Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Føler at magen min ikke tåler noen ting. Jeg har ingen allergier, det slår i hvertfall ikke ut på noen tester hos legen. Jeg har en periode nå bare "spist" måltidserstattere frem til middag, som nutrilettshake og barer. Da føler jeg at magen min fungere tålelig greit. Spseielt om jeg bare drikker shaker. Men med en gang jeg spiser noe fast som knekkebrød, frukt eller grønt, yoghurt.. Så blir jeg oppblåst å får luft i magen. Spiser middag som vanlig, får luft i magen da å, men blåser i det for da er jeg jo hjemme. Men har nå fått meg kjæreste da.. Å dette er et stort problem nå. Jeg spiser ingenting på dagen før han kommer, vi spiser middag sammen. Ofte går det greit om jeg spiser lite, men hender jeg blir full av luft uansett =( Det som er er jo at jeg er fryktelig sulten hele dagen. Jeg har mye vondt i hodet også. Har prøvd idoform for å få balanse i magen, uten resultat. Drikker mye vann, drikker bare vann.. Hva kan man gjøre?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 Ingen som har samme problem, eller funnet/vet en tålelig grei løsning på dette?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 jeg har heldigvis ikke noe erfaring med dette,men hadde jeg hatt det slik tror jeg at jeg vilet ta kontakt med en biopat,de kan slike ting og de tror jeg du kan få god hjelp fra!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Hei! Jeg har faktisk opplevd omtrent det du beskriver! Skulle gjerne skrevet privat isteden, men får ta litt her.... Skal prøve å gjøre det kort: Har hatt plager med magen ca 9-10 år nå. var spesielt plaget med dette når jeg skulle ut, fester, sosialt, men etterhvert hele tiden. Fikk en generell diagnose etter ca to år: irritabel tykktarm. (dette er bare noe de bruker når de ikke klarer å finne løsningen - jeg er helt sikker på at det finnes bestemte årsaker til problemene...) var på allergi testing i oslo en gang, men de fant ingenting. på vanlige blodprøver er det heller ikke utslag. Første gangen jeg fikk noe som helst svar på plagene var da jeg gikk til en homeopat for ca 5 år siden. Jeg var lei av å føle meg hanglete (småsyk) hele tiden uten å bli skikklig syk. i tillegg til magetrøbbel da... problemene begynte 1-1,5 år etter jeg begynte med p-piller, men jeg koblet ikke dette som "trigger". det var noe som kom frem hos hun jeg gikk til. Jeg fikk mye hjelp der - til å vite hva jeg skulle unngå av mat og hvilke vitaminer jeg trengte. Følte meg veldig bra en periode. Hadde lange "kurer" hvor jeg holdt meg unna mat jeg ikke tålte. kunne etterhvert ta mer og mer tilbake i kostholdet. Da jeg var gravid (3 år siden) var den beste perioden for meg. kunne spise alt og hadde regelmessig mage. Etter graviditeten tok det lang tid for kroppen min å bli "normal" igjen. etter ca 1 år begynte alt å bli bra, jeg begynte å gå ned i vekt, føle meg frisk og alt var fint. helt til jeg prøvde å sette inn Hormonspiral i oktober i fjord. hadde den i 6mnd, for å se om kroppen kunne venne seg til den, men nei. Den har gjort at jeg er tilbake til en kropp i ulage... Det jeg prøver nå er en kombinasjon av alt jeg har lært av tidligere kurer, og livsstilsendringer. Prøver lavkarbo livsstil, eller bedre kjent som ketolyse kur. er blitt anbefalt dette av en ernæringsterapeut. de ukene jeg virkelig får det til så føler jeg meg mye bedre, men sliter desverre å legge vekk alle godsaker i kostholdet. For å oppsummere og legge til det jeg har glemt: problemene mine skyldes hormoner, som stort sett er litt i ubalanse hos meg. er nok trigget av p-pillen, men det ligger andre årsaker bakover i mitt liv som også virker inn (hvis jeg skal tro naturmedisinere da). Problemer med hormoner gir problemer med insulin, dvs svingende blodsukker og dermed problemer med humør +++. Kroppen virker på en slik måte at når den sliter med en ting,så går dette utover noe annet. matallergi eller symptomene på dette er en veldig vanlig bivirkning med flere årsaker. Hvis du bare får "du er frisk" blikk og kommentarer fra legen(e) du har oppsøkt, så bør du kanskje søke deg til en alternativ behandling. om ikke den første virker eller om vedkommende ikke er seriøs - prøv en annen! jeg tror fult og fast på en løsning for deg! Det er ikke sånn kroppen skal være! den gir deg signal om dette, så gjør noe med det;) Ble ikke så kort likevel, men håper du kan ha nytte av dette. