Gå til innhold

Kjøre med sommerdekk nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo uforsvarlig og fryktelig dumt... Men jeg måtte gjøre det imorges for å få levert i barnehagen. Snegla meg avgårde i 30km/t... Kjørte litt over halvveis også gikk vi derfra. Jeg kom meg både dit og hjem, men likte det ikke!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvis du kom deg hjem igjen, hvorfor måtte du i barnehagen da?

Personlig syns jeg det er fullstendig uforsvarlig å sette egen og andres sikkerhet i fare på den måten... Mener at bare de som absolutt MÅ bør kjøre med sommerdekk... De kunne kanskje heller tatt en taxi om det er så viktig?

Snøen har jo vært meldt noen dager, så alle burde ha klart å lagt om til vinterdekk nå...

Skrevet

Jeg hadde ikke kjørt på sommerdekk nå. Og iallfall ikke med barn i bilen! Husk at du har ansvar for din egen, barnets og ikke minst for andre traffikanters (også de myke) sikkerhet.

Kjør etter forholdene og la bilen stå når været sier "vinter" og bilen enda har "sommertøflene" på!

Skrevet

Måtte få levert i barnehagen.

Skrevet

Hvorfor måtte barna i banehagen når du likevel er hjemme å sitter på dib??

Skrevet

Av grunner du ikke trenger å vite.

Skrevet

De håper jeg er innmari gode, siden du utsetter både deg selv, dine barn og alle andre for unødvendig fare!!

Skrevet

Du sier selv at det er uforsvarlig og dumt, noe du har helt rett i, allikevel valgte du å gjøre det. Hvordan i all verden argumenterte med deg selv for å komme fram til konklusjonen om at det var greit å gjøre det allikevel?

Og om dere klarte å gå halve veien, kunne dere ikke da ha klart å gå hele?

Jeg blir sint av folk som tar slike valg, og kjører på sommerdekk på vinterføre. En annen som konkluderte som deg, at sommerdekk duger på glatta fordi han "måtte" noe, drepte tanta mi!

Skrevet

Ville nok ikke kjørt tidlig på morgenen ihvertfall. I dag var det jo kjempe glatt.

Utpå dagen er det sikkert OK, men vill eskiftet dekk ASAP hvis jeg var deg :)

Skrevet

Har fri i dag fordi jeg jobber turnus. Hadde egentlig tenkt å sende snuppa i bhg noen timer i dag for å få gjort unna div greier og noe husabeid uten å ha ungen rundt bena, men den planen gikk i vasken! Turte rett og slett ikke å sette meg i bilen i dag. Jeg har vært treig og bilen har ikke vintersko på.

Blir heller klesvask og Drømmehagen i sofaen under dyna sammen med snupps. =)

Nei, det kaoset som er i Oslo etter de første snøfallene vil hvertfall ikke jeg bidra til!

Skrevet

idioti. Det har vært varslet snø lenge, så muligheten for å få skiftet i tide har absolutt vært til stede!

Det finnes jo også muligheter for å gå....

Skrevet

Mange "jeggjøraldrinoegaltjeg"-mennesker her i dag ser jeg. Teenk så grusomt å sende barna i barnehagen når en har fri (?)! Kanskje hun skal til lege el. Kanskje hun har en baby med kolikk, Gud vet, ikke dere ihvertfall.

Skrevet

Du har hatt minst 2-3 dager på deg til å slifte dekk siden de meldte dette snøfallet for flere dager siden!

Likevel kjører du rundt på sommerdekk?

Jeg kjørte til jobb på sommerdekk i går jeg også, da var det sol og bar asfalt. Men hadde jo sett værmeldingen så jeg hadde vintersko og votter i bilen, da jeg så føret når jeg var ferdig på jobb lot jeg bilen stå å gikk hjem (er drøye 4 km). Jeg kan vente med å skifte dekk til første snøen kommer nettopp fordi jeg KAN bruke beina og la bilen stå til vinterdekkene er på.

Om du ikke har den muligheten skifter du dekk i god til før snøen kommer, så enkelt er det faktisk!

Synes du var villig til å ofre vel mye for noen timer barnefri i dag altså. Du kunne gått med vogn eller akebrett, du kunne ringt en taxi eller du kunne hatt ungene hjemme. Man risikerer ikke egne barns for ikke å snakke om andres barn sikkerhet ved å kjøre på sommerdekk, punktum!

Skrevet

Du tok ikke poenget helt, du?

Vi andre skjønner ikke at noe er så viktig at man risikerer liv og helse for seg selv, barna og andre trafikanter for å levere barna i barnehagen.

Skrevet

Ok du har rett. Hun har gjort noe utilgivelig, på linje med drap og voldtekt. La oss være glade for at hun (og tusener andre syndre) overlevde i dag.Eller skal vi steine henne?

Skrevet

Takk snille du 10:56.

Jeg ville normalt IKKE ha kjørt med sommerdekk. Har vært fortvilet helt siden jeg sto opp idag og så det lå snø, og har grått noen tårer nå over deres fordømmende svar. Jeg kunne gått hele veien, ja, men det er langt å gå, og de små ville ikke orket hele veien. Orker ikke forklare og forsvare meg og fortelle hele historien her.

Skrevet

BUHU!

