Gå til innhold

Hvorfor skal røykere okkupere busskuret??


Gjest Mentha

Anbefalte innlegg

Så står man da og venter på bussen. Det er -2 grader ute, og magen strutter så jeg ikke får lukket kåpa. Det er IKKE vanskelig å se at jeg er gravid!

Inne i det lille lyet som finnes i et busskur står vi, tre stykker. Så, omtrent som på signal tar de to andre samtidig opp hver sin røyk og fyrer opp. HVORFOR?? Det er da ikke så j***** vanskelig å skjønne og kanskje ha LITT sympati for at noen ikke vil puste babyen sin full av den skiten der?! Men nei, man får pent bare stille seg utenfor skuret og fryse litt ekstra de siste ti minuttene før bussen kommer.

 

TAKK SKAL DERE HA!

 

Må forøvrig nevne at da jeg satt på bussen var det ingen som gjorde mine til å hjelpe ei med tvillingvogn av. Jeg holdt på å reise meg selv, men med vondt i rygg og bekken var jeg i sterk tvil på om det ville gå bra å skulle bøye seg og løfte denne vognen ut av bussen. Stakkars jenta måtte faktisk be om hjelp da hun sto halvveis ut av bussen og sleit for at noen skulle gidde å reise seg. Nestekjærligheten i dette landet er til å spy av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grrrr! Sånt blir jeg SUR av! Det går da ann å ta litt hensyn!

 

Jeg sluttet å røyke da jeg ble gravid, men jeg har alltid gått litt bort fra folkemengder dersom jeg skulle røyke på steder som det. Unntaket var dersom jeg feks satt på en benk og noen andre satte seg der selv om de så at jeg røyket.

 

Hva er det med folk? Jeg har alltid tilbudt hjelp dersom noen med vogn skal på buss osv, og reist meg dersom jeg ser noen som kan ha mer behov for å sitt enn jeg har. Og det er jo ikke fordi jeg er så fryktelig snill, det er bare normal folkeskikk, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

De okkuperer ikke bare busskuret, tross store tydelige skilt utafor sykehusets hovedinngang: RØYKING IKKE TILLAT!!! så står ALLE røykerne der å røyker, engang s jeg til en av røykerne: har du ikke sett skiltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette provoserer meg også noe så inni hampen. Er x-røyker, men når jeg røyka på holdepplasser gikk jeg alltid vekk fra mengden el lot være å røyke dersom det var liten plass og ndre mennesker der.

Fatter ikke at folk kan være så egoistiske å ikke tenke på andre rundt seg. Hadde det vært meg som satt der og noen dro opp røyk, hadde jeg bedt de vennligst gå ut av skuret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!!! Viss folk vil røyke så må de bare røyke, men de bør dra seg ut av busskuret, eller alle andre steder hvor det er folk som ikke vil puste inn røyk, har allergi, ikke vil ha røyklukt i håret og på klærne... det er så sykt egoistisk å røyke i en folkemengde!!!! Klarer det rett og slett ikke, HATER DE SOM GJØR DET, de mangler virkelig sosiale antenner!!!!

 

Takk for at du tok dette opp, kanskje noen flere våkner opp!!!!

 

HIlsen en med allergi, og som må holde pusten bare jeg spaserer forbi en røyker sor å slippe ubehag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff nå fikk jeg dårlig samvittighet her.

Jeg røyker så klart ikke nå med magen men gjorde det før og kunne lett finne på å tenne røyken på bussholdeplassen. Nå skal det sies at jeg ALLTID kjører bil så de få gangene jeg har tatt bussen har jeg vært en smule påvirket av alkohol + at det ikke er så mange busskur igjen i Oslo by, er jo mer åpne benker. Hadde nok ikke tent røyken hadde vi vært 10 mennesker inni et lite skur. Men nå som jeg leste dette ser jeg virkelig poenget.. røyk er driiiit irriterende og lukter vondt.. Og har man allergi eller astma er det jo xtremt ille. Selv røyket jeg rundt 3-4 om dagen og gikk alltid ut og luftet klær godt.

