Gå til innhold

kan dei tvinge meg til og føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, gratulerer til deg 12.59, for at du er ei så TØFF og FANTASTISK kvinne som har lidet deg gjennom to smertefulle fødsler! Du er et mye bedre menneske enn meg, helt sikkert... Og mye smartere, siden du har svaret på alt utifra din egen fødsel og en skrekkhistorie fra et KS. Det finnes jo ikke skrekkhistorier fra vaginale fødsler..

Faktisk så synes jeg at min KS- fødsel var LIKE FANTASTISK som dine, og du får meg ikke til å tro noe annet!! Det var en rolig opplevelse, uten noen form for usikkkerhet eller uventede situasjoner. Jeg fikk faktisk holde gutten min inntil kinnet mitt i mange minutter, før pappen tok han med og holdt han tett inntil seg til jeg kom fra operasjonssalen. Det at pappaen måtte ha de første timene alene med gutten, var en liten pris å betale. Uten KS ville jeg vært et nervøst og nedbrutt vrak som ikke ville vært i stand til å føde uansett, og hadde noe gått galt under fødselen ville jeg verken kunne tilgitt sykehuset eller meg selv.

Du har tydeligvis blitt hjernevasket av alle forskningsrapportene som er ´bestilt´ av helsevesenet, og som med jevne mellomrom blir plassert i media til skrekk og advarsel. Det du ikke har skjønt er at et planlagt KS er like trygt som vaginal fødsel. Saken er at ALLE komplikasjoner blir registrert i statistikken i forbindelse med ks, mens nesten ingen komplikasjoner blir registrert etter vaginal fødsel.

La oss ta et eksempel: ei kvinne tar KS og får en infeksjon i operasjonssåret som krever en antibiotika-kur. Dette blir registrert som komplikasjon. Ei annen kvinne føder vaginalt, og får 2. grads revning. Hun har vondt i flere måneder og har problemer med sex-livet. Til slutt får hun maset seg til å bli klipt opp på nytt og sydd igjen sånn at det kan gro riktig. Dette blir IKKE registrert som komplikasjon, men en vanlig bivirkning av vaginal fødsel. Er det rart komplikasjons-statistikken er skjev?

Det jeg ikke forstår, er hvorfor vaginal fødsel skal forhøyes som noe fantastisk og hellig og deilig av alle, når det er SÅ mange som sliter i etterkant (og en del i forkant)?? Hvorfor skal dere på død og liv bestemme at alle skal ha det samme synet på en så omfattende og kroppsinvaderende siuasjon. Hvorfor skal vi ikke få ha en egen mening om hvordan kroppen vår skal føde barnet vårt?? Hva tjener der på at alle skal føde vaginalt??

De aller fleste leger mener at KS er et reelt og godt alternativ til vaginal fødsel. De som sier noe annet, har økonomiske eller autoritære motiver.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt så ja,de kan tvinge deg til å føde.

Om du ikke får innvilget ks så må du nesten føde babyen.

Men om det er gode grunner til det, så får du innvilget ks.

Skrevet

Synes det er forkastelig at skattepengene mine går til unødvendige KS fordi enkelte kvinner er i psykisk ubalangse!!! La være å bli gravid da, hvis det er så jæ.... skummelt!!!!

Vi er for f.... skapt for å føde barn!

En gjeng med suppe huer og sutrekopper spør du meg!!!!

Og til den diskusjonen over her:

Når man kun har opplevd KS, så har man ingen forutsetninger for å utale seg om at KS er best fordi en selv har gjort det!

Jeg har hatt to vanlige og et KS med siste mann....

Jeg angrer på at jeg tok KS med siste man.

Kan ikke sammenlignes i det hele tatt!!!

Synes det var stor sorg å ikke få barnet mitt med det samme og en kose stund med barnet og mannen min før timer etterpå!!!!

Skrevet

Håper du får ks om du ønsker det. Er ikke noe odt å gå med konstant angst for fødselen. Det gjorde jeg, men fødte likevel vaginalt. Var en helt jævlig og fryktelig lang fødsel, men ville likevel gjort det om igjen. Nå er jeg i en situasjon hvor jeg kanskje må ta keisersnitt. Det er noe jeg absolutt ikke vil.

Skrevet

Skjerp deg 14:16.

Om du føder vaginalt er det ikke sikkert at dere får kosestund med det samme.

Og vi må vel klare å godta at ikke alle vil/tør å føde vaginalt.

