktig hun var. Hun må "staffes" for denne grove handlingen, og hva er værre enn å måtte selge noen luksus leker
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #9 Skrevet 1. november 2010 Så lenge hun var tilstede så var hun med på det og bør straffes. Dere bør også dekke skadene på bilen til naboen. Det sier du jo at dere skal også, men det virker som du er tvilende til om din datter har deltatt aktivt. Etter min mening spiller det ingen rolle, hun var med på det og må stå for det. Slikt gjør man bare ikke, og det MÅ barna lære og de er så store at dere må finne en passende straff. Ville gått til naboen med en blomst og noe hjemmebakt, tatt med datteren slik at hun kunne bedt om unnskyldning face to face. Det et tøft for en 9-12 åring, men det er til pass for henne. I tillegg ville jeg gitt en straff som svir, f eks ikke lov å være med på noe hun synes er morsomt som skal skje i nærmeste fremtid, eller at hun må gjøre spesielle typer husarbeid i en uke etc...
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #10 Skrevet 1. november 2010 Det var veldig galt gjort, men når barn skal straffes, skal man være veldig forsiktig med å ydmyke dem. Her synes jeg en lengre tids avkorting av lommepenger vil være på sin plass, men ikke utestengelse i forhold til selskapeligheter e.l. Heller ikke husarrest. Det rammer like mye barnas venner som barna selv, og bidrar til at hjemmet skal få et negativt stempel. Betal alle naboens utgifter til omlakkering (hvis det var vannfast maling, da), men la være å ta med noe hjemmebakt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #11 Skrevet 1. november 2010 I forhold til bonustap og egenandel så blir ikke det så dyrt at det lønner seg å ta det gjennom bilforsikringa. En del tusen blir omlakkeringen, men har regnet på bonustap og egenandel selv og det bør koste rundt 20 for at det skal næreme seg lønnsomt. Ang. straff så hadde jeg ikke inndratt dyre ting fra henne for å dekke tapet. Ei heller husarrest i lang tid. Jeg hadde gått for at hun måtte sakt personlig unnskyldning og kanskje hjulpet naboen med husarbeid, raket plenen for høster, eller noa ennet forfgallent arbeid. Det gjør nok mere innvirkning tror jeg. Men selvfølgelig må dere være sikre på at hun deltok, enten med malekosten eller som støtte. Begge deler er like ille.
Gjest irismor Skrevet 1. november 2010 #12 Skrevet 1. november 2010 Jeg må bare få si at det er faktisk ikke en selvfølge at man skal gi noe til de som ringer på og tigger godteri. Halloween er ikke en norsk tradisjon, julebukk er en norsk tradisjon. Mange eldre og yngre følger ikke den Irske/keltiske tradisjonen halloween. Derfor så blir de ofte irriterte når en skokk med unger flyr å ringer på døra i tide og utide en hel kveld. Hadde jeg vært i denne situasjonen med vår datter så hadde jeg sjekket med naboen hva reperasjon av skaden kommer til å koste. Så hadde jeg tatt kontakt med de andre foreldrene og hørt hvordan dere vil løse dette. Det er faktisk en selvfølge at naboen slipper utgifter pga snurte unger som ikke fikk godteri. Skadesummen bør deles på antall unger uansett hvor stor deltagelse. Man bør si ifra til voksne hvis venner eller de man er sammen med driver hærverk. Straffen hadde her i huset blitt total indragelse av lommepenger lenge. Faktisk så lenge som det hadde tatt å dekke hennes del av skaden, om det så hadde tatt 10 år. Av goder så hadde det ikke det ikke vært snakk om noe ekstra resten av året. Pc-bruk og tv-titting hadde vært bannlyst en uke. Hadde det vært eggekasting på et vindu så hadde jeg ikke reagert like strengt (hvis ikke vindu hadde blitt knust, veldig usansynelig av egg). Men straff da hedde vært pussing av vinduet til naboen 1 gang i mnd i 6 mnd. Hærverk er skadeverk og bør straffes litt hardt. Jeg er sikker på at dere kommer til en løsning med naboen og de andre foreldrene. Men hva malte de bilen med?? Hvitmaling??
