Gå til innhold

Facebook status...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser det er noen av vennene mine på facbook som har publisert denne statusen:

 

er du klar over - at her i landet har vi barn som går til sengs uten å

spise? Eldre går uten medisiner, legetilsyn og sykehjemsplasser. Psykisk

syke er uten behandlingstilbud. Mens vi donerer milliarder av kroner

til andre land, i stedet for å hjelpe våre egne først! En skam, spør du

meg. 99% av dere vil ikke ha mot til å kopiere og bruke denne

teksten, vi nordmenn skal være politisk korrekte! Tør du?

 

Jeg synes det er helt forferdelig at noen som bor i verdens rikeste land kan si noe sånt!! ærlig talt!! Selvfølgelig er mye som kunne vært bedre her også men ærlig talt da, vi har det da myyyyyyye bedre enn sultrammede i Afrika.

Jeg har så lyst til å skrive en staus selv som et motargument til dette men klarer ikke å formulere det godt nok. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den statusen er så gammel og har gått på sirk. lenge. Alle kan "klipp og lim", men å tenke selv er langt vanskeligere...

 

Og ja, jeg er enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er faktisk litt viktig. Jeg er enig i at statusen er teit - men det gjøres veldig lite for dette eldrearbeidet og barn i norge rammet av fattigdom. Fattigdommen er ikke "reell" fordi man får sosialhjelp - et "minimum" - problemet er bare at disse menneskene havner NEDERST ved bordet.

La oss si man har 5000 utbetalt fra sosialen, en familie på 5. Disse barna legger seg nok ikke helt uten mat, men kanskje med en kjip tørr skalk til 5.50 fra Rema. Og de har nok klær - men det er ikke de fineste. Dette utgjør ofte et problem fordi opplevd fattigdom er akkurat det samme som "ekte" fattigdom. Ja, de får mat og klær men de har det fælt - de har ikke det samme som vennene, de føler seg underlegne fordi de ikke kan få disse tingene. De bor kanskje et sted med mugg og de har astma men foreldrene har ikke råd til å flytte. Samme med eldreomsorgen som alltid snakkes om at skal oppjusteres men som aldri skjer. Dette er faktisk ting som er viktige de også.

 

Vi kunne nok med fordel gitt litt mindre til andre land og også virkelig satt igang noe eget her hjemme - Norge trenger ikke være verdens store beskytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør andre fattige lands lidelser det mer rettferdig at barn i et av "verdens rikeste land" faktisk lever på og under fattigdomsgrensa og faktisk må gå sultne til sengs?

Det er noe som heter å spare seg til fant. Hadde det vært en olympisk gren ville den norske stat tatt gullmedalje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. At "verdens rikeste land" ikke kan hjelpe sine egne, spesielt de som har brukt hele sitt liv til å putte penger inn i "felleskassa", er en skikkelig uting.

 

2. Når skal folk begynne å innse at "bidrag" til fattige land ofte havner i lommebøkene til diktatører og andre som sørger for at disse land foreblir fattig og jævlig? Det hjelper heller ikke befolkningen i Afrika (og husk at Afrika er ganske svær) å bli behandlet som "stakkars som aldri kan klare seg selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt tro at noen barn MÅ gå sultne til sengs i Norge jeg da. Da er det vel noe galt med foreldrene. Forskjell på de som lever i slum og virkelig ikke har NOENTING!

Her fins frelsesarmeen og lignende som hjelper, sånt finnes ikke i skikkelig fattige land, syns ærlig talt enkelte her til lands burde bo litt i andre land for å kunne fatte hvor utrolig heldige vi er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også MYE korrupsjon i hjelpeorganisaasjoner. Kjenner ei som jobbet i en og til slutt ga seg og skiftet karriere fordi hun ble så lei korrupsjonen.

 

Det er stort interesse for at de fattige og sultne blir det for alltid, fordi da har disse organisasjonene eksistensgrunnlag og penger som strømmer inn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk veldig enig med deg som sier bifraget havner i lommebøkene til lederen for landet og egentlig bare koker bort i kålen, det sier seg vel selv for det blir jo aldri bedre selv etter alle pengene de får.