 

Men jeg må virkelig si at jeg aldri har tenkt over at folk reagerer på den måten ,før jeg leste dette.. nå skjønner jeg det jo godt så er nok min mangel på sosiale antenner som kommer fram her gitt.. Men jeg skjønner jo helt klart hva dere mener.Har en svigermor som røyker minst 40 røyk om dagen INNE , og det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å hoppe i dusjen og sterilisere klær :)

 

Men på vegne av alle de som kanskje har sittet på samme bussbenk som meg en fuktig lørdags natt/ snøndags morgen ... Ikke meningen å røyke på dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du ser det nå =) Virkelig deilig når noen(du jenny_m) forstår hvor slitsom det kan være. Beklager det med sosiale antenner for tror ikke det er tilfelle med deg, hehe ;-) Håper også flere røykere tar litt mer hensyn etterhvert=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er selv røyker. men HATER folk som står uttafor dørene på kjøpesenter, i bla bussskur og opp folk å røyker... alltid misslikt det. så kommer det noen med barnevogn og dem fløtter seg ikke, så kommer en gammel dame med rullator og de blåser på hu. nå har dem satt opp skilt her på kjøpesenteret hvor det står det er forbudt å røyke ved inngangspartiet. men hjelper det..... neida.. der står dem å damper...

nei jeg røyker hjemme i rod og fred og plager ikke andre med det.

og tenker dem på oss som prøver å slutte å røyke? helt håpløst vettu da dem står å blåser deg i ansiktet.

forstår veldig godt dette irriterer. men så ikke alle under en kam her a. ;)

noen er nok helt "blåst" :P men ikke alle. noen røykere prøver hvertfall å ta litt hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe det med sosiale antenner tok jeg med en klype salt ;)

Men er enig med Katrineev om at ikke alle må feies under en og samme kam.

Jeg tror bare de som er veldig innrøyka og kanskje litt eldre bare ikke tenker så langt rett og slett... Jeg var på fotballkamp i helgen og sto med den store magen og folk viket faktsik bort fra meg når de tente røyken.. :)

 

Men legger helt helt klart mer merke til det med røyk etter å ha lest dette . Og det kommer nok til å gjøre meg selv litt mer bevisst om jeg er så dum å fortsetter å røyke etter svangerskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha♥med kul på magen♥

Det var ikke noe forsøk fra min side på å angripe alle røykere her altså :) Jeg var bare forferdelig frustrert den dagen, og det ble liksom toppen av kransekaka når jeg sto og frøs og samtidig følte meg innesperret av røykerne på busstoppen.

 

Røyket selv i flere år, og vet hvor lett det er å glemme at det fort kan plage andre, i alle fall når man tenker at man står i friluft! Det er nå gjerne sånn at man først og fremst legger merke til seg selv, og ikke nødvendigvis alle andre, hvor kjipt det enn høres ut... Men gravide og småbarn var jeg alltid nøye med å holde røyken unna, samt å respektere antirøykesoner. Der har man ingen unnskyldning for å stå og dampe!

 

Men jeg er veldig takknemlig for alle som flytter seg ut av min vei for å tenne en røyk nå når jeg er gravid! Takker og neier for det :)

Ellers får folk bestemme selv over sitt eget røykeliv, det skal jeg ikke legge meg borti!

 

God kveld, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si ifra til de som står å røyker i busskuret, be dem om å gå et annet sted,

den røykingen burde være forbudt på slike steder, om den ikke er det!?

brekker meg hver gang jeg må stå på en bussholdeplass ol. går langt unna som oftest, tar mest bussen fra majorstua og er ganske stor plass på holdeplassene, men i et lite bussskur og så står de å røyker, de skulle virkelig skamme seg!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mentha♥med kul på magen♥

*Håp_i_2020?*:

Seriøst?

Er jo ikke noe mer behagelig å bli dunstet ned med sur røyk selv om man ikke er gravid. De som sprer sånne giftige gasser kan vurdere å ofre en tanke på de som står rundt og får ta del i herligheten når man står sammen i lukkede områder. Tar man tre skritt fram og to til siden så er det ren friluft, og fullt mulig for giftstoffene å fordunste før de tar turen ned i lungene til sidemannen. Det kaller jeg normal folkeskikk.