Skrevet

Men anonym 10.39. Jeg skjønner godt at du trengte og fikk gjennomført ks, så langt så greit. Men med den sterke angsten din og bakgrunnen for den synes ikke jeg du er den rette til å oppmuntre andre til ks heller. Da bruker du jo din egen angst som pekepinn for hvordan andre har det. Sett at du IKKE hatt den opplevelsen du hatt som førte til fødselsangst, hadde du da fortsatt ment ks var det beste??

Seteleie skal i utgangspunktet ikke være verre en en normalfødsel og derfor ønsker man at disse skal fødes normalt så fremt man kan, blir det vanskelig får man jo som regel fort ks underveis. Er jo ingen vits i skremme opp noen som allerede er engstelig unødvendig heller.

Skrevet

Jeg syns det er tåplig å skulle grine seg til ks kun fordi man er redd smertene man har hørt om ved vanlig fødsel. Jeg snakker ikke om angst,men redsel. Nå blir jo ofte all redsel kalt angst fordi man bruker de sterkeste ord for å ikke virke feig.

Jeg har 2 barn,og født vaginalt begge ganger.Blir igangsatt etter 14 dager overtid gjør jeg og. Mine fødsler er unnagjort på drøye 2 timer. Jeg hyler meg til epidural da hehehe.

Men jeg syns overhodet ikke en vaginal fødsel er vondt:-)

Og hverken lege eller jordmor risikerer liv og helse til mor og barn ved å trumfe igjennom vaginalt når det ikke er mulig. De tar de valgene som er best for pasienten.

Skrevet

En setefødsel er vel ikke klassifisert som en risikofødsel. Hva har du det fra?

Jeg synes heller ikke det er riktig at personer med fødselsangst skal oppmuntre andre til ks. De er ikke objektive nok til å se helheten, siden de allerede er farget av sin egen frykt.

Skrevet

"Du vet jo hva du går til når du blir gravid". Jada, det første jeg tenkte på når samleiet var over, var at om ni måneders tid skal jeg trykke ut en unge på flere kilo gjennom det hølet, seteleie eller ikke. Skjerp deg, hvem faen tenker fødsel med samme de blir gravide??? Eller når de er midt i hyrdestunden?? Da hadde folk kutta ut sex fortere enn Siv Jensen springer fra innvandrere.

Skrevet

Jeg fødte min vaginalt, men to uker før termin hadde han plutselig lagt seg i seteleie Jeg fikk time til snuing av babyen, men heldigvis hadde han snudd seg selv. Jeg ga klar beskjed til gynekologen at jeg fint kan føde baby med hodet først men ikke tale om at jeg hadde ønsket vaginal fødsel om setet lå først. Jeg fikk inntrykk av at jeg hadde fått KS om han ligget i seteleie ved fødsel, men heldigvis slapp vi å oppleve spørsmålet om sete/KS/vaginal etc.

Jeg sier det gjerne: hodefødsel kan jeg fint lide meg gjennom men ved en evt setefødsel eller tvillingfødsel ved en senere anledning skal

barnet(a) ut ved snitt. Kall meg gjerne pingle...

Skrevet

"Lide meg gjennom" ....? Herregud, damer har født barn gjennom alle år. Psyken og kroppen vår er laget til å gjøre dette. Damer som sitter og snakker om sine grusomme fødsler bidrar bare til å skremme og lage vettskremte, forknytte jenter som omtrent ser for seg at man er døden nær under fødsel. Det er rett og slett skikkelig dårlig gjort. Jeg har født to barn uten smertelindring og det er vondt, men ikke vondt på samme måte som å kutte seg osv... En normal fødsel er IKKE skummel. Må dere tenke dere litt om dere som lirer av dere hvor ille dette er. Vår fødekraft er den største kraften vi kvinner har. Hvorfor i all verden skal vi gi den fra oss helt frivillig???

Skrevet

Det er nå strengt tatt kroppen din som tvinger deg til å føde da:) Dersom sykehuset gjør jobben sin er det legen som evt tar den avgjørelsen, men de hører jo på hva du ønsker. Setefødsel er jo ingen drøm, men det er heller ikke keisersnitt altså. Jeg har hatt keisersnitt og jeg ville aldri inrømt det med nick eller navn, men fy flate som jeg angret på det. Magen er ødelagt for livet, jeg var tilnærmet funksjonshemmet i 6 uker og deretter hadde jeg mye vondt...

Skrevet

Hei du 15.12 over. Frykten for fødsel er en mye større kraft for meg en fødekraften.Faktisk så stor at fødselen stoppet opp. Og ja det var kun derfor. Så for alle er det ikke slik som for deg;-) Vi er alle forskjellige.