Synes Bono har godt argument med å gi de penger til maskiner og utsyr til å klare seg selv og skaffe seg jobber og at det er det de trenger hjelp til

Men for meg er det bare så ufattelig sneversynt å si at vi som har så mye penger ikke skal hjelpe.

Babyer og barn kan bare dø i grøftekanter vi bryr oss ikke fordi Kari må ligge på gangen på pleiehjemmet og lille Per må spise tørt brød, vi bor i verdens rikeste land men ikke søren om noen her skal ha det sånn, sorry lille barn du er ikke like mye verdt som lille Per.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Hva sier det om deg som ikke innser at det er i det minste et SNEV av sannhet i den? At du er blitt beskyttet og har vært heldig å ikke få observere eller oppleve å ha det vanskelig? Født med sølvskje i munnen?

Er mer stupid å benekte sannheten om hvordan mange har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De barna som blir reddet er bare symbolske og del av drittsekkspillet til de såkalte hjelpeorganisasjonene. Hva med alle de som IKKE får hjelp? Det er vel bare en tiendedels promille som får hjelp av totalt antall som kunne trengt hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her,

 

Jeg har ikke vokst opp i noe rikdom, mine foreldre hadde veldig dårlig råd da jeg vokste opp og vi hadde alltid mat selv om det ikke alltid var det vi hadde lyst på for vi hadde ikke råd og ikke kunne vi spise oss stapp mette, men dette var mye pga litt dårlig proriteringer fra mine foreldre...

De har god råd den dag i dag og jeg bor i utlandet for tiden men lengter etter å komme hjem igjen. Bor i et land hvor ting ikke er som i Norge,

jeg kan nok innrømme at jeg er født med sølvskje i munnen og det er fordi jeg er fra Norge.

Prøv å bo litt i andre land så forstår du hvor bra vi har det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for noe sludder. Her snakker vi hjernedød tolkning på høyt nivå.

 

Lær deg litt om samfunnsøkonomi, årsak og konsekvens, forpliktelser og globale forhold før du hopper på FrP-populistiske utsagn med liten rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke bo i andre land for å skjønne at andre har det verre. Men det som gjør hele den logikken urimelig er jo at andre land har ikke samme mulighet som Norge til å ta vare på sine egne!

Regjeringen prioriterer litt sånn som foreldrene dine. Og da er det vi, "barna" til regjeringen, som må betale prisen.

Det gjelder ikke bare fattigdomsgrensa, men også nedleggelse av sykehusavdelinger som er viktige, mangel på satsing i skoler og barnehage, og for å ikke snakke om den skammelige eldreomsorgen!

 

Norge har god mulighet til å gjøre noe med det om de bare prioritere annerledes, i motsetning til for eksempel Afrika. Men staten VELGER å kaste ut penger i et endeløst hull uten noen effekt på bekostning av de tingene som burde vært utbedret på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva har de som har minst gjort for å fortjene å bli oversett av staten? Og hva gjør egentlig staten for å hjelpe dem? Og ikke kom her og si NAV, for de gjør jo ingenting i forhold til jobb osv. Sender folk uten utdanning på jobbsøkerkurs, fordi datakurset er for de litt mer avanserte, og kan ikke gi dem lastebillappen selv om de har klasse B fra før, for de har ingen garanti for at de faktisk kommer til å bruke den til noe, og ikke kan de være med og hjelpe til med vanlig skole fordi det er det man har lånekassen til, selv om en har hatt så dårlig råd at en har fått betalingsanmerkning pga høy strømregning som en ikke hadde råd til i vintersesongen ++++

Det er bare noen av de dumme unnskyldningene folk jeg kjenner har fått fra NAV når det kommer til akkurat det. Så hva gjør egentlig staten for å hjelpe sine egne i slike tilfeller? Og hva er det som gjør at du kan rettferdiggjøre at slikt skjer og går ut over barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden skal staten betale fordi du aldri tok deg utdanning da? Hvorfor skal staten betale fordi du ikke klarer å styre økonimien din??? Hvis man ikke har så god råd så kan man ikke bo i store hus da det er sånn det funker, det handler litt om å ta litt ansvar for seg selv også.

rettfredigjøre at det går utover et barn sier du, men kan du fortelle meg hvordan du rettferdigjør at barn dør i andre land??

