Gå til innhold

1 av 4 nordmenn er for dødsstraff i Norge. Hva mener du ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For eller mot dødsstraff når man har gjort alvorlige kriminelle handlinger som overgrep etterfulgs av drap på barn f eks.

Hva mener DU ?

Jeg sier nei.

Selv om jeg ser poenget. Men mener fortsatt at dødsstraff også er drap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imot.

Men syns vi burde innføre livstid i fengsel, for de mest syke folkene som ikke burde slippes ut igjen.

Skrevet

Både for og i mot. For, i den grad at jeg synes fanger som Baneheiakarene KOSTER samfunnet mer enn hva livene deres er verdt, og at jeg ikke er interessert i å brødfø de. I mot, fordi jeg er redd rettsapparatet straffer uskyldige.

Skrevet

Når jeg leser om saker hvor barn blir voldtatt og drept eller om tilfeller som Fritz osv så tenker jeg at det er da det skulle vært innført dødsstraff. Men det er kun som en følelsesmessig respons, og jeg kunne aldri i livet tenke meg å få det innført i fullt alvor.

Jeg velger å tro at det er mennesker som har svart på den undersøkelsen med følelser og ikke fornuft.

Skrevet

Dødsstraff er primitivt og ikke verdig et moderne samfunn. Og med alle de misstankene om justismord vi har vært borti i det siste, så viser det hvor farlig dødsstraff kan være.

Jeg skjønner godt at pårørende ønsker dødsstraff og det finnes folk jeg godt kunne tenkt meg å tatt livet av raskt eller langsomt når jeg hører hva de har gjort.

Men jeg er likevel i mot. Lengre fengslestraffer der i mot - det er jeg for. Enkelte burde ALDRI komme ut igjen.

Skrevet

Jeg er i mot dødsstraff.

Vi kan ikke fradømme noen livet, vi har ingen mulighet til å gjøre om på det hvis dommen da skulle vise seg å være feil.

Dessuten vil en dødsdømt fange antageligvis være langt mer fokusert på dødsangst, og det faktum at samfunnet har behandlet vedkomnet urettferdig, enn å faktisk forstå, og angre, egne forbrytelser.

Skrevet

Selvsagt imot, som ethvert sivilisert menneske er. Dødsstraff er barbarisk og forteller mye om samfunnet det eksisterer i.

Skrevet

MOT dødsstraff, men for utvidet livstidstraff.

Skrevet

Jeg er mot dødsstraff, men veldig for strengere straffer!

Har jobbet i kriminalomsorgen og har vært borti flere som jeg helst hadde sett bak murene lengere en de stakkarslige 10-15 årene de har fått!!

Skrevet

Imot, barbarisk, usivilisert og ALT for lettvint løsning. Heller utvidet livstidsstraff.

Skrevet

er for og imot:P mener at dem på en måte slipper billig unna dersom dem får døds straff. for barnemisshandling burde straffen feks være: livstid i fengsel på et lite rom hvor personen blir torturert NESTEN til døde 1 gang i mnd elr no:)

Skrevet

Jeg er i mot. Det er primitivt, som mange andre sier. Jeg mener de ikke skal slippe unna med døden. For slike mennesker er det en lett straff. Nei, la de straffes lengst mulig, selv om det koster samfunnet penger.

Skrevet

Jeg er imot. Men jeg er for mye lengre fengselstraffer og med dårligere vilkår i fengslene.

Skrevet

Jeg er egentlig mot. Men som en annen forklarte så godt, så tar følelsene overhånd noen ganger. Når jeg tenker på han som stakk mange nåler inn i kroppen til han lille gutten på 2 år, da kjenner jeg at jeg hadde ikke kjent det noen plass om de hadde steinet han til døde altså!! Hvem gjør sånn?

Og når forsvareren synes at 3 år er alt for lenge for en brutal overfallsvoldtekt da tenker jeg at vi sier jo at det nesten er lov, eller i alle fall bare litt ulovlig å voldta.

