Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Les dette: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7267118 Kanskje ikke ulovlig, men det er jammen lov å bruke hodet!! Tror dette kommer til å bli så alvorlig at lover vil bli fremtvunget...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 Det finnes allerede en tråd om dette. Gidder ikke skrive samme svar flere steder.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 Fint at du gadd og poengtere det da... "Viktig"!! Av lang erfaring her inne, så gidder folk sjelden å lese hele trådene, derfor fant jeg det faktisk samfunnsnyttig å poste nyhetsinnlegget for seg selv!! Håper virkelig du kan leve med det... HI
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Nei, det kan jeg ikke leve med. Det er altfor mange som lager flere tråder om nøyaktig samme sak. Utrolig irriterende. Ikke alle har tid til å skrive samme svar flere steder samtidig.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg er enig med deg HI, men dette er noe som ikke bare gjelder facebook. Foreldre generelt vet alt for lite om internett at jeg synes det virkelig er skremmende. Har sett så mye blogger, facebokkprofiler osv, der foreldrene legger ut historier, bilder og alt mulig annet rart. Men er det noen av dem som tenker at dette kommer alltid til å ligge på nett? Eller at barna i fremtiden når de blir eldre synes det er noe gøy at det finnes masse info og bilder om dem som ligger å flyter rundt på nett til spot og spe for alle? Selv om man sletter bildene, bloggen, profilen osv. så vil fortsatt bildene og infoen som har blitt lagt ut være lett å søke opp senere.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #6 Skrevet 19. oktober 2010 Herregud, det er så sinnsykt hysteri. Det er jo barn overalt i media. Reklamer på tv og i blader, lano konkurranse, mammablogger osv. Jeg har mitt barn på facebook, og til og med akkurat nå som profilbilde. Men bruker da vett, har aldri nakenbilder eller bleiebilder og forteller ikke akkurat hele verden om hvordan avføringen hennes er fra dag til dag. Tror ikke hun blir flau over at jeg skriver at jeg er en stolt mor til en jente som nå har begynt å krabbe/gå osv.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #7 Skrevet 19. oktober 2010 Når barna er under 15 år er det foreldrene som kan gi samtykke til publisering. Og det er jo nettopp det man gjør når man selv velger å publisere bilder av barna sine.... Dette kan man gjerne være enig eller uenig i, men det er ganske opplagt at det ikke er ulovlig å publisere bilder av sine egne barn. Så jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette innlegget.....
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #8 Skrevet 19. oktober 2010 Lenge før barnet er 15 år, er det likevel sllik at barnet selv skal spørres om lov. Regelen om at foreldrene skal spørres, er utformet med tanke på publisering fra f.eks. skolens side. Det er ikke laget noe regelverk som er aktuelt i forb. med egne utlegginger på facebook o.l. Jeg ville aldri lagt ut bilder av vår egen tenåringssønn uten å spørre ham først.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #9 Skrevet 19. oktober 2010 Når bildene er slettet, vil de slett ikke være lette å finne fram til i ettertid. Riktignok tar Facebook et forbehold om at de har rett til å beholde bildene også i ettertid, men det betyr ikke at de ligger ute på nettet fremdeles.
Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #10 Skrevet 19. oktober 2010 Det var en interressant artikkel HI! Takk for det. Men jeg føler den gikk mer mot de som "utleverer" babyen. Med det mener jeg sånn type bleie vilder, "nå er han syk igjen" og "vil ikke sove i dag heller nei" o.l. Følte hovedfukuset var om "nettvett", og hva vi skal lære våre barn. Klippet dette derfra; "Foreldre vil møte seg selv i døra Skåltveit tror mange foreldre vil møte seg selv i døra, når disse barna vokser til og blir gamle nok til å opprette sin egen Facebook-profil. Når foreldrene ukritisk har lagt ut bilder av ungene sine med bleistumpen i været, kan man da plutselig kreve at barna skal ha nettvett når de vil legge ut bilder av fest og fyll eller nakenbilder av seg seg selv." Så det jeg tenker, er om jeg har et pent bilde av mine barn på profilen min, og ikke driver å oppdaterer statusen om de hele tiden, er dette med på å lære barna sunn nettvett! Mulig jeg er naiv, men sånn tenker jeg! Er mere skeptisk til at så mange legger ut alt for mye detaljert ifo i diverse mor/barn blogger......! =)
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 Det er ikke ulovlig, Foreldre med foreldreansvar avgjør selv hva som skal publiseres og på hvilken måte, innen gjeldende lovverk. Med andre ord; ta deg en pille.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #12 Skrevet 19. oktober 2010 Selv om det ikke er ulovlig, er det noe som heter vanlig folkeskikk, etikk og moral. Synes det må være greit nok med de aller minste barna, men ikke når barnet passerer 5-6-årsalderen (selvsagt avhengig av om det er et nærbilde eller om personen bare befinner seg mer i bakgrunnen).
