Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #1 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg har en datter som snart fyller året, og når jeg ammer henne, så biter hun brystvorten min. Jeg har prøvd utallige ganger å si strengt nei, og avbryte måltidet dersom hun biter, uten hell. Nå har jeg i to dager, knipset henne på kinnet når hun har bitt meg. Absolutt ikke så hardt at det gjør vondt, men slik at hun har "kjent" det, og blitt fornærmet. Nå har hun ikke bitt i hele dag, så det er jo tegn på at det virker.. Men det er så mange som løfter på øynebrynene når jeg sier at jeg knipser henne.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #2 Skrevet 16. oktober 2010 Den nye barneloven, som trådte i kraft 1. juli i år, sier at det er vold, ja. http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article363235.ece
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #3 Skrevet 16. oktober 2010 Vet ikke helt om jeg ville kalt det vold, men at det er feil fremgangsmåte er jeg temmelig sikker på. Ikke rart hun blir fornærmet. Det du gjør er jo å flytte fokuset helt bort fra det HUN gjør, og pense det inn på at mamma bryter reglene og er "slem" Jeg tror ikke du vil oppnå det du ønsker, på sikt, ved å reagere slik på at hun gjør noe som er forbudt. Det du bør gjøre er å dra henne til deg hardt, si nei strengt og pakke inn puppen for nå - gjenta til hun forstår eller slutt med hele ammingen (hun er jo stor nok, egentlig).
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #4 Skrevet 16. oktober 2010 Er vel ikke helt sturerent.. Det har vel ikke falt deg inn å heller nekte henne puppen???
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #5 Skrevet 16. oktober 2010 Neida, dette er etter min mening absolutt ikke vold mot barn. Vet hvor vondt det er å bli bitt når man ammer, og noe må du jo gjøre for at hun skal slutte med det. Husker jeg fikk tips av hs om å klype ungen min under hælen når hun sovnet under amming (da var hun bare noen uker gammel). Ble litt sjokkert over uttalelsen, men fikk beskjed om at der var huden så tykk. Forsøkte det ettersom jeg slet med et barn som sovnet etter bare noen dråper, og det funket som bare det:) Men ikke hardt altså! Så kanskje du kan prøve det på datteren din, i stedet for ansiktet hvor man er mye mer følsom. I tillegg så ser hun ikke hånden din, slik at hun ikke blir "redd" for brå bevegelser mot ansiktet.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #6 Skrevet 16. oktober 2010 Når man ammer en ettåring, må man regne med at det er tenner og potensiell biting involvert. Hun blir "fornærmet", når du knipser sier du? Jeg lurer litt på vurderingsevnen din. Ja, jeg ville også blitt forundret om en venninne fortalte meg at hun knipset ungen på kinnet under amming for å få henne til å slutte å bite.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #7 Skrevet 16. oktober 2010 I følge den nye barneloven er dette vold ja, og ulovlig. Jeg skjønner at folk reagerer når du forteller dette, det hadde nok jeg også gjort. Jeg har stor forståelse for at bitingen er et problem. Mitt barn bet meg i ammesituasjonen over en lang periode mens tennene kom. Ofte så ille at det gikk hull på huden og ble sår. Ungen slapp jo ikke taket heller liksom Men ja, det ER fryktelig vondt. Likevel har jeg aldri knipset eller på noen annen måte straffet henne fysisk på den måten. Det gikk litt tid før vi ble kvitt uvanen og det ble litt blod, svette og tårer, men jeg kunne likevel aldri funnet på å klype/knipse barnet mitt.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #8 Skrevet 16. oktober 2010 Kanskje dere snart er klare for å kutte ammingen begge to?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #9 Skrevet 16. oktober 2010 Synes IKKE du skal knipse! Hadde selv en "biter, men sa bestemt NEI og stakk lillefingeren imellom tennene hans da han beit, han skjønte det etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #10 Skrevet 16. oktober 2010 Jammen jeg vil ikke slutte å amme henne.. HI
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #11 Skrevet 16. oktober 2010 Det er bare greit å knipse henne? Herregud...
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #12 Skrevet 16. oktober 2010 Etter den nye barneloven er det det ja. Uansett er det ren idioti. Hva gjør du den dagen ungen din begynner å knipse andre? Knipser henne for å få slutt på det også? Det vil jo bli litt av et signal å sende.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #13 Skrevet 16. oktober 2010 Er du rett og slett dum, HI?? Knipse en 1 åring vitner om det....