Når du VELGER å gjøre dumme og potensielt farlige ting, så bør du ikke forvente at folk klapper deg på kinnet og trøster deg.

Bruk energi på å lære noe av dette istedenfor å synes synd på deg selv fordi damene på dib er så slemme...

Skrevet

og bare for å ha sagt det, at du leverer barna i barnehagen på en fridag reagerer jeg ikke på i det hele tatt, det gjør jeg også en gang i uken faktisk..

Det jeg reagerer på er at du kjører på sommerdekk, du kunne ringt en taxi, bedt om hjelp fra venner eller familie, skiftet dekk for mange dager siden osv osv.

Man kjører ikke på sommerdekk etter at snøen har kommet, ikke rart det blir fullstendig kaos på veiene ved det første snøfallet når folk ikke kan forberede seg bedre på vinteren.

Skrevet

Ingen årsak, skulle bare mangle:-)

Skrevet

Å kjøre med sommerdekk nå er ren egoisme uansett hvorfor en måtte ut.

Kan en ikke holde seg hjemme til vinterdekkene er på finnes det både taxi og buss som når de fleste her i landet.

Skrevet

Så lenge du kjørte sent og har gode sommerdekk (altså ikke veldig slitte) er det ikke noe problem.

Jeg kjører ofte lenge på sommerdekk selv,og har ingen problemer med det. Aldri vært i grøfta engang. Sliter litt med fremkomligheten når det er 50 cm brøytekanter,men det går det og.

Så lenge man kan kjøre går det helt fint.

Og til alle dere som nå klikker i vinkler over dette utsagnet- eneste forskjell på de fleste piggfrie vinterdekk og sommerdekk er mønsterdybden. Når dekkene er spjuknye.

Skrevet

Er det ingen andre med småbarn i nærheten som kunne levert for deg også?

Hvis man ikke er skodd for forholdene synes jeg det er trist å tenke at "det går sikkert bra". Kjørte til byen selv forleden (på vinterdekk ja!), og det sto nok av disse smartingene i grøftekantene langsmed veien. Det sliter på samfunnet (som må bruke så himla mye ressurser på å dra folk opp av grøfta, evt få folk på sykehus), det sliter på andre trafikanter, og ikke minst er det forferdelig uansvarlig overfor resten av menneskene i nærheten! Og helt unødvendig, hvis man følger litt med på værmeldingen (og tenker på det faktum at vi tross alt snart er i november). Vinteren bør ikke komme som noe sjokk på oss, vi får den tross alt på besøk hvert eneste år!

Jeg vil ikke angripe deg personlig, HI, jeg kjenner ikke dine grunner til å kjøre på sommerdekk denne dagen (selv om jeg håper det var en forferdelig krise som gjorde at du tok denne beslutningen). Men det som plager meg mest er at det virker som om de som kjører på sommerdekk ikke tenker på at det ikke er bare seg selv de utsetter for fare. Minst like farlig er det for alle rundt når de ikke klarer svingen, eller stoppen, eller hva det skulle være. Skummelt er det!! Og det verste er at selv nå, to dager etter frosten kom hvor vi bor, kjører folk rundt på sommerdekk, fordi de "Ikke har hatt tid til å skifte"!!!! Sånne folk skulle vært bura inne!

Skrevet

Der tar du feil. Gummiblandingen er annerledes i sommer og vinterdekk. Sommerdekk blir harde i kulde og gir et mye dårligere veigrep.

"Hovedforskjellene ligger i dekkets evne til å håndtere underlag og temperatur på riktig måte. Et sommerdekk er laget av en gummiblanding som oppfører seg ”riktig” i temperaturer fra null grader og opp. Et vinterdekk er laget for kalde og lave temperaturer.

Gummiblanding laget for sommertemperaturer blir gjerne steinhard og livsfarlig glatt på vinterføre mens den ”suger” seg fast til underlaget når det er varmt. Et vinterdekk fungerer akkurat tilsvarende - på vinterføre. Dekkenes evne til å drenere bort vann for å unngå vannplaning eller til å få feste på snø og is er også spesialtilpasset sesongene."

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5204784

Han som kjørte ihjel tanta mi for noen år siden sa også o avhør at han hadde kjørt på sommerdekk på glatta i mange år, og at det hadde alltid gått bra...inntil han fikk en sleng og kom over i feil kjørebane. Tanta mi døde på stedet, han fikk et blåmerke etter sikkerhetsbeltet.

Skrevet

Så forklar meg hvorfor det står så mange flere i grøfta på starten av vinteren når folk ikke har fått lagt om, i forhold til en uke senere når alle har fått rota seg til det?

Selv kjører jeg på piggdekk, og regner med at når jeg får problemer på veier med underkjølt regn så må det være umulig å styre en bil med sommerdekk. Er du villig til å risikere andres liv fordi DU ikke gidder å legge om?

Hvis du kjører på sommerdekk med god samvittighet burde du vært fratatt lappen! Selv om det går bra en gang - selv om det går bra 100 ganger - så håper jeg for guds skyld at den dagen det glipper for deg går det kun utover deg selv.

Og gå nå i alle fall ikke rundt å reklamer med at "sommerdekk er like som vinterdekk"! Har du i det hele tatt sett på de to forskjellige dekktypene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...