Gå til innhold

Åpner helsesekretærene brev som skal til legen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vil sende et brev til min fastlege og forklare hvorfor jeg vil ha kontrollene på legekontoret og ikke på helsestasjonen mer, og en oppdatering av hva som har skjedd i barnevernssaken det siste året. Da det vil ta for lang tid å forklare på legetimen.

Kan jeg sende dette brevet med legens navn påskrevet, og stole på at ikke helsesekretærene åpner det på veien og kanskje kaster det?

 

Tidligere erfaringer gjør at jeg tror det er bedre å sende brev til legen gjennom posten, enn å gi det til sekretærene i resepsjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja der jeg jobber åpner vi posten til legen, noen leser litt og sjekker hva det er, annet legger vi bare i hylla dems uten å lese. Hvis det står navnet til legen på konvoluttet så vet vi i hvilken hylle vi slkal legge brevet og da trenger vi ikke å lese så mye.

 

Men vi kaster ingenting, spesielt ikke brev fra pasienter. alt blir lagt til legene, vi bare åpner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat... da får jeg mindre lyst til å sende brev til legen. En kopi av et brev til helsestasjonen vil jo være en skikkelig godbit for dem, og kanskje de vurderer det som å plage legen så de kaster det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at du tenker sånn gjør at jeg får klart inntrykk av at du er en smule paranoid... Har du virkelig ikke mer tiltro til helsepersonell? Det er IKKE normalt å tenke sånn, og du kommer til å få det vanskelig om du skal mistenkeliggjøre alle du kommer i kontakt med....

Kanskje noe å jobbe med????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godbit for dem? Kjære deg, dette er da helsepersonell med utdanning og taushetsplikt, hva skal nå de med et brev til legen annet enn å videreformidle det til han? Åpner de brevet er det nok for å sjekke hva det gjelder, prioritere hva som haster og slikt... Kan aldri tenke meg at de kaster det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker litt paranoid ja, kanskje du trenger hjelp?

 

Jeg kan LOVE deg at vi sekretærer ikke kaster noenting, uansett hvor dumt vi skulle mene at noe er så kaster vi det ikke. Vi bryr oss egentlig ikke om hva som står i brevet, og hvis det er et langt og personlig brev fra en pasient så leser vi det ikke, vi har verken tid eller interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skriver legens navn øverst så har ikke de som til vanlig åpner posten lov til å åpne den.

 

eks

Ola Norman

Oslo legekontor

0101 oslo

 

da er det adressert "privat" til legen!

 

:)

 

Men er jo selvfølgelig en mulighet for at de åpner likevel

 

Hilsen en sekretær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor interessant tror du egentlig at du er, HI?

 

Jeg tror at du har en sterkt overdreven oppfatning av hvor interesserte andre mennesker er i deg og ditt gjøren og laden. De som jobber på legekontoret er der for å jobbe, ikke for å lese pasienters journaler og brev etter eget forgodtbefinnende. Så når du tenker at brevet ditt er en "godbit", så tenker jeg at du enten er Elvis eller så kan du slappe helt av.

 

Ha litt tiltro til andre menneskers moral og yrkesetikk, og med mindre du selv er en helsesekretær som leser andres brev som underholdning på jobb, så synes jeg at du bør tenke langt bedre om denne yrkesgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg,

jeg har vært i lignende situasjon at jeg har ønsket å forklare noe for min fastlege i forbindelse med lang tid sykdom, tenkte også som deg at det var lettere å sette ord på i brev form. Synes det var ekkelt å tenke på at sekretærene skulle lese det (bor på et lite sted og alle kjenner alle, spiller ingen rolle med taushetsplikten da). Men en venninne tipset meg at jeg tok brevet med til en legetime og ga det direkte til legen selv når konsultasjonen var ferdig, sa i korte trekk hva det gjaldt og ba han gi meg en tilbakemelding når han hadde sett på det.

Han tok det i mot, og en drøy uke etter fikk jeg tilsendt en time hvor vi gikk igjennom noe av det jeg hadde tatt opp som det var naturlig å snakke om.

Har ingenting med å være paranoid, noen ganger ønsker man bare å være litt mer anonym ;)

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, uansett hvor dyktige helsesekretærene er, blir en oppsummering av en barnevernssak noe ekstremt privat.

I tillegg ønsker jeg å skrive noen setninger til legen om at hun ikke svarer på purringene fra Barnevernet. De ønsker legens vurdering av meg som omsorgsperson.

Legen ønsker trolig ikke at helsesekretærene skal vite om at hun unnlater å svare på purringene fra Barnevernet. Det vil jo bli som å "oute" henne, hvis ikke det hele da skyldes rot eller sykemelding.