Ja, det er mange steder det er forbudt å røyke, og stakkars, det er sikkert helt forferdelig for alle røykerne som ikke har noe sted å gjøre av seg, men det er en grunn til det. Røyking er helseskadelig! Vet ikke hvorfor du forsvarer at det er greit å påføre andre ubehag? Står du og nyser andre opp i ansiktet også når du er syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner hva du mener..

 

Stakkars jente! Det er skam å se hvordan det har utviklet seg i Norge! Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg alltid har hjulpet til:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

odet har utviklet seg til det værre det jeg ikke. før var det askebege rpå alle doer. alle sykehus. alle offentlige kontorer. man røyka over alt og ingen brydde seg. nå er det hvertfall blitt litt lover og regler. men noen røyker i busskur enda. men å si det er en skal slik det utvikler seg på dette pungtet synes jeg blir litt feil. før røyka alle, alltid overalt. nå er det hvertfall noe orden på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var som å høre om min egen morgen når jeg venter på bussen. Vi er 4 stk som tar den samme bussen på den samme holdeplassen hver morgen, og en av dem er ei ung jente som røyker. HVER morgen går hun målbevisst mot busskuret med en utent røyk i hånden, og så fort hun er innenfor skuret, fyrer hun opp. Det provoserer meg veldig. Ikke bare fordi det er uforskammet, egoistisk og tankeløst, men fordi jeg i mitt 1.trimester faktisk blir litt kvalm av det, og rett og slett fordi jeg selv har vært røykfri i snart et år, og ikke trenger at folk røyker meg rett opp i ansiktet.

 

Som sagt, så er jeg selv en eks-røyker, men slikt som dette gjorde jeg ALDRI! Om jeg tente meg en røyk, gikk jeg vekk fra andre, og jeg stod alltid et stykke utenfor skuret.

 

Nå kan visstnok ingen se at jeg er gravid enda, men det har ingenting å si. Dette har med normal folkeskikk og sosiale antenner å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en er gravid eller ei skal ikke ha noe å si.

Er mange med astma også uten at det står skrevet utenpå.

Alle busskur skulle vært røykfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe bedre med toget heller...

På Oslo s er det avmerkede røykesoner.... men jeg ser ikke en eneste røyker i røykesonen... alle røyker utafor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Enig!! Røykere burde ta hensyn til andre uavhengig om en er gravid, har astma eller andre plager. Ikke lett å si ifra..,. De burde skjønne det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Enig med deg. Røyker selv nå men skal slutte siden jeg er gravid.. Men jeg går ut av busskuret når jeg skal røyke osv..

 

Men det jeg syns er ironisk er jo at på City Nord (et kjøpesenter) i bodø, har de laget et skur til røykere, med benker og alt, så der kan de sitte å røyke å kose seg om vinteren mens INGEN skur med sitteplass til andre slitne mennesker som vil sette seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gale.. Vore borti det selv,men det som eg syns var være i grunn var ein gang ei venninne som hadde med seg sin 6 mnd gamle baby på butikken å kjøpte is midt på sommeren å satt seg på en benk utføre. Så kom det ei dame å satt seg ved siden av sønnen slik han satt i midten.Benkene er ikke akkuratt kjent for å vare store. Men tok fram en røyk å tenna på den å røyka mot han. Vennina mi sa kan du gå en annen plass eller slutte på en fin måte. Så fikk ho slengt i tryne at det var et fritt land så ho kunne gjer nett hva ho ville. Det måtte ho bare finne seg i eller så måtte ho selv flytte seg å ungen.. DET ER TOPPEN PÅ UHØFLIGHET spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom du opplever noen mennesker som er sånn, så betyr jo ikke det at alle er sånn heller. Har alltid tatt hennsyn til mennesker rundt meg når jeg er på offentlige steder. Har stumpet røyken, om det kommer andre for å sette seg sidenav meg, som ikke røyker - ELLER jeg ikke kjenner. Du kunne faktisk ha prøvd å SI IFRA? Er mye enklere å heller bare si "Jeg er gravid, kunne du stelt deg utenfor mens du røyker - Eller kan du stumpe den er du snill?".. Siden folk ikke TAR HINTET som du mener man burde, så kunne DU ha sagt ifra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...