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #14 Skrevet 16. oktober 2010 I 3 mnd prøvde jeg si strengt nei, og avbryte måltidet, men det funket ikke. Etter to dager, og 4 ganger med "knipsing", så er det slutt. Var ikke direkte knipsing, var mer sånn at jeg "dulta" fingeren min borti kinnet hennes. Jeg er overbevist om at hun ikke fikk vondt. Jeg "knipsa" henne 4 ganger, og nå er det ikke mer biting. Men hadde jeg vist at dette var ulovlig, så hadde jeg så absolutt ikke gjort det.. Ville bare få slutt på bitingen.. Føler meg helt grusom nå... HI
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #15 Skrevet 16. oktober 2010 Når min lille bet meg i puppen, tok jeg fingeren min på siden av munnen inn mellom gommene og tvang opp gapet på han. Tok ikke lang tid før han sluttet, for da ble det jo brått slutt på kosen!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #16 Skrevet 16. oktober 2010 Skjønner at du føler deg kjip etter alle disse kjipe innleggene her. Ser ikke så mye galt i det du har gjort jeg! Sannsynligvis reagerer folk på ordet knipsing. Hadde du skrevet pirking, så hadde du ikke fått små mange reaksjoner.....
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #17 Skrevet 16. oktober 2010 Ikke vold. Det er i beste menings hensikt :-) Vil faktisk si at det er mer vold å bli bitt i brystvorta - for det er VONDT! Jenta di får ikke vondt, men ubehag. Ubehaget forbindes med at hun bliter. Skjønner da at det ikke er lurt å bite :-)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #18 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg syns IKKE å gi ungen en liten ''knips'' er vold. Ja, det er ulovlig i Norge, men ærlig talt, det rettssystemet vi har her er jo helt firkantet, på enkelte områder. Jeg rister på hode.. Lurer på hva som skjer visst politiet ser meg gi barnet mitt en liten ''knpis'' på kinnet visst jeg havner i samme situasjon.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #19 Skrevet 16. oktober 2010 Dere som kipser ungen deres, hva gjør dere den dagen ungen begynner å knipse andre unger? Forteller dem at det er galt at de gjør det, men heeelt ok når mamma gjør det? Igjen- idioti!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2010 #20 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg tror ikke selv jeg ville knipset barnet mitt på skinnet. (Har ikke ammet før) Men høres nok verre ut når du skriver det, enn det egentlig er. Men det jeg reagerer litt på her, er liksom hvor "flinke" alle andre her inne er. Ikke kom å si at dere aldri har dratt en unge litt hardt i armen om den ikke vil høre eller komme når dere snakker til de. Ut i fra sånn mange av dere skriver, så vil også det bli katogorisert som vold. Du er nok ingen dårlig mor HI. Men som en annen forslår, så kan du jo prøve å klype forsiktig i benet i stedet, så barnet slipper å bli "redd" for deg hver gang du har brå bevegelser. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #21 Skrevet 17. oktober 2010 Nei, dette burde ikke sees på som vold! Det fungerer jo å knipse litt forsiktig, isteden for å bare si nei og ta bort puppen.. Selv ropte jeg skikkelig høyt da mine barn bet under amming.. Funker det og
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #22 Skrevet 17. oktober 2010 Ehh ifølge den nye loven står jo ikke knipsing som voldelig
tante grusom master of law Skrevet 17. oktober 2010 #23 Skrevet 17. oktober 2010 "det er jo et tegn på at det virker" Ja, barn pleier som regel å slutte med ting, når de forbinder frykt og smerte med den tingen. Så godt at du fant ut av dette HI. Når hun blir større og nekter å rydde rommet sitt, foreslår jeg bjerkeris på bar stump. Det virker sikkert det og. Dette var ironi for de (HI) som ikke forsto det.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #24 Skrevet 17. oktober 2010 Så det er ikke vold om det er "i beste menings hensikt"? Den der er ikke bare idiotisk, men skummel. Foreldre med dårlig dømmekraft og som er gale i hodet har slått barn ihjel, ristet hjerneskade på dem, kvelt, sperret inne, brent med sigaretter og stukket med kniv i "beste menings hensikt". Et alternativ til å være fysisk når et barn biter i puppen er å lage en høy, brå lyd. Det funket for meg. Etter at han begynte å bite, så hadde jeg alltid en bok ved siden av meg når jeg ammet. Om han beit så slapp jeg den i gulvet. Det tok tre dager, så beit han ikke mer. Helt uten knipsing!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2010 #25 Skrevet 17. oktober 2010 Et og annet knips skader ikke, hvertfall ikke så lenge ungen ikke gråter eller noe av det, om det hjelper i situasjonen hvor biting er et problem, så synes jeg det skal godkjennes, hvertfall om det gikk fort over. Gjør jo vondt når de biter seg fast i brystet! Har selv testet det med å si strengt nei og avslutte måltidedt, men ga ingen efekt her, prøvde det i 3 uker, hadde sår rundt brystvortene. Gikk selv til ammeklinikken på føden og ba om hjelp. Og der foreslo de faktisk at jeg "små dultet" kinnet til ungen, ikke så den får vondt, men så den blir oppmerksom på at jeg får vondt, prøvde dette 3 dager, og det var slutt på bitingen! Og ang den nye loven, knipsing er faktisk ikke innlemmet i den loven. Pek ut hvor det står?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå