Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #26 Skrevet 1. februar 2018 19 minutter siden, Gemini77/ skrev: Low fodmap diett. Jeg har crohns og blir behandlet med biologiske medisiner. Men har fortsatt «irritabel tarm» selv om betennelsen er rolig. Helt annen mage på low fodmap. Korte trekk, helst ikke gluten og laktose. En del frukt og grønnsaker man kkke skal spise. Ble mye bedre bare jeg kuttet løk, hvitløk, brokkoli og blomkål. Sjekk ut dietten. Jeg er helt fin når jeg følger denne. Så du går på lav fodmap-dietten altså? Syns ikke den funker på meg. Jeg merker ingen forskjell. Rart. Hilsen hun andre med Crohns Anonymkode: f0ae3...7f3
Gemini77/ Skrevet 1. februar 2018 #27 Skrevet 1. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du går på lav fodmap-dietten altså? Syns ikke den funker på meg. Jeg merker ingen forskjell. Rart. Hilsen hun andre med Crohns Anonymkode: f0ae3...7f3 Ja jeg gjør det. Men kan reagere på ting som står på lista over trygge matvarer så man må prøve seg litt frem. Som sagt så er betennelsen under kontroll pga medisinene så dette er for å lindre symptomene. Startet med p kutte brød helt og spiser glutenfri knekkebrød fra Semper. På de hadde jeg trygge pålegg som skinke og hvitost. Spiste jeg bare det så var jeg veldig bra. Men kan ikke kun spise det i evigheter. Kuttet frukt og masse grønnsaker. Spiser kokte gulrøtter. Fisk og kylling går fint. Ris går fint. Drikker ikke juice eller drikke med kullsyre. Kjøpt meg egen kokebok med denne dietten for å utvide horisonten litt. Har du prøvd lenge?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #28 Skrevet 1. februar 2018 5 minutter siden, Gemini77/ skrev: Ja jeg gjør det. Men kan reagere på ting som står på lista over trygge matvarer så man må prøve seg litt frem. Som sagt så er betennelsen under kontroll pga medisinene så dette er for å lindre symptomene. Startet med p kutte brød helt og spiser glutenfri knekkebrød fra Semper. På de hadde jeg trygge pålegg som skinke og hvitost. Spiste jeg bare det så var jeg veldig bra. Men kan ikke kun spise det i evigheter. Kuttet frukt og masse grønnsaker. Spiser kokte gulrøtter. Fisk og kylling går fint. Ris går fint. Drikker ikke juice eller drikke med kullsyre. Kjøpt meg egen kokebok med denne dietten for å utvide horisonten litt. Har du prøvd lenge? Jeg begynte med å kutte ut de matvarene som hadde høy fodmap, som de du nevner - løk, hvitløk, blomkål, purre osv. Merket ingenting. Holdt det gående i noen uker, før jeg en dag bestemte meg for å virkelig teste det med å lage en skikkelig tomat/pølse-gryte med alle disse oppi. Merket ingenting. Jeg hadde også en periode i fjor der jeg kun spiste glutenfritt, men merket ingenting da heller. Avsluttet kuren med en real bollesmell, men merket ingenting til det heller. Noe jeg vet jeg får vondt av, er alt med kullsyre. Brus og øl går ikke. Men det er egentlig det eneste jeg er sikker på. Og av andre ting må jeg unngå, er stress verstingen. Trykkforandringer i fly er også grusomt. Ikke lett det her med fordøyelsen. Anonymkode: f0ae3...7f3
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #29 Skrevet 1. februar 2018 Har uc og irritabel tarm, og jeg må holde meg unna løk, sukker, hvete, laktose, ananas, krydder, brokkoli, og stress. Følger ikke fodmap slavisk, selv om jeg kanskje skulle gjort det. Anonymkode: 72435...205
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå