Gå til innhold

Bare vi som ikke feirer haloween?


*Lissi*

Anbefalte innlegg

Lar ikke barna gå heller. Har hendt de har vert på fester, men ikke slik at de går fra dør til dør.

Folk må jo selvsagt få gjøre det de vil. Vi slå av utelyset, men likevel dukker det opp barn her. Synes faktisk foreldrene bør informere litt før de sender barna ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi feirer heller ikke. Ungene maser om det og det skjønner jeg godt, alle andre på feltet feirer det jo. Har sagt at de kan få lov til å gå neste år.

Vi har skrudd av utelyset vi og, det hjelper litt, men vi slipper ikke helt unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sluppet unna til nå:) seksåringen min ble kjempelei seg at vi ikke skulle feire i år...vi får ta det neste år =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer heller ikke, og ja foreldrene bør faktisk informere før de sender ut barna, og ikke minst sette seg litt inn i hva denne dagen egentlig dreier seg om. Jeg tror vel de færreste vet at dette er en keltisk skikk som stammer fra middelalderen der fattigfolk gikk fra dør til dør og sang/ba for de døde, og fikk mat eller godsaker som takk. Denne skikken har naturlig nok blitt utvannet etter som tiden har gått, men denne dagen dreier seg faktisk IKKE bare om godteri i USA heller, og da behøver den ikke gjøre det her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ferer vi ikke Halloween heller. Jeg er veldig i mot det. Sender istedenfor mannen min og eldste datter på 6 år på Hallo venn - et opplegg fra Søndagsskolen, som jeg var med på i fjor og synes er et bra alternativ. Her har jeg skrudd av utelyset og har foreløpig sluppet unna. Har heller ikke på mye lys inne og det som er på er dempet, og i tillegg har jeg nede persienner (man kan se inn i huset vårt fra alle vinker hvis ikke, så det pleier vi å ha til vanlig på kvelden!). :)

Jeg er hjemme med min 15 mnd gamle datter, som akkurat har sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her feirer vi ikke. Utelyset er slått av, og foreløpig har det vært stille. Heldigvis. Har ikke godteri i hus og har dessuten MYE i mot hele opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi feirer heller ikke. Har slått av lyset i gangen og utelampen, men det kom 1 gutt og ringte på. 6åringen min lukket opp og sa vi ikke hadde noe ;o)

 

Jeg er i mot det, men slipper sikkert ikke unna trenden når mine barn blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere er i mot, egentlig. Å kle seg ut og få godteri? Det er kos og de aller, aller fleste oppfører seg riktig så fint og er høflige små spøkelser, prinsesser og djevler.

Høstmørket kan virke evig før jula kommer og små lyspunkt av fest tar jeg vel i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså:

Halloween-tradisjonen er jo opprinnelig keltisk og tatt med til USA, hvor det har tatt helt av. Så har skikken (selvfølgelig) blitt importert hit til Norge; Ola Dunk importerer jo alt amerikansk kliss. MEN; Ola Dunk har som vanlig kun hentet en lettvinn løsning, og det er opplegget med snop og stygge masker - OG at man kan gjøre pek hos dem man ikke får godteri fra. Og pekene er en historie for seg selv - egg på vegger, dører og vinduer er neiggu ikke mye hyggelig.

 

Hvor mange av barna som går rundt og tigger godteri i kveld eier kunnskaper om Halloween; om bakgrunn og om hvilke regler som gjelder, tror du? Tja, kanskje 8 - 10 %, i beste fall.

 

Hadde Ola Dunk gjort noen ting på ordentlig, så kunne vi vel godt feiret Allehelgensdag her på berget også, men amerikaniserte klisse-søle-tøyseskikker takker jeg nei takk til. Det er ikke SÅ innmari bra alt som kommer fra "over there", serru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting forresten: Nå er det under 2 mndr. til vi er midt i jula, og det e'kke lenge. Et lys og ei lykt klarer jeg faktisk å tenne selv om det ikke er Halloween, gitt. Når vi når 1. desember, så kommer jo adventsstjerner og 7-armede lysestaker fram, DA blir det masse lys, og nå er det jo allerede 1. november i morra, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer ikke haloween, men har gitt til de som kommer på døra. Håper ikke det kommer flere nå, for jeg har lagt lillebror og han ligger og vil ikke sove =/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet jeg da, da tradisjonen med julebukk er på vei ut...dette er like mye tigging.

Har sjeldent hørt så mye klager på denne tradisjonen?

 

Nå når Halloween er såpass nytt her i Norge så tar det nok litt tid før folk kjenner til det så bra. Jeg syns det er kjekt for ungene at de skal få kle seg ut og få masse godteri. Kommer nok til å lage til noen egne Halloween fester for mine små når de litt større - hvis det skulle bli aktuelt.

Dere som ikke vil ha noen på døra får slå av ytterlyset og gjemme dere i mørket :)

Ola Dunk blir heller de som ringer på døra og ikke har kledd seg skikkelig ut eller sier knask eller knep..

Merkelige greier altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først nå det har gått opp for meg hvor krass du er mot folk som du ikke er enig med, Kakao...

 

Her er det høflige barn som går rundt med utkledde foreldre, de "skumle" kostymene dominerer, men jeg har også sett kosligere varianter. Det gleder meg også å se at hjemmelagde kostymer er på vei inn. Før var det mye Nille (og ikke noe galt med det, men litt kjedelig når alle har det samme).