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 Ja kanskje på tide å oppsøke noe alternativt da.. Hm.. Tusen takk for svar dere!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #6 Skrevet 19. oktober 2010 Det med å kutte ut mat før en begivenhet, gir hvertfall oppblåst mage. Ikke direkte luftsmerter, men stor mage Så det er det minst lure du gjør. Jevne, tette og små måltid er bedre Hvordan er avføringen din? Det sier mye. Sjelden avføring = mer oppblåst mage. Jeg har fått en bakterie i magen(ikke farlig) som gir diareaktig avføring daglig, og har aldri hatt en bedre mage Så ikke alle sykdomstilstander er skadelige. Noen er faktisk gode
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #7 Skrevet 19. oktober 2010 Jo jeg føler meg mye bedre med lite mat i magen, spesielt ved sosiale aktiviteter. Når jeg spiste skive/knekkebrød til frokost, å grovt vita rundstykke til lunsj ble magen enten helt oppblåst og veldig vond rett etter lunsj, eller den ble vond før lunsj. Da føler jeg magen er mye bedre uten mat, jeg blir ikke oppblåst, å jeg kan få på meg buksene etter endt arbeidsdag. Men jeg er ufattelig sulten da.. =/ Ang. avføringen, den er veldig opp og ned. Mest hard i magen, som regel avføring hver dag. Men en gang i uka eller mer er jeg veldig løs i magen.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #8 Skrevet 19. oktober 2010 du får kjøpt noe på apoteket som heter imogas, motvirker luft i magen. funka på mannen min.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #9 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg reagerer veldig på egg, selv om jeg ikke er allergisk. Det svir noe så inni helvete øverst i magen dersom jeg får litt egg i maten. Og det varer resten av dagen og natten. Ingen tester har vist at jeg har noe intoleranse eller allergi mot egg..... Da må jeg ta noe syrenøytraliserende for å bli bra. Kanskje du har noe sånt? ett eller annet du reagerer på i det du spiser til daglig? Tenk over hva du spiser når det er som verst. Til slutt vil du kanskje finne noe. Jeg brukte en del år på å finne ut at det var egg som var årsaken. Det smaker jo mildt, så jeg klarte ikke å finne det tidligere.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #10 Skrevet 19. oktober 2010 Imogas hjelper ikke, har forsøkt dem.. =/ Hm.. Ja.. Syns det er vanskelig å kutte ut noe helt. Men nå prøver jeg å kutte ut alle salgs typer brød. Men det føles som det kommer bare jeg får litt mat i magen, uansett hva liksom. Akkurat som den ikke tåler noen ting. I dag har jeg spist: 1 nutrilettshake til frokost, 1 nutrilettbar til lunsj, torsk med purreløk og tomater og bittelitt potet til middag (poteter spiser jeg sjeldent så det er ikke de jeg reagere på) og rugsprø til kveldsmat (de er vel uten gjær). Allikevel har magen min kranglet veldig etter middag i dag. Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg har også fått høre av legen at jeg har irritabel tarm, da hun ikke finner ut noe som "feiler" meg. Jeg har så lenge jeg kan huske hadd problemer med magen og vært mye småsyk. Mitt problem er at jeg har avføring etter hver eneste gang jeg spiser og blir i veldig dårlig form. (Svimmel, slapp og vondt i magen) Sliter også med dårlig matlyst. Jeg er i bedre form når jeg ikke spiser, enn når jeg spiser faktisk. Men det gikk faktisk over når jeg var gravid. Kunne spise alt og hadde lite magetrøbbel. Skulle jo tro den tarmen var irritabel da også? Har også vært til homeopat, og hu sa mye som gav mening, men jeg ble mye mye verre av sukkerpillene. Måtte bare avslutte. Tror nok du skal prøve alternativ behandling, og det finnes mye forskjellig. Jeg skal sjekke ut videre når babyen min blir litt gamlere, for jeg nekter å gi opp! Man skal da ikke ha det sånn.