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #13 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg har lagt ut bilder av barnet mitt, men det er bare mine venner som får se bildene
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #14 Skrevet 19. oktober 2010 Hva får deg til å tro at du besitter sannheten om folkeskikk, moral og etikk? Hvor arrogant er du? folkeksikk, moral og etikk er variable og er derfor svært forskjelig definert i forskjellige kulturer. Disse kulturene er også variable innenfor vårt land. Så lenge folk lyder loven er ikke dette du har noe med, eller noe du besitter sannheten om.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #15 Skrevet 19. oktober 2010 Har jeg sat at jeg "besitter sannheten" om folkeskikk og moral? Problemet er vel snarere at du ikke er i stand til å lese og tolke en tekst.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #16 Skrevet 19. oktober 2010 Selv om det ikke er ulovlig, er det noe som heter vanlig folkeskikk, etikk og moral. Hvis ikke den setningen betyr at du mener det er dårlig folkeskikk, dårlig moral og dårlig etikk selv om det ikke er ulovlig, da er det ikke jeg som trenger å bedre mine tolkningsevner men du som må lære deg å skrive.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #17 Skrevet 19. oktober 2010 Er så enig med profilbildet greiene. Bestemte med en gang jeg fikk lillesnuppa at profilbildet skal kun ha bilde av meg på, for det er jo noe hele verden ser (ikke det at akkurat DET gjør noe, men jeg aner ikke hvem som blir opphengt i det). Har lukket alle bildene jeg har lagt ut av barnet mitt, og har en lukket mappe som kun er åpen for nærmeste familie, kanskje 15 stk. Dessuten er profilen min skjult for alle som søker og er kanskje ganske nøye på hva jeg skriver og legger ut. Har også en blogg som også er åpen for kanskje 15 stk. Den er for gudforeldre og familie siden vi bor langt unna. Her har jeg mange bilder, men også her passer jeg på hvilke bilder som blir lagt ut. Dessuten er det for meg selv koselig å skrive om utvikling og ellers om minner, tenker at det kan være koselig for jenta mi å lese når hun blir større. Enig med oh my god liksom, mange som legger ut alt for mye. Synes det da er helt unødvendig å legge ut detaljer som rutinene deres, bilder av soverommet, i badebalja osv. Klart har de fleste skrift over bildene, men det stopper nok ikke pedofile for det om.
stearin Skrevet 19. oktober 2010 #18 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg skulle ikke være anonym, 13.31 her.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #19 Skrevet 19. oktober 2010 Hvis du er svært usikker på deg selv, og ikke selv er vant til å ta moralske overveielser, men kun bryr deg om noe er juridisk lovlilg eller ikke, så skjønner jeg det ubegrunnede temperamentet ditt. Jeg påpekte bare at det faktisk finnes andre argumenter enn de juridiske, og i slike saker som dette, burde faktisk de veie tyngre enn det som hittil har kommet fram.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #20 Skrevet 19. oktober 2010 hehehe, der må jeg nok si at du tar feil anon. 13:20 Veldig mye som er publisert på internett, er lett å få tak igjen selv om brukeren har slettet det selv. Har noen kommentert bildet/innlegget er det ihvertfall lett å finne igjen hvis man har litt peiling på data. Dette er tatt fra datatilsynet: Vanskelig å slette Vær oppmerksom på at en fullstendig sletting av informasjonen kan være vanskelig å oppnå, blant annet fordi - Andre kan ha lastet ned informasjon og bilder - Materialet kan ha blitt publisert på andre steder også - Kopier kan ha blitt lagret hos store og små søkemotorer eller hos aktører som arkiverer andres nettsider. Google blant annet er flinke til å "lagre" slike ting. Men dette er egentlig gammelt nytt, det har blitt advart gang på gang om å legge ut for mye info om seg selv eller barnet ditt. Men norske foreldre fortsetter å legge ut, men krangle om hvilken vinterdress som er best. Det er viktig det! .
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #21 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg har også sperret profil, og er veldig lite bekymret for dette. Nå er det en gang sånn at vi har et internett, og det må vi alle lære å forholde oss til. Nettvett er en fin ting, men jeg syns dette hysteriet om at man ikke skal legge ut bilder av barna tar litt vel av noen ganger. Nå tenker jeg mer på de som er sikre på at om man legger ut bilder av barna, så blir de brukt av pedoer og annet svineri, enn på den debatten som går på hva man gir av informasjon om barna, men likevel. Vi kan ikke skjerme ungene mot alt heller, da må vi låse de inne i kjelleren til de blir myndige, og det virker som et dårlig alternativ spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #22 Skrevet 19. oktober 2010 Hehehehhe, for noe sludder Du driter deg jo helt ut Temperament? Usikker? Ikke vant? Du må slutte å plukke ting ut av løse luften, du virker så dum når du gjør det.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #23 Skrevet 19. oktober 2010 13:40, hvis du et øyeblikk hadde giddet å forsøke deg på saklig argumentasjon, så ville kanskje innleggene dine blitt verdt å lese også for andre enn deg selv. Sånn som det er nå, blir det bare pinlig, særlig for oss andre. Men heldigvis skriver du anonymt, slik at du på en måte er beskyttet mot deg selv.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #24 Skrevet 19. oktober 2010 For de som ikke helt forstår nettvett, her er litt info fra datatilsynet: http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx Trodde det var noe de aller fleste viste, men ser stadigvekk at folk ikke bryr seg..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #25 Skrevet 19. oktober 2010 Du skyter deg selv så til de grader i foten at det er festlig. Begynn med saklig argumentasjon selv før du krever det av andre. Sånn som det er nå er du kun en kilde til latter, nedlatende sådann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå