Gå til innhold

Jeg liker ikke...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde rødt hår som liten. Jeg ble mobbet for det. Spaghettihår, tomathue er bare et par eksempler på hva jeg fikk av kallenavn. Fikk kommentarer som "har du slått hodet ditt? Ser ut som du har blødd nedover hele håret!".

Så jo, barn kan bli mobbet for hårfarge. Hvor det kom fra vet jeg ikke, for jeg skilte meg jo ikke ut på noen annen måte. Etter en stund med slik mobbing fikk jeg dårlig selvtillit og lukket meg inne. Ville ikke ha noe kontakt med de andre medelevene pga det. Hadde selvfølgelig noen venner på skolen som ikke mobbet, men hva hjelper vel det?

Så snart jeg hadde mulighet farget jeg håret. Skikkelig platinablond bleiking. Når det vokste ut igjen så var det så mange rare farger innimellom at jeg er nødt til å farge det konstant. Heldigvis egentlig, for jeg lærte meg å hate håret mitt allerede i første/andre klasse.

 

Så ikke kom her og legg din jobb som lærer til grunn for din oppfatning av denne saken, det skjer garantert uten at du har fått det med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går an å ha meninger UTEN å lære barna det vel?

 

Om jeg sier at syltynne mennesker ser fæle ut så ser dere ikke ned på meg vel? Antakeligvis fordi jeg da indirekte taler varmt for valker og skikkelig smellfeite folk etter deres ører....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud skal man være nødt til å kontakte språkpedagog før man poster et innlegg her på dib eller?

 

HI har brukt formuleringen "liker ikke" som mange av dere henger dere helt opp i uten å se helheten i innlegget. Hvis dere leser resten så står det helt tydlig at det går på den ytre faktoren: "stygt" og "turn off". Dere kan ikke plukke et ord ut av sammenhengen på den måten og dermed gjøre innlegget til noe helt annet.

 

Det står faktisk ingenting om den indre faktoren og hvordan disse personene er som mennesker.

 

Vi har vel alle våre preferanser når det kommer til andre folks ytre?

 

Er dere alle så skinnhellige som man kan få inntrykk av, eller er dere bare en gjeng kverrulanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på folk som HI som ikkje klarar å sjå forbi ytre ting, som feks hårfarge, føflekkar og sminke. Håpar ikkje du jobbar med menneske for å seie det slik. Har mange gonger vorte overraska over kva som bur i menneske som ein i utgangspunktet ikkje syntes verka så tiltalande, når ein berre legg fordommane til side og tek seg tid til å bli kjend.

Synes det var eit smaklaust innlegg, og gjev meg ikkje så positivt bilete av HI, sjølv om hårfarge, sminke og øyrevoks skulle vere på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg liker ikke mørkhudede...jeg syntes det er turn off.

 

 

 

 

 

 

Neida, syntes ikke det. Men føler egentlig det blir helt det samme som å si at man ikke liker mennesker med rødt hår. Bare at det er mindre politisk korrekt å si at man ikke liker mørkhudede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

09:51 og andre med div. sammenligninger.

 

Ytringer som:

 

jeg liker sommer bedre enn vinter, jeg liker tykke bedre enn tynne eller jeg liker mørkhudede bedre enn bleikinger

 

er ikke det samme som:

 

jeg liker vinter bedre enn sommer, jeg liker tynne bedre enn tykke, jeg liker hvite bedre enn svarte. Eller jeg liker brunetter bedre enn rødtopper.

 

Fordi befolkningsgruppen "tynne", "hvite", "brunetter" osv ikke er en gruppe mennesker som gjennom tidene har opplevd å bli mobbet, trakasert, diskriminert eller hetset på grunn av sin egenskap som tynn, eller hvit eller brunette.

 

Så kan man sikkert finne eksempler på at noen tynne synes de får mange kommentarer på at de er for tynne, eller at noen hvite synes de får kommentarer på at de er for bleike osv. Men poenget er at de har aldri blitt behandlet som en "mindreverdig" gruppe i samfunnet som følge av sitt utseende.

 

Så kan man selvfølgelig diskuter hvor rødhårede befinner seg blant disse. Men historisk så har det vært en tendens til å rakke ned på de med rødt hår. I middelalderen ble rødhårede kvinner brent på bålet, barn ble satt ut i skogen,. I våre dager er det mer rødt hår og fregner, sinna når det regner og holdninger til rødt hår generelt som ikke kan sammenlignes med holdninger til for eksempel brunetter. Ja, HI sitt innlegg taler jo for seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her :-D

 

punk 1) Nei jeg er ikke rasist

 

punkt 2) Jeg syns rødt hår er turn off på begge kjønn uansett alder. Jeg har likevel kjempe gode venner med rødt hår. Noen liker ikke lave menn, andre liker ikke tjukke mennesker. Jeg liker ikke rødt hår.