Komme ut etter 10-12 år for mord??

Ja til strengere straffer uten tvil!!

Skrevet

Det er ikke selve vilkårene i fengslene som gjør dem avskrekkende, men det å sperres inne og være adskilt fra resten av samfunnet over lang tid. Om man fratar fangene enda flere av de få rettighetene og godene de nå har, kan man risikere at det gjør dem enda bitrere, og desto farligere når de engang slippes ut.

Skrevet

Helt klart FOR. Har du tatt et liv feks. så bør du bøte med liv. Samme gjelder pedofili og andre missbruk av barn.

Skrevet

Du er m.a.o. tilhenger av fanatisk sharialovgivning.

Skrevet

Følelsene og fornuften min strider mot hverandre i dette spørsmålet.

Fornuften sier nei til dødsstraff. Dødsstraff er egentlig ikke mer enn en legitimt mord, og det faktum at det er ugjenkallelig er vanskelig å forene med det faktum at justismord skjer - selv i gode rettsystemer som Norges.

Men følelsene sier at jeg ikke hadde syns det var leit om typer som Baneheiamorderne eller en viss stefar tidligere nevnt her inne hadde blitt tatt av dage for sine ugjerninger, legitimt eller ei. Hadde noe skjedd med mine unger, skulle jeg gjerne vært bøddel selv.

Skrevet

Tror du virkelig at de har det dårlig i norske fengsler? Tror du skal ta en titt på denn linken jeg:

http://www.dagbladet.no/2010/10/28/nyheter/erling_havna/nokas-ranet/14042879/

De har det ikke dårlig, de har det bedre enn mange utenfor fengslet. Selvfølgelig burde standarden senkes og straffen utvides. Hva er det som er så avskrekkende med å leve slik et par år hvis en ikke har noe særlig utenfor murene???

Skrevet

Imot, men jeg synes 21 år er alt for lite som maksimumsstraff i fengsel. Og de som sier at vi bruker mer penger på livssoning har jo helt rett, men så kan man faktisk ikke fastsette menneskeverdi med en pengesum, barnemorder eller ikke.

Skrevet

Ikke alle fenglser er like luksuriøse. Jeg har selv sittet inne i fire uker, i et lavrisiko kvinnefengsel. Der var det firemannsrom med køyesenger. Senger og madrasser sto igjen etter at det hadde vært HV-leir der, og kjentes ut som om de var fra krigens dager, det samme gjaldt puter og dyner. Var en del eldre damer der som slet med å komme opp og ned fra overkøya ja...

Det var tre flatskjermer der, og over femti damer.

Fire ganger om dagen var det oppstilling og telling ute, og hvis noen forsov seg, så måtte alle stå ute og vente, litt kjipt i 25 minus eller pissregn. Kollektiv avstraffelse kan man vel kalle det.

Til hvert måltid kunne man forsyne seg med max to osteskiver, og to skiver med kjøttpålegg. Nugatti o.l. kunne vi derimot ta ubegrenset av.

Middagsmat var det stort sett nok av, og den var grei nok.

Jeg sleit skikkelig pga dårlig rygg (bl.a. prolaps) den ble mye verre etter de ukene på en elendig madrass. Først fikk jeg overkøye, og jeg kom nesten ikke ned derfra om morgenen.

Tross alt, jeg skulle bare være der i fire uker, og overlevde jo det, mens enkelte andre var der i både måneder og år...

Jeg klager ikke over at jeg måtte inn og sone, men vil bare fortelle at ikke alle innsatte lever i luksus med eget bad (vi hadde tre dusjer på deling, og tre doer i huset vi bodde i) og egen flatskjerm.

Når det gjelder dødsstraff er jeg imot, feil skjer, og er folk henretta så kan ikke feila rettes opp... Ille nok at folk sitter mange år i fengsel om de er uskyldige, men uansett, de slipper ut...

Skrevet

I all verden da kvinnemenneske!. Det finnes andre måter og håndheve dødsstraff på enn steining og henging!.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...