 

Nei stakkars lille rike pike...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, hva er galt med deg? Rettferdiggjøre at slikt skjer mot barn, er du full? Hvorfor skal jeg rettferdiggjøre det i det hele tatt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes statusen HI la inn er stupid, men det er en realitet at det lever barn under fattigdomsgrensen i Norge. De går sultne til sengs ofte, til tross veldedighet. Fattigdom avler fattigdom, og den øker etterhvert som tiden går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du,det finnes faktisk barn som må gå sultne til sengs i Norge,som går sultne til skolen,og ikke har med matpakke,fordi det ikke finnes mat i hjemmet.Jeg kjenner noen...

Kan ikke skrive noe mer om det,pga fare for gjenkjennelse,men at barn har det sånn i et av verdens rikeste land,er ikke noe annet enn skammelig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er du klar over, at Norge er et av verdens rikeste land? At man her i landet har støtteordninger som hjelper når man er syk, arbeidsledig, utviklingshemmet, foreldreløs, gammel, gravid, har småbarn, er under utdanning, er aleneforeldre, er alkoholiker, er rusmisbruker, er skadet eller generelt bare fattig?

Mens barn i andre land blir født helt uten penger, med syke foreldre som dør innen kort tid, og de må ta se av hverandre og håpe på å overleve morgendagen, mens de blir ignorert av andre fordi samfunnet rundt har nok med å ta seg av seg selv?

Mennesker i et av verdens rikeste land sitter å syter på facebook med laptopene deres i et trygt hjem, med mat i kjøleskapet, over at naboene ikke har nok penger til ei flaske Imsdal, mens små barn i andre land går flere mil for å hente skittent vann de blir syke av.

Og disse menneskene i et av verdens rikeste land unner ikke disse stakkars menneskene penger slik at de kan bygge en vannkran, ei skole, et sykehus, slik at de får litt HÅP for fremtiden!

En SKAM spør du meg! 99% av dere vil ikke ha mot til å kopiere og bruke denne teksten, vi nordmenn skal være politisk korrekte! Tør du?"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det alltid være sånn at dersom man prioriterer egen befolkning først, betyr at man ikke bryr seg om "stakkars fattige" i andre land?

 

Er du klar over at ikke alle kan få millionlønn?

 

Hva med de eldre som har betalt skatt hele sitt liv men har ikke hatt en sånn glamorøs jobb med høy lønn? Skal de straffes for å ikke ha satset på status? Norge trenger folk som gjør drittjobbene óg. Eller er disse bare for "stakkars asylsøkere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at det var meg? NEI! Men vet du hva? Det er faktisk mange som ikke har fått sjansen til det, pga foreldres dårlige økonomi, at de har vært syke i ung alder osv osv.

Staten har en plikt til å hjelpe de som trenger det, og det gjør de ikke når de overser det faktum at barn i Norge lever under minstegrensen for hva som er akseptabelt. Og det trenger ikke være snakk om et gigantisk hus for at strømmen skal bli for dyr.

Jeg synes virkelig synd på deg som aldri har hatt muligheten til å se at andre NORDMENN faktisk kan lide uten at de selv har gjort noe grusomt for å forårsake det selv. At du tydeligvis har vært beskyttet har gjort deg trangsynt uten evne til å løfte blikket opp fra din egen situasjon.

 

Og nei, det er fremdeles ikke snakk om meg, men jeg kjenner folk i alle mulige situasjoner. Det gjør utvilsomt ikke du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste land som gjør ting riktig i Afrika for tiden, er Kina. Investeringer som fører til jobber, verdiskapninger. Og selvfølgelig stenger Norge og resten av vesten dørene når det gjelder en markedsplass for afrikanske goder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...