Gå til innhold

Min mann har stilt meg et ultimatum


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har to barn fra før, og nå har jeg(vi?) veldig lyst på nr 3, men nå har min mann stilt meg et ultimatum. Om vi får skal prøve på unge nr 3, så skal vaksinespørsmålet vare avklart før vi prøver.

Min mann er svært skeptisk til vaksiner, ja tror det er kommet så langt at det er blitt en prinsipp sak. Vi har aldri, og kommer aldri til å bli enige. Men vi har møtt hverandre på midten.

Barna har fått alle vaksiner, men kommer ikke til å få noen vaksiner etter MMR vaksinen. Dvs. ingen booster vaksiner og ingen hpv. Jeg føler jeg har gjort en god forhandlingsjobb, for i utgangspunktet ville han ikke gi noen vaksiner, over hode.

Det store problemet kommer nå, han vil ikke ha flere barn om vi ikke "skipper" alle vaksiner. Og denne gangen er han ikke til å rikke.

Hva gjør jeg nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg ikke fått flere barn. Jeg ville ikke valgt å få et barn for så å utsette det for potensielle sykdommer, virus og bakterier.

 

Joda, jeg vet at mange gode foreldre velger å ikke vaksinere barna sine og det er deres rett og for dem er det riktig valg. For meg er det på randen av galskap og jeg ville ikke valgt å få et barn vel vitende om at barnet ikke ville få de nødvendige vaksiner.

 

Og hva tenker dere å gjøre om dere skal på familieferie til utlandet? Dra med det uvaksinerte barnet og håpe på det beste??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 får barn og ikke vaksinerer det.

2 lar vær å få flere barn

 

jeg hadde personlig gått for nr 1, men for meg er ikke vaksiner noe hjertesak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at vaksiner også har en bakside.

Vi har fra allergilege tatt rådet om å droppe vaksiner til de to minste.

 

Du kan jo event prøve å dele opp vaksinen?

Legen sa til oss at den eneste vaksinen hun anbefalte var hib-vaksinen, så våre får kun den.

 

Største var innlagt med skummel sykdom som kunne ha kommet etter mmr-vaksinen, han fikk vaksine forbud.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med utenlandsreiser er faktisk bare en myte. Om en ser på statistikk hvor de som blir syke er blitt smittet, så ser ein at dette ikke stemmer. Dette har jeg også fått bekreftet fra legen min. Men en kan selvsagt lese det andre vei også, faren for å bli smittet er like stor her i norge. Da regner jeg ikke med safarireise i Afrika da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre uvaksinerte. Sett deg inn i vaksinekontroversen, begynn å lete litt. Lev sunt under graviditet, amme så lenge som mulig.

Se den egne vaksinedebatten på siden, mye frykt der, så hold hodet kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe stort problem å leve uvaksinert i Norge i dag. Men det er den største mangelen på samfunnsansvar man kan utvise. Jeg (som egentlig er rimelig ego og lite opptatt av mennesker utenfor min krets) mener fra dypet av mitt hjerte at det er høyt uetisk å la være å vaksinere og surfe på at andre gjør det. Vaksinering har (nær) utryddet farlige sykdommer for barn, og bidratt til at barnedødligheten i Norge er svært svært lav. I tillegg til at det har fått ned antallet skader påført av sykdom (polio osv) Jeg VET at kosthold, hygieniske forhold, klær, bolig osv også er påvirkende faktorer, men disse hadde ikke hatt den vanvittige effekten på egen hånd. Skam på dere som arrogant overser det faktum at dere slipper unna truende tilstander fordi andre har vært ansvarlige.

 

Til HI: Jeg vet ikke hvor mye du ønsker deg et barn. Jeg vet ikke hva du bør gjøre. men jeg tror kanskje at jeg hadde vært villig til å fravike et prinsipp eller to om det sto om et høyt, høyt ønske. Selv møter jeg heldigvis ikke problemstillingen fordi min mann og jeg deler syn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant barnet tåler vaksinering bør en gjøre det.

Mine hadde uønskete reaksjoner da mente legen at vi kunne "lene" oss på alle de som har vaksine.

Eldste fulgte programmet.

 

Men, syns pers at de kunne feks fjernet kikhoste vaksinen.

Som legen sa til oss at kikhoste er kun farlig for de under 3 mnd, og de får ikke vaksinen alikevel.

Kommer også vaksine mot vannkopper, hva er vitsen hvis barnet er under tenårene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen har gode, veloverveide grunner og kunnskap, ville jeg kanskje latt det være. Er selv skeptisk til noen av de vaksinecoctailene som sprøytes inn i de små. Da snakker jeg ikke om f.eks polio, men de vanlige barnesykdommene som ihvertfall jeg hadde som barn og selv dannet antistoffer mot. Kanskje en løsning er en antroposofisk lege som gjerne deler opp og plukker ut de vaksinene som virkelig er lure å ha tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri i livet ta den risken det er å ikke vaksinere barna. I tillegg bød man være sitt smafunnsansvar bevist og ikke være gratispassasjer ved at man lener sge på at "alle" andre vaksinerer seg....

 

I tillehh har du det faktum at endel land krever at du er vaksinert for å få innreisetillatelse/visum.

Jeg manglet EN vaksine fra barneprogrammet. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke vaksinen mot mesliner - kanskje var jeg syk den dagen?? Jeg fikk ialleflal ikke tatt den.

