Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på barna til jul (gavene altså)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser i en annen tråd at denne diskusjonen er ønsket:-)

Vi bruker rundt 5000kr pr barn (har 2,men minste er nesten 1 år og blir ikke så stor sum i år)

Vi kjøper mye nyttig og i julegaver,feks dresser.støvletter,klær osv ikke bare leker.

Eldste trenger i år nye ski og skidress,så det drar fort på seg.

Dette er vanlig i min omgangskrets,men vi prioriterer barna til jul.Jeg hr felles økonomi med samboeren min,og vi kjøper ikke julegaver til hverandre feks.

Samtidig prøver vi å la barna ønske seg ting så vi kjøper ikke en leke hver gang vi er i butikken.Barna skal også lære seg gleden over å få nyttige ting, ikke bare leker.

 

Hvordan gjør dere andre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

500-1000 kr max. Synes det er mer enn nok. Jeg prioriterer også mitt barn til jul, men hadde jeg brukt 5000,- på julegave til henne, så hadde jeg gått uten mat hele desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye. Han skal få en Brio Gåvogn av oss, aner ikke prisen, og en eller annen artig leke jeg kan finne. :P Legger listen lavt iår. :P

 

Min lille er bare 8mnd da, kommer ikke til å åpne gaver på selve julaften engang, og kommer til å bli overøst med gaver fra besteforeldrene.

 

Han skal i tillegg få inventar til soverommet sitt i november. (Jada, vet at det ikke teller som gaver i dibverden, men han er tross alt 8mnd og vet ikke hva jul er engang.. :P )

 

Etterhvert kommer han til å få litt nyttige ting, og litt som han ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dresser, støvler, klær, ski, skøyter, sykler osv er ting vi kjøper utenom jul og bursdag for ungene våre. Dette fordi vi har en helt grei gjennomsnittelig lønn og synes da dette blir en del av noe vi som foreldre bør kunne gi barna våre i hverdagen. Leker får de kun til jul/bursdag.

 

Hadde vi hatt dårlig økonomi, ville vi gitt praktiske gaver til jul og bursdag.

 

Vi ser ingen grunn til å øse ut av lommeboken pga jul eller bursdag. Barna får mer enn nok ting uansett.

 

Vi gir mellom 200 - 800 kr til hver, avhengig av hva de ønsker og vi ser mening i. Det går da i leker eller spill. Vi har to barn på 4 og 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt tusenlappen. I fjor ble det DS med litt utstyr, så da ble det rundt 1500. Hvem vet, i år ender vi kanskje opp under tusen. Om vi har råd eller ikke til å bruke 5-6000 syns jeg ikke er av betydning, for det syns jeg er for mye uansett om vi har pengene eller ikke.

 

Jeg velger å prioritere barnet mitt 365 dager i året jeg, ikke bare i julen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg setter ikke noe tak på gavene til dattra mi, men hu får noe jeg vet hun setter pris på. (ønsket seg)

men blir mye gaver på julaften fra familie. og hu husker jo ikke hva hun fikk av hvem,

 

heldigvis har jeg veldig takknemlig datter osm er sjeleglad når hun får ett par sokker eller nye vanter. må nesten le litt når ordene er '' ååå er den til meg, nye sokker akkurat det jeg ville ha''

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 1000-lappen. Men vi kjøper jevnlig ting til henne utenom, så trenger absolutt ikke å bruke 5000 kr. Jeg syns det hørtes voldsomt mye ut, men greit så lenge man ikke klager over dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000??

Ok...det var ekstremt mye,hadde aldri brukt så mye..men så får barna våre nyttige ting som vinter sko,dresser etc av besteforeldre til bursdag/jul her da,veldig greit:)

400-700 kr gir vi:) 2 barn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max 1000 kr pr barn. Men i år har jeg 4 barn og er alenemor så det blir ca 500+/-

 

Syns det helt galskap å bruke 5000kr pr barn. Jeg tviler på om jeg hadde brukt så mye penger om jeg så hadde hatt råd til det. Da måtte det ha vært at sønnen ønsket seg ps3 og dattern ønsket seg mini-pc, eller noe. Men det hadde ikke skjedd hver jul, nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 500 og 1000. Har ei på 4. Aldri gitt henne praktiske gaver selv, men ønsket det/penger til det fra slekt som ikke er tilstede julaften. Av oss får hun noe leker, annet dilldall hun blir glad for ;) Kanskje klær i yndlingsfargen - ja, gjett tre ganger hvilken farge :P Noen såkalt praktiske gaver er jo også noe de blir glad for da, må skyte inn det i debatten ;) F eks ifjor ga svigermor snowracer, vesla ble superglad for den! Kanskje ikke like nødvendig og praktisk som en Reimadress, men vet om mange som bare kan slenge ut penger på sånt når som helst, det kan ikke vi dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe,innlegget er ikke for å skryte av god råd :-) Jeg handler utover i året,men sparer tingene til jul:-) Derfor har vi både gaver og mat i desember. Ser jeg var utydlig der i hovedinnlegget.

