Gå til innhold

1 av 4 nordmenn er for dødsstraff i Norge. Hva mener du ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dessuten kan man vel heller ikke sammenligne domsstolene!. Ei heller terskelen for dødsdom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns det er galskap!

vi dreper mennesker som dreper mennesker for å vise at det er galt å drepe mennesker..

Skrevet

For å være helt ærlig så mener meg at det du beskriver 11:45 burde være det som blir betegnet som bra standard. Klarer en ikke å holde seg innenfor lovens rammer så får en ta konsekvensene av det. En har ihvertfal ikke fortjent å få sydd puter under armene!

Og slike luksus-fengsler skulle være standarden fra nå av. De vil ha vekk det som du beskriver. Istedet for å bygge flere fengsler for de pengene og heller la de kriminelle få som fortjent.

Velferdsstaten har gått over styr når dette skal være standarden...

Skrevet

Dødsstraff er dødsstraff, enten det skjer ved hengning eller den elektriske stol eller ved giftsprøyte. Det er øye for øye, tann for tann- tankegangen som ligger bak i begge tilfeller. Ingen prinsipiell forskjell der altså.

Skrevet

Hvor du funnet den statistikken fra. For det der må virkelig være feil eller så har ikke de som har svart på dette tenkt godt igjennom hva dette faktisk medfører. Jeg er imot dødstraff, men er FOR at det skal bli fler år fengselstraff for de som begår de mest alvorlige forbrytelser som drap og overgrep mot barn.

For det første så blir en sjelden gang mennesker dømt feil (Skjer nok oftere i USA her). Om hva om denne personen får dødstraff og det viser seg i etterkant at denne er uskyldig?!

I tillegg så synes jeg det blir umoralsk å "ta livet" av noen som har tatt et liv. Da er jo samfunnet på en måte "like ille".

Skrevet

Er litt delt...

Imot pga faren for at uskyldig dømte kan straffes med døden.

For fordi noen mennesker er for farlige til å bare slippe ut igjen etter noen år.

Er absolutt for livstid i fengsel!

Skrevet

Arrester meg om jeg tar feil, men i praksis kan livstid benyttes i Norge også? Om man blir dømt til 21 års forvaring, så kan man vel bli sittende lenger dersom rette sakkyndige finner ut at personen ikke er klar for samfunnet igjen? I så fall burde forvaringsstraffer benyttes i saker som nevnt tidligere. (Vold/overgrep mot barn, mord selvfølgelig osv.)

Skrevet

Så du synes kollektiv avstraffelse er greit?

Der jeg var så var det en stor del som var inne for første, og sannsynligvis siste gang. En stor del voksne damer i førti-femtiåra. Straffene vi sona for var fra 2-4 uker, altså ikke hardbarka kriminelle.

Firemannsrom kan være greit nok det, men ikke spesielt kult når man deler rom med et par sigøynere som ikke snakker et ord norsk, og svært dårlig engelsk. Og i tillegg har en madrass som er så jævlig tynn og nedligget at du kan telle plankene i sengebunnen gjennom den. Jeg sto som regel opp fem, da klarte jeg bare ikke å ligge lenger. Så da satt jeg ute og venta på "frokosttellinga" klokka 7.30. Sliter fortsatt, snart et halvt år senere. Ryggen min, som ikke var så aller verst da jeg dro inn, ble mye, mye verre, og den er fortsatt ille. Og det blir en tilleggsstraff, når helsa blir såpass mye verre, i tillegg til den egentlige straffen som er frihetsberøvelsen.

Men det var bare vi som hadde det sånn der, vi som sona korte straffer. De som satt på "langtidshuset", og de som var narkomane, de hadde enerom og skikkelige senger. Så jo verre forbrytelse, jo bedre forhold...

Jeg var visst heldig allikevel, var ikke noe bråk der de ukene jeg var der, masse trivelige damer, ofte er det bråk, slåssing og intriger. Og det blir nok verre av at man blir stua sammen fire på hvert rom. Man blir sliten når man sover dårlig, og enkelte snorker jo som noen skikkelig treskeverk. Og hvis man daattpåtil blir stående ute i "tellekøen" fordi noen ikke gidder å dra seg ut av senga om morran, da er det neimen ikke rart det blir krangler...

Når det gjelder "luksusfenglser"; Grunnen til at de får egne bad er jo at det er fanger som ikke får gå fritt rundt i fengselet. Hvis betjentene skulle følge dem på do døgnet rundt måtte de ha flere folk på jobb. Og at badene er flislagt er jo fordi hvite fliser er noe av det billigste du får tak i, det er hygienisk, og holder i mange år. At de har flatskjermer er jo ikke så rart, man får jo ikke tak i noe annet lenger. Og endel av disse innsatte tilbringer 23 timer i døgnet på cella. Er det noen fordel at de sitter og tvinner tommeltotter i årevis, uten TV, blir de rehabilitert av sånt, eller vil de være enda verre når de slipper ut, og de slipper jo ut en dag....

Skrevet

Jeg er imot dødsstraff og synes at alle land burde avskaffe dette. Selv om et menneske tar livet av et annet betyr ikke det at noen andre skal kunne bestemme om vedkommende skal dø eller ikke, den retten har vi faktisk ikke. Jeg synes heller man burde skjerpe straffene og innføre livstid alà 50-100 år +, i stedet for den latterlige "21 år - livstid" som vi har i Norge.

Livstid i isolert celle høres ut som en meget bra straff for kriminelle som har begått grusomme handlinger.

Skrevet

De som er for dødsstraff, dømmes til døden. De som er motstander av dødsstraff, får fengsel i stedet. En grei fordeling.

Skrevet

I mot.

Jeg er for å sperre folk inne på livstid og ser egentlig det som en verre straff en dødsstraff.