 

punkt 3) Nei jeg sier ikke de tingene til barnet mitt, for dette er hva jeg ikke liker og ikke tenner på. Alle mennesker har sine egne meninger og liker forskjellige ting.

 

punkt 4) jeg har krøller, mange som ikke liker det, jeg ble ertet pga de en gang i tiden men jeg elsker krøllene mine for det :-D

 

punkt 5) nei jeg er ikke 14 :-) Da må du gjøre litt matte og plusse 14 med 13 :-)

 

Hvis noen av dere har et så stor problem pga de tinge jeg ikke liker så ikke les da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her :-)

 

til 10:01

 

Må nok skuffe deg der, for ja jeg jobber med mennesker og jeg jobber veldig tett inntil mennesker.

 

Men mine turns on /off har ikke noe med jobben min å gjøre.

 

 

Og til dere andre, jeg liker meg selv veldig godt, akkurat slik jeg er. Men jeg er ikke redd for å si mine meninger på saker og ting, dere bør slutte å være så arrogante og komme dere ned av den høye hesten og se litt inni dere selv :-)

 

Ha en strålende dag alle sammen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI må være dagens dummeste hittil. Men det er helt sikkert noen som vil forsøke å overgå henne i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det berre gjeld kven du tek med deg i senga, så er det heilt greit å ha sine preferansar. Eg har desverre sett så alt for ofte i jobben min i helsevesenet at slike turn on/offs ofte verkar inn på korleis ein behandlar andre menneske, difor synes eg det er trist at du jobbar med menneske med slike haldningar.

Eit lyspunkt er det jo at det er nokon du likar godt då, - deg sjølv!!

 

10:01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, fælt å si, men jeg er enig. Jeg er ikke stolt av det, men det kribler i hele kroppen når jeg ser en person med rødt/oransjet hår, blek hud og fregner.

 

Jeg legger til:

Det er greit å snuse, men hold snusen ved tannkjøttet, ikke langt nedover tennene.

 

Etter måltid; fjern matrester mellom tennene. Det PLAGER meg at jeg ser hva du spiste til lunsj!

 

Farg øyenbrynene, ikke tegn på øyenbryn. Det ser horribelt ut:/

 

 

Greit å ha moral altså, men innimellom er det godt å få ut litt gruff:D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fantastisk hvordan enkelte klarer å vri og vrenge på folks meninger til det ugjenkjennelige på dette forumet...

 

Vi har vel alle preferanser inne i våre egne hoder i forhold til hva vi liker, eller ikke liker, og det må jo være lov. Når det er sagt, så syns jeg vel det blir litt i overkant meddelende å skrive en liste om dem på DiB. Jeg skjønner bare ikke poenget med det. For eksempel at man ikke liker rødt hår. Når man skriver noe sånt, så må man jo være klar over at man støter noen som enten har rødt hår eller som har barn med rødt hår, og hva er poenget med det?! Har det allmenn interesse at du personlig syns det er stygt eller turn-off?

 

Det er greit at det er ytringsfrihet altså, men det er da ingenting som heter ytringsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med de som ikke liker tynne mennesker?

Eller de som ikke liker tjukke mennesker?

 

Hva med de som ikke liker utlendinger?

De som er redd svarte menn?

 

Hva med de som ikke liker lave menn?

 

Hva med de som ikke liker å vaske seg/ har dårlig hygiene?

 

Hva med de som angriper en person pga meningene sine?

De som kaller den personen rasist?

Eller de som ser "synd" på den personen for de ikke tørr å si selv hva de ikke liker?

Eller de som "håper" at HI ikke jobber med mennesker?

Eller deler sine meninger med andre eks egne barn og automatisk påstår at det blir mobbing?

 

Hva med de som er så arrogante og på sine høye hester at de ikke ser lengre enn sin egen nese?

 

Hva med de menneskene her inne som automatisk dømmer en annen person pga et innlegg??

 

 

Kanksje dere burde gå i dere selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hva er vitsen å med lage et innlegg om f.eks "liker ikke mennesker med rødt hår"

 

Hva er poenget???

 

Skal ikke dette være et forum hvor man diskuterer barn, babyer etc?

 

Hvis jeg f.eks ikke synes mørkt hår er fint...hvorfor skal jeg lage et innlegg om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...