Gå til innhold

kan dei tvinge meg til og føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ungen min ligger i sete når jeg skal føde (skjer hvortid som helst)

kan dei tvinge meg til og føde da?

Jeg tørr rett og slett ikke det :(

Skal på ny UL på onsdag for å se hvordan han ligger nå, er 38 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja hva gjør du hvis ikke de innvilger keisersnitt da? Nekter ungen å komme ut??

Forklar de at du er redd for det, og kanskje hører de å deg,

Skrevet

tvinge og tvinge... haukeland f.eks. tror ikke på ks (det de sa til meg da min lå i sete), så de vil nok prøve å overbevise deg om at setefødsel er best.

Jeg skulle da føde i sete (ville ikke, men orket ikke dra til voss for ks), men min snudde seg siste uka helt av seg selv:)

Skrevet

Min baby lå i seteleie. Der var det fødselslegen som foreslo keisersnitt. Dette var rikshospitalet. Jeg skjønner på dialekten din at du kommer fra Vestlandet? Der tror jeg de er "føde for enhver pris..."

Du har fritt sykehusvalg. Det er din kropp!!

Blir så provosert over at noen mener man skal føde for enhver pris i Norge. I utlandet ville du blitt nektet vaginal fødsel ved seteleie, bla. nedover i Europa og USA. Men her i Norge skal alt være så fordømt "naturlig!"

Si til dem hva du vil, ikke gi deg!!

Skrevet

tenk i gamle dager da ikke keisersnitt eksisterte, da måtte dem føde enten de ville eller ikke.

Keisersnitt er en operasjon og jeg skjønner hvorfor leger prøver å overbevise om fødsel.

Seteleie er ikke noe tøffere fødsel enn normalt, legene vurderer bekkenet ditt og ut i fra dems vurderinger anbefaler de enten ks eller fødsel så hva med å stole på legene?

Skrevet

Du får keisersnitt om du har for lite bekken til å føde i seteleie.

Dersom du har stort nok bekken, så kan du jo føde vaginalt.

Skrevet

Men i Usa og "nedover i Europa" så er jo fødsel blitt så kunstig og sykehus-fiksert. Er det noe bedre da?

Fødsel er jo naturlig, og de aller aller fleste kan føde normalt. Hipp hurra for at me har keisersnitt når vanlig fødsel ikke er noe alternativ. Men det er det det burde være -en utveg for de som ikke kan føde normalt, og ikke det normale.

Skrevet

Ingen kan tvinges hvis man har en reel frykt for fødselen..

Jeg hadde en jævlig fødsel første gang, som førte til en svak fødselsdeprisjon en liten stund.. pga dette var jeg livredd for å føde når jeg ble gravid igjen, og sa ifra om dette tidlig. Sykehuset avslo meg blankt, men da ringte jeg fastlegen min og forklarte situasjonen... 5 min senere ringte sykehuset og beklaget, og sa at de skulle gi meg ks.

Jeg hadde aldri klart en vanlig fødsel en gang til, siden første var så ille.. (Sykehusets forklaring: Dramatisk fødsel)

Jeg ble lovt både det ene og det andre av smertestillende, men sånt kan man ikke forutse.. jeg ble jo lovt det under første fødsel også, men da fikk jeg ingenting pga alt som skjedde. Så sånne lovord hjalp ikke på...

Lykke til!

Skrevet

De vil vel først prøve andre ting for å snu babyen,før de lar deg få ks.

Min siste lå lenge i seteleie. Legen min anbefalte meg å stå/gå fremfor å sitte/ligge. Det hjalp og babyen snudde seg:-)

Opp å hopp jenta mi hehe

Skrevet

Fødsel skjer om du vil eller ei :-) Selm om du holder deg hjemme, kommer du i fødsel. Kanskje noe du burde ha tenkt på da du gkk hen og ble gravid. Om du menervaginal fødsel, vil det skje dersom det vurderes som det beste alternativet for mor og barn. Så vær glad du at menigmann ikke selv kan ta avgjørelser om hvordan helsearbeider skjøtter jobben sin. Dersom de gjør noe feil fordi de hører på deg, kan de få erstatningskrav på seg også.

Skrevet

Ikke hør på de hæslige svarene du får her. De fleste kvinner som har født vaginalt er veldig i forsvarsposisjon, og synes ikke at andrr kvinner skal få slippe når de måtte gjennom det. Sannheten er at mange av kvinnene som føder vaginalt i Norge ville valgt KS glatt hvis de bodde i f. eks USA.