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #12 Skrevet 19. oktober 2010 purren da? det er løk, og kan gi gass. Prøv å spise brød av spelt. Jeg opplever det som bedre enn hvetebasert brød. Tror det er mindre stressende for magen på et vis. Siden du nevner det med gjær. Fersk bakst kan gi mye trøbbel for mange, og da hjelper det å fryse baksten, for så å tine den igjen. Og jeg får trøbbel om jeg spiser lite til noen måltider, for så å spise mer til andre i løpet av en dag.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #13 Skrevet 20. oktober 2010 Du høres presis ut som mamma. Hun gikk årevis på det viset. TIlfeldig gikk jeg en periode på ketolyse for å gå ned i vekt, og hun slang seg på bare for "gøy". Dette er tre år siden, hun har siden så og si ikke spist karbohydrater og er blitt 100% bra. Hun tåler rett og slett ikke karbohydrater. Og det fine med ketolyse (hun lever bare vanlig lavkarbo nå) er at når man har gått ned sine kg, eller allerede er normalvektig vil man ikke bli undervektig, for kroppen regulerer selv når tid vekten er rett. Mamma merker forværring med èn gang hun spiser kake, yoghurt, knekkebrød osv. Men plagene kommer ikke nødvendigvis rett etter inntak, men kanskje neste gang hun spiser, eller to dager etter. Vil anbefale deg å kutte alt av karbohydrater en periode, bare for å se. I løpet av 14 dager med prøving vil magen ha stabilisert seg nok til at du kan se en sammenheng.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #14 Skrevet 20. oktober 2010 Hei igjen! (meg med langt innlegg kl 2155) ser du har fått litt flere svar nå. Det er nok flere som sliter med magen enn man er klar over... Jeg syns nutrilett toffee er så god, så brukte den som måltidserstatning en stund. får etter noen dager likevel fryktelig problemer med magen... å må nok kutte ut den helt (mye kunstig i den) Fungerer faktisk mye bedre på lavkarbo (skrev litt om det i går) Kuttet ut kornblandinger, brød og knekkebrød helt. Fant ut at jeg hadde veldig lite fett og forholdsvis lite protein i kosten fra før (pga magesmertene og vektsvingninger hadde kostholdet blitt noe ensformig, bestod mye av karbohydrater) Med mer fett i kosten så er jeg mett lenger etter hvert måltid og det kjennes som om det er mer "smørning" så ikke avføringen blir hard. frukt gir mye luft, så det har jeg foreløbig kuttet ut helt. skal prøve å ta en og en ting tilbake etterhvert. alternativ til poteter og ris kan være brokkoli og blomkål - med saus er det også godt:) Jeg skal kun spise grønnsaker som vokser over bakken - ikke gulrot, potet og kålrot. løk er ok. Kosten er mest mulig sukkerfri også viktig at det jeg spiser er "ren" vare. Nærmest mulig opprinnelsen. Lett produkter er helt bannlyst. Har du probleme med dårlig ånde? hvitt belegg bak på tungen kan være tegn på candida infeksjon (alle har denne bakterien) den trives spesielt godt med karbohydrater og da spesielt sukker. kan gi hard mage/diaré problemer og masse gass. Da er det anbefalt sukkerfritt, gjær og melkefritt koshold en stund for å få dette bedre. Men husk å gjøre sånt i samråd med lege eller naturmedisiner! Viktig å ta vitaminer når kosten endres.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #15 Skrevet 20. oktober 2010 Slutt og spis brød og knekkebrød, bare for å se om det hjelper. Det hjalp hvertfall meg å kutte alle former for brødmat og kjeks.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2010 #16 Skrevet 20. oktober 2010 Takk så mye for mange nyttige og bra svar! Knekkebrød og brød har jeg kuttet helt ut en periode for lenge siden, hjalp ikke nevneverdig. Men det er som en over sier, at hvis jeg spiser mye til middag f. eks., noe jeg jo ofte gjør fordi jeg er så sulten så er det nok derfor det kanskje kommer etter middag? Men lavkarbo, uten karbo.. Hva skal jeg spise da? Ang. nutrilettbarer.. Har kommet en ny nå, den er bare så god. Men tror ikke jeg tåler den særlig bra heller. Det var mye bedre på bare shaker. For det er ganske mye fiber i disse måltidserstatterene.. =/ Sånn som i dag tenkte jeg ha kylling, tomatsaus, fryste grønnsaker og pasta til middag. Hva kan jeg ha i stede for pasta da? Takk igjen! =D