 

Problemet er at det er lenge til jeg skal til legen. Men får bare vente da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bestille en time hos legen for å gi henne brevet og la henne lese det mens du sitter der. Da får du gitt brevet personlig og du slipper å vente på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er lenge til, så tar du bare en telefon og ber om en time tidligere.. man trenger ikke være syk for å få en legetime, hvis du ønsker å prate med legen din er det grunn nok til å få en time vet du ;)

Til info MÅ legen svare på purringene, men du kan jo be om å få vite hva han/hun tenker svare, kanskje du kan være med å påvirke ordlyden..

Men er du redd for hva legen skriver om deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at legen må svare på purringene, men det ser mer og mer ut som hun ikke kommer til å svare!

Samtidig som jeg liker det, håper jeg hun vet hvilke konsekvenser det kan få.

Vil det ende med en advarsel til legen fra overordnede, om hun i det hele tatt ikke svarer? Eller noe verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk, i barnas interesse, legen PLIKT å svare på henvendelser fra barnevernet. Du må jo være helt nedsnødd om du tror at å tvinge/be/oppfordre legen til å bryte sin opplysningsplikt vil styrke din sak.

 

La legen gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, men det kan virke mot sin hensikt i din sak dersom legen IKKE svarer på henvendelsen, så vet du det..

Mange innen helsevesenet er trege med å svare på slike henvendelser, men han er nok opplyst om konsekvensene..

Så det verste er vel at du (evnt dine barn) kan komme til å lide fordi saken drøyer ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser er det snakk om?

Jeg har ikke tvunget eller bedt legen om noenting. Det er ikke mitt ansvar å purre på kommunikasjon med Barnevernet.

 

BV kan ikke gi meg skylden for at legen ikke svarer, men det er klart at saken drar ut da de er veldig opptatt av å få dette svaret.

Vi merker nesten ikke noe til at de har en undersøkelse, så hvis det fortsetter slik har vi forsåvidt tid til å vente.

Men ikke kjekt å tenke på at det kan skje noe med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å da har jeg misforstått, trodde du synes det var ubehagelig med en slik sak hengende over deg.. de fleste vil jo ha slikt ut av verden raskest mulig..

 

Det var heller ikke ment som noe skyld, mer opplysning om konsekvensen.. sorry, skal ikke blande meg mer.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ubehagelig, men vi kan leve med at de har en undersøkelse.

 

Og jeg er fortsatt interessert i at du opplyser om konsekvensene det kan få for legen. Du opplyste ikke om konsekvensene, men skrev bare at det ville få konsekvenser. Så hvilke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som svarte deg om konsekvenser, men legen er altså pålagt å svare når barnevernet innhenter opplysninger i en undersøkelsessak. Jeg skjønner ikke helt hva hun tenker når hun trenerer saksbehandlingen. Hvis hun hadde vært 100% sikker på at du var en god omsorgsperson, kunne hun jo svart det. Hvis hun mener at hun ikke kjenner deg godt nok til å vurdere din omsorgsevne, kunne hun svart det. I mitt hode er det dermed mest logisk at hun faktisk er i tvil om du ivaretar barna dine godt nok og da er det ubegripelig at hun ikke svarer.

 

Hun mister neppe retten til å praktisere hvis hun ellers gjør en god jobb, men hun vil vel kunne få et pålegg fra Fylkesmannen om å uttale seg. Hvis hun fortsatt ikke gjør det, vil barnevernet kunne kreve innsyn i pasientjournalen din (og barnas hvis dere har samme fastlege).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, da BV fortalte at de enda ikke hadde fått svar fra legen min, ble jeg overrasket. Hehe, BV spurte "Du har vel hatt den samme legen i alle år, du da?" Som om de begynte å antyde noe kameraderi. Dette er egentlig helt utrolig... Men jeg er en person som har opplevd mange utrolige ting så det ser ut til å bare fortsette med usannsynlige hendelser. Ikke noe kjedelig liv her nei... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det står legens navn på brevet skal ikke andre enn legen åpne det brevet. men står det fks legekontorers navn og så legens navn under(i denne blanke lommen på konfelutten) så kan helsesekretæren åpne brevet.

 

Altså når du får brev så har ikke din samboer eller mann lov og åpne det brevet så lengge det står til deg.

 

fks. Rita olsen

olsensgate 23 4090 oslo

 

da kan kun rita åpne dette brevet.

 

men står det fks

flodhesten legesenter

v/ rita olsen

olsensgate 23 4090 oslo

 

da kan helsesekretæren åpne brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnevernet er inne i livet ditt bør du faktisk etterkomme deres ønsker og du bør samarbeide så godt du kan...

 

Dette for BARNETS skyld... Barnevernet driver med BARNEVERN og ikke FOERLDREVERN...

 

Legen din har PLIKT til å svare på henvendelser fra barnevernet..

 

Tydelige at du har store problemer i forhold til både paranoiditet og ikke minst autoriteter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...