Å innføre dødstraff er å ta et skritt tilbake føler jeg. Jeg ville følt at vi sank til et lavere nivå som mennesker om vi innførte dette igjen.

Og hva med de tilfellene hvor det faktisk er uskyldige som blir dømt. Det har jo skjedd flere ganger i bla USA. Du får ikke gjort om på det når du har tatt livet av et menneske.

Skrevet

Jeg heier på Darwin. Survival of the fittest. Med det tenker jeg også at eliminering av farer/trusler hører hjemme. Hører at jeg er svart/hvit her, men skal ikke utelukke at jeg hadde sett gråtonene i andre settinger enn de som vi her er oppfordret til å mene noe om her....

Skrevet

13:58 - så vedkommende som skal dømmes for drap eller lignende handling i et rettsystem skal dømme seg selv? Alle vil i så fall være imot dødstraff, ergo = en lite fornuftig løsning. Husk at det er rettsvesenet som dømmer og at disse ikke tar hensyn til personlige meninger som "for - og imot dødsstraff"..

Skrevet

Jeg tenker også at, ja, noen fortjener det..Tenk på CHrsitoffer saken, tenker på Fritzl osv osv.....

MEN, så må man tenke på at om noen blir feilaktig dømt er det veldig vanskelig og rette opp..Det er så endelig...Og det andre som taler imot er at noen må DREPE den dødsdømte..Er man FOR dødsstraff bør man også være is tand til å fullbyrde den, og det er ikke jeg. Dermed må jeg nok si meg mot...

Blir som de høyreekstreme i England.Mente båter med flyktnigner burde senkes FØR de nådde Europa....Grei og enkel løsning det, men tviler på at samme mann hadde greid og senke et skip og samtidig se alle eldre, kvinner, BARN; syke osv osv som satt på den båten, høre deres redselskrik og samtidig skyte ei brannbombe og senke den...

Skrevet

Jeg er i prinsippet i mot. Selv om jeg kunne tenkt meg dødsstraff for den ene forbrytelsen, seksuelle overgrep mot barn. For meg trenger ikke overgrepet være etterfulgt av drap. Og handler enkelt og greit om at jeg mener du oppgir retten til å leve i det du forgriper deg.

Skrevet

Helt klart for!!!

Lengre fengsel straffer går kun ut over samfunnsøkonomien.

Skrevet

jeg mener at så lenge en ikke klarer å overholde loven og en må sitte fengslet, så fortjener en ikke å leve i luksusfengsler, samme søren om det er for en uke eller ett år.

At du brøt loven er ditt problem, og ja, da har du fortjent alt det der.

Skrevet

Jeg er motstander av dødsstraff. Det begrunner jeg for det første ut fra at det er helt ireversibelt om det i ettertid skulle vise seg at dommen var gal.

For det andre mener jeg alle mennesker har et menneskeverd som er ukrenkelig. Det er også bestndig en grunn til at menneskene blir den de blir. Selv om et menneske har begått en grusom handling kan de være gode mennesker på andre områder.De dette gjelder har også en mor, en far, barn, venner osv. Å drepe et menneske vil være forferdelig for de etterlatte.

Det tredje motargumenet mitt er at det vil være en forferdelig personlig belastning for dem som skal dømme en person til døden og for dem som må utføre drapet.

Skrevet

En stat som straffer forbrytere er ikke noe bedre enn gjerningsmannen selv. Nei til dødsstraff.

Men jeg syns det er altfor tamme straffer her i Norge. Drap på 2 småjenter som ble voldtatt først, og så er morderen fri etter snaue 10 år? Resten av livet i fengsel for horrible forbrytelser.

Skrevet

Jeg er imot. Det er så dobbeltmoralsk som det går an.

"Du har drept en person, så nå skal vi ta livet av deg" Hallo.. Det henger jo ikke på greip!

Man bør heller innføre at livstid betyr livstid, og ikke 21 år. For det er iallefall latterlig, og langt ifra livstid.

Bur dem inne for resten av livet, og la dem sitte der å råtne bort istedet.

Skrevet

Så lenge det er sjangser for at uskyldige blir dømt, er jeg imot. Og de sjangsene vil alltid være der!

Skrevet

Jeg er FOR - med det forbehold at man vet 100% sikkert at riktig menneske er tatt. Og det er vel kanskje der hovedproblemet er. Å kunne vite sikkert at rette mann/kvinne er tatt for udåden.

Alternativt er kastrering/avkutting av penis. Finnes ingen barmhjertighet for å skade eller drepe et uskyldig barn.

Ser heller ikke noe vits i å kaste bort storsamfunnets penger på å bure disse svinene inne i fengsler på livstid. Mye annet man heller kan bruke skattebetalernes penger på.

Det er jo ikke engang plass til å fengsle folk i dag, straffedømte slippes ut lenge før tiden pga plassmangel eller andre venter opp mot ett år før de bures inn.

Men så klart, å dømme uskyldige mennesker er jo en forferdelig tanke, og derfor er vel dessverre ikke dødsstraff for drap/vold mot barn gjennomførbart.

Skrevet

jeg er for dødsstraff i visse tilfeller.synes at man skal skyte jævlene og bli kvitt de,rett og slett.

men det er vel ikke helt slik det foregår/kan foregå.men inni hodet mitt har jeg skutt mang en pedofil/drapsmann/jævel!

Skrevet

Imot, mtp alle kvinnene som blir steinet til døde i Afghanistan osv for bagateller.. Det er fengselstraff og berøvelse av frihet som er STRAFF! Sitter man lenge nok i fengsel vil man sikkert dø, så hvorfor la de slippe unna så lett? Fengselstraffene i Norge er iallefall latterlige, ingen tvil om det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...