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #17 Skrevet 1. februar 2018 Har lagt merke til at hvis jeg spiser store måltider blir problemet mye verre. Hvis jeg spiser pasta for eksempel. Det ender bestandig med en runde på do. Det er svært strevsomt og pinlig å slite med irritabel tarm... Men har jo blitt en del av hverdagen da. Anonymkode: fb8e6...fd2
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #18 Skrevet 1. februar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har lagt merke til at hvis jeg spiser store måltider blir problemet mye verre. Hvis jeg spiser pasta for eksempel. Det ender bestandig med en runde på do. Det er svært strevsomt og pinlig å slite med irritabel tarm... Men har jo blitt en del av hverdagen da. Anonymkode: fb8e6...fd2 Ene datteren min har fått diagnosen ibs etter årevis med utredning for å finne ut hva som feiler henne. Etter råd fra sykehuset spiser hun nå low fodmap og har null symptomer. Anbefales virkelig å prøve når man sliter med disse tingene. Finnes en egen gruppe på fb, mye å sette seg inn i. Anonymkode: d849b...9ce
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #19 Skrevet 1. februar 2018 Jeg har merket god bedring etter at jeg behandlet meg selv som om jeg var et barn med forstoppelse 🙊 leste informasjonen til st Olavs om kronisk obstipasjon, kjente meg igjen og prøvde, og jammen meg virket det Anonymkode: c09e6...f6b
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #20 Skrevet 1. februar 2018 Anbefaler fodmap-dietten. Begynn med lav og gå deretter over på middels eller høy. Jeg slet vanvittig før jeg gikk over på fodmap Anonymkode: ffb0b...08f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #21 Skrevet 1. februar 2018 2 hours ago, Anonym bruker said: Ene datteren min har fått diagnosen ibs etter årevis med utredning for å finne ut hva som feiler henne. Etter råd fra sykehuset spiser hun nå low fodmap og har null symptomer. Anbefales virkelig å prøve når man sliter med disse tingene. Finnes en egen gruppe på fb, mye å sette seg inn i. Anonymkode: d849b...9ce Dette. Ingen vits i å gå alternativt når det finnes en standard terapeutisk diett :-) Anonymkode: 5a20f...888
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #22 Skrevet 1. februar 2018 Åja. Kjent problem dette. Jeg har brukt snart 20 år på dette. Stress, alkohol, mye fet mat, mye brød, rødt kjøtt er triggere for meg. Men dette er så uendelig forskjellig fra person til person. Sjekk ut lavfodmap og ei som heter Julianne Lyngstad. Hun er særs kompetent hva gjelder itmrritabel tarm, du kan få mye gode tips på hennes blogg, Instagram osv. Ellers må du bare prøve deg frem. Eliminasjonsmetoden er jo et alternativ. Ikke svi av tusenvis av kroner hos alternative leger. Det er bare lureri. Balanse mtp stress, riktig mosjon og kosthold løser mye. Lykke til. Anonymkode: a5463...95f
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #23 Skrevet 1. februar 2018 Synes du skal få deg en skikkelig sjekk. Insister på koloskopi og ev. kapselskopi. Jeg slet i årevis med det samme som deg, og i ti år gikk jeg med diagnosen irritabel tarm. Etter en bestemt samtale med fastlegen, ble jeg henvist til sykehus for koloskopi og kapselskopi. Der kom det frem at jeg har Morbus Crohn. Ta en tur til legen igjen, du. Anonymkode: f0ae3...7f3
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #24 Skrevet 1. februar 2018 Langtidseffekten på fodmap er vel ikke særlig god da? Leste at man ved å spise sånn gjør at magen tåler mindre og mindre og mindre over tid og til slutt nesten ikke tåler noen ting... Anonymkode: 7e1a8...f76
Gemini77/ Skrevet 1. februar 2018 #25 Skrevet 1. februar 2018 Low fodmap diett. Jeg har crohns og blir behandlet med biologiske medisiner. Men har fortsatt «irritabel tarm» selv om betennelsen er rolig. Helt annen mage på low fodmap. Korte trekk, helst ikke gluten og laktose. En del frukt og grønnsaker man kkke skal spise. Ble mye bedre bare jeg kuttet løk, hvitløk, brokkoli og blomkål. Sjekk ut dietten. Jeg er helt fin når jeg følger denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå