Gå til innhold

Jeg er sykemeldt, og jeg DIGGER det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sykemeldt for en måned av gangen. I ett år. Så gikk jeg på medisinsk rehab i ett år, før jeg gikk over på yrkesretta attføring (før AAP ble innført). Og man kan ikke gå på attføring uten å si opp den jobben man er/var i. Man må jo være arbeidssøker... Men jeg var heller aldri i noe møte med NAV før jeg skulle over på attføring, og da for å finne ut hva jeg skulle gjøre videre. Er i gang med omskolering nummer to. Første gang var etter en ryggoperasjon. Etter det har jeg hatt to operasjoner i høyre skulder, før ryggen streika igjen, og denne gangen kan de ikke operere:( Men, jeg er ikke interessert i å søke om uføretrygd, jeg vil jo tilbake i jobb...

Men jeg er jo så "heldig" at plagene mine tydelig synes på bildene fra MR, jeg har ikke bare diffuse "vondter"...

Etter siste MR fikk jeg følgende beskjed fra legen min gjennom mange år; Du har en elendig rygg, og den må du dessverre leve med til du parkerer tøflene for godt...

Gud, som jeg misunner folk som har en kropp som fungerer godt nok til å være i jobb...

Men jeg er ute i praksis for å finne ut om yrket jeg ønsker å omskoleres er noe som kan fungere for rygg/skulder, så jeg går da i det minste ikke bare hjemme og suller...

Det er sånne som HI som ødelegger for oss som har skikkelige problemer/skader i ryggen. Når folk hører at jeg går på AAP pga ryggen så får jeg liksom et rart blikk, med påfølgende kommentar; Åja du har "vondt i ryggen"... Men nei, jeg har ikke "vondt i ryggen", jeg har en skive som er fullstendig nedslitt, så jeg har konstant smerter langt nede i bena, i tillegg til en prolaps. Sistnevnte kan jo "gå seg til", men sist endte det med operasjon. Denne gangen er ikke operasjon noe alternativ, i hvertfall ikke så lenge jeg ikke kommer krypende inn på legekontoret...

Tror jeg skal laminere brevet fra røntgeninstituttet, så jeg har noe å slå i bordet med overfor folk som tror jeg har "vondt"...

Dette ble langt, men jeg blir så irritert på sånne som HI, som synes det er topp å gå hjemme og kose seg, og skylde på rygg/bekken. Alle vet jo at man kan gå sykemeldt lenge på den måten, for legene kan jo vanskelig motbevise at man har vondt hvis man påstår det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, siden du ikke opplevde dette da du var sykemeldt så står det sikkert feil i lovverket da. I tillegg til at det fleste nav kontor praktiserer feil.

Er så lei av påstander som ikke er riktig: "det skjedde ikke med meg, derfor er det ikke sånn".

Fra retningslinjene til nav, § 8-7, andre ledd:

"«Vurdering av arbeidsmulighet /Sykmelding»

[Endret 10/02, 7/04, 5/06, 2/07, 01/10]

Blanketten ”Vurdering av arbeidsmulighet / Sykmelding” bygger på Sykefraværsutvalgets rapport av 06.11.06 og fokuserer på aktivitet. Den skal understøtte legen i vurderingen av om pasienten kan være delvis i arbeid. Som kommunikasjonsverktøy gir den legen anledning til å gi meldinger og veiledning om muligheter og hindringer for arbeidsrelatert aktivitet, samtidig som arbeidsplassen kan melde tilbake om planer og muligheter framover.

Det skal legges fram en legeerklæring senest når arbeidsuførheten har vart i åtte uker uten at arbeidsrelatert aktivitet er igangsatt. Vær oppmerksom på at blanketten ikke lenger har en egen del avsatt kun til dette. Det er blankettens felt 6.1 som skal benyttes som ”åtte ukers erklæring”. Dette er ikke nødvendig hvis den sykmeldte forventes å bli friskmeldt innen kort tid (en til to uker), lidelsen er så alvorlig at en ikke kan regne med at vedkommende blir arbeidsfør igjen eller når vedkommende er innlagt i helseinstitusjon.

Attesten er produsert i sett med fire eksemplarer. For nærmere detaljer om bruk/utfylling vises det til Veiledning til bruk og utfylling av sykmeldingsblankett.

Sykmeldingen bør vanligvis ikke gis for mer enn 14 dager om gangen."

§ 8-7, åttende ledd:

"Dialogmøte senest ved 6 måneders sykmelding

Som en milepæl for å styrke oppfølgingen av langtidssykmeldte og bidra til at disse raskere kommer tilbake i arbeid og aktivitet, pålegges NAV å gjennomføre dialogmøter med arbeidsgiver og arbeidstaker senest når sykefraværet har vart i 6 måneder. Lege og annet helsefaglig personell bør være med i disse møtene hvis NAV vurderer dette som hensiktsmessig. "

Som jeg skrev i annet innlegg. Det kan gis sykemelding for mer enn 14 dager, men det er i spesielle tilfeller. Vanligvis sykemelder ikke legen for mer enn 14 dager av gangen.

Og selv om legen sykemelder lenger, så er det ikke sikkert nav godtar det.

Når det gjelder oppfølging og dialogmøte er dette en del av innstrammingen rundt oppfølging av sykemeldte.

Nav-dama

Skrevet

Det er synd at det finnes slike som deg, som kynisk utnytter det gode systemet vi har her til lands. Det er deg og ditt like som gjør at vi som er syke eller skadet på ekte får mistenksomme blikk, blir stemplet som snyltere og nører oppunder ryktet om at det er altfor lett å bli sykmeldt i dag.

Når det er sagt, så tror jeg enten at du lyver eller at legen din gjør en elendig jobb. Jeg var nemlig sykmeldt i nesten ett år med reelle bekkenplager, og det var ikke noe slaraffenliv! Jeg var hos fysioterapeut 3 dager i uka og trente, var i basseng, hos kiropraktor og prøvde meg ut i aktiv sykemelding i to omganger. Når du legger alt dette til virkelige smerter, søvnproblemer og bevegelsesproblemer, så var det ikke mye kosekosetid igjen. Men jeg ble bra igjen, jeg da. Og nådde målet mitt om å kunne jobbe igjen.

Skrevet

Tror nok innlegget er tull,men hadde forstått deg på en måte jeg. Ikke at jeg hadde hatt samvittighet til å lyve, men å slippe å jobbe er definitivt min drøm!

Hadde jeg hatt økonomi til det hadde jeg sagt opp tvert! Jeg hadde muligens jobbet pittelitt bare for å slippe nedlatende holdninger.Jeg har 7 års utdanning og bra jobb, men hater det dog. Har hatet samtlige jobber jeg har hatt(ca 17-18 stk) så det hjelper lite å skifte jobb.

Eneste jeg hadde mislikt med å gå hjemme er de stigmatiserende holdningene som f.eks at folk vil tro min mann forsørger meg, DET hadde jeg hatet.

Deilig det hadde vært å slippe å prate piss i lunchpausen, slippe å forholde meg til sjefer og kolleger. Hærlig!

Skrevet

Nettop pga dette så må noe gjøres for å bedre forhold og rettigheter til de som TRENGER det.

Jeg har tenkt tanken at det ideelle må være og innføre en form for redusert utbetaling i starten av enhver sykmelding. Særlig i slike tilfeller hvor sannsynlighet for forlenget/lang sykmelding er stor..SOm ryggplager, svangerskapsplager, "nerver" etc....

La oss si at "lønnen" de første 60 arbeidsdager er minimal, uansett hvor mye man har hatt i lønn før..Så mye at økonomien faktisk får en "Knekk". Samtidig bør det da være lovpålagt at f.eks huslånet blir fryst/den del av lånet som tilhører den syke blir fryst i HELE sykmeldingsperioden, studielån likeså og andre faste kostnader man har. ALtså, kun den delen som tilhører den sykmeldte, slik at den friskes utgifter fortsatt løper like mye.....Altså, at man ikke risikerer og sitte uten hus og hjem eller bil....

Etter disse 60 dager (som bare er et eksempel) så får man en vurdering av sykdommen og hvorvidt den skal/bør vare lenger. Og først DA får man utbetalt etter hva man har tjent tidligere i jobben,- samt etterbetaling for de 60 arbeidsdagerdager man hadde redusert lønn. Med de følger at man da må innfri all den gjeld som hadde påløpt om den ikke hadde vært fryst..Evt "frasi seg" denne etterbetaling og "slette denne gjelda" og fra dag 61 få "full sykelønn"..

Tror ikke mange gidder og "fake" syk i drøye to måneder da,- samtidig som at de som VIRKELIG er syk VET at man ikke kommer til å lide økonomisk. Dette er bare et lite tankeeksperiment jeg har gjort meg, og sikkert umulig og gjennomføre..Hovedtanken bak er at man må gjøre det uattraktivt og gå hjemme for friske folk "for moro skyld", samtidig som at man skal "finne frem" de virkelig syke og la de få det de faktsik har behov for..Og om det medfører et par-tre måneder på uten frisørbesøk, nye klær eller gaver på fødselsdagsselskap, så er det KUN for to-tre måneder, og man VET at man VIL få det tilbake....

Skrevet

Siden det er så mange som lar seg provosere av slike innspill så må jo folk føle seg truffet.

Skrevet

Eller kanskje fordi noen av oss faktisk er syke, men skulle gjort hva som helst for å være i jobb?

Jeg er 50% ufør og har hatt min dose mer smerter og sykemeldinger. Skulle så gjerne vært frisk og jobbet 100%.

Jeg er temmelig overbevist om at dersom man virkelig er syk og det er behov for en så lang sykemelding, så koser man seg ikke hjemme.

Derfor blir jeg provosert at slike folk som utnytter systemet. Slike tilfeller fører til at vi som faktisk er syke blir uglesett da vi har en lidelse som man ikke kan se.

Ønsker man å jobbe redusert for å kose seg hjemme får man si opp jobben sin og heller leve på lavere inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...