Det er faktisk en del som skjønner problemet ditt, og kan gi deg råd. Du har noe du skulle sagt når det gjelder din egen kropp. Sånn er det ellers i helsevesenet, og innen fødselsomsorgen skal det ikke være noe annerledes. Problemet er at en høygravid kvinne er i en sårbar situasjon og stoler som regel blindt på autoriteter ( dvs leger). Dette utnyttes til en viss grad, og de forteller kvinnen hvordan ting skal være. Det du kan gjøre ( og dette forteller jeg ut i fra egen erfaring) er å bestemme deg på forhånd hvordan du ønsker å føde. Du må være ganske opplyst om ks hvis det er dette du ønsker og vise at du har reflektert over fordeler/ulemper en del. Du må aldri vise at du tviler eller er i posisjon til å bli overbevist til noe annet. Legene er fullt klar over at planlagt KS er like trygt som setefødsel, du må vise at du vet dette like godt som dem.

Bare spør hvis du lurer på noe mer. KS- forumet har noen gode støttepersoner når du er inne i kampen også. Lykke til!

Hilsen ei med ekstrem fødselsangst. Planlagt KS var det rette for meg.

Skrevet

Du vet jo hva du går til når du blir gravid. Fødsel er noe man må igjennom for å få barnet ut. Jeg ville aldri valgt ks, selv om jeg kanskje hadde gjort det hvis noen hadde spurt meg under de verste smertene ;-)

I ettertid er fødselen bare et godt minne. Og det er faktisk helt uforglemmelig det øyeblikket når babyen akkurat har kommet ut, og du får hun eller han opp til deg. Det er så mye du går glipp av om du velger ks.

Synes det er bare tull at folk skal ta ks fordi de er "redd for å føde"... Skjerp dere

Skrevet

Hadde prøvd på ks om jeg hadde hatt en i seteleie.

Jeg har født i hode- og seteleie syns for min del at seteleie var best, men for babyens del ville jeg prøvd å få ks.

Lykke til, håper du får ks.

Og legger til selv om du sikkert vet det, men skulle vannet gå så legg deg ned å ring føden/ambulanse.

Skrevet

Det jeg synes er dumt å argumentere med når det kommer til fødsel, er "Hva tror dere de gjorde før i tiden når det ikke var KS? Jo de fødte vaginalt!"

Vel, hvor mange døde før i tiden under fødsel? Tenkt på dét?

Jeg synes du burde bli hørt når det kommer til seteleie. Jeg forstår godt at du vil ha KS da, og jeg er en av de som har født vaginalt:-p

Skrevet

Nei, de kan ikke det. Du har rett til å være med å velge forløsningsmetode selv. Men du må være meget bestemt, og vise at vaginal fødsel ikke er et alternativ en gang.

Til deg som mener det er tull at man ikke skal få ks fordi man er redd for å føde, skjerp deg. Har du hørt om angst? Jeg har angst for fødsel, så jeg vet hva jeg snakker om. Min angst grunner i overgrep fra barndommen, og en voldsom panikk for å miste kontroll over smerter i underlivet. Jeg har bearbeidet hendelsene, men å føde kommer ikke på tale. Før det var avklart at jeg fikk ks, slet jeg med å sove, spise og kose meg med svangerskapet. Jeg blir fysisk dårlig av å høre om fødser, når jordmoren skulle gjennom "samtalen" med meg måtte jeg kaste opp. Fikk ks. Vaginal fødsel var aldri et alternativ, jeg hadde dratt til utlandet og betalt for ks hadde jeg ikke fått det i norge.

Skrevet

Før i tiden fødte alle hjemme også.

Barnedødligheten var høy, kan ikke sammenligne.

Mine tvillinger lå begge i sete da jeg nærmet meg termin, var aldri snakk om ks.

Ene snudde seg, og fødselen gikk greit.

Men, skjønner at du vil ha ks.

Vet om ei som fikk ks etter en traumatisk første fødsel etterfulgt av flere operasjoner.

Håper de hører på deg.

Skrevet

Total mangel på empati og innsikt finnes tydeligvis fortsatt når drt kommer til fødselsangst. Så synd.