Kjære HI jeg er ikke forkjemper for ks eller noe annet, men jeg brenner veldig for at kvinner skal få en så god fødselsopplevelse som mulig, og de beste forholdene for ewn god barselstid.

Om du har fått avslag på KS på KK, kan du desverre bare glemme Voss, for de ligger under helse bergen og har ikke muliget til å overprøve KK. OM man vil ha KS eller andre tilrettelegginger gjelder det å ta kontakt med Voss først og få sin første vurdering derfra, da kan de innvilge KS.

Jeg er desverre redd de kan tvinge deg til å føde vaginalt ved KK om de har bestemt seg for det. Alternativet er å reise sørover til stord eller noe annet som ikke er innenfor helsebergen for en vurdering der. Evt kan du få time til vurdering på kk og okkupere kontoret til overlegen og nekte å flytte deg til de føler deg hørt. Det er tøft og ikke særlig gøy, men kan hjelpe. Pass i så fall på å ha med en trygg og solid støttespiller som kjemper for deg. Og for all del få alt dere blir enig om skriftlig.

Om du selv lander på vaginal fødsel så er det slik at de er faktisk veldig flinke på kk, og de har all verdens kompetanse på huset om noe ikke går helt som det skal.

Vær og forberedt på at fødselen blir noe tøffere enn en som er rett vei, og jeg anbefaler å smøre/massere mellomkjøttet frem til fødsel for å gjøre huden mer elastisk! Varme kluter og en erfaren jordmor vil å redusere faren for fødselsskader.

Lykke til og stor klem fra meg!

Skrevet

Herregud, så mange sure svar HI har fått fra folk som ikke klarer å sette seg inn i problemstillingen i det hele tatt!!!

At "alle er født til å føde", "det burde man ha tenkt på før man ble gravid" etc er rent sludder. Alle er slett ikke skapt til å føde - heller ikke fysisk - og fødselsangst er en reell diagnose. Nå snakker jeg ikke om å være "litt redd", det er normalt, men å ha så enorm angst at det ødelegger hverdagen og svangerskapet. Jeg har vært der, jeg vet hvordan det er.

I dette tilfellet er det snakk om setefødsel. Det ER en risikofødsel, men går oftest bra. På førstegangsfødende måler man bekkenet før man tar avgjørelsen om kvinnen kan føde vaginalt eller ikke. Regner med dette har blitt gjort på deg? Terskelen for å avbryte fødselen og ta ks er også veldig lav ved en setefødsel. Mao er det ingen som vil tyne deg til siste slutt (noe jeg selv har prøvd) i håp om å få ut barnet "riktig vei", de vil avbryte fødselen og ta ks på et langt tidligere tidspunkt hvis ting ikke går den riktige veien.

Policy varierer noe fra sykehus til sykehus - de fleste steder vil mor ha en hel del å si ved seteleie (mange steder fritt valg), men noen steder pusher hardere på for å få vaginal fødsel. Du må snakke med legen på sykehuset hvor du skal føde, still spørsmål om alt du lurer på, og ikke gi deg før du får svar du er fornøyd med. Lykke til, uansett hva du velger.

Skrevet

Herregud, så mange sure svar HI har fått fra folk som ikke klarer å sette seg inn i problemstillingen i det hele tatt!!!

At "alle er født til å føde", "det burde man ha tenkt på før man ble gravid" etc er rent sludder. Alle er slett ikke skapt til å føde - heller ikke fysisk - og fødselsangst er en reell diagnose. Nå snakker jeg ikke om å være "litt redd", det er normalt, men å ha så enorm angst at det ødelegger hverdagen og svangerskapet. Jeg har vært der, jeg vet hvordan det er.

I dette tilfellet er det snakk om setefødsel. Det ER en risikofødsel, men går oftest bra. På førstegangsfødende måler man bekkenet før man tar avgjørelsen om kvinnen kan føde vaginalt eller ikke. Regner med dette har blitt gjort på deg? Terskelen for å avbryte fødselen og ta ks er også veldig lav ved en setefødsel. Mao er det ingen som vil tyne deg til siste slutt (noe jeg selv har prøvd) i håp om å få ut barnet "riktig vei", de vil avbryte fødselen og ta ks på et langt tidligere tidspunkt hvis ting ikke går den riktige veien.

Policy varierer noe fra sykehus til sykehus - de fleste steder vil mor ha en hel del å si ved seteleie (mange steder fritt valg), men noen steder pusher hardere på for å få vaginal fødsel. Du må snakke med legen på sykehuset hvor du skal føde, still spørsmål om alt du lurer på, og ikke gi deg før du får svar du er fornøyd med. Lykke til, uansett hva du velger.

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...