De barna som er så gamle at de går alene oppfører seg også eksemplarisk og ingen går med poser med egg o.l. Vi bor faktisk i et litt "ruskete" område av byen.

Og når det gjelder import av tradisjoner, i hele vardenshistorien har vi jo adoptert tradisjoner fra utlandet og en så "uhøytidlig" og artig tradisjon ser jeg ikke grunn til å stoppe med. Nå påstås det også at det er barnehagene som må ta skylda for at halloween har vokst, ikke handelsstanden som noen elsker å dra frem .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det å kle seg ut og få (tigge) godteri er grunn god nok?

 

Hva med kunnskaper om hvorfor og hvordan? Og hvorfor importere det som er glorete amerikanifisert? Skulle vi feire, så kunne vi vel feire allehelgenskveld, da - på eldgammelt norsk vis. http://snl.no/helgemess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her har de blitt enige i foreldreutvalget (eller hva det nå kalles) på skolen at her i bygda går vi ikke fra dør til dør. Syns det er greit, så vet vi hva vi har å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leste hele innlegget så skrev jeg at det er såpass nytt at ikke alle har nok kunnskap - men tror det bedrer seg etterhvert. Dessverre som med alle tradisjoner så har alle

1) en gang vær nye (Halloween f.eks er Keltisk)

2) ikke alle, særlig ikke unger pleier å sette seg inn i opprinnelsen til hva vi feirer osv. Unger liker Halloween pga snopet og julaften pga pakkene.

 

Sikkert ikke ideelt, men slik er det.

 

Hvorfor ikke importere det? Ikke er det glorete heller. + gøy for barna.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krass??? Nei, nå får du rulle inn!

 

Jeg er ikke krass, men jeg sier meningen min, og begrunner den. Det er ikke å være krass, kakemonstermosedamen, det er å diskutere på saklig grunnlag.

 

Stiller dessuten et lite spørsmålstegn ved ordvalget ditt ang. Halloween-tradisjonen, du sier den er "uhøytidelig" og artig. Når du bruker disse uttrykkene, så aner det meg at du ikke kan nok om bakgrunnen for tradisjonen. Jeg oppfatter det vel heller som en minnedag for de døde, og da blir det for meg noe mer alvor blandet inn i saken. Litt input her: http://snl.no/halloween, http://snl.no/allehelgensdag, http://no.wikipedia.org/wiki/Allehelgensdag, http://no.wikipedia.org/wiki/Halloween

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer heller ikke Halloween, men gir godteri til alle barna som kommer innom :) Synes det er koselig jeg da, som sagt julebukker er jo på veg ut...

 

Btw, har jeg aldri hørt at hvis utelyset er slukket så vil man ikke ha besøk så skjønner godt at barna ikke forstår det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk...

Altså jeg er meget kvalifisert til å uttale meg. Har faktisk studert religionsvitenskap i mine yngre dager og vet godt hva det går i. Jeg velger å tro at du kanskje feirer jul? Er det da med blot til de norrøne gudene eller med full salmegang og bibellesning? Siden du mener at man kun kan feire noe hvis man har lest religionshistorien og kan det hele. Det ser ut til at du har glemt at en tradisjon er en tradisjon , ikke nødvendigvis med bunn i religion. Feks jeg feirer jul av tradisjon, ikke pga av Jesus eller solsnu.

 

Bakgrunnen til feks Valentinsdag er jo også grusom og brutal, men det hindrer jo ikke oss i dag å lage søte små kort til sin kjære eller gi gaver? Eller påsken, med slakt og det hele, men nå mer hyttekos og påskeegg.

 

Og så da, om man har halloween som minnedag for de døde? Hva gjør det? Det er vel bare bra å minnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du burde absolutt være kvalifisert til å uttale deg, skjønner jeg! Men enige, det blir vi ikke! Kan vi være enige om det, eller?

 

Du har rett i at jeg feirer jul, og det gjør jeg med bakgrunn i den kristne tradisjon, jeg er i bunn og grunn kristen, om enn ikke så veldig utøvende. Men Valentinesdag feirer jeg absolutt ikke.

 

Ja, det er bra å minnes, men det gjør jeg med ettertanke og ro, ikke med tigging av godteri, spøkelser, hekser, edderkopper, eggekasting, fjas og tjant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sånn at om utelykta er slukket skal man ikke ringe på. Det er en enkel regel å lære barna, men det er ikke alltid like lett å overholde eller huske for ungene. :D Iveren tar helt over. :D Noen skal alltid være surpomper. Åpne opp da vel, og minn ungene på "regelen".

 

Det er faktisk sånn at alt som kommer fra over there er hyggeligere enn over here.. hoho! *fra spøk til revolver* Nå skal jeg knaske i meg noe digg fra bollen som ikke er tømt. (og please, ikke kom å fortell meg om fast food og anna som ikke er bedre enn kokte poteter. Gjesp. Jeg orker ikke. Halloween er koselig synes jeg. Og jeg blåser strengt tatt i hva Du og du og du synes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Halloween er stas jeg. Enhver anledning til å kle seg ut, lage fest, kose seg og tenne lys er supert!

 

Mye surmaga folk i verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Skjønner heller ikke hvorfor folk har så imot halloween. Dette gjelder bare 1 dag i året, for julebukk er jo på vei ut.

 

Tidene forandrer seg. Nå er halloween blitt en del av våre barns tradisjoner. Syns faktisk synd på de barna som blir holdt utenfor av foreldrene. Kan dere ikke bare godta at halloween er her for å bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...