Er du virkelig redd for å føde så har du rett på å bli hørt i ønsket ditt om KS. Du har en reell frykt og et reelt ønske om noe som angår dun egen kropp, og helsevesenet skal ta dette alvorlig. Men, som sagt før her, du må være bestemt fra første stund. Vise at du vet hva du vil og at du har tenkt lenge på det.

Jeg hadde fødselsangst som førstegangdfødende. Hadde vi levd for hundre år siden så ville jeg vært frivillig barnløs pga frykten min. Men legen min sa at fødselsangst ikke burde stoppe meg fordi KS er et reelt alternativ til vaginal fødsel for ei i min situasjon. Den holdningen har jeg møtt hele veien .

Derfor blir jeg forferdet og litt skremt av disse 'skjerp dere' -holdningene som finnes. Jeg håper ikke dere som sier sånt har noen som helst slags jobb der dere må forholde dere til folk som har problemer. Fordi dere mangler mye når det kommer til empati og kunnskap omkring angst. Skam dere.

Lykke til ,HI, jeg vet at du blir hørt bare du er bestemt!

Skrevet

Jeg ville på¨død og liv føde normalt , keisersnitt var noe veldig skummelt som jeg ikke ville oppleve.

Da jeg skulle føde, så gikk alt bra frem til babyen skulle ut. Da satt babyen fast og de prøvde med vakum og tang.

Da spurte jeg faktisk om jeg kunne få keisersnitt, siden de holdt på så lenge og ingenting hjalp.

Men jeg var på ett sykehus der alt skal være så naturlig hele tiden, så de ville prøve litt til.

Etter dem hadde holdt på en god stund, så var det vaktskifte. Da kom en annen lege som kunne en type tang. Og de fikk ut hodet til babyen, men skuldrene satt fast. Da mistet de fosterlyden og de måtte inn for å hente han. Jeg fikk en stor stjernekikker gutt på over 4,3 kg.

Han pustet ikke da han kom og de måtte gjennopplive ham. Han måtte også ligge på intensiven de første døgna, for man viste ikke hvor stor skade skuldrene hans hadde fått.

Vi hadde flaks, men vet om andre som ikke har vært så heldige.

Det jeg vil frem til er at keisersnitt er ikke noe dårlig løsning når man skjønner at det kan bli komplisert. Hvorfor skal man på død og liv føde naturlig, når man har ett alternativ?

Greit nok at man ikke tok keisersnitt for mange år siden, men da var det også flere babyer og mammaer som døde. Slik behover det ikke å være nå.

Så prat med sykehuset og prøv å få til å få keisersnitt, hvis det er det du føler blir rett. Masse lykke til med fødsel :o)

Skrevet

En setefødsel er en risikofødsel!

Kan ikke sammenlignde det med en helt vanlig problemfri fødsel, nå får dere gi dere.

Jeg har født vaginalt og hatt hastesnitt selv, jeg syntes det var helt pyton med snitt og ville aldri valgt det om jeg ikke måtte. Men hadde barnet mitt ligget med rompa ned hadde det blitt snitt!

Hvor stort er barnet ditt da? De fleste sykehus har en omtrentlig grense for når et er greit å føde vaginalt ved seteleie. På sykehuset her er det 4 kilo, estimerer de barnet til større enn det anbefaler de snitt. Har mor et normalt bekken og barnet ligger ann til å bli under 4 kilo vil de gjerne at man prøver en vaginal fødsel. Da får man automatisk epidural i tilfelle det utvikler seg til et hastesnitt. Men de tvinger ingen med barnet i seteleie til å føde vaginalt, mammaen har det siste valget på dette sykehuset.

Har ei venninne som fødte sitt tredje barn i seteleie og det gikk kjempefint, ifølge henne den mest problemfrie og beste fødselen (hun hadde jo epidural hele tiden). Så en setefødsel trenger ikke være nor problem i det hele tatt, men ta en ærlig prat med legen. Spør om skikkelige svar på hva risikoen er, hvor stor sjansen er for at det ender i hastesnitt om du prøver vaginalt osv. Om du fremdeles mener du ikke tør prøve vaginalt spør du legen om han kan garantere at en setefødsel går bra, at det ikke er noen forhøyet risiko, og om han er villig til å ta den sjansen med barnets liv. Han kan ikke garantere deg noen ting, og det er da du ydmykt men bestemt sier at du ikke tør ta sjansen, du vil veldig gjerne ha keisersnitt.

Lykke til!

Skrevet

Jeg skjønner ikk hvorfor KS har blitt så glorifisert den siste tiden.. Det er en grunn for at leger, jordmødre og ALLE med viten for faget mener det er best å føde vanlig!!! Selvsakt kan det skje uforutsette ting under en fødsel. Men sjansen er mye større for komplikasjoner både for mor og barn under et KS. Hva med alle de negative tingene med KS. Du får ikke barnet til deg umiddelbart slik som ved en vanlig fødsel. Du får ikke den umiddelbare kontakten og nærheten til barnet ditt. Rehabiliteringen etter KS tar MYE lenger tid enn ved vanlig fødsel, hvor de fleste er på beina og "glemt" smerten etter bare noen timer. Hva med den gode nærheten man får til mannen sin når man går igjennom noe så vakkert og spesielt som det en fødsel er. Å hvis man har eldre barn hjemme, så må mansi til dem at desverre kan ikke mamma løfte deg på 6 uker... BARE den nye babyen.

Selv er jeg ei lita dame på 1.53 med lite bekken... Legene var i tvil nar jeg skulle ha nr 1. Men vi valgteå gå for normal fødsel etter rønken av bekken. Det ble en strabasiøs fødsel, som endte med vakum. Men det var aldri snakk om at det var fare for liv eller helse. Med nr 2 fikk jeg velge. Jeg valgte igjen normal fødsel som nok engang endte med vakum... Jeg har 2 nydelige og friske barn, jeg er langt fra traumatisert til tross for enorme smerter. Jeg er bare lykkelig for å ha fått oppleve det magiske og den helt fantastiske følelsen når nurket kom på magen.

Når det er sakt så viljeg fortelle om ei veninne om fikk komplikasjoner under KS... Når de begynte å skjære, viste det seg at hun hadde fått for lite spinal og kjente alt de gjorde.... Smerten var så norm at hun besvimte... Mannen hennes ble kastet ut og det ble dramatisk. De fikk henne tilbake til bevisthet og ga henne mer spinal... Dette endte med at hun ikke fikk igjen følelsen skikkelig i beina på to dager....

Skrevet

Den vanligste forløsningsmetoden blant de som jobber på føde/barnselavdeling er KS. Når de måler risikoen for KS, tar de med både akutt KS og planlagt KS. Akutt er risikabelt, planlagt KS er trygt.

Skrevet

Da jeg fødte mitt førstebarn, lå ei jente på min alder (begynnelsen av 20 åra) i fødestua med sidenav og fødte tvillinger hvor den ene lå i seteleie... Hun sa etterpå at hun ikke merket forskjell på hodet og setet smertemessig... Det kommer nok an på hvor stor babyen din er. Om sykehuset anbefaler deg å føde, hadde jeg gjort det. I stedet for å stresse masse med dette, hadde jeg heller konsentrert meg om å bygge opp under å få en god fødsel. teknikker til å slappe av og tenkt igjennom hvordan du vil ha fødselen din - ikke hvordan du ikke vil ha den. Om det viser seg at du ikke kan føde selv, får du heller forholde deg til det. Jeg har født to barn uten smertestillende og jeg syns med hånda på hjertet at omgangssyken er myyyye værre....

Skrevet

Er kansje en grunn til at de fleste andre land tilbyr ks ved seteleie?

Ikke sagt at Norge er best.

Fødte i sete jeg, var bedre enn hode, men fikk ikke babyen på brystet.

Han kom ut helt blå/grå uten liv de løp avgårde med han, kom inn til meg ca 20 min senere da var han fin.

Men, de minuttene var grusomme.

Skal du ha ks må du nok være litt tøff og kreve litt, og du har dårlig tid.

Lykke til.

Skrevet

Selv om KS har blitt mer vanlig, vil ikke det si at JM, gynekologer og leger annbefaler det fordi!!!! De anbefaler normal fødsel.... HERREGUD ve er jo SKAPT for å føde barn!!!! Er det bare en gjeng med pingler der ute eller... De fleste gruer seg til fødsel og synes det er litt skummelt, men når alt er over så glemmer man fort!!!!!

Må jo tenke på de andre negative sidene Også da, som nevnt over her!!!!

Skrevet

Kjære hi, håper du får ditt ønske, men om det ikke skjer så krev å få epidural!!

Skulle det gå til haste ks så sparer du litt tid der, eller om de må dra babyen ut som de måtte med meg, kunne ikke gjort det uten epidural.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...