 

Vi må heller ikke bruke 5000,men det kan fort bli det. Vi flyttet i nytt hus i fjor,da skulle eldste ha nytt innventar til rommet feks.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir etter behov og ønsker. Vi har tre i forskjellig alder, så behovene varierer så mye at noen fast pris blir det ikke. Men 5000 pr barn hadde vært glaskap, enda vi sikkert hadde hatt råd til det. Ser bare ikke nødvendigheten i å legge lista på et visst nivå. Hva skjer den dagen man sitter litt i klisteret og barna må nøye seg med et nytt penal og en melkesjokolade? Da angrer man nok på at de faktisk forventer å få Pc'er, mobiltelefoner og slalomutstyr.

 

I år får midetste mest sansynlig en mobiltelefon til omkring tusenlappen. De to andre vet jeg ikke enda, men eldste fikk iallfal nettopp pc, så tviler for at vi legger så mye i hennes gave. Men så er hun en som blir overlykkelig for en t-skjorte med Edward i Twilight. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ikke nyttige gaver i særlig stor stil. Vi gir leke gaver, gaver som er gøy.

 

Hans særkullsbarn kommer nok til å få rundt 2000 hver, og våre fellesbarn kommer nok til å få i underkant av 500 hver.

 

Hans særlullsbarn har store forventninger og våre fellesbarn er små og har ikke peiling på penger.

 

Jeg er ikke særlig begesitret for denne ordningen, men han går ut å kjøper det ungene vil ha, og godt muig kan det bli dyrere også, fordi om han har fått grei beskjed om at det blir en mager jul i år.

 

Jeg har mange ting jeg har lyst å shoppe til mine unger også, men etter han har vært å handla er det ikke mer igjen, og jeg handler ikke leketøy på krita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg tipper dere er skilt om 4 år. Menn som innfører et A-lag og et B-lag blant egne barn, kommer ikke til å få et langt ekteskap når mødrene begynner å reagere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000kr for julegåve til ein person?? wow...tydeligvis noken som har budskjett høgare enn eg noken gong har haurt om.

Ungen her i huset får julegåve for kanskje 300kr i år (ein stor spade og ein dvd, og han kjem til å bli en overlykkeleg 2åring).

Dyraste gåve eg har fått noken gong er vel skiutstyr i tenåra(sånn pakkeløysing)...kostar vel kanskje 2000kr. Og det var unntak frå normalen.

Kva i alle dagar skal ein med gåver for 5000kr? Trur eg hadde blitt flau om eg hadde fått det...

 

Kva kjøper ein egentleg når ein har eit så høgt budskjett? Om det er lov å spørre?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 2000 kr. Kjøper en ting/leke vi vet de ønsker seg, i år blir det ny mobil til eldste og ds til yngste.

 

Så klarer jeg aldri la vær med å kjøpe noen smågaver i tillegg, litt leker, klær etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt fra 1000 kr til 3000kr kommer ant på hva dem ønsker seg for 3 år siden kjøpte vi en el-bil til dem av typen jeep kosta 4999, den fikk dem i sammen. pluss at dem fikk noen klær vedsiden av. De ønsket seg kjoler så da fikk dem det også i gave :) i år så tror jeg det blir endel barbie stæsj og klær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år bruker vi 700kr per barn fordi de ønsker seg kjøredress (rallydresser). Vi kjøper alt av sko, dresser, luer, ski m.m. utenom nå, men når de er større og ønsker seg snowboard f.eks kommer vi nok til å kjøpe det. Ungene er bare 3 og 4 år, og ønsker seg ikke slike saker nå, det er jo så kjedelig å få når de er små vanligvis. Men som sagt, kjøper det de ønsker seg til rimelighetens grenser selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får for ca 1200kr hver. Begynte i oktober med å kjøpe gaver. Vinterdress, vintersko osv har de fått utenom. Det er jo ting de trenger. Til jul får de ting de ønsker seg. :-) Jeg er forreste alenemor til 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,i fjor fikk eldste (hadde bare ho da) ski og skisko-ny madrass til sengen med dyne/pute og sengetøy samt sovesofa,bord og gulvteppe til rommet samt litt leker.Husker ikke hva vi kom opp i da.

Året før var det en liten flatskjerm,dvd spiller,boblejakke,støvletter og litt leker husker ikke nøyaktig sum der heller men mener å huske at det er rundt 5000.

5000 er ikke ett must å komme opp i pr barn,men en max vi har.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI gir ikke nyttige gaver som yttertøy og sko. Det får de når sesongen starter. De er ikke interessert i å pakke opp en vinterdress, i tillegg vil vi gjerne få tatt det i bruk før jul. Det blir mer enn nok gaver om vi ikke skulle hatt alt dette under treet også. Jeg vet ikke hvor mye vi bruker per barn på leker o.l. men det blir fort noen tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...