Det hindret nesten min studietilværelse i USA, da ambassanden nektet meg visum fordi vaksinekortet mitt ikke var komplett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så farlig å gå uten vaksiner som mange skal ha det til. Bare tenk alle de over 20 år som ikke revaksinerer seg. Det går bra det. Alle dere som er så "redde" for sykdommer har dere revaksinert dere? Eller gjelder det liksom bare i barneåra at vaksiner er viktige? Om vi regner med alle som ikke er revaksinert som fortsatt ikke blir syke, da ser en hvor oppblåst dette med vaksinasjon er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica

Ja, for antroposofene vet jo nettopp hva som skal til for å holde seg frisk! Eurytmi mot skjeløydhet og honning mot alt annet? Humbugmakere og kvakksalvere skal man i hvert fall holde seg langt unna.

 

Syns at mannen til HI er et fjols. I en gjennomvaksinert befolkning finnes det også noen individer som vaksinen ikke VIRKER på, men de beskyttes av at alle andre er vaksinert. Når vi begynner å stille spørsmålstegn ved disse tinga, og shoppe litt vaksiner hist og her, kan vi risikere å sette andres liv i fare ved å smitte dem med meslinger, røde hunder (VET du om naboen er gravid...?) og annet fandenskap.

 

Jeg er så gammel at jeg har fått koppevaksine. Den sykdommen var dødelig, og ble kalt "menneskehetens svøpe", men ble erklært utryddet i 1975 på grunn av massive vaksinekampanjer. Noen som savner den...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp det som er poenget, det er for BARN at BARNEsykdommene kan gi de alvorligste komplikasjonene og de er mest utsatt for smitte.

 

Hadde man sett at voksne gikk rundt og smittet barn med meslinger, røde hunder og kikhoste fordi vaksinen ikke virket mer så hadde det nok vært vaksinasjonsprogram for de voksne også.

 

Man ser ikke behovet, derfor er det ikke noe vaksinasjonsprogram for voksne. Men man ser behovet for å vaksinere barn, og derfor gjør man det.

 

Min mormor mistet sin femåring i meslinger, så det er en sykdom som kan gi alvorlige komplikasjoner!

 

Høres forresten ut som om du venter barn med Dr. Yppert for oss som husker han.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke vaksiner mener du vi må ta igjen.

 

Jeg har tatt stivkrampe, hepatitt A og noen til i voksen alder. Stivkrampesprøyten varer jo bare i 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stivkrampe, kikhoste difteri og polio bør alle ta. Poenget er at alle de som tror de er så samfunnsbeviste og vaksinere barna sine i ren solidaritet har aldri revaksinert seg selv. Ofte fordi de ikke ha satt seg inn i temaet. Derfor blir jeg litt provesert når dette blir brukt som argument om og om igjen. Det gjelder selvsagt ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke noe behov for at voksne revaksinerer seg! Har du tall og statistikk som viser at det er et stor helseproblem at voksne smitter barn med barnesykdommer?

 

Eller mener du at dersom man kuttet ut å vaksinere alle barn, men bare vaksinert de voksne så ville barnesykdommen utdødd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhi anbefaler at alle revaksinerer seg for å oppretholde flokkimuniteten. Jeg har ikke noe tall, men det sier seg selv at uvaksinert voksne er potensielle for å overføre sykdomer på lik linje som uvaksinerte barn. Foreldre til spedbarn blir jo også spesielt anbefalt til å revaksinere seg spesielt med tanke på kikhoste. Men dette gidder jeg ikke å gnåle mer om, men regner med du ser poenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt være å få flere barn med noen jeg syntes var en dust, og jeg synes "vaksineskeptikere" i det store og det hele faller under den kategorien. Som i; det er uhyre sjeldent at de vet hva de snakker om.

 

Du kan jo foreslå for ham at du alltids kan få barn med noen andre, om det er viktig for deg. Det høres ut som et fryktelig usympatisk trekk å bruke ditt barneønske til å fremme sin side i en sak han vet dere er klart uenige om og som dere tidligere har kompromisset rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er i alle fall fhi veldig dårlig til å opplyse om dette. Etter tre svangerskap, fødsler og perioder med helsestasjoner så er det aldri kommet opp at vi foreldre bør revaksinere oss for å ikke smitte barna.

 

Så da får jeg vel bare gå inn på fhi sine sider å lese meg opp på dette da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 13:15.

 

Kan du vise til hvor Folkehelseinstituttet anbefaler alle voksne å revaksinere seg? Finner ikke noe om dette på sidene deres.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Voksne

Oppfriskningsvaksiner

 

For flere av vaksinene som gis i barnevaksinasjonsprogrammet, trengs det gjentatte oppfriskningsdoser i voksen alder for å opprettholde beskyttelsen mot de aktuelle sykdommene. Slik oppfriskningsvaksinasjon anbefales mot sykdommene stivkrampe, difteri og kikhoste. Dette bør gjøres ca. hvert 10. år og gjelder alle voksne, også personer som ikke har tenkt seg på utenlandsreise. På grunn av økt risiko for smitte og videre spredning av smitte til sårbare pasienter er dette spesielt viktig for helsepersonell. Ved reise til land hvor poliosmitte forekommer, bør det også gis oppfriskningsvaksine mot polio."

 

"Eldre

Siden immunforsvaret svekkes med alderen er eldre mennesker mer utsatt for infeksjonssykdommer enn yngre. Fordi sykdom hos eldre kan få alvorlig forløp, og føre til død eller varig redusert funksjonsnivå, bør personer over 65 år få tilbud om:

 

•pneumokokkvaksine hvis det ikke er gitt i løpet av de siste 10 årene

•influensavaksine hvert år før influensasesongen

Eldre utenlandsreisende bør som hovedregel ta de samme reisevaksinene som befolkningen ellers. Mange eldre er ikke grunnvaksinert mot difteri, stivkrampe og polio. For dem er det derfor ikke er nok med én oppfriskningsvaksine mot disse sykdommene, de bør grunnvaksineres med tre doser. "

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...