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #13 Skrevet 1. november 2010 Kan sikkert polers bort. Så lenge bilen ikke er gammel og herkete i lakken bør det gå fint å polere det bort. Hvilken type maling ble brukt? Når det gjelder straff bør en sammarbeide litt med de andre foreldrene, slik at ikke "straffeutmålingen" blir veldig skjevt fordelt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #14 Skrevet 1. november 2010 Syns det var et godt forslag at barna må hjelpe naboen med litt arbeid i en god periode. Foreldrene må slevfølgelig betale, men barna må få straff for en slik handling, og det å måtte jobbe for naboen syns jeg var en god ide. Men alle barna må trå til hvis ikke føles det urettferdig
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #15 Skrevet 1. november 2010 Synes det får holde at foreldrene betaler, og at dette indirekte rammer barna ved at noe av lommepengene holdes tilbake for en periode. Noen tilleggsstraff utover dette, gitt at man har en lengre alvorsprat med dem, ser jeg ingen grunn til.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #16 Skrevet 1. november 2010 Hva fortalte dere voksne barna deres om hvordan de skulle oppføre seg under halloween tiggingen?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #17 Skrevet 1. november 2010 Halloween er en amerikansk tradisjon. Der TRUER barna med staff om de ikke får godteri. INGEN som faktisk gjør det. Det bør alle barn om går rundt på Halloween læres. Når det gjelder straff så er det mye gode forslag. Men alle som gikk må dele utgiften.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #18 Skrevet 1. november 2010 hvem gav disse ungene maling og pensler egentlig? er man ikke litt for gammel til å gå halloween når man er 12?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #19 Skrevet 1. november 2010 Vet om flere tenåringer som går. Det er nettopp de som gjerne står for det verste hærverket. Halloween tiltrekker seg den typen ungdommer. De får et slags påskudd til å kunne gjøre hva som helst, og er i tillegg godt kamuflert så ingen skal avsløre dem.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #20 Skrevet 1. november 2010 Å holde tilbake lommepenger like lenge som det tar å betale skaden syns jeg er tull. Men jeg ville tatt bort luksusting som pc, ds og andre ting en stund.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #21 Skrevet 1. november 2010 I USA er det flere politipatruljer samt foreldrepatruljer ut på Halloween nettopp for å stoppe pøblene. De som blir tatt får ordentlig straff, ikke sånn dask-i-labben straff som man får i Norge. Vi må gjøre det like lite attraktiv å lage bråk her i landet. Nok med aksept av kriminalitet!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #22 Skrevet 1. november 2010 I USA er det flere politipatruljer samt foreldrepatruljer ut på Halloween nettopp for å stoppe pøblene. De som blir tatt får ordentlig straff, ikke sånn dask-i-labben straff som man får i Norge. Vi må gjøre det like lite attraktiv å lage bråk her i landet. Nok med aksept av kriminalitet!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #23 Skrevet 1. november 2010 Ja, vi ser jo hvordan "ordentlig" straff virker i USA, hvor kriminaliteten er den mangedobbelte av Norges, selv om en stor andel av befolkningen til enhver tid holdes innesperret.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #24 Skrevet 1. november 2010 det som bekymer meg mest er hvordan foreldre oppdrar barna om dagen. Når var det normalt å male naboens bil? Så store barn bør vite hva som er rett og galt. Syntes ikke barna fortjener straff fordi foreldrene har oppdratt dem dårlig. Om det motsatte er tilfelle ville jeg vurdert hjelp for barnas kriminalitet, dette var kanskje bare en begynnelse?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2010 #25 Skrevet 1. november 2010 Egentlig tror jeg dette er et tulleinnlegg. Og at HI sitter der og humrer over hvor lettlurte vi er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå